کارگران با حق مسکن چه کنند؟ ۱۰ سانتی‎متر خانه بخرید یا اتاق ۱ متری اجاره کنید

درحالی شورای عالی کار این روزها در حال بررسی افزایش حق مسکن کارگران است که با حق مسکن فعلی که ۴۰ هزار تومان در ماه است، کارگران می توانند حداکثر یک اتاق یک متری اجاره کنند.

به گزارش مشرق، بر اساس مصوبه دستمزدی شورای عالی کار، کارگران در حال حاضر ماهانه ۴۰ هزار تومان حق مسکن می گیرند. هفته گذشته شورای عالی کار سناریوهای مختلفی را در مورد حق مسکن کارگران مورد بررسی قرار داد. در آن جلسه وزارت کار پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی حق مسکن را ارائه داده است که با این پیشنهاد حق مسکن با ۲۴ هزار تومان افزایش به ۶۴ هزار تومان می رسد. اما نمایندگان کارگری افزایش حق مسکن به ۲۵۰ هزار تومان را به شورای عالی کار ارائه دادند.
بیشتر بخوانید:

در هر صورت هیچکدام از این طرح ها به نتیجه نرسید و بررسی نهایی به فردا موکول شد. در حال حاضر میزان حق مسکن کارگران در فیش حقوقی ۴۰ هزار تومان است. حق مسکن کارگران آخرین بار آبان‌ماه سال ۹۵ با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

با روند رو به رشد قیمت مسکن، رقم ۴۰ هزار تومانی حتی برای اجاره یک اتاق در تهران هم کفایت نمی کند، چه برسد خرید مسکن.

اگر میانگین قیمت مسکن برای خرید در تهران ۵ میلیون تومان باشد، با حق مسکن ماهیانه ۴۰ هزار تومان، یعنی کارگران در یک سال با حدود ۵۰۰ هزار تومان حق مسکن، می توانند حداکثر ۱۰ سانتی متر مسکن بخرند، به عبارتی ماهی ۱ سانتی متر.

حداقل اجاره مسکن در تهران برای یک آپارتمان ۵۰ متری بیش از ۶۰ میلیون رهن کامل یا به عبارتی ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است که مبلغ ۴۰ هزار تومان حق مسکن برای اجاره یک متر خانه در ماه کفاف می دهد.

با ۴۰ هزار تومان حق مسکن فعلی حتی نمی شود برای یک شب خانه روستایی اجاره کرد؛ چه برسد به اینکه کارگری با داشتن خانواده ۴ نفری بتواند برای یک ماه خانه ای در روستا یا حاشیه شهرها اجاره کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، کسانی که به دنبال افزایش حق مسکن کارگران هستند، باید بدانند که دیگر در گذشته زندگی نمی‌کنیم و لازم است برای بالا بردن قدرت خرید مردم به ویژه کارگران، متناسب با شرایط آینده اقتصاد تصمیم بگیرند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SMAH1 IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    6 1
    ای کاش می شد خانه را سانتی متری خرید! یعنی به جای دادن یک پول بزرگ و یا رفتن زیر «ربای بانکی»، بتوان خانه را سانتی متری خرید تا در بلند مدت صاحب خانه شد.
  • ناشناس IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    3 0
    مالزی و اندونزی که جمعیت بیشتره چیکار میکنن همون کار رو بکنید
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      0 0
      اونا مردم رو میریزن تو دریا .
  • FR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    2 1
    حالا که یکجا میخریم با کلاهبرداری یک خانه را به سه نفر میفروشند وای به اینکه سانتیمتری بخریم !
  • کمال دهکردی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    2 0
    باسلام امیدوارم کارشناسان به حقوق ومزایای کارگری واقعی نگاه کنند ونه بعنوان بردگی .وحتی فکر کنم بردگی هم شرایط یک خواب راحت شبانه بدون دغدغه مستاجری وقبوض و....راداشته باشد کارگران رادریابید
  • بابک IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    1 4
    ای کاش به ما کار مندان بازنشسته که هنگام بازنشستگی از تمام مزایا محروم می شویم وتنها حقوق پرداخت می شود بما نیز مثل کار گران حق مسکن بن خرید و....... پرداخت می شد نه فقط چندر قاض حقوق
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    2 0
    مشکل این است که بعد از ترورهای اول انقلاب هیچ فقیری وزیر نشد.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    2 0
    نوشتار تان را خواندم سانتی متر یکی از واحدهای طول است و سانتی متر مربع هم یکی از واحد مساحت، درست ش این است که می توانند یک دهم متر مربع خانه بخرند... نه ده سانتی متر!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس