کد خبر 931261
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰
رژیم غذایی نمایه

با فرا رسیدن فصل زمستان، اگر بتوانید روزانه ۴ الی ۵ فنجان چای سبز داغ بخورید نه تنها گرم خواهید شد بلکه سرعت متابولیسم بدن نیز افزایش پیدا می‌کند و کالری‌های بیشتری سوزانده می‌شود.

به گزارش مشرق، آیا در این زمستان می‌خواهید به وزن ایده آل خود برسید و چربی‌ های شکمتان را آب کنید؟ با مجله سلامت همراه شوید تا با ۲۱ ماده غذایی عالی برای کاهش وزن در زمستان آشنا شوید:

پستوی دانه کدوتنبل

شما می‌توانید دانه‌های کدو تنبل را با ریحان، پنیر پارمسان و سیر ترکیب کنید تا یک پستوی عالی داشته باشید. همچنین می‌توانید آن را تفت دهید و بر روی سالاد خود بریزید. برای اینکه بتوانید از مزایای آن بهترین استفاده را ببرید، در سوپ خود اضافه کنید.

چای سبز داغ

با فرا رسیدن فصل زمستان، اگر بتوانید روزانه ۴ الی ۵ فنجان چای سبز داغ بخورید نه تنها گرم خواهید شد بلکه سرعت متابولیسم بدن نیز افزایش پیدا می‌کند و کالری‌های بیشتری سوزانده می‌شود. در چنین شرایطی چربی‌های شکمی نیز آب خواهد شد. این موضوع به خاطر پلی فنولی است که در چای سبز یافت می‌شود. این پلی فنول با نام EGCC شناخته شده است.

همچنین چای سبز حاوی آمینو اسید تیانین است که هوشیاری ذهنی و آرامش را برای شما به ارمغان می‌اورد و به شما کمک می‌کند تصمیمات منطقی و عاقلانه ای بگیرید. به همین خاطر به جای مصرف غذاهای پر چرب و پر کالری به غذاهای سالم روی خواهید اورد.

کلم بروکسل تفت داده شده

این گیاه با وجود مواد مغذی فراوانی که در خود دارد یکی از غذاهای عالی برای بدن محسوب می‌شود. شما می‌توانید کلم بروکسل را با ادویه‌های مختلف تفت دهید و مواد مغذی دیگری به آن بیفزایید. این ماده یکی از گیاهان ایده آل برای کاهش وزن است زیرا سرشار از فیبر است و می‌تواند سم زدای خوبی برای بدن باشد.


بیشتر بخوانید:

راهکارهای کنترل خوردن و کاهش گرسنگی

حمص چغندر

برای اینکه رنگ صورتی به حمص خود بدهید، آن را با چغندر ترکیب کنید. زمانی که چغندر را می‌جوشانید، دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید تا بتواند رنگ زیبا و درخشان آن را حفظ کند. بعد از اینکه آن را به نخود، روغن زیتون و تاهینی اضافه کردید و حمص را ایجاد نمودید، رنگ صورتی زیبایی خواهید داشت. سعی کنید از دستور پخت‌های دیگری برای استفاده از چغندر در مواد غذایی استفاده کنید.

آلو خشک

تابستان بهترین زمان برای تهیه میوه‌های خشک است. پاییز و زمستان نیز بهترین زمان برای اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی است. آلوی خشک یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان یبوست است.

خوردن چهار الی پنج عدد آلوی خشک در روز، سه گرم فیبر وارد بدن می‌کند. نیمی از فیبر موجود در آن نامحلول است و به سرعت غذا در روده کمک می‌کند. نیم دیگر آن فیبر محلول با سرعت پایین است که برای بهبود سیری بسیار مفید است و می‌تواند کلسترول خون را پایین بیاورد و سطح قند خون را تنظیم نماید. هر دو نوع فیبر به سلامت روده‌ها کمک می‌کند.

کدو حلوایی و اسپاگتی

زمانی که هوا سرد است، کدو حلوایی به همراه اسپاگتی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای اسپاگتی تنهاست. این غذا یک وعده غذایی سالم است و تنها یک پیمانه از آن ۴۰ کالری دارد. این مقدار کالری حدود ۷۵ درصد کمتر از کالری دریافتی از یک پیمانه پاستای ساده است.

همچنین این ماده سرشار از فیبر است. این موضوع بدین معناست که می‌تواند مدت زمان زیادی شما را سیر نگه دارد و به کاهش چربی‌های شکمی کمک کند.

کیوی

این میوه ممکن است ظاهر کوچکی داشته باشد اما در برگیرنده اکتینیدین است. همانطور که می‌دانید اکتینیدین آنزیم منحصر به فردی است که در کیوی یافت می‌شود و با شکستن پروتئین در بدن به هضم غذا کمک می‌کند. کیوی همچنین سرشار از فیبر و پروبیوتیک است که به روده کمک می‌کند سلامت بهتر و بیشتری داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه کیوی به اجابت مزاج کمک می‌کند. به همین خاطر نصف پیمانه از آن می‌تواند بسیار مفید باشد.

رازیانه

تقریباً همه سبزیجات برای سلامت بدن مفید هستند زیرا به محرک‌هایی که باعث تحریک معده می‌شوند و نفخ را ایجاد می‌کنند کمک می‌کند از معده خارج شود. در این میان رازیانه قدرت شگفت انگیزی دارد. این ماده در پاییز و زمستان بسیار عالی است و به کاهش نفخ و گاز معده کمک می‌کند.

رازیانه منبع خوبی از پتاسیم است و به بازسازی تعادل طبیعی سطح مایعات در بدن و بهبود نفخ کمک می‌کند. سعی کنید آن را به سالاد و غذاهای خود اضافه کنید.

قارچ

اگر بدانید قارچ چه مزایای شگفت انگیزی برای بدن دارد حتماً از آن در وعده‌های غذایی خود استفاده خواهید کرد. فصل پاییز بهترین زمان برای تهیه سس‌های مبتنی بر گوجه فرنگی و قارچ است. همچنین شما می‌توانید آن را تفت دهید و به سالاد و غذاهای خود بیفزایید.

استفاده از قارچ به خاطر داشتن چربی و کالری اندک می‌تواند به کاهش چربی‌های شکمی و صاف شدن آن کمک کند.

برنج قهوه‌ای

خوردن مواد غذایی سالم نیز ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ معده شود. برنج قهوه‌ای تنها غذای نشاسته داری است که باعث ایجاد گاز معده نمی‌شود.

کدو حلوایی زمستانی

بله شما می‌توانید کدو حلوایی را در پاییز نیز تهیه کنید. اما کدو حلوایی های زمستانی پوست ضخیم‌تری دارند و به زمان پخت بیشتری نیاز خواهند داشت. به همین خاطر یک غذای اصلی محسوب می‌شود.

سیب

یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد برای کاهش وزن سیب است. شما می‌توانید سیب را به صورت خام مصرف کنید، روی آن دارچین بپاشید یا با سایر مواد بپزید. از خوردن بیش از حد سیب خودداری کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که خوردن سیب قبل از وعده غذایی تعداد کالری دریافتی را کاهش می‌دهد.

پسته

پسته نیز به خاطر داشتن مواد مغذی فراوان بهترین ماده برای آب کردن چربی‌های شکمی و کاهش وزن است. این ماده ترکیب جالبی از پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب سالم دارد و می‌تواند در طول روز شما را سیر نگه دارد. به خاطر پوستی که بر روی پسته وجود دارد، به شما کمک می‌کند از خوردن بی پروا خودداری کنید.

رنگ سبزی که در پسته مشاهده می‌کنید به خاطر آنتی اکسیدان‌هایی است که در آن یافت می‌شود. برخی از مواد غذایی باعث ایجاد گاز و نفخ در معده می‌شوند اما پسته چنین نیست.

سبزیجاتی با برگ سبز

این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف هستند و می‌توان از آن در تهیه سوپ و سایر مواد استفاده کرد. کلم پیچ خود را کمی ماساژ دهید تا فیبر موجود در آن کمی بشکند سپس ان را با سیر و روغن زیتون تفت دهید.

اسفناج را در اسموتی‌های خود با موز ترکیب کنید تا یک ماده سبز رنگ قدرتمند برای صبحانه داشته باشید. برگ چغندر را به سوپ خود اضافه کنید. بافت این سوپ می‌تواند مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد.

فلفل تند

فلفل تند یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن محسوب می‌شود. کپسایسین فلفل متابولیسم بدن را تحریک می‌کند و به سوزاندن کالری‌ها کمک فراوانی خواهد کرد.

کفیر

اگر به دنبال یک ماده سالم برای زمستان هستید کفیر را انتخاب کنید. کفیر همانند ماست است اما مزایای بیشتری نسبت به آن دارد زیرا موجودات فعالی در آن وجود دارد که دستگاه گوارشی از آن تغذیه می‌کند.

اگرچه کفیر جزو لبنیات است اما ۹۹ درصد عاری از لاکتوز است زیرا موجوداتی که در آن وجود دارد لاکتوز را می‌شکنند. شما می‌توانید کفیر را برای صبحانه خود میل کنید یا از آن به عنوان ماده خوراکی بعد از ورزش استفاده کنید.

سیب زمینی پخته شده یا تفت داده شده

سیب زمینی چربی بسیار اندکی دارد و کربوهیدارت های پیچیده و فیبر زیادی در آن یافت می‌شود. همین امر به شما کمک می‌کند مدت زمان زیادی سیر باشید.

کدوحلوایی

اگر آن را به صورت کنسروی مصرف می‌کنید مطمئن شوید که از نوع شیرین شده استفاده نمی‌کنید. کدو حلوایی فیبر بسیار زیادی دارد. همین امر باعث شده است یک ماده عالی برای تهیه دسرهای کم کالری باشد. شما می‌توانید کمی دارچین به آن اضافه کنید و میل نمائید.

نصف پیمانه کدو حلوایی تنها ۴۰ کالری و ۵ گرم فیبر دارد. به همین خاطر مصرف آن باعث می‌شود شکم صافی داشته باشید و از شر یبوست خلاص شوید. همچنین شما می‌توانید از کدو حلوایی به عنوان ماده جایگزین در روغن‌ها و کره‌ها استفاده کنید.

لیمو

این میوه جزو خانواده مرکبات است و می‌توان از آن در تمامی فصول سال استفاده کرد. اگر شما نیز دچار نفخ یا گاز معده می‌شوید می‌توانید با خوردن لیمو از این موضوع بکاهید. شما می‌توانید لیمو را با یخ میل کنید یا در آب داغ بریزید.

ویتامین C موجود در لیمو به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. برای طعم بخشیدن به ماهی کافیست از لیمو استفاده کنید.

کینوا

مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می‌دهد افرادی که از غلات سبوس دار استفاده می‌کنند چربی شکمی بیشتری نسبت به سایر افراد از دست خواهند داد.

کینوا نه تنها یکی از غلات سبوس دار محسوب می‌شود بلکه نصف پیمانه از آن ۱۱ گرم پروتئین سیرکننده دارد و جلوی گرسنگی بیش از حد را می‌گیرد. کینوا سرشار از فیبر است و باعث می‌شود سموم و مواد زائد از روده پاکسازی گردد.
 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ترکیب جادویی از آب و پتاسیم است و همین امر موجب می‌شود برای دفع سدیم اضافی از معده مفید باشد و نفخ آن را کاهش دهد. همچنین این ماده سرشار از فیبر است و کالری بسیار اندکی دارد. به همین خاطر می‌توانید مقدار زیادی از گوجه فرنگی را بدون نگرانی از افزایش وزن میل کنید.

منبع: مجله سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس