کد خبر 929492
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
قاچاق و کمبود دام عامل گرانی گوشت قرمز/ تب افزایش قیمت چه زمانی فروکش می‌کند

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه دام زنده در بازار دو نرخی شده است، گفت: تفاوت قیمت بازار مصرف داخلی و خرید برای خروج غیر قانونی از کشور، فاصله زیادی یافته است.

به گزارش مشرق، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت و گرانی‌ها دام زنده در کشور به خاطر مشتریانی است که دام را به قیمت بالایی می‌خرند و به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نرخ دام دو نرخی شده است، افزود: یک نرخ منطقی حداکثر ۲۵ هزار تومانی برای هر کیلوگرم دام زنده (با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید) وجود دارد که کمتر رعایت می‌شود و نرخ دوم ۳۰ تا ۳۸ هزار تومانی است که افرادی که قصد خروج غیر قانونی این محصول از کشور را دارند با آن نرخ خریداری می‌کنند.

رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: فروشنده‌های دام نیز محصول خود را به کسی که قیمت بالاتری درخواست کند، می‌فروشند، این امر سبب شده که قیمت دام با افزایش قیمت در بازار کشور مواجه شود و کمتر فروشنده‌ای دام زنده را به قیمت بازار داخلی به فروش برساند.

بیشتر بخوانیم:

افزایش قیمت گوشت با واردات جبران می‌شود

وی افزود: در این شرایط خرده فروشان داخلی نیز با توجه عدم وجود قدرت خرید داخلی، نمی‌توانند اقدام به خرید دام زنده کنند و در نتیجه بازار داخلی سهم کمی از این بازار دارد.

پوریان با اشاره به اینکه قبل از تیر ماه سال جاری صادرات دام به صورت مشروط امکانپذیر بود، گفت: در شرایطی که صادرات دام به صورت قانونی امکان پذیر بود به ازای واردات دو کیلوگرم گوشت خالص اجازه صادرات یک کیلوگرم صادرات گوشت داده می‌شد که این امر باعث شده بود تعادل بازار به هم نخورد.

وی افزود: در شرایط صادرات قانونی تنها اجازه صادرات دام نر داده می‌شد اما در این شرایط ذخایر ژنتیکی و دام ماده نیز از کشور خارج می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: تلاطم ارزی و بالا رفتن نرخ آن نیز جذابیت صادرات یا خروج غیر قانونی این محصول را افزایش داده است و باعث خیزش صادرات و پدیده قاچاق شد.

پوریان گفت: کسانی که قصد خروج غیرقانونی دام زنده از کشور را دارند نیز اخیراً در مراکز عرضه دام زنده تجمع و از همانجا دام زنده را از بازار جمع آوری می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حقیقت IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
    0 0
    لعنت بر مسئولین شیاد وبی وجدان در اینده نزدیک گوشت کیلویی100 هزار
  • م. ناظر IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    3 0
    مسؤلین هم به صورت گَلّه‌ای در سمینار و سمپوزیوم و کنگره و.... مشغول سورچرانی شکلات شیرینی خوردن و آماده شدن برای شیشلیکهای ناهارِ بررسی پیسی و بدبختی وضعیت گوشت و سود واردات و درصد مجوزها و.... هستند.
  • صابر IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    1 0
    نظارت بر روی فروش دام زنده بسیار ضعیف است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس