کد خبر 931056
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
رزمایش

هند قصد دارد تا در جواب به افزایش نفوذ چین در قاره آفریقا، پاره‌ای از رزمایش‌های میدانی را با حضور ۱۲ کشور از این قاره انجام دهد.

به گزارش مشرق، ارتش هند با نگاه به افزایش نفوذ هر چه بیشتر چین بر روی کشورهای آفریقایی برنامه دارد تا اولین نوع از رزمایش‌های می‌دانی هندی-آفریقایی خود را انجام دهد. انتظار می‌رود تا ۱۲ کشور آفریقایی از جمله مصر، غنا، نیجریه، آفریقای جنوبی، سودان، تانزانیا و اوگاندا در این رزمایش شرکت کنند. این رزمایش از ۱۸ تا ۲۷ مارس در شهر "پونه" هند به وقوع میپوندد.

اگرچه هند همیشه روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته است اما در دهه‌های گذشته حضور چین افزایش قابل توجهی داشته است. این مسئله هنگامی بیشتر روشن شد که چین یک پایگاه دریایی در کشور آفریقایی جیبوتی تأسیس کرد.

شواهد نشان می‌دهد که چین در تلاش است تا نفوذ خود را ورای اقیانوس هند افزایش دهد و ساخت پایگاه دریایی در جیبوتی از استراتژی‌های دریایی ایجاد یک خط اتصال حیاتی برای این کشور است.

بیشتر بخوانیم:

روسیه به هند «اس -۴۰۰» می‌فروشد

چین همچنین به عنوان یکی از بزرگترین تأمین کنندگان سلاح برای کشورهای آفریقایی که همواره در جنگ به سر می‌برند، شناخته می‌شود. براساس یک مطالعه، صادرات اسلحه از چین به کشورهای آفریقایی در بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ۵۵ درصد افزایش داشته است. در این دوره زمانی چین حتی از آمریکا و روسیه پیشی گرفته است.

افزایش پرسرعت نفوذ چین در این مناطق تنها به دلیل جاه طلبی‌های نظامی نبوده بلکه تلاشی در جهت رسیدن به اهداف بزرگ اقتصادی بوده است.

آفریقا منبع ۳۰ درصد از کل هیدروکربن دنیا است و همچنین در مواد معدنی طبیعی و منابع بسیار غنی است. اما به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و وضعیت مداوم جنگ‌ها این ناحیه نتوانسته است تا با منابع خود ارتباط متوازنی برقرار کند. چین سعی دارد تا در این فاصله در این مناطق سرمایه گذاری انجام دهد.

تاکنون کمپانی‌های چینی حدود ۲۵۰۰ پروژه ساخت و ساز در بین ۵۱ کشور آفریقایی پیاده کرده‌اند که مبلغ آنها چیزی حدود ۹۴ میلیارد دلار است. چین همچنین سعی دارد تا با پرداخت وام به این کشورها آفریقایی آنها را وابسته به خود نگاه دارد.

در کنار سریلانکا و پاکستان، چین هم سعی دارد تا با تسلط بر کشورهای آفریقایی از این کشورها برای منفعت‌های استراتژیک خود بهره‌مند شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس