کد خبر 933556
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
طرح زوج و فرد تاثیری در کاهش ترافیک پایتخت ندارد/ وضعیت فعلی طرح زوج و فرد کاملا ناعادلانه است/ تعرفه ورود به محدوده دوم طرح ترافیک از ۴ هزار و ۴۸۰ تا ۱۲ هزار تومان است

شهرداری تهران در عملی که شورای شهر و همچنین پلیس راهوار آنرا غیرقانونی می خواند اقدام به اخذ عوارض از شهروندان تهرانی در طرح زوج و فرد خودرو کرد.

سرویس سیاست مشرق - بی سروسامانی مدیریتی را به وضوح در شهر تهران می‌توانیم مشاهده کنیم. مدیریت بی ثبات و استرس‌زایی که نه تنها خدمت‌رسانی صحیحی به شهروندان تهرانی ارائه نمی‌کند بلکه با حاشیه‌سازی‌های فراوان سعی می‌کند هزینه زندگی مردم پایتخت را هم برای راحتی خود بالا ببرد.

اغلب دیده می‌شود که اصلاح طلبان در مدیریت شهر تهران به طور طلبکارانه‌ای بیان می‌کنند که شهر تهران بسیار ارزان است و مردم باید هزینه زندگی در پایتخت را بپردازند. از پولی کردن بزرگراه‌ها و تونل‌هایی که در زمان مدیریت قبلی که اصلاح طلبان بیان می‌کردند شهر سوخته در آن تحویل گرفته‌اند بگذریم به پولی کردن طرح زوج و فرد خودروهای شهر تهران می‌رسیم که البته مخالفانی هم دارد.

بیشتر بخوانید:

درآمد شهرداری از «عوارض تونل‌ها» چقدر است؟

۱۰ میلیارد برای مترو از دولت گرفتیم

در همین رابطه‌، «سردارمحمدرضا مهماندار»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران در برنامه تلویزیون حضور پیدا کرد و نسبت به اخذ عوارض زوج و فرد توسط شهرداری از شهروندان تهرانی انتقاد کرد و آنرا ناعادلانه خواند.

سپس «غلامحسین آرام»، معاون عمرانی فرماندار تهران در ارتباط با موضوع اخذ عوارض تردد خودروها برای محدوده زوج و فرد گفت:

«دریافت عوارض از شهروندان بابت ورود به محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و مبالغ اخد شده باید عودت داده شود.»

همین موضوع واکنش شهرداری تهران شد و «محسن پورسیدآقایی» با اشاره به اخذ عوارض تردد در محدوده زوج و فرد طی سال جاری و اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، گفت:

مرجع تشخیص قانونی بودن مصوبات شورای شهر راهور و فرمانداری تهران نیستند.

این درحالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران در مصاحبه اول خود بیان کرده بود که سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مسئول رسیدگی به این موضوع هستند اما این کار غیر قانونی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران با بیان اینکه شهردار دستور ویژه داده که عوارض زوج و فرد از طریق شورای شهر رسیدگی شود، تاکید کرد: «ما مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اسم این را عوارض نگذارید، اظهارکرد:

«کسی که می‌خواهد در روز مخالف وارد محدوده شود اگر نخواهد که قانون‌مدار باشد و طرح ترافیک نخرد، تکلیف چیست؟ آیا باید بگذاریم این فرد برخلاف قانون عمل کند؟ قبلاً پیشنهاد داده بودیم که زوج و فرد را بردارند و کلیه خودروهایی که می‌خواهند در این محدوده تردد کنند عوارض دهند که این مصوبه در فرمانداری لغو شد.»

با این حال باید پرسید که وظیفه پلیس راهور در این زمینه چیست و آیا شهرداری تهران بایستی در این حوزه ورود کند یا پلیس؟

اما «پیروز حناچی»، شهردار تهران درباره حواشی مطرح شده درباره اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد از خودروها گفت:

«این موضوع برمی‌گردد به مصوبه شورای شهر تهران و البته تأیید فرمانداری تهران که بر همین اساس اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد قانونی است و شهرداری تهران آن را اجرا کرده است.»

در تاریخ ۹ بهمن ماه سال جاری «علی اعطا»، سخنگوی شورای شهر تهران، در مورد تعیین تکلیف اخذ عوارض از محدوده طرح زوج و فرد گفت: «دو تفسیر متفاوت از مصوبه شورا در رابطه با محدوده زوج و فرد وجود دارد. در جلسه امروز هیأت رئیسه، موضوع جهت بررسی به کمیسیون مشترک "نظارت و حقوقی" و "عمران و حمل و نقل" شورای شهر ارجاع شد.»

«محمد علیخانی» در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون قانونی بودن اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد، گفت: رئیس شورای شهر تهران از من خواسته است که در مورد اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در محدوده زوج و فرد اظهار نظر کنم و من نیز در نامه‌ای نظرم را اعلام کردم.

وی با بیان اینکه معاون حمل و نقل اعلام کرده است که کمیسیون حقوقی شورا اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را تأیید کرده است گفت:

البته من از رئیس کمیسیون در این خصوص سوال پرسیده و او این مسئله را تکذیب کرد.

علیخانی افزود: «اگر قرار است اتفاقی در زمینه اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در محدوده زوج و فرد رخ دهد باید این موضوع در شورای عالی ترافیک به بحث و تصویب گذاشته شود.

وی با بیان اینکه امروز یک فوریت اخذ عوارض از محدوده طرح ترافیک مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت:

«البته همه افراد عنوان کردند که صرفاً برای آنها پیامک صادر شده و هنوز قبض پرداختی که ثابت کند همشهریان عوارض تردد در محدوده زوج و فرد را پرداخت کرده‌اند را ندیده‌اند.»

«محبوبه ذاکری» معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم تأثیرگذاری طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت گفت: «۴۰ درصد پایتخت نشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانند.»

با این حال شهرداری تهران سعی دارد این طرح نامطلوب از نظر شهروندان تهرانی و همچنین اهداف برنامه‌ریزی شده را به منبع درآمدی برای خود تبدیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    2 0
    فقط دنبال خالی کردن جیب مردم هستند تا حقوق نجومی خودشون رو توجیه کنن . خاک عالم رو اگه بریزیم تو جیبشون باز طمع کار هستند .
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    1 1
    بیست روزپیش تلویزیون اعلام کرد ساعت خواب مشرق
  • DE ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    4 0
    شهرداری طرح زوج و فرد را هم پولی می‌کند؟/ تا موقعیکه ذوجه فرد پولی نشود باکی نیست.
  • شهروند IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    0 0
    طرح زوج و فرد موقتی بود نه تنها موقت بودنش تموم نشد بلکه کشدار هم شده و هر ارگانی میخاد از این نمد کلاهی برای خود بدوزد نميدونم خودتونو مسخره کردید یا ملتو این چه طرحیه که با پرداخت پول دوربین ها خاموش میشن و هوا هم آلوده نمیشه، تورو خدا نگید بخاطر آلودگی هوا که اصلا باورمان نمیشه، خجالت بکشید اونیکه فکر کردید خودتونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس