کد خبر 935405
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
طالبان

احزاب سیاسی افغانستان و طالبان پس از دو روز گفت‌وگو به توافقاتی درباره چگونگی نظام سیاسی افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ادامه مذاکرات بین‌الافغانی دست یافتند.

به گزارش مشرق، نخستین دور از مذاکرات احزاب سیاسی افغانستان و طالبان که به‌مدت دو روز در مسکو برگزار شده بود عصر روز گذشته پایان یافت.

احزاب سیاسی افغانستان و طالبان درباره مسائل پساخروج و چگونگی نظام سیاسی آینده افغانستان به توافقاتی رسیدند و این نشست را گام مهمی در راستای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی عنوان کردند.

بیشتر بخوانید:

عکس / جلسه رهبران سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو

دو طرف ظاهراً از نتیجه مذاکرات نشست مسکو راضی به‌نظر می‌رسیدند.

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان که هیئت احزاب سیاسی افغانستان را رهبری می‌کرد مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان را رضایت‌بخش عنوان کرد.

«شیرمحمد عباس ستانکزی» رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان نیز نشست این گروه با احزاب سیاسی افغانستان را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

دو طرف توافق کردند تا مذاکرات بین‌الافغانی ادامه یابد و دور بعدی مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر برگزار خواهد شد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است که برای برقراری صلح باید زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم شده، مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر ادامه یابد و از تکرار تجربه‌های تلخ در آینده جلوگیری شود.

احزاب سیاسی و طالبان در این بیانیه به اصلاحات در ادارات دولتی، ایجاد حکومت مرکزی قوی، پیروی از اصول اسلامی در امورات نظام، تقویت و اصلاح ارتش و سایر نهادهای دفاعی تأکید کردند.

در این بیانیه بر حفظ بی‌طرفی در منازعات منطقه‌ای، آزادی زندانیان طالبان، به‌رسمیت شناخته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر و حذف اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل نیز تاکید شده است.

احزاب سیاسی در نشست مسکو خواستار برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات طالبان با دولت افغانستان شده بودند اما در بیانیه مشترک از مذاکره با دولت افغانستان و یا برقراری آتش‌بس یاد نشده است.

این در حالی است که در بیانیه مشترک احزاب سیاسی و طالبان تمام شروط این گروه مد نظر گرفته شده اما از خواسته‌های احزاب سیاسی این کشور چشم‌پوشی صورت گرفته است.

متن کامل بیانیه مشترک احزاب سیاسی و دولت افغانستان را اینجا مشاهده کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس