در آن روزگار مأموران راهنمايي و رانندگي موظف به برخورد قاطع با متخلفان از قانون و استفادهکنندگان از خودروهاي دولتي براي امور شخصي بودند و حرمت اين کار از نظر شرعي نيز مورد تأکيد همگان بود.
اين روند رفتهرفته تغيير کرد و کار به جايي رسيد که عبارت «استفاده اختصاصي ممنوع» از بدنه خودروهاي دولتي محو شد و اين خودروها مورد استفاده شخصي قرار گرفت.
بعد از انتخاب فرم جديد براي پلاک خودروهاي دولتي (رنگ قرمز براي ماشينها، رنگ آبي براي موتور سيکلتها و انتخاب پلاک مشخص براي خودروهاي نظامي) بار ديگر محدوديتهايي در استفاده شخصي از خودروهاي دولت بوجود آمد.
به دليل برخي از بيتوجهيها در سالهاي اخير قبح استفاده از خودروهاي دولتي براي کارهاي شخصي شکسته شد و کار به جايي رسيد که کارکنان دستگاهها حتي براي شرکت در مجالس عروسي و يا مسافرکشي از ماشينها و موتورهاي دولتي استفاده ميکنند.
بر اساس گزارش يک دستگاه نظارتي ، حجم استفاده شخصي از خودروهاي دولتي بعد از سهميهبندي بنزين و بخصوص کاهش سهميه خودروهاي شخصي افزايش يافته و علاوه بر روزها که خودروهاي دولتي حتي گاهي با راننده در خدمت مديران و کارکنان عاليرتبه دستگاهها هستند، شبها نيز خيابانهاي تهران جولانگاه خودروهاي دولتي است که در برخي مواقع حتي حامل خانوادههاي بدحجاب بوده و از آنها صداي موسيقي غيرمجاز شنيده ميشود.
در بخشنامه اي که سال گذشته با امضاء سرپرست نهاد رياست جمهوري به همه دستگاههاي دولتي ابلاغ شده آمده است که " هرگونه استفاده شخصي از خودروهاي با پلاک دولتي ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداري و بدون برگ مأموريت، نيروي انتظامي موظف به توقيف خودرو ميباشد "
گزارش خبرنگار مشرق حاکي است علي رغم دستورات و بخشنامه هاي متعدد تاکنون نيروي انتظامي حتي يک خودرو دولتي را بدليل استفاده شخصي توقيف نکرده است.