ارتش آمریکا

نماینده ائتلاف «الاصلاح» در پارلمان عراق اعلام کرد که طرف آمریکایی هیچ معاهده‌ای با دولت عراق برای حضور نظامی به منظور جنگ در این کشور ندارد.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیراً گفت، کشورش از عراق برای رصد ایران و تحت نظر گرفتن این کشور استفاده می‌کند.

این اظهارات ترامپ واکنش صریح مقام‌های سیاسی و گروه‌های نظامی این کشور را در پی داشت و نخست وزیر و مرجعیت عالی شیعیان عراق و بسیاری از مسئولان عالی‌رتبه سیاسی این کشور به این اظهارات واکنش منفی نشان دادند.

«مضر خزعل» نماینده ائتلاف «الاصلاح» در پارلمان عراق اعلام کرد که طرف آمریکایی هیچ معاهده‌ای با دولت عراق برای حضور نظامی به منظور جنگ در این کشور ندارد.

بیشتر بخوانید:

افشای هدف سفر جانشین وزیر دفاع آمریکا به بغداد

خزعل در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «توافقنامه امنیتی که سال ۲۰۰۸ بین بغداد و واشنگتن منعقد شد، مستلزم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و حمایت لجستیک از نیروهای امنیتی عراق مانند تجهیز تسلیحاتی و آموزش بود».

وی با بیان اینکه بندهای این معاهده، متضمن حضور جنگی آمریکا در عراق نیست، تصریح کرد که بر اساس این معاهده، اگر امنیت عراق در معرض خطر قرار گیرد، نیروهای آمریکایی باید از آن دفاع کنند.

این نماینده پارلمان عراق در عین حال تأکید کرد که هنگام ورود گروه تروریستی داعش به چند استان این کشور، نیروهای آمریکایی برای دفاع از عراق هیچ مداخله‌ای نکردند.

خزعل با اشاره به اینکه «عدم مداخله، نقض معاهده از طرف آمریکاست»، خاطر نشان کرد که پارلمان عراق در دور بعد، در راستای «بیرون راندن همه نیروهایی که به صورت غیر قانونی حضور دارند، فعالیت خواهد کرد».

کمیسیون امنیت و دفاع پالمان عراق چندی پیش اعلام کرد که برای بیرون راندن همه نیروهای خارجی غیر قانونی از جمله نیروهای آمریکایی از این کشور، ۷۰ امضا از میان نمایندگان پارلمان عراق جمع شده است.

در همین ارتباط، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه (روز گذشته) در بغداد به دیدار «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق رفت تا درباره حضور نظامی نیروهای آمریکایی مذاکره کند.

عبدالمهدی اما به شاناهان گفت که بغداد هیچ پایگاه خارجی را در عراق نمی‌پذیرد، در تصمیمات خود مستقل عمل می‌کند و تحت تاثیر هیچ طرفی قرار نخواهد گرفت.

نخست وزیر عراق در این دیدار «بر داشتن روابط با آمریکا در مبارزه با تروریسم و داعش و محدود کردن آن به توافقات اساسی مانند مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای عراقی و نه هیچ چیزی دیگری» تاکید و «ایجاد هرگونه پایگاه خارجی در خاک عراق» را رد کرد.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز تاکید کرد که «به عراق آمده تا از نزدیک نظر دولت عراق درباره آینده روابط بین دو کشور را بشنود.»

وی در پایان اعلام کرد که «ماموریت نیروهای آمریکایی مقابله با داعش و آموزش نیروهای عراقی و حمایت از آنها در نابودی بقایای این گروه تروریستی است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس