سردار سلامی

دور عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵، به‌هم‌پیوسته، متصل و مکمل هم بودند و شاید یکی بدون دیگری ممکن نبود. هم کربلای ۵ بدون کربلای ۴ موفق نمی‌شد و هم کربلای ۴ بدون کربلای ۵ کامل نمی‌شد.

به گزارش مشرق، در آستانه عملیات کربلای ۴ و ۵، جانشین فرمانده کل سپاه، حسین سلامی در مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: دور عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵، به‌هم‌پیوسته، متصل و مکمل هم بودند و شاید یکی بدون دیگری ممکن نبود. هم کربلای ۵ بدون کربلای ۴ موفق نمی‌شد و هم کربلای ۴ بدون کربلای ۵ کامل نمی‌شد.

بیشتر بخوانیم:

کربلای ۵ چرا و چگونه انجام شد؟

عکس / سالروز عملیات کربلای ۵

ناگفته‌ای از عملیات کربلای ۵

وی تأکید کرد: این دو عملیات، تصویر یک حقیقت و یک معنا و بازتاب عملیاتی یک استراتژی بودند و آن‌هم از کار انداختن ماشین جنگی عراق که در انتهای کربلای ۵ تحقق یافت و یک فشار به سیستم بین‌المللی که سرانجام قطعنامه ۵۹۸ را به تصویب رساندند.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به نقش شهدای در این عملیات‌ها، بیان داشت: آن فرازهای سخت تاکتیکی این دو عملیات که در زمینه‌های سختی انجام‌شده است، اما در زمینه‌هایی که تأثیرات فوق‌العاده راهبردی داشتند و دشمن مجبور بود همه سرمایه نظامی خود را به صحنه بیاورد، توانست مثل یک تیر خلاص در جنگ عمل کند و به همین دلیل به شهیدان این دو عملیات واقعاً نقش‌آفرین بودند.

وی با اظهار به اینکه جنگ تنها واقعه‌ای است که یک ملت با همه ظرفیت‌های جسمانی و روحانی خود به استقبالش می‌رود، تصریح کرد: جنگ یک واقعیتی است که یک ملت همه ظرفیت‌های خود را به کار می‌گیرد، یعنی یک معیار بسیار دقیقی است برای شناسایی دامنه عظمت یک کشور و یک ملت.

سردار سلامی با ذکر این نکته که جنگ، مرزهای ممات و بقای یک کشور و یک نظام را مشخص می‌کند، تصریح کرد: چیزی که با حیات و ممات یک ملت، در ارتباط باشد، طبیعتاً این به‌عنوان حیاتی‌ترین واقعه، تلقی می‌شود و هر کشوری همه ثروت مادی و معنوی خود را به میدان می‌آورد.

وی افزود: دفاع مقدس ما هم تابع همین قاعده بود؛ مردم ما با قلب و روح خود جنگیدند. جنگ در آن فضای نابرابر جهانی، تحمیل یک جنگ در یک مقیاس کاملاً جهانی به یک ملت تازه متولدشده در عرصه یک فضای سیاسی جدید، با رهبران و مدیران جدید، یک ملت با یک مدیریت جدید که تازه به عرصه مناسبات بین‌المللی واردشده است تحت یک تهاجم همه‌جانبه خارجی قرار می‌گیرد.

ایمان، به‌عنوان حقیقتی درخشان عامل پیروزی ملت ایران شده است

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به برخی از قواعد موجود در جنگ‌ها، عنوان کرد: هر کشوری که از قدرت و ظرفیت و استعداد سیاسی بالاتری برخوردار است و از حمایت سیاسی بیشتری برخوردار است به پیروزی نزدیک‌تر است. هر کشوری که از پشتوانه اقتصادی تمام ناشدنی بیشتری برخوردار است به پیروزی نزدیک‌تر است. هر کشوری که از قدرت عملیات روانی بیشتری در جهان برخوردار باشد به پیروزی نزدیک‌تر است و هر کشوری که از قدرت و استعداد نظامی بالاتری برخوردار باشد به پیروزی نزدیک‌تر است.

وی بابیان اینکه دشمنان از این قواعد تحت عنوان "سرزمین‌های مرتفع روحی" تعریف می‌کنند، توضیح داد: یعنی طرفی که دارای این تفاوت‌ها است روی قله‌های مرتفعی از روحیه ایستاده است و قاعده رایج و عمومی این است که اگر بر اساس این معیارها، طرفی دارای برتری و چیرگی و تفوق است، او پیروز است.

سردار سلامی با ذکر اینکه در دفاع مقدس ما، همه این شاخص‌ها در اختیار دشمن بود، گفت: یعنی از مقیاس جغرافیایی جنگ تا جغرافیای سیاسی جنگ تا جغرافیایی نظامی او، همه این عوامل، در اختیار دشمن ما بود.

جانشین فرمانده کل سپاه با اذعان به اینکه دشمن در دفاع مقدس برحسب این ملاک‌ها و معیارها برتر بود، اما دفاع مقدس قاعده عمومی و نظریه‌های رایج جنگ را در تفکر جهانی برهم زد، تصریح کرد: یعنی طرفی که از همه شاخص‌های برتری برخوردار است شکست می‌خورد.

وی از ایمان، به‌عنوان حقیقتی درخشان نام برد که عامل پیروزی ملت شده است و در ادامه گفت: جنگ این حقیقت را نشان داد که آنچه تعیین‌کننده اصلی نتایج یک جنگ، ایمان حقیقی است و در موازنه قوا این مفهوم باید به‌عنوان یک مفهوم مسلط که تأثیر قاطع درنتیجه دارد، در نظر گرفته شود.

دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین مقاطع تاریخ اسلام و ایران است

سردار سلامی با اظهار به اینکه دفاع مقدس برای ملت ایران، یک هویت جدید و شخصیت جدیدی ساخت، یادآور شد: عناصری که بعد از دوران دفاع مقدس ملت ایران با آن توصیف و شناخته می‌شد با عناصری که قبل از دوران دفاع مقدس، ایران با آن شناخته می‌شد کاملاً متفاوت بود؛ بنابراین اولین کار دفاع مقدس ترسیم یک سیمای جدید از شخصیت و هویت ایرانی بود که با اسلام گره‌خورده بود. دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین مقاطع تاریخ اسلام و ایران است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر معارف جنگ، شناخت و ترویج این معارف و تبدیل آن‌ها به یک جریان سیالی از آگاهی و فرهنگ و معرفت و هویت و شخصیت، بیان کرد: این تأکیدات بر این اساس استوار است که جنگ یک واقعیت متوقف‌شده در تاریخ نیست بلکه یک حقیقت زنده و پیش برنده در تاریخ است.

جانشین فرمانده کل سپاه دفاع مقدس را تجلی نازلی از دریای بی‌انتهای عاشورا دانست و متذکر شد: این معارف که بااین‌همه شهادت و فداکاری و جانبازی به‌دست‌آمده، متعلق به یک قطعه ۸ ساله از تاریخ نیست. فرهنگ‌ساز است، همه نسل‌ها باید در آن دوره زندگی کنند. همه ذهن‌ها باید به آن قطعه پرافتخار تاریخ، متصل شوند. سرمنشأ عبودیت ما است.

وی با تأکید بر اینکه شهادت منبع قدرت ما بود و هست، خاطرنشان شد: اگر شهادت نبود ما نمی‌توانستیم در جنگ دوام بیاوریم. وقتی زمین دریای آتش می‌شد عبور از دریای آتش توسط انس آن‌ها جز باایمان و شهادت‌طلبی ممکن نبود و همین عامل پیروزی‌ها بود.

سردار سلامی بابیان اینکه تا زمانی که ما ایمان داریم شکست نمی‌خوریم، اظهار داشت: این حقیقت تاریخ است نه‌تنها آموزه‌های دینی ما و معارف قرآنی ما و کلام الهی وحی به ما این‌گونه می‌گوید که مادامی‌که بر خدا توکل می‌کنید و صبر می‌کنید به اذن خدا پیروز هستیم، نصرت خدا نازل می‌شود. این حقایق روحانی عالم معنا در رفتار شهیدان ما تجسم و عینیت یافت یعنی جنگ یک انبساط عینیت یافته‌ای از کلام وحی بود.

دفاع مقدس مشق مقاوم اسلامی و ملی ما بود

وی بابیان اینکه ایمان ما با جنگ مستحکم می‌شود، خاطرنشان شد: جنگ تکیه‌گاه اصلی مکتب دفاعی ما بود و هنوز و برای همیشه تکیه‌گاه و قلب بازدارندگی ما است. ما اگر نجنگیده بودیم بعد از جنگ نمی‌توانستیم سی سال بعد از جنگ با آمریکا بجنگیم. دفاع مقدس مشق مقاوم اسلامی و ملی ما بود در مقابل آن قدرت‌های بزرگی که به‌هم‌پیوسته بودند تا ما اعتمادبه‌نفس پیدا کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: امروز که ملت ایران از قدرت آمریکا، هراسی ندارد زیرا ۸ سال باقدرت آمریکا به‌اضافه دیگران جنگیده است و پیروز شده است. پس باکی نیست آن روزها هم محاصره بود، تحریم بود، ممانعت از صدور در نفت بود. اجازه نمی‌دادند نفت ما صادر شود اگر هم صادر می‌شد قیمت استحصال نفت از فروش آن، چندان بالاتر نبود یعنی در آن شرایط ما جنگیدیم.

خداوند نبخشاید آن کسانی را که به دنبال مچ‌گیری و غلط‌گیری از پرافتخارترین قطعه تاریخ اسلام و ایران هستند

وی بابیان اینکه خداوند نبخشاید آن کسانی را که به دنبال مچ‌گیری و غلط‌گیری از پرافتخارترین قطعه تاریخ اسلام و ایران هستند، متذکر شد: این جفا است، طراحی جنگ برای نابودی ملت ایران بود ولی ملت ایران از جنگ سربلند و زنده و درخشان و دشمنانش مأیوس و سرخورده و پشیمان.

سردار سلامی بیان کرد: همان‌طور که رهبر عزیزمان جلسات و خاطرات جنگ را برگزار می‌کنند، می‌نشینند تا دیگران خاطرات را بازگو کنند. این الگوی یک رفتار است این یک سرمشق است یک نمونه است برای اینکه ما هم یاد بگیریم. ایشان روی اکثر کتاب‌های جنگ تقریظ می‌نویسند و تشویق می‌کنند، حجتی از این قوی‌تر و برای بازنمایی این معارف نداریم.

وی با تأکید بر اینکه حقیقت درخشان بسیار مهم است، تصریح کرد: هیچ‌چیزی جز تجلی یک حقیقت نورانی در ذهن امام نبود که سپاه و بسیج تشکیل بشود تا قدرتی ساخته بشود که هیچ قدرتی در عالم، حریف آن نباشد.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وقتی پرچم هدایت امت را از دست مبارک امام گرفتند و بر دوش مبارکشان نهادند، این حقیقت سپاه و بسیج را به‌گونه‌ای بارور کردند که امروز شگفتی همگان را برانگیخته است و می‌بینید چگونه دشمنان از این حقیقت درخشان، شکست می‌خورند.

وی با یادآوری گسترش و ارتقاء نیروهای سپاه بعد از جنگ، گفت: بعد از جنگ، باتدبیر نورانی رهبر معظممان نیروی قدس تشکیل شد که امروز می‌بینیم چه افتخاراتی و چه اقتدارها و چه پیروزی‌های را برای اسلام و جهان اسلام به ارمغان آورده است و دشمنان را با اعتراف به شکست آشکار مواجه کرده است به‌طوری‌که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، ما از سوریه رفتیم ایران هر کاری می‌خواهد بکند.

سردار سلامی به حقیقت درخشان بسیج نیز اشاره کرد و گفت: بسیج به‌عنوان استوانه تکان ناپذیر و مستحکم در مقابل همه خطرات بایستد، انقلاب را نجات می‌دهد و ملت درصحنه می‌آیند این‌ها همه این حقایق درخشان تاریخ اسلام است.

تمام افتخارات ما، محصول تفکر راهبردی و اندیشه‌های ژرف و حکمت‌های ناب رهبر عزیزمان است

وی در خاتمه بیان کرد: در این چند سالی که از نزدیک تدابیر حضرت آقا را در موضوع توسعه و تولید قدرت دفاعی کشور دیدم، اعتراف می‌کنم با همه وجودم این حقیقت را بیان می‌کنم که تمام این افتخارات، همه محصول تفکر راهبردی و اندیشه‌های ژرف و حکمت‌های ناب رهبر عزیز ما است که از قرآن الهام گرفته و این‌ها را جاری می‌کند به کلام و ما را در مسیر این قدرت سازی بی‌نظیر در تاریخ اسلام به حرکت درمی‌آورند و الحمدالله ثمراتش ایران بزرگ و امن و رو به رشد و پیشرفتی است که شما آن را مشاهده می‌کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس