کد خبر 932213
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
سازمان امور مالیاتی کشور نمایه - کراپ‌شده

درآمدهای مالیاتی می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش تکانه‌های اقتصادی داشته باشد. اما بار این مالیات بر دوش کارمندان و حقوق‌بگیران است.

به گزارش مشرق، مالیات به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت در کشورهای مختلف است. اما همین منبع مالی در کشورهایی که به درآمدهایی همچون نفت و گاز وابسته هستند، چندان عدد بالایی نبوده و این کشورها بیشتر متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت هستند. در ایران نیز با توجه به وابستگی بیش از حد بودجه کشور به درآمدهای نفتی می‌توان گفت یک نظام مالیاتی قابل قبول در کشور وجود نداشته و این کارمندان و کارگران هستند که با حقوق‌های ناچیز در مقابل سایر فعالین اقتصادی، بار پرداخت مالیات در کشور را به دوش می‌کشند.

بیشتر بخوانید:

جاده حقوق‌های نجومی هموار شد

روش خرج کردن ۳۳ میلیارد دلار ارز نفتی در سال ۹۸ +جدول

پاداش اعضای هیأت مدیره شرکت‌های دولتی چقدر است؟

درآمدهای مالیاتی لایحه بودجه ۹۸

درآمد مالیاتی کشور طی سال ۹۸ طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ درآمدهای مالیاتی از رشد ۸ درصدی نسبت به قانون بودجه سال جاری برخوردار شده است. با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه مبنی بر قطع وابستگی بودجه به نفت، تکیه بر درآمدهای مالیاتی بیش از پیش مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است. در جدول زیر درصد انواع پایه‌های مالیاتی را می‌توان ملاحظه ملاحظه کرد.

آنچه در سال آینده کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی کشور را الزام آور می‌کند، تحریم صنعت نفت و پیش‌بینی کاهش درآمدهای نفتی است. طبق پیش بینی‌ها کمتر از ۵۵ درصد یعنی عددی حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی کشور محقق خواهد شد. بنابراین رویکرد نظام مالیاتی باید به گونه‌ای باشد که از طرقی همچون ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و… بتواند درآمد مالیاتی را افزایش دهد.

با توجه به شرایط فعلی کشور که در رکود به سر می‌بریم، بار مالیات بر روی دوش اشخاص حقیقی و شرکت‌های خصوصی و یا غیردولتی خواهد بود. از دیگر سو، افزایش تورم که باعث کاهش مصرف خواهد شد، سبب روند نزولی مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد که باز هم بار آن بر روی دوش خانوار و یا همان کارمندان و کارگران است.

از طرفی، مالیات شرکت‌های دولتی با درآمد ۱۲۷۸ هزار میلیارد تومانی، با کاهشی ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل، به ۵.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که تنها ۳ درصد درآمد مالیاتی کشور است. طبق قانون مالیات‌ها، مالیات بر درآمد شرکت‌ها حدود ۲۵ درصد است. اما در خصوص شرکت‌های دولتی همین قانون، کل درآمد را از مالیات معاف می‌کند و تنها سود ابزاری یا سود ویژه را مشمول مالیات می‌داند.

در صورتی که اگر همه درآمد ۱۲۷۸ هزار میلیاردی شرکت‌های دولتی مشمول مالیات شود، رقمی حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود. اگر این عدد را به اضافه ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کشور به جز مالیات شرکت‌های دولتی کنیم، وابستگی کشور به فروش نفت کاسته شده و از سال‌های آینده دیگر نگران تحریم‌ها و فروش نفت نخواهیم بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس