نظامیان آمریکایی در افغانستان

بررسی نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد که دخالت آمریکا در عراق و افغانستان ۴.۷ تریلیون دلار معادل ۱۳۰ برابر بودجه سال ۹۷ دولت ایران هزینه داشته است.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از دوران رقابت‌های انتخاباتی بارها گفته که آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تا کنون ۷ تریلیون دلار در منطقه «خاورمیانه» (غرب آسیا) هزینه کرده، اما دستاوردی نداشته است.

روزنامه واشنگتن‌پست که پایگاه داده‌ای برای رصد اظهارات ترامپ و راستی‌سنجی آنها تشکیل داده فوریه ۲۰۱۸ گفته رئیس‌جمهور آمریکا ۲۱ بار این ادعا را تکرار کرده است.

رسانه‌های آمریکا هر بار که ترامپ سخنرانی مهمی داشته و این ادعا را تکرار کرده، سخنان او را از جنبه‌های مختلف زیر سوال برده‌اند. از جمله اشکالاتی که به این ادعای ترامپ وارد می‌شود این است که مثلاً او هزینه‌های آمریکا در افغانستان را هم جزو هزینه‌ها در خاورمیانه حساب می‌کند، حال آنکه افغانستان جزو این منطقه نیست.

بیشتر بخوانید:

راست و دروغ ادعاهای ترامپ در سخنرانی سالانه

خواسته‌های طالبان در نشست مسکو چیست؟

جدا از این رقم ۷ تریلیون دلار هم از نگاه رسانه‌ها، محل اشکال است. روزنامه واشنگتن‌پست بارها برای رد رقم مورد ادعای ترامپ، به نتایج یک پژوهش دانشگاهی اشاره کرده که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان را برآورد کرده است.

تازه‌ترین نتایج پژوهش دانشگاه «براون» که روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست برای زیرسوال بردن آمارهای ترامپ در این زمینه به آن استناد می‌کنند مجموع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در منطقه غرب آسیا و افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ را ۴.۷۹ تریلیون دلار اعلام می‌کند. با یک جستجوی ساده می‌توان دریافت که این آمار درباره مجموع هزینه‌های نظامی آمریکا در منطقه مورد استناد و احتمالاً پذیرش اکثر رسانه‌های آمریکا است.

برای اینکه بدانیم این رقم چقدر بزرگ است این را در نظر بگیرید که کل بودجه‌ی نظامی و امنیتی ایران (یعنی تمام هزینه‌های مربوط به کلیه قوای نظامی و انتظامی و امنیتی، از خرید تجهیزات گرفته تا حقوق پرسنل و …) بر اساس بالاترین برآوردهای مؤسسات مطالعاتی-امنیتی بین‌المللی (مثلاً CSIS که وابسته به پنتاگون آمریکاست) ۱۶ میلیارد دلار در سال است.

هرچند این عدد غیرواقعی و اغراق شده است، اما اگر همین رقم بیش‌برآوردشده را ملاک بگیریم، در واقع هزینه‌ای که آمریکا فقط در افغانستان و عراق و سوریه و پاکستان از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ صرف کرده، معادل ۳۰۰ سال کل هزینه‌های نظامی و انتظامی و امنیتی در ایران است.

این اختلاف موقعی بیشتر به چشم می‌آید که آمریکایی‌ها از جمله ترامپ، اذعان دارند که تقریباً هیچ دستاوردی در منطقه نداشته‌اند و ایران تنها برنده تحولات منطقه بعد از جنگ عراق بوده است. به عنوان مثال، ارتش آمریکا در جدیدترین گزارش خود از تحولات منطقه، اعتراف کرده «ایران تنها پیروز تحولات منطقه بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق بوده است.

از آن جالب‌تر اینکه، کل بودجه‌ی دولت ایران برای سال ۹۷، رقمی معادل ۴۴۳ هزار میلیارد تومان است؛ اگر ۴.۷۹ تریلیون دلار آمریکا را به دلار ۱۲۰۰۰ تومانی محاسبه و بر رقم بودجه ایران تقسیم کنیم، در واقع آمریکایی‌ها از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ به اندازه‌ی تقریباً ۱۳۰ سال کل بودجه‌ی دولت ایران در سال ۹۷، هزینه جنگ در منطقه ما کرده و عملاً دستاورد خاصی نداشته‌اند.

اینها البته فقط بودجه‌ای است که آمریکا هزینه کرده، اگر بودجه‌های مکمل آن مانند هزینه‌کردهای سالانه عربستانی‌ها یعنی رقمی حدود ۸۰ میلیارد دلار و عددهای دیگر مانند بودجه‌ی نظامی امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی و … را هم به آن اضافه کنیم، عددها از اینکه نوشتیم، نجومی‌تر هم خواهد شد.
 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 11
    آنها برای هیچ سرمایه گذاری نمی کنند این را باید بدانیم آنها هزاروسیصد برابر آن را از منطقه برداشت می کنند و این ما هستیم که فقط سرمایه گذاری می کنیم و برگشتی هم ندارد.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    5 11
    پولشو دارن مدیریتشون درسته اقتصادشون و مملکت داریشون فاسد نیست درامدزایی بالا دارن حال میکنن اینجوری پولاشونو خرج کنن
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    5 2
    به جایی نمیرسه چون ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس