کد خبر 934763
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
رژیم صهیونیستی

پس از آنکه اسرائیل در برابر بادبادک های کاغذی و آتشین در غزه ناتوانی خود را نشان داده بود، این بار نیز در برابر حملاتی که علیه خودروهای شهرک نشینان در کرانه باختری انجام می شود، ناتوان است.

به گزارش مشرق، شهرک نشینان ساکن کرانه باختری که از سوی رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ اشغال شده است، این روزها در وضعیت بسیار ناامنی به زندگی خود ادامه می‌دهند، تا جایی که برخی خواستار تخلیه کرانه باختری از شهرک نشینان و یا کشیدن دیوار میان مناطق فلسطینی و اسرائیلی و راه حل های دیگر برای رهایی از خطرات پیش آمده شده اند.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل در پی مصادره دهها میلیون دلار از درآمد فلسطینیان

شلیک روزانه ۲۵۰۰ موشک حزب‌الله به سمت اسرائیل

در همین راستا، «ساره کوهن» تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه مکور ریشون نوشت: عملیات‌های مسلحانه (فلسطینی‌ها) در کرانه باختری در حال ثبت رکوردی بی سابقه است و پس از آنکه اسرائیل در برابر بادبادک‌های کاغذی و آتشین در غزه ناتوانی خود را نشان داده بود، این بار نیز در برابر حملاتی که علیه خودروهای شهرک نشینان در کرانه باختری انجام می‌شود، ناتوان است. حال ما باید برای حل این مشکل به صورت ریشه‌ای عمل کنیم.

با وجود اینکه تصمیم عدم تمدید حضور نیروهای بین المللی در الخلیل جهت جلوگیری از حمله به شهرک نشینان گامی مثبت ارزیابی می‌شود، اما باید تاکید کنم که نتانیاهو این اقدام را تنها در راستای کسب آرای فعالان راستگرا در انتخابات پیش روی کنست عملی کرده است!

اگر یک بار به شهرک کریات اربع در کرانه باختری بروید و وارد پارکینگ اتوبوس‌ها شوید با چشمان خود در طول هر ساعت شاهد هدف قرار گرفتن این اتوبوس‌ها از سوی فلسطینی‌ها هستید، اما این مسائل در صدر عناوین اخبار قرار نمی‌گیرد. با وجود اینکه در طول هر هفته صدها حمله از طریق پرتاب سنگ، رنگ پاشیدن، پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی اتوبوس‌های حامل شهرک نشینان که هزاران نفر از آنها را در مناطق مختلف کرانه باختری جابجا می‌کند، رخ می‌دهد.

این حملات و عملیات‌های مختلف باعث خسارت‌ها و آسیب‌های مالی شدید شده است و رانندگان این اتوبوس‌ها را به طور جدی تهدید می‌کند، اکثر این حملات به شیشه روبرویی اتوبوس انجام می‌شود که باعث کاهش دید راننده و عدم کنترل وی در هدایت اتوبوس شده و حوادث رانندگی خطرناک و مرگباری را رقم می‌زند.

در واقع با این حملات ما در برابر خطر کشته شدن ۵۰ نفر و یا بیشتر از سرنشینان اتوبوس هستیم، چون راننده به یکباره در پی حمله فلسطینی‌ها کنترل اتوبوس را از دست می‌دهد.

در نوار غزه نیز شرایط به همین منوال جریان دارد… اسرائیل به این اعتقاد رسیده بود که می‌تواند در یک لحظه در برابر موشک‌ها و خمپاره‌های که پرتاب می‌شود از طریق گنبد آهنین واکنش نشان دهد، ما هزینه‌های بسیاری برای این سیستم دفاع موشکی پرداخت کردیم، اما سلاح جدید فلسطینی‌ها در پاسخ به اسرائیل بادبادک‌های کاغذی و بالن‌های آتشین بودند که توانستند ما را به چالش بکشند. ما در کرانه باختری شاهد حملات جدیدی با استفاده از رنگ پاشیدن و یا برچسب‌های پلاستیکی هستیم که راننده‌ها و سرنشینان را بسیار مورد تهدید قرار داده و یک چالش جدید محسوب می‌شود.

فلسطینی‌ها در کرانه باختری راهکار جدیدی را علیه اسرائیل به اجرا گذاشتند که حرکت خودروهای حامل شهرک نشینان را به چالش کشیده و مانعی جدی برای آنها محسوب می‌شود، پرتاب رنگ به سوی شیشه جلوی اتوبوس‌ها و همچنین به آتش کشیدن لاستیک در مسیرها و جاده‌های اصلی از دیگر راه‌هایی بوده که فلسطینی‌ها توانستند با آن حمل و نقل شهری در کرانه باختری را برای شهرک نشینان به یک بحران تبدیل کنند، علاوه بر این ترس از عملیات‌های مسلحانه در خیابان‌های کرانه باختری باعث شده که قدم زدن در این خیابان‌ها به کابوس شهرک‌نشینان تبدیل شود.

براساس آخرین گزارش آماری شاباک (سازمان امنیت داخلی اسرائیل) درباره عملیات‌ها به حملات فلسطینی‌ها که در ماه دسامبر منتشر شده بود، اعلام شد در این ماه ۱۱۸ حمله از سوی فلسطینی‌ها انجام شد که در مقایسه با ماه نوامبر که ۱۰۶ حمله رخ داده بود افزایش یافته است. این حملات شامل پرتاب کوکتل مولوتوف، بمب‌های دستی، تیراندازی، به آتش کشیدن لاستیک‌ها، عملیات زیر گیری، عملیات با استفاده از سلاح سرد، پرتاب بمب‌های آتش زا شده بود که ادامه حیات برای شهرک نشینان در کرانه باختری را بسیار دشوار کرده است. البته در گزارش شاباک پرتاب سنگ از سوی فلسطینی‌ها که یک حمله روزمره از سوی جوانان فلسطینی به سوی شهرک نشینان است محاسبه نشده بود و با محاسبه آن در این گزارش وضعیت بحرانی در کرانه باختری به خوبی روشن می‌شود.

منبع: خبرگزاری قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس