به گزارش مشرق، نابسامانی در پروازهای داخلی همچنان دارد؛ بر اساس اظهارات ۱۰ روز پیش وزیر راه و شهرسازی (۱۰ بهمن)، قرار بر این بوده تا فروش پروازهای چارتری از اول ماه جاری (اول بهمن ۹۷) ممنوع شود. ۱۰ بهمن ماه امسال وزیر راه و شهرسازی با صراحت تاکید کرد فروش بلیت پروازهای داخلی به صورت چارتری ممنون است. اسلامی البته در یک صورت با فروش چنین بلیتهایی موافقت کرد و آن تأمین یک بسته سفر شامل، بلیت پرواز، تأمین محل اقامت، خوراک و … بود.
دو روز بعد رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که عنوان معاون وزیر راه یدک میکشد در اظهاراتی متفاوت از مافوق خود اعلام کرد امکان حذف بلیتهای چارتری در کشور وجود ندارد! عابدزاده با بیان اینکه ۲۰ درصد پروازهای داخلی چارتری است گفته بود: کیش و قشم از موضوع ممنوعیت پروازهای چارتری مستثنا هستند.
در حالی دلیل این استثنا مشخص نیست و احتمالاً به جز معاون وزیر کسی آنرا نمیداند که سه شنبه گذشته مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در خبری که روی سایت این سازمان بارگذاری شد از ممنوعیت نمایش و ارائه بلیت پروازهای داخلی توسط سایتهای آنلاین خبر داد.
بیشتر بخوانید:
بلیت تهران-مشهد-تهران ۲ میلیون تومان شد
۳۰ درصد ظرفیت پروازها خالی است
رضا جعفرزاده در اینباره گفته است: «ارائه و نمایش بلیت هواپیما به صورت چارتری در سایتهای فروش بلیت ممنوع است. در راستای سیاستهای اعلامی از سوی وزیر راه و شهرسازی و هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی در خصوص عدم فروش پروازها به صورت چارتری به جز مسیرهای کیش، قشم و مناطق نفت خیز و همچنین با توجه به سیاستهای کلی این سازمان مبنی بر عدم ارائه پروازهای چارتری هر گونه ارائه و نمایش بلیتها به صورت چارتری در سایتهای فروش بلیت تخلف محسوب میشود. در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی سایت شرکتها، برخورد قانونی لازم انجام خواهد پذیرفت.»
اظهارات جعفرزاده در این رابطه جای تأمل بسیاری دارد اینکه اساساً سایتهای آنلاین در پروسه فروش بلیت پروازهای چارتری فقط یک ارائه دهنده سرویس از سوی چارترکنندهاند و چارترکنندهها نیز با شرکتهای هواپیمایی در ارتباط هستند.
اینگونه به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشور در انجام وظیفه قانونی خود یعنی نظارت بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی دارای ضعفهای جدی است. انتظار میرود معاون هوانوردی سازمان مذکور در رابطه با نابسامانیهای حملونقل هوایی و اقدامات احتمالی انجام شده برای سامان این بخش به افکار عمومی پاسخگو باشد. اما طی سه سال اخیر این روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری بوده که اقدام به اطلاعرسانی هدایت شده کرده که بعضاً برخی از آنها نیز اشتباه بوده است.
به هر حال وزیر راه وشهرسازی نشان داده که در حوزههای تحت مدیریتش برنامه دارد که میتوان به یک نمونه آن در بخش مسکن اشاره کرد. فعال کردن پروژههای مسکن مهر، اولویت قرار دادن بازآفرینی شهری که آخوندی مخالف آن بود و… از این دست برنامههاست. اسلامی قطعاً برای بخش نابسامان حملونقل هوایی کشور نیز برنامههایی را در دست اقدام دارد؛ برنامههایی که به نظر میرسد با مقاومتهایی در بدنه این بخش روبرو خواهد شد. داستانی که یک نمونه آن ۸ روز پیش اتفاق افتاد.