روزنامه

تلاش برای تقلیل مطالبات مردم و تشویق دولت به اجرای برجام به هر قیمت، اصلاح طلبان را تا آنجا پیش برده که حتی امضای برجام را هم دستاورد جا می‌زنند!

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هسته‌ای بهانه بود، آمریکا برجام موشکی را کلید زد!

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «تغییر بازی آمریکا از برجام به موشک» نوشت: «طبق ادعاهایی که در جلسه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا مطرح شده و کمتر مورد نظر تحلیلگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، آمریکا بیشترین بار منفی تبلیغاتی خود را بر روی برنامه موشکی ایران قرار داده و اعلام کرده است که برنامه موشکی ایران شامل بزرگترین ذخایر موشکی بالستیک در منطقه است که به عنوان یک تهدید حساب شده و پروژه موشک ماهواره‌بر سیمرغ درواقع مسیر کوتاه‌شده‌ای برای رسیدن به موشک‌های قاره‌پیما است. از سوی دیگر در مورد بحث تروریسم، تهدیدات سایبری و نیز تسلیحات شیمیایی، این گزارش اطلاعاتی بزرگنمایی‌هایی را در مورد ایران ارائه کرده و آنها را تهدیدات بالقوه‌ای برای آمریکا به شمار آورده است.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «می‌توان گفت که بنا به چند دلیل سیاست فشار آمریکا همچنان بر روی ایران ادامه خواهد داشت اما شاید مبنا و بهانه آن تغییر کند».

اصلاح طلبان بعد از حداقل از ۳ سال، تازه به حرف منتقدان رسیده‌اند. دلسوزان نظام از همان ابتدا تاکید داشتند که هسته‌ای بهانه است و آمریکا در پی آن است تا در یک پروژه بلندمدت، مؤلفه‌های قدرت ایران را با ابزار توافق و با وعده نسیه و پوچ لغو تحریم‌ها، از کار بیندازد.

این پروژه ضد ایرانی بارها توسط اندیشکده های آمریکایی و مقامات این کشور مطرح شد اما دولتمردان و جریان اصلاح طلب به هیچ عنوان به این پروژه ضد ایرانی توجه نکردند.

برای نمونه، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در آخرین روزهای دولت اوباما گفت که ما برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و حالا نوبت دولت بعدی (ترامپ) است تا به سراغ برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران برود.

آمریکا و اروپا امتیازات برجام را یکجا ظرف حدود ۳ ماه (مهر تا دی ۹۴) از ما گرفتند و تعهدات خود را سه سال کج دار و مریز و یکی در میان به اجرا گذاشتند و پس از بدعهدی آمریکا، اروپایی‌ها وعده ایجاد کانال مبادلات محدود مالی (SPV)-نفت در مقابل کالاهای مصرفی و دارو و غذا!- را داده‌اند که یک دهم تعهدات برجامی آنها هم نیست.

در روزهای گذشته روزنامه آلمانی «تاگس شاو» در گزارشی نوشت: «SPV سیستمی نمادین و سمبلیک» است.

به عبارت دیگر، کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ در ۹ ماه گذشته کمترین پایبندی به نقض و تعطیلی کامل تعهدات غربی برجام نشان نداده و فقط از ایران خواسته‌اند به انجام تعهداتش ادامه دهد! اکنون نیز به جای ایستادن پای تعهد تعلیق تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی، وعده راه‌اندازی کانال ویژه برای مبادله غذا و دارو مقابل پول (آن هم بدون خرید نفت از ایران) را داده‌اند.

در روزهای گذشته «عبدالرضا فرجی راد» مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «به نظر می‌رسد چیزی که اروپا با عنوان ساز و کار ویژه مالی دنبال می‌کند، چیزی نیست که بتواند تحول عمده‌ای در روابط تجاری میان ایران و اروپا یا حتی در وضعیت اقتصادی ایران و مردم ایران ایجاد کند…آنچه اکنون در شورای اروپا مورد بحث قرار می‌گیرد چیزی نیست جز ایجاد یک کانال مالی برای تأمین کالاهایی مانند غذا و دارو و کالاهای مشابه آن. کالاهایی که دولت ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند مورد تحریم واقع نشده‌اند و ممانعتی در جهت تجارت آنها ایجاد نشده است...چنین اقدامی در واقع اجرا کردن دستورالعمل واشنگتن است یعنی اجرای کامل تحریم‌های آمریکا و ایجاد کانال مبادله‌ای برای کالاهایی که به ادعای آمریکا مشمول تحریم‌ها نیستند».

اروپا در پی آن است تا بعد از رونمایی از SPV همصدا با آمریکا فاز جدیدی از فشار در حوزه موشکی و منطقه‌ای را کلید بزند.

** غرویان: مشکلات داخلی کشور تقصیر ترامپ است!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «محسن غرویان» با عنوان «مقصر کیست؟» نوشت: «همه تحلیلگران مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌دانند که مشکلات اقتصادی فقط معلول دولت نیست. به هرحال در مسائل اقتصادی علل و عوامل بسیار زیادی دخیل است. ما نباید مقصر را دولت بدانیم… کسانی که تماماً به دولت حمله می‌کنند در جهت اهداف و اغراض ترامپ حرکت می‌کنند. آن‌ها ترامپ را بی‌تقصیر جلوه می‌دهند و می‌خواهند مقصر را دولت خودمان جلوه دهند. خیلی روشن است که باید مقصر را در بسیاری از مشکلات داخلی، سیاست‌ها و رفتار عنادآمیز ترامپ بدانیم و نباید در این شرایط به دولت خودمان فشار بیاوریم».

دولت اختیارات و امکانات گسترده‌ای دارد. به همین خاطر است که اصلاح طلبان در آستانه هر انتخابات، خود را به آب و آتش می‌زنند و حتی به بهای دروغگویی، هراس افکنی و وعده‌های نجومی، به هر طریق ممکن در پی کسب کلید پاستور هستند.

اما این طیف که به تنبلی و بی برنامگی و رفتارهای قبیله‌ای مشهور است، پس از در اختیارگرفتن دولت، به فرافکنی روی آورده و تقصیرها را به گردن دیگران می‌اندازد، یکروز دولت قبل، روز دیگر جریان منتقد دولت و یکروز آمریکا.

جالب اینجاست که طیفی که مشکلات کشور را به گردن ترامپ می‌اندازد همان طیفی است که پیش از این تاکید داشت که نباید غرب و آمریکا را مرکز دنیا بدانیم!

و جالبتر اینکه این طیف تا پیش از سال ۹۲ تاکید داشت که ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات کشور به دلیل سوءمدیریت دولتمردان و نهایتاً ۲۰ تا ۳۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم‌ها و عوامل خارجی است!

** همین که برجام امضاء شد، خودش دستاورد بزرگی است!

روزنامه قانون در مطلبی نوشت: «باید قبول کنیم که برجام در حوزه روابط بین الملل یک موفقیت بزرگ برای ما بود. ایران بعد از سال‌ها توانست در روابط و مذاکرات بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشد و به تنهایی در مقابل ۶ قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند. دواقع روند اجرای این مذاکرات و به امضا رسیدن برجام، خودش موفقیت بزرگی در حوزه بین الملل برای ایران بود اما اینکه تغییر ریاست دولت در آمریکا و کنار رفتن این کشور به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ از این توافق بین المللی اختلالات زیادی در اجرای برجام به وجود آورد، نباید موفقیت‌های این توافق را هم انکار کنیم».

تلاش برای تقلیل مطالبات مردم و تشویق دولت به اجرای برجام به هر قیمت، اصلاح طلبان را تا آنجا پیش برده که حتی امضای برجام را هم دستاورد جا می‌زنند!

قرار بود با برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی به یکباره در روز اجرا لغو شود و عموم مردم گشایش اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای را لمس کنند. دولتمردان وعده داده بودند که چنان رونقی در کشور ایجاد شود که مردم حتی به یارانه هم نیازی نداشته باشند.

اما با کمال تأسف، بی عملی ستاد اقتصادی دولت در کنار انفعال فاحش دستگاه دیپلماسی، وضعیت اقتصادی را برای مردم سخت کرده است.

حال اینکه بگوییم «همین که برجام امضاء شد، خودش دستاورد بزرگی است»! چیزی جز نمک پاشیدن به زخم مردم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مسعود IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    49 0
    در 4 سال اول میگفتن مشکلات تقصیر دولت قبل است !!! حالا میگن تقصیر ترامپ است !!!خخخ
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    25 0
    برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ!
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
      3 1
      صنعت هسته ای ایران قبلا غروب کرده بود ترامپ فقط چهره اینها را رو کرد
  • علی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    33 0
    مقصر شما ...ها ی اصلاح طلب هستید که ارث پدریتان را از ملت و مملکت طلب دارید
  • سید IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    28 0
    واقعاً تهوع آوری اصلاح طلبان حدّی هم می تواند داشته باشد!؟
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    6 0
    امام خمینی تا غرب زده ها هستند پیشرفت نمی کنید
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    2 0
    خیر تقصیر حیب شماها است
  • سید رضا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    5 0
    درست مثل اسلافش ؛ هاشمی و خاتمی ؛ نیش های دو پهلو می زنه !!!
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    2 0
    خدا رو شكر ريسي نشد الان تو صف گوشت بين مرد وزن ديوار كشيده بودن نمي تونستيم گشاد وايسيم
  • ناشناس IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    3 0
    ... خودتونو و برجامتون رو ببرن
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    4 0
    شما یه عده فقط می خوان گند کاریهای ای دولت را شاهکار نشان بدهند استاد خجالت بکش
  • سوخته IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    3 0
    مردم اراجف برجام را با پوست و گوشت شان فهمیدند . دولت بی تدبیر و بی امید را هم فهمیدند . انشاالله 22 بهمن به نا فهم ها می فهمانند
  • علی اصغر IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    0 5
    خدا را شکر میکنم که امروز کشورهای که ایران را محورشرارت میخواندند به لطف برجام نیت خیر ایران برای دنیا اشکار شد و ایران کشتی نجات است اگر بصیرت داشتن
    • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
      1 0
      با ایستادگی و مردانگی نیروی انقلاب، نیت خیر ما به همه ثابت شده نیازی به حماقت و اعتماد به دشمن و رو دادن به ضد انقلاب و لال شدن در برابر گستاخی ها نبود
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      2 0
      مستر خبر داری که چه خسارتی به کشور وارد شد توسط دولت روحانی خسارت بزرگی که جبران شدنی نیست
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    2 0
    شیخ عزیز یک سوال. در دولت قبل امثال شماها زمین و زمان را بهم دوختید که دولت فلانی ایران را به ته دره برد، اونوقت شما اوباما را بی تقصیر جلوه نمی دادید؟
  • علی اکبر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    2 0
    این غرویان چه عددی هست که اظهاراتش را منتشر می کنید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس