سقوط

به نظر می‌رسد دلایل مختلفی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در این سانحه تلخ به صورت جدی دخیل باشد.

به گزارش سرویس جامعه مشرق، باز هم یک رخداد تلخ در صنعت هواپیمایی که این بار فعلاً نشانه ای از اشاره به اشتباه و تقصیر خلبان در گزارشات اداری نیست؛ رخدادی که این بار تعدادی از اساتید و خلبانان باسابقه کشورمان در راه تامین نیازهای ضروری کشور جان باختند و بیش و پیش از هر چیز، تلاش خالصانه آنها برای کمک به رفع حاجات عمومی قابل ارج نهادن است بویژه در شرایطی که فشار برای کمبود کالاهای اساسی و نارضایتی مردم از آن طی ماههای اخیر افزایش یافته است.

ماجرا از این قرار بود که صبح روز دوشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران، هنگام فرود در فرودگاه "فتح" کرج، با دیواره انتهای باند برخورد کرده و پس از اصابت با یک ساختمان مسکونی دچار انفجار و آتش سوزی شد. در همان دقایق ابتدایی خبرگزاری ایسنا گزارش داد که احتمالاً به دلیل هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام، آن هم در فاصله نزدیک، خلبان به اشتباه افتاده و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ ۷۰۷ برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده است.

اما نکته جالب آنکه در ساعات اولیه، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد که هواپیما یک بوئینگ ۷۰۷ باری و قرقیزستانی بوده؛ موضوعی که بعداً توسط سایر مسئولان تکذیب و اعلام شد که هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و در حال انجام ماموریت طرح مردم یاری بوده است. این نحوه اطلاع رسانی غیرحرفه ای و تعجب آور سازمان هواپیمایی که باید اطلاعات دقیق اما سریع را در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار دهد با تلخند شبکه های اجتماعی همراه شد اما طبق معمول، قرار نیست هیچ مسئولی عذر بخواهد و البته در ادامه مشخص خواهد شد این موضوع، اولین گاف سازمان هواپیمایی نبوده است.

طرح مردم یاری ارتش چیست؟

ارتش در ادامه رسالت های حاکمیتی خود، دارای دو نوع طرح مردم‌یاری است که به نوعی شامل طرح های محرومیت‌زدایی و کمک به مناطق کمتر برخوردار و دیگری کمک به رفع نیازهای مهم جامعه می‌شود. آذر ماه سال ۹۶ طرح مردمیاری که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز آن خبر داده بود مربوط به رفع محرومیت از استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی می شد و هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.

دیگر اقدام ارتش که به نظر می رسد سانحه اتفاق افتاده نیز در راستای آن بوده، تامین نیازها و ارزاق اصلی کشور است که وارد کردن گوشت‌های منجمد از قرقیزستان هم در راستان این مدل مردم‌یاری ارتش بوده. در هواپیمای ۷۰۷ ارتش نیز که صبح یکشنبه دچار حادثه شد بیش از ۳۰ تا ۴۰ تن گوشت برای جبران کمبود گوشت مورد نیاز بازار وجود داشته است.

اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد و همیشه در حوادث این چنینی بر آن تاکید می شود نوع هواپیما و از رده خارج بودن یا نبودن و نقش آن در حادثه است که به نظر می رسد طرح مباحث مربوط به سن و سال و قدمت این هواپیما، بحثی انحرافی است.

علت اصلی حادثه و موضوعی که نادیده گرفته شد

نکته مهم در حادثه امروز که همان نخستین لحظات، بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید کردند هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام و فاصله تنها کمتر از ۱۰ کیلومتر آنها است که به احتمال زیاد خلبان را به اشتباه انداخته است. همچنان که خبرگزاری دولتی ایسنا نیز در گفتگو با یک کارشناس هوانوردی تاکید کرد که این اتفاق یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.

فاصله کم و هم راستایی باند ۲ فرودگاه

این کارشناس هوانوردی به ایسنا گفت که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد، این اشتباه ممکن بود به قیمت جان ۱۵۰ مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود.

موضوعی که به نظر می رسد کاملاً در حادثه امروز صبح نیز تاثیر گذار بوده اما متاسفانه اینبار نیز به دلایل فوق، خلبان دیر متوجه باند فرود اشتباه شده که دلایل مختلفی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه های مناسب الکترونیکی و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در آن به صورت جدی دخیل باشد.

تکرار حادثه هواپیمای مشهد و بی توجهی سازمان هواپیمایی کشوری

اگر اتفاق چند ماه پیش هواپیمای مسافربری مشهد در سایر کشورها رخ می‌داد بدون شک تیمی برای بررسی علت این اشتباه تشکیل شده و با کمک نتایج به دست آمده، از بروز مجدد این اشتباه توسط خلبان بوئینگ ۷۰۷ و کشته شدن چندین نفر از نیروهای متخصص و با سابقه نیروهای مسلح جلوگیری می شد. بررسی این گونه حوادث توسط تیم های کارشناسی امری کاملاً عادی در دنیا است اما ظاهراً نه تنها اتفاقی پس از این حادثه در دستورالعمل های فنی و نصب تجهیزات نیفتاده بلکه علیرغم تاکید دفتر بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی کشوری، ظاهراً جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از همجواری این دو فرودگاه در دستور کار جدی نهادهای مسئول نبوده است.

بررسی های مشرق از اسناد سازمان هواپیمایی کشور نشان می دهد در گزارش ۲۵/ ۸ / ۹۷ دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری تاکید شده است:

موضوع: حادثه جدی مورخ ۲۵/‏۰۸/‏۹۷‬ پروازهواپیمای MD-88 در مسیر کرج – مشهد

گزارش پرواز و چگونگی بروز حادثه: فاصله فرودگاه فتح تا فرودگاه پیام در حدود ۵.۵ مایل بوده و همچنین باند این دو فرودگاه تقریباّ در یک راستا می باشند و بنا به اظهارات معاونت عملیات شرکت (ایرلاین) تاکنون تذکر و بخشنامه لازمی در قالب PIF برای خلبانان صادر نگردیده است.

علیرغم اینکه در این گزارش تاکید شده که این رویداد در حد حادثه جدی بوده است و در عین حال، یادآوری شده که هواپیما با ۱۵۰ مسافر در فاصله یک متری با زمین با هوشمندی خلبان مجدداً پرواز کرده اما باز به نظر می رسد هشدارها و دستورالعمل لازم و همچنین نصب سامانه های هشدار دهنده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص این فرودگاه صورت نگرفته است تا بار دیگر خلبان دچار اشتباه شود.

شاید اگر اطلاع رسانی لازم حتی در حد اطلاع به تیم پروازی قبل از پروز از سوی مسئولان مربوطه صورت می گرفت امروز شاهد از میان رفتن چندین خلبان و استاد با سابقه ارتش جمهوری اسلامی و داغدار شدن خانواده های آنها نبودیم. در عین حال، بی اطلاعی یا فقدان ارائه اطلاعات لازم از سوی برج های مراقبت ۲ فرودگاه اصلی یعنی پیام و مهرآباد که علی القاعده باید به کمک هواپیما جهت فرود در محل مناسب می آمدند، علامت سوال دیگری است که باید به آن توجه کرد.

طبیعی است وقتی یک هواپیمای مسافربری با ۱۵۰ مسافر، همین چند هفته قبل دچار چنین مشکلی شده و به لطف الهی و با تبحر خلبان آن، از یک حادثه تلخ جلوگیری شده، هشدارها و توجهات به این مسئله به گونه ای باشد که جلوی تکرار حادثه گرفته شود و صد البته یک هواپیما با بیش از ۳۰ تن بار، هنگامی که با یک باند فرود کوچک مواجه شود، نمی تواند به سرعت خود را بالا کشیده و جلوی حادثه را بگیرد حتی اگر خلبان و کمک خلبان آن ۲ استاد با سابقه هوانوردی باشند.

عاقبت تحقیق و بررسی حوادث هواپیمایی در کشور

یکی از مواردی که از اتفاقات و رخدادهای تلخ قبلی به یادگار مانده، فقدان برخورد مناسب و اطلاع رسانی درباره مشکلات مدیریتی و فنی است که منجر به بروز برخی حوادث و سوانح هوایی در کشورمان شده به گونه ای که هیچ گاه مشخص نمی شود مقام مسئولی در این خصوص، دچار قصور یا تقصیر بوده و باید با وی برخورد و محاکمه شود.

در این میان، عمده گزارش ها مصروف به یک سری کلیات و بیان مواردی اظهر من الشمس است و در نهایت نیز به جز واژه تکراری "تقصیر خلبان" هیچ گاه مورد دیگری مطرح نمی شود که جلوی تکرار حوادث را بگیرد و در نهایت امر، این افکار عمومی و خاک است که به سردی می گراید و در یاد نهادهای نظارتی همچون مجلس یا رسانه ها نمی ماند که بپرسند بالاخره کدام مسئول و دستگاه، باید پاسخگوی آن حادثه باشد.

جزئیات لحظه به لحظه و اخبار تکمیلی این حادثه را اینجا دنبال کنید:

برخورد هواپیما با شهرک مسکونی / جعبه سیاه پیدا شد / تحویل ۱۵ جسد به پزشکی قانونی

اما این بار سرنخ ها و شواهد مهمی وجود دارد که نشان می دهد می توان عواملی چون تجهیزات ناکافی، بی توجهی مسئولان برج مراقبت یا آنهایی که حرکت و فرود این هواپیما را در سامانه‌های خود نظاره می‌کردند و واکنشی نشان ندادند و آنهایی که گزارش حادثه قبلی را دیدند و اقدام اساسی و مناسبی انجام ندادند را فراخواند و پرسید چگونه است که ۲ اتفاق یکسان ظرف ۲ ماه در کشور رخ می دهد؟ کدام سازمان عاقل از یک سوراخ اینگونه ۲ بار گزیده می شود؟!

نکته جالب و تاسف آور آخر اینکه در گزارش دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بیان شده که اطلاع رسانی این رویداد از طریق مبادی ذی ربط به سازمان هواپیمایی انجام نشده و در پی «گزارش افراد غیر»، موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • AE ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    92 17
    نگران نباشید هواپیما بیمه هست!
  • NL ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    80 7
    خوب آخه اونجا جای فرودگاه زدن ...آخه اونم در فاصله نزدیک و همراستا با فرودگاه اصلی آخه!!!
    • GB ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      53 5
      برادر عزیز اولا ما که تو عهد تیر و کمان نیستیم ،دوما تمام هواپیماها لجستیکی ارتش را می‌شود با جی پی اس هوایی مجهز کرد قیمت هر دستگاه فقط سیصد و پنجاه دلار هست که درصد خطا هم فقط ده متر هست نه پنج و نیم مایل متاسفانه هیچ چیزی سر جای خودش نیست امان از دست آدم‌های فرصت طلب
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      15 11
      اونجا فرودگاه هلی کوپتر هست و پایگاه برای آموزش خلبان هلی کوپتر های نظامی سپاه می باشد
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      15 5
      همه جای دنیا همینطوره مشکل از نزدیکی 2 باند نیست بلکه از تجهیزات و دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوریه
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    93 9
    مسئول مستقیم این کم کاری باید اعدام بشه. از بهترین خلبانان ارتش و مدافعین حرم بودند و این هم هتروریستها و صهیونیستها نتونستند آسیبی بهشون بزنند یک مسئول احمق کم کار ببین چه کرد.
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      62 7
      در زمان حکومت حضرت علی یک افرادی بودند با جای مهر روی پیشانی که خود را از حضرت مسلمان تر می دانستند. اینها خوارج بودند. امروز هم شما بروید و ببینید که هسته های گزینش چه کثافتی به کشور زده اند به وزیر نگاه می کنی مهر به پیشانی است به هر مدیری نگاه می کنی بی سواد بی کفایت و مهر به پیشانی است. به امام نگاه می کنیم هر چه دقت می کنیم جای مهر ریاکاری را نمی بینیم.
    • به IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      5 13
      نتیجه اخلاقی حرف شما این است که خدا دروغ گفته و هر کس جای مهر روی پیشانی دارد خوارج است! مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوي عَلي سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً. الفتح / 29. محمّد (ص) فرستاده خداست و افرادي كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند پيوسته آن ها را در حال ركوع و سجود مي بيني در حالي كه همواره فضل خدا و رضاي او را مي طلبند نشانه آن ها در صورتشان از اثر سجده نمايان است اين وصف آنان در تورات و وصف آنان در انجيل است، همانند زراعتي كه جوانه هاي خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاي خود ايستاده است و بقدري نموّ و رشد كرده كه زارعان را به شگفتي وامي دارد اين براي آن است كه كافران را به خشم آورد (ولي) كساني از آن ها را كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام داده اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظيمي داده است.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    91 2
    واقعا که جهان سومی هستیم. چه بدبختی رو سر مدیریت های سازمان ها و ادارات ما افتاده ؟ این دیگه نه به تحریم ارتباط دارد و نه به قطعات فرسوده. سو مدیریت تمام و کمال و سهل انگاری محرز است. آیا این دفعه هم به کلمه "تقصیر خلبان" بسنده میکنند؟
  • محسن IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    65 1
    کجا کارمون رو درست انجام دادیم که این بخاد دومی باشه. تو شهر ما هنوز جاده ها افتتاح نشده آسفالت نشست میکنه. لوله های آب همه جا ترکیده اونوقت اداره اب مشترک پرمصرف رو جریمه میکنه. مراکز معاینه فنی بصورت تلفنی و سفارشی برگه صادر مکنن اونوقت میخان از تونل پول در بیارن واس آلودگی هوا. لب ساحل هامون شده اشغال دونی. شهرهای شمالی ک به رودخونه هاش مینازه شده پر از لجن و کصافت. کشاورزیمون جنگل هامون پوشش های گیاهی . همه و همه اسیر بیتدبیری و رانت خاری و ضابطه بازی شدن من دارم توی جامعه زندگی میکنم و میبینم
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    241 0
    ۱۰ تا هواپیمای دیگه اونجا سقوط کنه آب از آب تکان نمیخوره مگه اینکه ژن خوب توی هواپیما باشه ... نمونش تولید چند ده ساله پراید و نیسان قاتل
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    48 0
    متاسفانه نقص نظارت و جدیت پیگیری در امور یکی از مشکلات بزرگ مدیریتی کشوره که هراز گاهی فاجعه آفرین میشه
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    68 1
    پانزده شهيد که به دليل بي عرضه گي و بي مسوليتي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان حمايت و تعزيرات و... مفت خواران سازمان هاي دولتي!!!خدا اين شهيدان ارتشي را رحمت کند.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      26 1
      معجزه هسته های گزینش خاوری گزینی، آقا زاده گزینی که به جای تحقیق کفایت و سلامت روان یک مدیر به دنبال اندازه مهر روی پیشانی هستند برای گزینش مدیرها. نتیجه سلطه خوارج خوارج گزین بر امورات ایران مظلوم بهتر از این نمی شود.
  • CA ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    26 0
    بعداً هم مدعی میشند هواپیما اصلا در رادار دیده نشده !
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    61 2
    روحشون شاد و روسیاهیش برای مسئولان #تَکراری ماند.
  • DE ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    17 69
    خدا رو شکر آقای آخوندی نبود وگرنه ندای وا اسلاما ی مشرق نیوز گوش فلک رو پر کرده بود و هزار جور تئوری توطئه و نفوذ رو می‌کرد . چرا پس مجلس استیضاح نمی کند وزیران رو؟!
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      28 4
      دو کلام از نجاست خور آخوندی
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      1 12
      از كجا معلوم اگر بود به نفع همه مردم نبود؟
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      9 2
      اینا هم از گور آخوندی بلند میشه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    25 2
    تلوزیون همین دیشب باز هم پز تکراری اش را داد که ایران جزو 20 کشور که بیشترین صانحه هوایی را دارند قرار ندارد. کی به این برنامه اجازه میده که چنین جمله بندی مزخرفی برای برنامه اش بسازد . کی رو میخواد این مطلب رو براش تحسین کنه؟ میاد میگه آمریکا پر صانحه هوایی است و ایران ما تو فهرست بیست هاش هم نیست. تاسف آوره شما یه آماری رو اعلام میکنی که بیشتر خودت رو مسخره کردی تا مخاطبانت. شرم بر تو تلوزیون با این برنامه تکراری و این لحن مزخرف تکراری ات که احترام کشته شدگان رو براحتی سر ضدیت بی هویتت با آمریکا برای هویت مصنویی درست کردن برا خودت رعایت نمی کنی!!!!
  • مرتضیsk IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    15 3
    این حادثه ارتباطی با اشتباه گرفتن باند فرود بین فتح و پیام و این صحبتای ناشیانه نداره ، بنظر ناچارا فرود اضطراری کرده و بدلیل وزن بالا و کوتاهی باند خارج شده همانطور که شاهدان تو صداسیما از آتش گرفتن یک موتور گفتن
  • علی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    6 2
    اصل کار این وسط پرسنل سازمان هستند که اونم نمیشه خرده گرفت بهشون مگه چقد پول میدین به تکنسین های فنی که اینقد انتظارات دارین؟؟؟؟ والا بخدا ، با این وضع معیشتی و حقوقای مرخرف که درست کردین دیگه کسی مسولیتش براش مهم نیست.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    19 18
    این هم اعتماد به امریکا و برجام . بردید و بردید و جان و مال و هسته ای را با برجام بردید
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      28 4
      آخه چه ربطی به برجام داره . یعنی اگه برجام نبود این اتفاق نمی افتاد .
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    6 0
    این نیز بگذرد و در لابه لای اتفاقاتِ پسش گم شود و جز به مقدار نزدیکان، کَس به خاطر نسپرد. رسم چنین بوده تا اکنون
  • ناشناس IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    1 1
    حالا کی گفته بود این هواپیما تو کرج به زمین بیاد.؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    16 0
    خون این شهدا گردن مسوولان دولتی است که حتی یکبار معاونین وزرای مربوطه همدیگر را ندیدند و با هم جلسه نگذاشتند بعد نظامیان مظلوم را با هواپیمای درپیت فرستادند تا جبران کم کاریشان را بکنند
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    6 1
    چرا در باند نامناسب و غیر قابل استفاده چمن نکاشتن.
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    7 0
    با تحریم خون مردم رو در شیشه کردن
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    24 0
    این مصیبت عظمی نیست که دام زنده مارو می برند به خارج و ما میریم با چند برابر قیمت لاشه او نها رو میخریم و موجب این حوادث تلخ میشه . آخه تا کی میشه این وضعیت تحمل کرد . قاچاق ،هواپیمای فرسوده ، سوء مدیریت، مدیران نالایق ،تحریمهای داخلی و گرانی و ظلم
  • ناشناس IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    9 0
    چرا از این همه وقایع تلخ در کشور عبرت نمیگیریم. چرا این همه نخبه و دانشجو و خلبان متبحر مون رو از دست میدیم. بنطرم بی مسئولیتی و عدم تعهد از دلایل اصلی این همه وقایع تلخ تو کشوره. کسی جوابگو نیست.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    16 0
    نمی دونم چرا یه دونه از این اتفاقات برای حضرات نمیفته ننگ بر این روند مملکت داریتون
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    8 5
    ایران کشور فرصت سوزی
  • مهدی محمدی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    12 1
    نگارنده گرامی: طبق متن نگارش شما کمک خلبان هواپیمای مسافری مشهد جوان و تازه کار بوده که با درایت خلبان ماجرا ختم به خیر شده ولی چند نکته: 1-من به عنوان فردی علاقه مند به حوزه هوانوردی تمام فرودگاهای کوچ و بزرگ ، تعطیل و فعال ، باری و مسافری کشور رو میشناسم . جای سوال دارد که خلبان بوئینگ 707 با مکان فرودگاه فتح آشنایی نداشته باشد. 2- اوج گرفتن هواپیمای مسافری با 157 نفر مسافر و خدمه به همراه بار که کلا وزنی حدود 30 تن را در بر میگیرد(وزن بار و مسافر) امکان پذیر بوده است و لی اوج گیری مجدد بوئینگ 707 امکان نداشت؟؟ 3- خلبان خودکار و جی پی اس هواپیما چی آیا هواپیما این تجهیزات رو داشته و خراب بوده یا اصلا نداشته؟؟ یکم حرفه ای تر به قضیه نگاه کنیم
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    22 0
    به نظر من باید تمام مسئولین کشور از رییس جمهور تا مجلسی ها و وزیران واقازاده هارو سوار بر همین هواپیماها و خودروهایی مثل پراید و پژو کنن نه بهترین پرواز وخودروی المانیو بزارن زیر پاشون که اینجور خون ملت براشون بی ارزش باشه
  • عباس IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    5 0
    بی مسئولیتی بی برنامگی هر سال و هر چند وقت یکبار ما شاهد کشته شدند فرزندان اینمرز و بوم هستیم بی عرضگی خودشونو به ترامپ می چسبند اقا جان او ن کارای که به شما ارتباط داره درست انجام بدید اونای که به تحریم هست بحثش جداست چرا اینقدر بی توجه هستید به اینگونه مسائل حالا خوبه خلبان زنده است باز همه تقصیر ها متوجه خلبان گذاشته می شده ما در دنیا فکر کنم در آتش گرفتن مدارس سانحه دانشگاه چپ شدن اتو بوسها و سقوط هواپیما مقام اول جهانی را داریم و تا این بی تدبیریها باشد ما شاهد این حوادث ناگوار خواهیم بود و رتبه مونم به کس دیگه ای نخواهیم داد .
  • آوین IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    6 4
    ببخشید این هواپیما مگه باری نبوده چرا باید 15 نفر داخلش کشته بشن؟
  • علی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 1
    مملکت کش تومون
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 2
    میگن خدمت به کشور عبات است. مته به خشخاش نزار
  • مصطفی US ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    16 2
    یاد بچه گیها افتادم با یه دام دست ساز گنجشک شکار میکردیم! این همون دامه......!؟ مسیولین ما تو بچگی کودکی نکردن الان بازیشون گرفته....! اختلاص بازی. دلار بازی. تحریم بازی. ماشین بازی. واردات بازی. صادرات بازی. مجلس بازی و هزارتا بازی دیگه....انقلاب بازی
  • reza IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    5 2
    سوالی که ناکنون هیچکس نپرسیده اینه که یک هواپیمای باری ایا واقعا به 15 نفر خدمه نیاز داره
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      5 1
      هواپیما باری نیست. 707 هیچ وقت باری نبوده است
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      2 0
      سلام. بله این هواپیما نیاز داره...
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    18 0
    100 هزار 100 هزار (امسال حدود 1 میلیون) راس دام به خارج قاچاق میشه ،دامی که با استفاده از مراتع کشور پروار شده،بعد واسه تامین کمبود باید به این شکل از خارج گوشت وارد کنیم و تعدادی را به کشتن بدیم...
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    5 1
    ممکنه خلبان مجبور به فرود اضطراری شده بوده به دلیل نقض فنی نمیشه قضاوت قطعی کرد
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    10 1
    اینا راهش یاد دارند یه نام شهیدی میارند جلوشان که دیگه صدای کسی در نیاد ولی اون بجه هایی که در بدر شدند و خانوادههای داغدار کسی چیزی نمیگه خطای خودشون که مهم نیست جون ادمیزاد هم مهم نیست
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 0
    وقتی روی رابطه و داشتن مثلا تعهد!! و فامیل بازی و از این دست انتخابات به افراد پست داده می شود !! چه انتظاری باید داشت ؟؟!!!!!!
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    1 3
    الشورى : 30 وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ و هر [گونه‏] مصيبتى به شما برسد به سبب عملكرد خود شماست، و [خدا] از بسيارى درمى‏گذرد. (30)
  • ط IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    8 0
    این روش مملکت داری نیست اینقدر بیخیال قطار تصادف کنه ، اتوبوس بسوزه مدرسه اتیش بگیره ، کشتی تصادف کنه و بسوزه ،هواپیما که گل همشونه اصلا اگه هر چند ماه سقوط نداشته باشیم باید تعجب کنیم
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    5 1
    به فکر ناوگان فرسوده نیروی هوایی باشید تا کی خلبانان ما باید با این پرنده های فرسوده پرواز کنند.
  • فرهاد IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    1 1
    چرا غیر از شما کسی این سند رو نداره ؟!!
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    4 0
    حالا که مسیولین نمی توانند کاری کنند وامکان اشتباه مجدد وجود دارد فرودگاه فتح را بزرگ نمایند که در صورت اشنبا مجددا کسی کشته نسود
  • سید رضا IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    4 0
    خدا شهدای این حادثه دردناک رو رحمت کنه ، اما حتما باید همه کسانی که با کوتاهی خودشون ، موجب این حادثه شدن ، محاکمه بشن !!
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    0 0
    این خب درسته که مریم رجوی عفریته مفتونه ملعونه به کابل رفته!
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      0 0
      زنیکه ولگرده
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    2 1
    وقتی مشرق از هر آب گل آلودی ماهی خودش را میگیرد
  • سربازولایت 777 IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    13 2
    سلام دوستان اولا هرگز نباید با احساس و از روی جو روانی موجود قضاوت کنیم 15 نفر از بهترین ها رو از دست دادیم 15 خانواده عزیزشون رفته و.... اما مهم اینه که در این جور مواقع یک پیام فرهنگی درست به مردم جامعه انتقال داده بشه که مردم مسئولان دولتی مجلسی قضائی در کشور داریم که بی تدبیری و بی عرضگی اونها موجب شده چند صد هزار راس دام (میش مولد ) از طریق مرزهای خاکی و آبی از کشور خارج بشن حتی خبر هایی رسید که برخی از این حیوانات رو تو دریا پرت کردن و هدف فقط نابودی بوده !!! کسی از مسئولان ککش هم نگزید که بابا با این عملیات کاهش دام کاهش تولید کاهش گوشت قرمز و افزایش 100-200 % قیمت گوشت قرمز را خواهیم داشت و نتیجه نارضایتی مردم است . هیچ کس اصلا نفهمید چی شد بیماری مرغ های گوشتی چندین ماه قبل رو هم همه از یاد بردیم (تب کریمه کنگو ) رو هم از یاد بردیم !!! خرید تضمینی گندم و قیمت غیر کارشناسی 1630 تومن رو هم از یاد بردیم کشت فراسرزمینی در قزاقزستان یا همین قرقیزستان رو هم (که کلی هزینه برای کشور داره از یاد بردیم ) واردات ذرت و سویا هم که از چند کشور بوده و الان با وجود تحریم ها به اولین وارد کننده سویا و ذرت از امریکا !! خود امریکا شدیم رو هم از یاد بردیم یعنی احتمالش هست یک دفعه کل غذای دام و طیور کشور وابسته ی 100% امریکا بشه و بعد خیلی اتفاقی تحریم بشه !!؟؟ آقایون تو بحث امنیت غذایی خبرایی هست که بیشتر از هر چیز بوی خیانت میده دلیلش هم اینه قحطی بزرگ رو از یاد بردیم !! کشته شدن 9 میلیون ایرانی رو از یاد بردیم نتیجه میشه این که باید با هواپیما 30 تن !! گوشت منجمد وارد کنیم !!! یعنی حدود 500 تا گوسفند !!! یعنی مملکت 80 میلیونی با طبیعت 4 فصل و اتصال به دو دریا از شمال و جنوب دارای تکنولوژی هسته ای و.... باید 15 تا شهید (همه سرهنگ و امیر ) از دست بده برای 500 تا گوسفند !!!! اون 500 تا ... شاید 100 خورده ای فقط تو مجلس از مسئولین ما باشند !! در ضمن این عزانی که شهید شدند یک پیام مهم داشتن حاضرن با هواپیما برای ملتشون 30 تن 30تن گوشت بیارن تا قیمت ها شکسته بشه ملت بتونن گوشت منجمد بخورن حداقل !! کاری که از دست یک خلبان نظامی بر میاد برای تهیه گوشت هموطنانش یعنی یک سری وزارت خانه و سازمان و دستگاه و تشکیلات تو کشور به این بزرگی نمی تونن گوسفند و گاو وگوساله پرورش بدن !
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      4 2
      آفرین
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      0 0
      واقعا که راس میگین خدا ازشون نگذره که اینجوری خونواده ها رو داغدار کردن
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    2 0
    مشکل نظام اسناد سازی در همه سازمان ها داریم. گزارش به این کاملی هواپیمایی کشوری داده بوده خوب اون رو به همه ایرلاین ها و نیروی هوایی و سایر ارگان های ذیربط رونوشت میکردید.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    8 5
    آهای اصلاح طلبهای کثیف، خیال نکنید که ما معنای حرفهایتان را نمی فهمیم. معنای حرف شما این است که دقیقا شما عمدا اقتصاد را گروگان گرفته اید و دارید به حکومت می گویید ول کن تا ول کنم! زندانی های ما را ول کن تا دست از به هم ریختن بازار و گران سازی کالاها برداریم! معنای نامه جهانگیری به رهبری هم دقیقا همین بود! تهدید علنی. یا خواسته های ما را محقق می کنید یا اوضاع اقتصادی را باز هم بدتر خواهیم کرد! بعد برای همین مردمی که عمدا لهشان کرده اید اشک تمساح می ریزید. و البته در زمان مصدق و در زمان آلنده و در زمان موگابه و در زمان میلوسویج و در زمان احمدی نژاد و در زمان چاوز و خلاصه هر جای دنیا که یک نیروی ضد استعماری در قدرت باشد برنامه همین است: گروگان گیری اقتصاد برای وادار کردن حکومت به به امضای نامه تسلیم سیاسی.
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
      2 2
      توهم
  • CA ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 1
    اصلاح طلبها رو بکارهای ایذایی آوردند چون نیروهای مسلح به مردم فقیر کمک میکردند برای انتقام این کار رو انجام دادند تا مبادا وجهه نیروهای مسلح که تحت فرمان رهبری هستند خوب شود.‌این کار یک توطئه هست و قابل پیگیری ولی بخاطر شرایط منطقه ای فعلا چشم پوشی میکنیم ولی نه برای همیشه البته خیلی چیزهای دیگه هست ولی در زمانش خواهید دید که علیه مردم بودن چه هزینه گزافی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس