متن نهایی شده طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»

در این پژوهش سعی شده که به مهم ترین چالش های سازمان های رسانه ای فضای مجازی پرداخته شود.

به گزارش مشرق، در حال حاضر با پیشرفت های پر شتاب فناوری های جدید ارتباطات و تاثیرات روز افزون آن بر نحوه اداره سازمان های رسانه ای، این قبیل سازمان ها را در عرصه های مختلف از جمله مهمترین آن در زمینه فضای مجازی با چالش های اساسی مواجه کرده است. لذا این را می طلبد که مدیران سازمان های رسانه ای با شناخت از وضعیت موجود وارد میدان شوند و با ارائه راهکارهای اساسی و کاربردی برای برون رفت سازمان رسانه ای از چالش های پیش رو در فضای مجازی اقدامات لازم را به عمل آورند.

در پژوهشی که توسط دو نفر از دانشجویان علوم ارتباطات مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (مهدی علی شریفی، محمدحسین رشیدی) به عمل آمده است سعی شده که به مهم ترین چالش های سازمان های رسانه ای فضای مجازی پرداخته و سپس راه های برون رفت از چالش های مذکور را از کارشناسان و صاحبنظران حوزه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه جویا شویم.

نتیجه پژوهش و نظرخواهی در سه مرحله و با روش دلفی انجام پذیرفت. به این ترتیب که ۱۷ مورد از مهمترین چالش ها در عرصه بین الملل و ۸ مورد از چالش ها در ایران، در طی پژوهش و نظرخواهی از صاحبنظران احصاء گردید. سپس از صاحبنظران خواسته شد که به ترتیب ۵ مورد از چالش ها را در عرصه بین المللی و ۳ مورد را در ایران به ترتیب الویت مدنظرشان انتخاب نموده، که نتیجه نهایی بدین قرار است:

۱- رقابت بین سازمان های رسانه ای و وجود رقبای رسانه ای در این حوزه

۲- نداشتن قانون و مقررات

۳- انبوهی اطلاعات

۴- عدم کنترل و نظارت

۵- سرعت تغییرات تکنولوژی های نوین ارتباطی

۱- نیاز به زیرساخت

۲- از بین رفتن مفهوم حریم خصوصی

۳- شکل گیری حوزه فرهنگ های مجازی

در پایان از صاحبنظران خواسته شد که راهکارهای پیشنهادی خود را برای برون رفت از چالش های مذکور اعلام نمایند:

۱- الف) تغییر در نوع مالکیت و مدیریت رسانه ها.

ب) سازمان های رسانه ای باید رقابت در پیام و محتوا به همراه افزایش کیفیت و کمیت را در صدر اولویت های خود قرار دهند

۲- الف) تصویب قوانین و مقررات جدید در حوزه رسانه جدید.

ب) نیاز به قوانین حداقلی برای کلیه رسانه ها و موارد ویژه برای فضای مجازی در چارچوب کسب و کار عمومی.

۳- الف) طبقه بندی اطلاعات و به روز رسانی آنها و آموزش مخاطبان.

ب) استفاده از افراد نخبه در اتاق فکر رسانه که خطوط کلی تولید پیام و محتوا را مشخص کنند.

۴- الف) نظارت بر مبنای قانون و قواعد تشکل های صنفی.

ب) تدوین و اجرای قوانین و مقررات مناسب در فضای مجازی.

۵- الف) آموزش الکترونیک و تدوین برنامه های جدید.

ب) به هنگام سازی به موقع فناوری های جدید ارتباطی و ارتقاء دانش استفاده از تکنولوژی های نو.

۱- الف) رسانه باید با تجهیز خود به آخرین فناوری ها، خود را با تحولاتی که در این حوزه بوجود می آید منطبق نماید.

ب) زیرساخت های فنی با ظرفیت بیشتر باید در اقتصاد ملی نقش آفرینی کند.

۲- الف) بالا بردن سواد رسانه ای در استفاده از رسانه های مجازی.

ب) لزوم وضع قوانین بازدارنده در جهت حفظ و حراست از حریم خصوصی.

۳- الف) استفاده از نظرات کارشناسان حوزه علوم ارتباطات در تقویت ارزش های متعالی فرهنگی.

ب) اجماع نخبگان در تعیین اولویت های فرهنگی و شناخت منافع ملی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس