حسین راغفر

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: برخی مدیران دولتی برای جا انداختن سیاست‌های نئولیبرالی که منجر به تورم شدیدی شود، آمارسازی می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش ایلنا، حسین راغفر با انتقاد از کارکرد تخصیص منابع ارزی گفت: برخی از مسئولین دولتی ادعای بسیار متناقض دارند، ابتدا گفتند ارز کافی داریم و همه را تضمین می‌کنیم سپس گفتند یک دلار ارز کاغذی نداشتیم حتی افزایش قیمت ارز در یک دوره خاص به دلیل نبود همین ارز بوده است در حالی که در همین دوره بر اساس گزارش‌ها ۲۰ میلیارد دلار به بازار تزریق می‌کنند و آن نیز در قالب واردات خودرو و موبایل از کشور خارج می‌شود. حتی دادستان کشور گزارش داد که شرکتی که در طول یک ماه که تأسیس شده بود چند میلیون دلار ارز می‌گیرد که کالا وارد کند که نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا افزایش ۲۰ درصدی حقوق فایده ندارد؟

این روزها در شورای عالی کار چه می‌گذرد؟

نارضایتی فعالان اقتصادی از دولت ربط به تحریم‌ها ندارد


استاد دانشگاه الزهرا افزود: در صورت اتخاذ چنین سیاست‌هایی قطعاً تورم تشدید می‌شود و تولیدکنندگان نابود می‌شوند اولین اتفاق این است که منابع ریالی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی که به شدت به تسهیلات بانکی وابسته هستند دو برابر می‌شود. با افزایش نرخ ارز یا عملاً فعالیت‌شان را متوقف می‌کنند یا آن را کاهش می‌دهند که آثار سو برای تولید دارد. این برنامه در واقع با هدف توسعه و تشویق واردات صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است که کشوری که ۸۰ میلیارد دلار واردات با ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد یک شکاف عمیق ارزی دارد بنابراین باید این شرایط غیرعادی را سیاست‌گذاران ما بپذیرند در حالی که به آن تن در نمی‌دهند چون اگر بپذیرند باید سیاست‌های متناسب با آن را نیز اتخاذ کنند از جمله آن محدود کردن واردات است و به نظر بنده بسیاری از کالاهای وارداتی را باید محدود کرد.


این کارشناس اقتصادی که سابقا حامی دولت بود، ادامه داد: کسانی که غارت و چپاول می‌کنند حتماً ما را «هو» خواهند کرد یا گوش خود را می‌گیرند تا نشنوند و این گروه در دولت هم نفوذ دارند بنابراین هیچ انتظاری از دولت نداریم و بنده به صراحت اعلام می‌کنم که درخواست داریم رهبری خود دخالت کند. دولتی که در شرایط کنونی ۲۰ میلیارد دلار اختصاص می‌دهد و حاضر نیست نام کسانی که فساد کرده‌اند را اعلام کند به شدت در مقابل این سهمیه‌بندی مقاومت خواهد کرد. باید توجه داشت کسانی که این منابع ارزی ارزشمند را تخصیص دادند و از کشور خارج شدند، چه کسانی هستند؟ بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های دیگر مانند گمرک که از مریخ نیامده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز از ۴,۲۰۰ تومان به ۸ هزار تومان موجب افزایش نرخ ارز در بازار نیما و به دنبال آن در بازار آزاد خواهد شد، دوباره تحلیل خواهند کرد که چون نرخ ارز افزایش یافته و کسری داریم دوباره نرخ ارز را افزایش دهیم که این تحلیل بسیار خطرناکی است و آن را همسو با سیاست‌های نئولیبرالی می‌دانیم.


این اقتصاددان یادآور شد: بر اساس ارزیابی‌ها تقریباً ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد ارزی کسب شده و در بین بخش‌های مختلف توزیع شده است، بنابراین باید پرسید نظام مالیاتی ما کجا است؟ راغفر گفت: حفظ ثبات سیاسی تنها از طریق حفظ منافع مردم امکان‌پذیر است و تا زمانی که مردم احساس کنند که نظام حاکم حافظ منافع آنها است تلاش می‌کنند پای آن بایستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس