کتاب صوتی

در حال حاضر در بیش از چهار هزار کتابخانه عمومی کشور و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس کتاب‌های صوتی و الکترونیک هیچ جایی ندارند.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از صدمین کتاب صوتی انتشارات سوره مهر در حالی با حضور مدیران انتشارات سوره مهر برگزار شد که جمعی از فعالان این حوزه هم در این نشست دغدغه‌ها و مسائل خود را بازگو کردند و برخی نیز به موانع و مسائل موجود این عرصه پرداختند.

عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر در این مراسم گفت: همکارانم در سوره مهر الکترونیک مبتکر و خلاق بودند و تا حد زیادی به اهداف زیادی که ترسیم کرده بودند، رسیدند. فکر کنم در سال ۹۵ حدود ۱۰ محصول صوتی در سوره مهر داشتیم که امکان عرضه آن وجود داشت که طی دو سال به ۱۰۰ عدد رسیدند. البته ما در کنار کمیت آثار به کیفیت هم توجه کردیم که برگزیده شدن سوره مهر الکترونیک در برخی جشنواره‌ها نشان می‌دهد آثار کیفیت خوبی دارد و برنامه‌ریزی آن‌ها به گونه‌ای بود که توانستند آثارشان را به آثاری قابل عرضه تبدیل کنند. از این رو امیدوارم بتوانیم با کمک و همیاری دوستان سوره مهر الکترونیک، تعداد این آثار را افزایش دهیم. در شرایطی هستیم که تولید فیزیکی کتاب مشکلاتی دارد و از این رو توجه هر چه بیشتر به بسترهای جدید همچون کتاب صوتی و الکترونیک و … ضروری است و ما هم تلاش می‌کنیم در این زمینه پیشگام باشیم.

بیشتر بخوانیم:

پخش کلیپ فرماندهان در مترو

آغاز پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان»

«آژا کتاب» و راننده‌ای که کتاب هدیه می‌دهد

سوره مهر از ابتدا به دنبال رشد کتاب‌های صوتی بود
آقای امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک در ادامه برنامه با اشاره به استراتژی‌های سوره مهر از جمله دسترسی آسان مخاطب به کتاب، قیمت ارزان و گسترده جهانی کتاب‌ها اظهار داشت: وقتی به استراتژی‌های سوره مهر فکر می‌کنم گزینه‌ای جز الکترونیک صوتی باقی نمی‌ماند. از سال ۹۳ تولید کتاب صوتی پایه‌ریزی شد. در ابتدا از پنج عنوان کتاب و ظرفیت شاعران و گویندگان انتشارات سوره مهر استفاده کردیم بعد از آن با کمک رادیو نمایش، تعداد عناوین را افزایش دادیم و در آن روز کسب و کار نشر در ایران و جهان را بررسی دقیقی کردیم. سعی کردیم محتوایمان را در سوره‌مهر در اختیار تولیدکنندگان کتاب الکترونیک بگذاریم و با این شیوه از آن‌ها حمایت کنیم. سوره مهر از ابتدا به‌دنبال رشد بسته‌های کتاب‌های صوتی بود و در این راه از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کرد. قبل از تولید کتاب‌های صوتی کار پژوهشی در این زمینه انجام دادیم و پس از آن مدل‌ها را به محصول تبدیل و محصولات را در بازار عرضه کردیم. حداقل ۲۵ کتاب صوتی در نوار و ۲۵ کتاب صوتی در آوانامه در دست تولید داریم.
آقای علی کاشفی‌پور، مدیر حوزه هنری دیجیتال در این مراسم گفت: سوره مهر الکترونیک یکی از نمونه‌های موفق نوآوری در سازمان‌های دولتی و کسب و کار بود. مدل سوره مهر الکترونیک نشان می‌دهد نوآوری بسته یا نوآوری که بخواهد در یک سازمان اتفاق بیفتد کار را مشکل می‌کند.

در آن سال‌ها مفاهیمی مانند کتاب صوتی، کتاب الکترونیک شوخی بود اما دوستان سوره مهر الکترونیک به این مفاهیم به طور جدی پرداختند. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ شتاب در تولید کتاب‌های صوتی داشتیم و متوجه شدیم سوره مهر الکترونیک چه طور از محدودیت‌های سازمانی عقب می‌افتد این تغییر وضعیت را تا حدودی در همان سال‌ها دیدیم و در سال‌های اخیر شاهد بودیم که جایگاه و نقش خود را در زمینه کتاب‌های صوتی تنظیم و تعریف می‌کنند.

صدوقی: شیب علاقه مردم به کتاب‌های صوتی بیشتر از کتاب‌های الکترونیک است
محمد صدوقی، مدیر اپلیکیشن طاقچه در این مراسم با اشاره به میزان فروش کتاب‌های صوتی بیان کرد: میزان فروش کتاب‌های صوتی از سال ۹۶ تا کنون نزدیک به سه برابر افزایش یافته است که این نشان می‌دهد که شیب علاقه مردم به سمت کتاب‌های صوتی بیشتر از کتاب‌های الکترونیک است و این در حالی است که در کشور ما تعداد کتاب‌های صوتی که تولید شده کمتر از کتاب‌های خوب است. معتقدم مهم‌ترین مسأله در زمینه تولید کتاب‌های صوتی بحث تبلیغ این کتاب‌هاست علاوه بر آن باید تولیدات‌مان را در زمینه کتاب‌های صوتی افزایش دهیم. در حال حاضر با یک روش کتاب‌های صوتی تولید می‌شود درحالی که تولید این نوع کتاب در جهان روش‌های متعددی دارد.

بازخورد خوب پخش کتاب‌های صوتی در رادیو نمایش
در ادامه این مراسم صادق زنگنه، مدیر گروه فرهنگ رادیو نمایش با اشاره به بازخوردهای خوبی که از پخش کتاب‌های صوتی در این رادیو گرفتند، گفت: قبل از اینکه کتاب‌های صوتی را در رادیو نمایش پخش کنیم چند نمونه آن را گوش کردم. فکر نمی‌کردم پخش کتاب‌های صوتی در رادیو نمایش تا این حد بازخورد خوبی داشته باشد.
در طول یک سال و نیم گذشته ۲۵ هزار بازخورد در زمینه پخش کتاب‌های صوتی داشتیم. استانداردترین مدل تولید کتاب‌های صوتی همین مدلی است که سوره مهر الکترونیک برای تولید کتاب‌هایش استفاده می‌کند. در حال حاضر حدود ۷۳ عنوان کتاب صوتی سوره مهر الکترونیک را در رادیو نمایش تولید کرده‌ایم و امیدوارم تعداد آن به ۱۰۰ کتاب صوتی تولید شده در این انتشارات برسد.

صداوسیما به فعالان کتاب گویا ضربه می زند
خانم فاطمه محمدی، مدیر اپلیکیشن کتاب نوین گویا با اشاره به اینکه در سال ۸۵ که کار خود را در زمینه تولید کتاب‌های صوتی آغاز کردم فکر نمی‌کردم مردم از آن استقبال کنند، اظهار کرد:
پلت فرم‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد سبب شد کتاب‌های گویا به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد. متأسفانه اتفاقی که در این حوزه افتاده این است که سازمان صداوسیما در این حوزه ورود کرده در حالی که اساساً برای این کار هیچ سازو کاری ندارد. برای مثال سایت ایران صدا بدون داشتن هیچ قراردادی از ناشر و پرداخت هیچ حق و حقوقی کتاب‌ها را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که این هم جفا در حق ناشر و مؤلف است و هم به فعالان بخش خصوصی ضربه می‌زند که باید جلوی این کار گرفته شود.

فعالیت‌هایمان با تحولات فضای مجازی سنخیت ندارد
آقای محمد محمدپور، مدیر اپلیکیشن دانی هم با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب امسال بیش از ۳۵۰ هزار عنوان کتاب چاپی تولید و عرضه شده است گفت: در حال حاضر در بهترین حالت سهم کتاب‌های الکترونیک پنج درصد است که از این پنج درصد چیزی حدود ۳۰ درصد آن کتاب‌های صوتی است که خیلی ناچیز است. اگرچه در دو سه سال گذشته میزان تولید کتاب‌های صوتی رشد داشته اما میان مردم هنوز به صورت کامل جانیفتاده است و بر همین اساس در این حوزه بازاری شکل نگرفته است. یکی از دلایلی که در ایران هنوز بازار کتاب صوتی ایجاد نشده نبود، همگرایی و همکاری میان فعالان این عرصه است و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای آسیب‌شناسی جلسه‌ای نداشتند و هرکس تنها به فکر توسعه خودش بوده و برای توسعه بازار فکری نکرده است. با یک تحول در حوزه فضای مجازی روبه‌رو هستیم اما فعالیت‌هایمان با این تحولات سنخیتی ندارد. در حوزه تولید محتوا در سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان گردش مالی نصیب اپراتورها و دولت شده و این در حالی است که فعالان واقعی این عرصه عایدی چندانی از این رقم بزرگ نداشته‌اند.

در ایران ما کارخانه تولید کتاب صوتی نداریم
مریم چهره‌قانی، پژوهشگر حوزه کتاب صوتی هم در این مراسم گفت: متأسفانه استارتاپ‌هایی که در حوزه کتاب صوتی و الکترونیک فعالیت می‌کنند هنوز در مرحله آغازین فعالیت و کپی‌برداری از متدهای خارجی هستند و هنوز زود است که عنوان شود در این حوزه حرکت نوین و شگفتی روی داده است. در حال حاضر در بیش از چهار هزار کتابخانه عمومی کشور و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس کتاب‌های صوتی و الکترونیک هیچ جایی ندارند در حالی که باید در این مکان‌ها در کنار کتاب‌های چاپی کتاب‌های صوتی و الکترونیک هم در دسترس مراجعه کننده باشد. در بحث تولید محتوا هم ما دچار مشکل هستیم و این قضیه هم برمی‌گردد به اینکه در ایران ما کارخانه تولید کتاب صوتی نداریم. یکی از عرصه‌های دیپلماسی فرهنگی زبان و خط است و مطمئناً کتاب صوتی و الکترونیک می‌تواند در زمینه دیپلماسی فرهنگی راهگشای فعالیت در این عرصه باشد. همچنین فعالان این حوزه باید با ناشران کشورهای فارسی‌زبان تعامل و همکاری را شروع کنند و در این کشورها تولیدات‌شان را عرضه کنند.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس