کد خبر 93078
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱

بر اساس گزارش پژوهشگر آلمانی، آمریکا که پوتین را مانعی بر سر راه سیاست‌های خود می‌بیند، با تحریک جنبش‌ها و اعتراضات ضد انتخاباتی در روسیه در صدد است این مانع را از سر راه بردارد. این تحلیل‌گر آلمانی بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی (NED)‌ را بازیگر پشت صحنه این اعتراضات خیابانی عنوان کرده است؛

به گزارش مشرق به نقل از فارس، «ویلیام انگدال» تحلیل‌گر و پژوهشگر آلمانی در مقاله‌ای می‌نویسد: واضح است که واشنگتن خواهان پایان کار «پوتین»، نخست وزیر روسیه است. مشخص است که «هیلاری کلینتون» و دیگر دوستانش معتقدند رئیس جمهور آینده روسیه، «ولادیمیر پوتین»، مانعی بزرگ بر سر برنامه‌های آنان است. امروزه روسیه، به همراه چین و ایران، در دنیایی که فقط تحت سلطه یک ابرقدرت است، تنها محور مؤثر مقاومت را تشکیل می‌دهند.

* «پوتین» آمریکا را عامل ناآرامی‌ها در روسیه می‌داند

در روز 8 دسامبر، چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان روسیه، که نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت جناح «روسیه متحد» به رهبری «پوتین» بود، وی آمریکا و علی‌الخصوص «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه، را به دامن زدن به جنبش‌های مخالفان و اعتراضات انتخاباتی در روسیه متهم کرد. «پوتین» اظهار کرد «وزیر امور خارجه [آمریکا]، با بیان ناعادلانه و نادرست بودن انتخابات روسیه حتی پیش از دریافت گزارشات از ناظران اداره«مؤسسات دموکراتیک و حقوق بشر» در ارزیابی نتایج انتخابات بسیار عجولانه عمل کرده است».

* اظهارات کلینتون، چراغ سبزی برای مخالفان حکومت روسیه

«پوتین» در ادامه اظهارات خود مدعی شد نظرات شتاب‌زده «کلینتون» علامتی به گروه‌های مخالف منتظر بود که دولت آمریکا از اعتراضات آن‌ها حمایت خواهد کرد. یکی از افراد با سابقه در اداره ویژه اطلاعات روسیه معتقد است نظرات «کلینتون» تبدیل شد به «علامتی برای فعالان ما که شروع به کار جدی با وزارت کشور آمریکا کردند.»
رسانه‌های مهم غربی، یا به کم اهمیت جلوه دادن بیانات «پوتین»، و یا تمرکز کامل بر ادعاهای یکی از حرکت‌های مخالف در روسیه پرداختند. یک بررسی کوچک نشان می‌دهد «پوتین» میزان مداخله گستاخانه دولت آمریکا در روندهای سیاسی کشورش را کم اهمیت نشان می‌داد. کشور مورد نظر در این مورد تونس یا یمن یا حتی مصر نیست. این کشور، دومین ابرقدرت هسته‌ای دنیاست، گرچه ممکن است از نظر قدرت اقتصادی اهمیت کمتری داشته باشد. «هیلاری» در حال بازی با آتش بمب هسته‌ای است!

* اوباما به تازگی قوانینی را تصویب کرده است که حقوق شهروندی قانون اساسی آمریکا را تماماً از بین می‌برد

- دموکراسی یا چیزی دیگر؟

اشتباهی در کار نیست. «پوتین» قهرمان دموکراسی دنیا نیست. اظهارات چند ماه پیش او مبنی بر توافقش با «میدویدیف»، رئیس جمهور کنونی این کشور، در خصوص تعویض مشاغلشان پس از انتخابات ریاست جمهوری 4 مارس، حتی از نظر بسیاری از مردم روسیه سیاستی احمقانه و توافقات پشت پرده است. با بیان این مطلب، عمل واشنگتن برای مداخله در تغییر حکومت، چیزی بیش از گستاخی و مداخله‌جویی است. همین دولت اوباما که خود را قاضی عالی در مورد تعریف دیگران از دموکراسی می‌داند، به تازگی قوانینی را تصویب کرده است که حقوق شهروندی قانون اساسی آمریکا را تماماً از بین می‌برد.

* مؤسسه « اعانه ملی برای دموکراسی» در روسیه بودجه یک مرکز بین‌المللی مطبوعاتی در مسکو را تأمین می‌کند

بگذارید نگاهی دقیق‌تر به طرح اتهام «پوتین» مبنی بر مداخله آمریکا در روند انتخابات این کشور بیندازیم. اگر دقت کنیم، درمی‌یابیم که در گزارش سالیانه واشنگتن در آگوست 2011 بیان شده است که یک NGO با نامی بی‌غرضانه، مؤسسه «اعانه ملی برای دموکراسی» (NED)، که مقر اصلی آن در واشنگتن است، در سرتاسر روسیه مستقر شده است. NED بودجه یک مرکز مطبوعاتی بین‌المللی در مسکو را تأمین می‌کند که حدود 80 NGO بین‌المللی می‌توانند در آن جلسات خبری در هر موضوعی که مایلند برگزار نمایند. آن‌ها بودجه چندین کارگاه «مدافعه جوانان» و رهبری را برای «کمک به جوانان جهت مشارکت در فعالیت‌های سیاسی» تأمین می‌کنند. در حقیقت، آنان در سال 2010 بیش از 2 میلیون و 783 هزار دلار را صرف چندین برنامه از این دست کردند.

* هزینه‌های این مؤسسه صرف تحلیل‌های انتخاباتی می‌شود

هزینه‌های 2011 نیز تا پایان سال 2012 منتشر نخواهد شد. NED هزینه اجزای اصلی انتخابات «مستقل» و نظارت انتخاباتی، که در ادعای تخلف انتخاباتی نقشی مهم دارد، را تأمین می‌کند. آن‌ها بخشی از هزینه‌های «سازمان مدنی منطقه‌ای در دفاع از آزادی‌ها و حقوق دموکراتیک» (GOLOS) را تأمین می‌کنند. بر اساس گزارش سالانه NED این هزینه‌ها صرف «انجام تحلیلی دقیق در مورد چرخه‌های انتخاباتی پاییز 2010 و بهار 2011 روسیه، شامل بررسی مطبوعات، نظارت بر تحریک‌های سیاسی، انجام مأموریت‌های انتخاباتی و دیگر جنبه‌های قانون‌گذاری انتخاباتی در زمانی طولانی قبل از انجام انتخابات» شده است.

* «لوادا» که یک سازمان نظرسنجی در روسیه است، هزینه‌های خود را از NED دریافت می‌کند

در ماه سپتامبر سال 2011، چند هفته قبل از انتخابات ماه دسامبر، NED کنفرانسی در مورد سازمان نظرسنجی «مستقل» روسیه، یعنی مرکز «لوادا»، در واشنگتن برگزار کرد. بر اساس مطالب مندرج در وب سایت NED، «لوادا»، که یکی دیگر از مراکزی است که از NED پول دریافت می‌کند، یک سری نظرسنجی انجام داده است، روشی استاندارد که در غرب برای تحلیل عقیده مردم استفاده می‌شود. این نظرسنجی‌ها به بیان «وضعیت رأی دهندگان در هنگام نزدیک شدن به انتخابات دوما و ریاست جمهوری، برداشت آنان از نامزدها و جناح‌ها و اطمینان رأی دهندگان به نظام» دموکراسی سازمان یافته «که در دهه گذشته ایجاد شده است» می‌پردازد.

* NED کنفرانس‌هایی با محوریت جنبش‌های اعتراضی علیه پوتین برگزار می‌کند

یکی از سخنگویان مهم در کنفرانس واشنگتن «ولادیمیر کارا مورزا»، عضو شورای همبستگی فدرال، جنبش اپوزیسیون روسیه دموکراتیک بود. بر اساس گفته‌های NED، او «مشاور رهبر اپوزیسیون دوما» بوریس نمتسوف «» است. سخنگوی دیگر این کنفرانس از مؤسسه جناح راستی و نومحافظه‌کار «هادسون» بود.
«نمتسوف»، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های کنونی مخالف «پوتین»، رئیس شورای همبستگی است، نامی که از روزهای جنگ سرد و هنگام تأمین بودجه حرکت اعتراضی کارکنان شورای همبستگی لهستان به رهبری «لچ والسا» توسط سازمان سیا گرفته شده است. در 15 دسامبر 2011، باز هم در واشنگتن، مانند دیگر جنبش‌های اعتراضی علیه «پوتین» به رهبری شورای همبستگی و دیگر سازمان‌ها، NED کنفرانسی دیگر با عنوان «فعالیت جوانان در روسیه: آیا نسل جدید می‌تواند باعث ایجاد تفاوت شود؟» برگزار کرد. سخنگوی مهم این کنفرانس «تامیرلان کوربانوف» بود که بر اساس اظهارات NED، «اخیراً به عنوان متصدی برنامه‌های اداره» مؤسسه دموکراتیک ملی در امور بین‌المللی «مشغول به کار بوده است که در آنجا به ایجاد و توسعه توانایی‌های سازمان‌های مدنی و سیاسی مشغول بوده است؛ گسترش مشارکت مردم، و به خصوص جوانان، در زندگی اجتماعی. »مؤسسه دموکراتیک ملی شاخه‌ای از NED است.

* NED در بسیاری از انقلاب‌های رنگی دنیا، مانند «انقلاب نارنجی» اوکراین، نقش ایفا کرده است

- تاریخ تیره و مبهم NED

کمک به مشارکت جوانان در فعالیت‌های انتخاباتی دقیقاً همان کاری است که NED در چند سال گذشته در مصر انجام داد و منجر به برکناری «مبارک» شد. اطلاعات نشان می‌دهد همین مؤسسه در «انقلاب‌های رنگی» سال‌های 2003 و 2004 اوکراین و گرجستان با حمایت آمریکا که منجر به روی کار آمدن طرفداران ناتو در این کشورها شد، دست داشته است. همین مؤسسه هم در گسترش «حقوق بشر» در میانمار، تبت و استان مملو از نفت «زینجیانگ» چین فعال بوده است. همانطور که تحلیل‌گران «انقلاب نارنجی» سال 2004 اوکراین و دیگر انقلاب‌های رنگی به پشتیبانی آمریکا دریافتند، کنترل آراء و توانایی تسلط بر برداشت رسانه‌های بین‌المللی، به خصوص شبکه‌های مهمی مانند CNN و BBC، بخش اصلی دستور کار ایجاد بی‌ثباتی واشنگتن است. مرکز «لوادا» احتمالاً از نظر انتشار نتایج نظرسنجی‌هایی که نارضایتی مردم از حکومت را نشان می‌دهد جایگاه مهمی دارد.

* NED در اصل مؤسسه‌ای خصوصی با هدف انجام کارهایی است که قبلاً در سازمان سیا انجام می‌گرفته است

«اعانه ملی دموکراسی» (NED)، بر اساس تعریف خودشان «مؤسسه‌ای خصوصی و غیرانتفاعی با هدف رشد و تقویت مؤسسات دموکراتیک در جهان» است. «این مؤسسه هر سال، با کمک‌های مالی کنگره آمریکا، بیش از 1000 پروژه گروه‌های غیردولتی در خارج از کشور با اهداف دموکراتیک در بیش از 90 کشور را پشتیبانی می‌کند.»
شرافتمندانه‌تر و والاتر از این نمی‌شود! اما آنان ترجیح می‌دهند تاریخچه واقعی خود را پنهان کنند. در اوایل دهه 1980، «بیل کیسی»، رئیس سازمان سیا، رئیس جمهور وقت «رونالد ریگان» را متقاعد کرد تا یک NGO ظاهراً خصوصی، یعنی NED، را جهت پیشبرد اهداف واشنگتن با ابزاری به غیر از عملیات مستقیم سازمان سیا تأسیس نماید. این مسئله بخشی از برنامه «خصوصی سازی» اطلاعات آمریکا جهت «موثرتر» کردن عملکرد آنان بود. «آلن وینشتین»، که در تهیه پیش‌نویس قانون تأسیس NED کمک کرد، در مصاحبه‌ای در «واشنگتن پست» در سال 1991 بیان کرد «بیشتر کارهایی که ما امروزه انجام می‌دهیم 25 سال پیش به صورت مخفیانه توسط سیا انجام می‌شد.» جالب است! درآمد عمده NED از مالیات دهندگان آمریکایی و از طریق کنگره است.

* NED در زمان «ریگان» ایجاد و برای داشتن آزادی عمل بیشتر، خصوصی شد

این مؤسسه به هر طریق، شکل و فرم یک سازمان اطلاعاتی دولت آمریکا است. NED در زمان ریاست جمهوری «ریگان» به عنوان یک سازمان سیای بالفعل ایجاد شده و برای داشتن آزادی عمل بیشتر، خصوصی شد. اعضای هیئت مدیره این مؤسسه عموماً از میان افراد پنتاگون و جوامع اطلاعاتی آمریکا انتخاب می‌شوند. ژنرال بازنشسته ناتو، «وسلی کلارک»، که فرمانده بمباران صربستان توسط آمریکا در سال 1999 بود، نیز در این مؤسسه مشغول به کار بوده است. از شخصیت‌های مهم در ارتباط با عملیات مخفیانه سازمان سیا که در هیئت مدیره NED مشغول به کار بوده‌اند می‌توان به «اتو ریچ»، «جان نگروپونته»، «هنری سیسنروس» و «الیوت آبرامز» اشاره کرد. رئیس هیئت مدیره NED در سال 2008 «وین وبر»، مؤسس سازمان محافظه کار دوآتشه «امپاور آمریکا» و جمع‌کننده اعانه در کمپین‌های تبلیغاتی «جورج بوش»، بوده است. رئیس کنونی این مؤسسه «جان بون»، مدیر عامل سابق سازمان رتبه‌بندی «مودی»، است که نقشی شرورانه در فروپاشی امنیت ترهین در آمریکا داشت. امروزه هم سفیر نومحافظه‌کار زمان «بوش» در عراق و افغانستان، «زالمی خلیل‌زاد»، در هیئت مدیره این مؤسسه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس