جشنواره فیلم فجر

آئین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسوولان، برگزار شد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - آئین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد، سید عباس صالحی، حسین انتظامی با تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

منصور ضابطیان، به حاضران در این جشنواره خوش آمد گفت و اظهارداشت: از این لحظه یعنی نهم بهمن ماه آغاز تحویل سال سینمای ایران است. ضابطیان در ادامه دعای تحویل را قرائت و صحنه را ترک کرد و تصاویری از روزهای پرشور انقلاب و ورود حضرت امام (ره) به میهن پخش شد.منصور ضابطیان در ادامه و پس از پخش کلیپ چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن سینمای ایران پس از انقلاب را در مسیری نو خواند و سینما را در صدر لیست هنرهایی که انقلاب بر آنها تأثیر دارد دانست. او جشنواره سی و هفتم را از نظر رنگارنگی حضور سینماگران پس از انقلاب جشنواره ویژه ای دانست.

نکته: وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی نیم ساعت زودتر از موعد وارد سالن شدند.
 

لحظاتی بعد منصور ضابطیان مجری مراسم از ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره برای سخنرانی روی سن دعوت کرد.

ابراهیم داروغه زاده

سخنرانی ابراهیم داروغه زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره در مراسم افتتاحیه این جشنواره:


یاد و نام صدیقه کبری حضرت زهرا (س) که این ایام متعلق به آن بانوی بزرگوار است را گرامی می‌داریم و سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر را در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با نام و یاد آن حضرت آغاز می‌کنیم.
به همه سروران عزیز، مهمانان ارجمند و هنرمندان گرامی و مردم عزیزمان خصوصاً اهالی گرانقدر جنوب تهران که امسال میزبان ما شدند خوش آمد می گویم. آمده ایم که سهم کوچکی از آن همه تلاش شأن برای پیروزی انقلاب اسلامی را قدرشناسی کنیم. در این مناطق تهران کوچه به کوچه که نه حتی خانه به خانه نام شهیدانمان نام گذاری شده است و ما آمده ایم تا بگوییم به ایثارها و فداکاری‌های شمایان در جای جای میهن عزیزمان ایران است که سینمای ایران جان گرفت، رشد کرد، بالغ شد و امروز افتخار آفرین برای این مرز و بوم شده است.
سینمای ایران اکنون و در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از دور دست‌های ایران تا سراسر جهان پیام آور نجابت، انسانیت، صداقت، درستکاری و همه ی فضائل است. ادعای بزرگی نیست اگر بگویم سینمای نوین ایران خود بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است و مظهر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به معنای واقعی آن است. آوازه افتخارات سینمای ما در همه ی جهان طنین انداز است و این سینما به سهم خود همه ی تلاش خود را کرده است که ندای آزادی و آزادگی باشد.
به پیروی از وصیت امام راحلمان که دردمند و آرمان خواه است و به فرموده رهبر عزیزمان کلید توسعه کشور است. چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به همه ی شما مردم عزیز، هنرمندان و سیینماگران تبریک می گویم و امیدوارم روزهایی سرشار از طراوت و جوشش که در آثار امسال جشنواره نمایان است، در این ایام داشته باشیم. قدردان محبت همه ی همکارانم در ستاد برگزاری و همه ی سرورانم در سازمان سینمایی و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که این جشنواره حاصل کمک و حمایت همه ی این عزیزان است.

پس از صحبت‌های کوتاه ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سی و هفتم کلیپی از تصاویر فیلم‌های شاخص سینمای ایران پس از انقلاب و با آهنگ «دلبر» از محسن چاوشی پخش شد.

لحظاتی بعد جوایز جنبی اقلام تبلیغی جشنواره اهدا شد.

سیمرغ بلورین بخش بهترین عکس به حبیب مجیدی برای بمب یک عاشقانه تعلق گرفت.

حبیب مجیدی در سخنانی گفت: رقابت در هنر بی معناست و یادمان نرود سینما قرار است آدم‌ها را به هم نزدیک کند. او در ادامه از پیمان معادی و عوامل فیلم و اساتیدش تشکر کرد.

طاها ذاکر برای فیلم کوپال سیمرغ بلورین بهترین پوستر را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس در جشنواره فیلم فجر به روح الله موحدی برای گرگ بازی اهدا شد.

روح الله موحدی در سخنانی از سیدمحمود رضوی در مؤسسه سیمای مهر تشکر کرد و همچنین از مهدی جمشیدیان برای طراحی صدای تیزر فیلم گرگ بازی و خانواده اش تشکر کرد و در پایان جایزه اش را به همسرش تقدیم کرد.

استاد خسرو خسروشاهی یکی از سلاطین دوبله فارسی در کنار استاد منوچهر اسماعیلی که در مراسم افتتاحیه تا لحظاتی دیگر تقدیر می‌شود

در ادامه مراسم، کلیپی از تصاویری از درگذشتگان سینمای ایران با پخش قطعه‌ای با صدای زنده یاد حسین پناهی و قطعه «من کجا باران کجا» با صدای همایون شجریان پخش شد.

آئین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با نکوداشت عزت الله انتظامی ادامه پیدا کرد. منصور ضابطیان این بخش را با نقل قولی از کتاب «آقای بازیگر» عزت الله انتظامی آغاز کرد و پس از آن کلیپی با تصاویری از نقش آفرینی‌های این هنرمند در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف پخش شد.

برای برگزاری مراسم نکوداشت زنده یاد عزت الله انتظامی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر به روی سن آمدند و پس از آن منصور ضابطیان از مجید انتظامی دعوت کرد تا با حضور در روی سن در این مراسم همراه شود.مجید انتظامی آهنگساز سرشناس و فرزند زنده یاد عزت الله انتظامی در این مراسم ضمن تبریک این روز به دست اندرکاران سینمای ایران و آرزوی سال پربار برای سینما گفت: از خانه سینما برای زحماتی که کشیدند و در این مدت ما را تنها نگذاشتند تشکر می‌کنم.

لحظاتی بعد علیرضا شجاع نوری و علیرضا تابش برای بزرگداشت عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینمای ایران و مؤلف آثار جاودانی همچون «هور در آتش»، ستارگان خاک، شکوفه‌های سنگی و سریال پر مخاطب بانوی عمارت روی سن حاضر شدند.

عنوان

علیرضا شجاع نوری در سخنانی درباره حمیدنژاد گفت:


می‌گویند اگر کسی را می‌خواهی خوب بشناسی باید با آن کار کنی یا سفر بروی. سال ۱۳۶۱ بود که سیف الله داد اولین فیلمش را می‌ساخت و من و حمیدنژاد دستیاران او بودیم و از او یاد گرفتیم و چند سال بعد در نیویورک مسؤول معرفی فیلم بودم که در آنجا هور در آتش به نمایش درآمد و بالاخره در آخرین همکاری سریال بانوی عمارت را کار کردیم.
آقای حمیدنژاد یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی است و مثل یک چتر سیاه است در یک سفر بارانی. آنقدر عزیز و حامی است که همواره تو را از خیلی آسیب‌ها حفظ می‌کند. ممکن است لبخندهای او را کم ببینی، اما بسیار به جان می‌نشیند. من تاکنون غیر از خیر از او چیزی ندیده ام.

علیرضا تابش در سخنانی درباره عزیزالله حمیدنژاد گفت: آقای حمیدنژاد شاید ۲۰ ساله بودند که با مرحوم سیف الله داد وارد سینما شدند و در این ۴۰ سال ثمره کارشان فیلم‌های هنری و ارزشمند است که در جشنواره‌های خارجی وقتی نمایش داده می‌شد مخاطبان باورشان نمی‌شد که زیبایی‌های سرزمین عزیز ما است و فکر می‌کردند در استودیو ساخته شده است. برای عزیزالله حمیدنژاد طول عمر و عزت روزافزون می‌خواهم. ان شالله همیشه عزیز باشی.

عزیزالله حمیدنژاد نیز در سخنانی گفت: آقای شجاع نوری و آقای تابش من را خجالت دادند. اینطور هم نیست. از نظر کمی و کیفی تعداد کارهای من انقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشم. دوست داشتم زمانی اینحا می‌آمدم که تعداد بیشتری فیلم ساخته بودم که متأسفانه با شرایط موجود نتوانستم و نشد. اما خوشحالم که هر یک از کارهایم را با عشق ساختم و شرایط و دشواری‌های زندگی مانع این نشد که دست به هر کاری بزنم و هر فیلمی را بسازم. در این راستا باید از همسرم تشکر کنم چون در این سال‌ها او مرا حمایت کرد برای اینکه دست به هر کاری نزنم و دوست دارم از منتقدین نام ببرم که وفتی هور در آتش را ساختم در همین فضای جامعه از فیلم حمایت کردند و باعث شدند من فیلم بعدی‌ام را بسازم.

در زمانی که ما این فیلم را ساختیم ویژوال افکت کامپیوتری نبود و باید با جلوه‌های ویژه میدانی می‌ساختیم و من باید تقدیر کنم از کسانی که برف و بوران را برای ما ایجاد کردند. آقای شوقی و دستیارشان. آن زمان کار بسیار دشواری بود و همچنین خوشحالم که در آخرین کارم با آقای شجاع نوری همکاری داشتم و خانم مؤمن که در نقش فخرالزمان درخشیدند و خوشحالم که در هر کارم یک تعداد چهره جدید به تلویزیون و سینما معرفی کردم. امیدوارم خدا توفیق بدهد فیلم‌های دلخواهم را بسازم.

رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و استاد علی اکبر صادقی برای بزرگداشت ابراهیم حقیقی به روی سن آمدندو از این طراح پوستر تقدیر کردند. پس از این مراسم، برزگداشت فاطمه معتمدآریا برگزار شد و از او تقدیر به عمل آمد. ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره، فیلم تئاتری به کارگردانی محمد رحمانیان با عنوان سلام چهل سالگی با موضوع جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف و خاطره بازی با جشنواره اجرا شد. نیما مسیحا و رضا تاجبخش برای اجرای موسیقی روی سن حاضر شدند. این هنرمندان در ابتدا ترانه پروانگی ساخته بابک بیات، که قطعه‌ای از موسیقی فیلم «دست های آلوده» بود، اجرا کردند. ترانه وطن… عشق… آزادی… ساخته علیرضا افکاری قطعه بعدی بود که مسیحا و تاجبخش اجرا کردند.

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره سی و هفتم، کلیپ تجلیل از عباس گنجوی پخش شد و از این تدوینگر تجلیل شد. اما مهمترین بخش افتتاحیه از به تجلیل از یکی محبوب‌ترین دوبلور و مدیر دوبلاژ این صنعت اختصاص داشت و با پخش کلیپ تجلیل از خسرو خسروشاهی مراسم ادامه یافت.

ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده و استاد منوچهر اسماعیلی برای بزرگداشت استاد خسرو خسروشاهی به روی سن آمدند.

استاد منوچهر اسماعیلی در این مراسم گفت: برای من لحظه دل انگیزی است. امشب شبی است که در بزرگداشت کسی شرکت می‌کنم که ۶۰ سال با او همراه بودم. از آغاز با هم بودیم. این استاد گرانمایه که با صدای نازنینش در این کار موفق و بعد مدیر دوبلاژ شد و من در خدمتش بودم، در خیلی از فیلم‌ها با او همکاری کردم چه ایرانی و چه خارجی. در ادامه ناصر ممدوح گفت: آقای خسروشاهی با صدایش، کارش و اخلاقش همه را شگفت زده کردند. خوشحالم که در جمع این عزیزان رشد کردم.

سپس منوچهر والی‌زاده گفت: این روزهای خوب و دیدنی را به همه تبریک می گویم. من قبل از هر سخنی که درباره خسرو بخواهم بگویم اول بگویم که از برگزارکنندگان جشنواره، هر ارگانی که هست، می‌خواهم تشکر ویژه کنم که به پشت صحنه سینما آمدند و دوبله و تدوینگر را دیدند. ان شالله دکور و گریم و … را هم ببینند. در این مدت اخیر به دوبله خیلی توجه کردند. من افتخار می‌کنم که در حضور شما هستم و آرزوی سلامتی و طول عمر برای برگزارکنندکان و شما حاضرین دارم.

درباره خسرو خسروشاهی چه بگویم که ما از دبستان با هم رفیقیم. بچه محل بودیم، با هم بزرگ شدیم، با هم سینما رفتیم، با هم صبح‌های جمعه به سینما ایران می‌رفتیم لورل هاردی می‌دیدیم. نزدیک به ۶۰ سال است در کنار خسرو خسروشاهی کار می‌کنم. ایشان آنقدر جنم این را داشتند که فیلم‌های بسیاری دوبله کردند. آلن‌دلون و آل‌پاچینو و نقش‌های دیگر. من هم افتخار داشتم در کنارش باشم و بعضی از نقش‌هایی که احیاناً خودش خسته بود نمی‌گفت به من می‌داد. یک تشکر دیگر می‌خواهم از انجمن گویندگان داشته باشم که امروز ما را به اینجا رساندند تا ما در کنار شما باشیم.

سپس خسرو خسروشاهی در میان تشویق حاضران برای برگزاری مراسم بزرگداشتش به روی سن آمد.

او در سخنانی گفت: من سال‌ها در کنار شما بودم، در سایه، حالا زیر این نور آمدم و کمی دستپاچه ام. ۵ فیلم صداگذاری کردم که اکثر آدم‌هایی که کار کردند را اینجا می بینم. وقتی سینماگرها کارشان تمام می‌شد کارگردان می‌ماند و مدیر دوبلاژ. همه می‌رفتند و ما می‌ماندیم و دوبله شبانه روز و بالاخره می‌رساندیم و لی هیچ وقت به این حرفه توجه نشد. یک بار در فارابی یک لیستی گذاشتند و گفتند می‌خواهیم از این آقایان تجلیل کنیم و بعد هم پیشمان شدند. این کار دوبله را به حساب نمی‌آوردند ولی الان اوضاع تغییر کرده. هر چند من فعالیت چندانی در دوبله ندارم. از مقام وزارت، از معاونت و دیگران تقاضا می‌کنم به این حرفه بیشتر توجه کنند.


یک زمان برای دوبله خوب جایزه می‌دادند، یک بار من خودم جایزه گرفتم زمانی که آقای داروغه زاده در مؤسسه رسانه‌های تصویری بود. شما که بیننده هستید می‌گوئید فیلم خوب دوبله نشده ولی هنوز این‌هایی که اینجا هستند در کار دوبله هستند و فیلم‌ها هم خوب هستند ولی به بدترین شکل دوبله می‌شود و متأسفانه به این فیلم‌ها پروانه نمایش داده می‌شود. من خودم با جورج لوکاس برای جنگ ستارگان حرف زدم. کوبریک برای فیلمش از ما نمونه صدا می‌گرفت. برای فیلم جن گیر از مدیر دوبلاژ اسم خواستند.


من با آقای کیمیایی وقتی می‌خواستیم یک فیلم دوبله کنیم به هزاران راه فکر می‌کردیم به این آسانی‌ها نبود. بیایید داوری کنید و ببینید تا کجاها رفتیم. گروهبان و دندان مار را ببینید. اصلاً یک دنیای عجیب غریبی بود. یا فیلم شیرین که با کیارستمی کار کردیم. ایشان درباره دوبله حرف‌های زیادی زدند. آقای اسماعیلی به ایشان یادآوری کردند که این حرف‌ها در تاریخ می‌ماند. ما با بزرگترین هنرپیشه‌های دنیا سر کار داشتیم بعد در فیلم فارسی آمدیم. فیلمی بوده که من برایش خورد و خمیر شدم گلویم زخم شده. روزگار عجیبی را گذراندیم ولی من فروشنده صدایم نبودم.

پخش کلیپی با موضوع مادر و به مناسبت ایام فاطمیه پایان بخش مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    11 0
    خجالت نکشیدید با نام فاطمه زهرا شرکردید وخوانندن زن آوردید,واق واق کنه!
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 0
    خوانندن زن؟ مگه میشه مگه داریم
  • US ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    11 0
    خیر عمت جشنواره گرفتی؟ چیش به انقلاب میخوره ؟
  • صداقت IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    8 0
    هنرمندان ایرانی اگر دستشان بسته نبود فیلمهای پورن می ساختند. هرچند که اکنون نیز صحنه های اروتیک در فیلم ها یافت می شود.
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    1 4
    احتمالا دوباره اوج با چند فیلم میاد جایزه ها رو میده به فیلم های خودش و میره حالا کی جرات داره حرف بزنه بهش اونوقت میشه مخل امنیت ملی و ضد انقلاب و کافر و غیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس