کد خبر 925907
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
تست ماهواره ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعد از تحریم ایران، برنامه ساخت ماهواره با همکاری بین‌المللی عوض و ماهواره تولید داخلی با دقتی ۲۵ برابر ساخته شد.

به گزارش مشرق، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول هفته گذشته، اقدام به دعوت از وزرای کابینه دولت و معاونان رئیس‌جمهور برای بازدید از دستاوردهای فضایی کشور در پژوهشگاه فضایی کرد.

آذری جهرمی در این دیدارها ضمن تأکید بر اینکه دستاوردهای فضایی موجود در پژوهشگاه فضایی، دستاورد نظام است نه دستاورد یک وزارتخانه و پژوهشگاه، عنوان کرد که در این بخش آمادگی وجود دارد تا به سرعت همکاری‌های مشترک آغاز شود.

وی همچنین همواره تأکید کرد که علاوه بر توانمندی پژوهشگاه فضایی کشور، بخش خصوصی بسیار مستعدی هم هست که آمادگی دارد در حوزه استارتاپ‌ها خدماتی را ارائه و کمک‌هایی را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

جهرمی: تست ماهواره‌های ایرانی با موفقیت پاس شد

پژوهشگاه فضایی به جای تولید ماهواره سمت مدیریت پژوهش‌ها برود

وزیر ارتباطات در جلسه بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نمایشگاه دستاوردهای صنعت فضایی کشور همچنین عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که جمهوری اسلامی پیگیری کرده، برنامه جامع فضایی است؛ این برنامه ۱۰ ساله اهدافی داشته و بر این اساس یک اکوسیستم در حوزه‌های علمی و صنعتی کشور شکل گرفته است.

وی افزود: طبیعتاً ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست و حوزه‌های صلح‌آمیز موضوعی بوده که بر عهده وزارت ارتباطات قرار داده شده است.

وزیر ICT خاطر نشان کرد: سازمان فضایی به نمایندگی از وزارت ارتباطات مأموریت اجرایی پیشبرد کار را بر عهده و در کنار آن بازویی پژوهشی دارد که پژوهشگاه فضایی است؛ این پژوهشگاه اقدامات مؤثری در صنعت فضایی انجام داده است.

او افزود: در کنار آنها حلقه‌ای از دانشگاه‌ها در عرصه فضایی فعال شده‌اند و دانشگاه‌های مختلف با تخصص‌های گوناگون دست به دست یکدیگر دادند که در چارچوب یک کار تیمی که نمود آن را در کارهایی که در دانشگاه علم و صنعت، شریف و امیرکبیر شاهد هستیم، ظهور و بروز پیدا کرده است.

آذری جهرمی با اشاره به ماهوره های در حال ساخت پژوهشگاه فضایی گفت: مجوعه پژوهشگاه فضایی چهار ماهواره در دست ساخت دارد و همزمان سه ماهواره هم در دانشگاه‌ها در دست ساخت است.

وزیر ارتباطات اذعان کرد: تصمیم گرفتیم پژوهشگاه فضایی، بحث مدیریت پژوهش‌ها را پیش ببرد؛ دانشگاه‌ها هم به جای اینکه صفر تا ۱۰۰ ساخت و تولید ماهواره را بر عهده بگیرند، قطب‌سازی شوند؛ هر دانشگاه باید مسئولیت یک بخش از تولید ماهواره را برعهده بگیرد.

تأثیر داده‌های ماهواره‌ای بر مدیریت منابع آبی

در جریان بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از پژوهشگاه فضایی و دو ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر و دوستی دانشگاه شریف، هم بحث «آب» که یکی از معضلات کشور و تأثیر داده‌های ماهواره‌ای بر مدیریت منابع آب است، پیش کشیده شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان آن بازدید با اشاره به اینکه بزرگترین انرژی برای مجموعه فضایی کشور استفاده از داده‌ها و اطلاعات آنها است که در سایه تحریم‌ها و محدودیت‌ها بدست آمده است، گفت: تجربه نشان داده که محدودیت‌ها هرچند مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند مسیر علمی ما را متوقف کند زیرا ما راه را پیدا می‌کنیم.

وی افزود: از یک سال پیش با برنامه‌ریزی، مسیر رشد دانش فضایی را با همکاری مجموعه سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و دانشگاه‌ها برای بهره‌برداری در عرصه اجرایی کشور آغاز کردیم.

تولید ماهواره داخلی با دقت ۲۵ برابری

حال با گذشت چند روز از هفته پر تکاپوی پژوهشگاه فضایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از تست موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی در شب گذشته داده و گفته است: سال ۸۷ بنا بود با همکاری بین‌المللی ماهواره‌ای بسازند که دقت تصویربرداری هزار متری داشته باشد که حاضر به همکاری با ایران نشدند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه عوض شد؛ تولید داخلی با دقتی ۲۵ برابر، طولانی اما برای خدمت به کشاورزی، محیط زیست و مدیریت آب ساخته شد.

با این پیگیری‌ها و خبرهای خوبی که از توانمندی جوانان و متخصصان ایرانی در عرصه فضایی مخابره شد، باید به زودی منتظر شنیدن اخبار خوش دیگر با پا گذاشتن ماهواره‌های ایرانی بر مدارهای ثبتی در عرصه فضا باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    12 11
    ممکنه انگلیس برای حمایت از عواملش درخواست کرده باشد که جعبه انگور فلزی بسازند و بفرستند اسمان که مردم بگویند دولت کار مهم در عرصه فضایی کرد و شکوفا کرد و خیلی خوب است.
  • مهدی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    17 7
    با این تیتری که زدید فکر کردم داشتن ماهواره آزاد شده....
    • DE ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      7 1
      ماهواره که آزاده کافیه سرتونو بکنید تو سطل زباله!
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    10 11
    اخبار ماهواره هم شده خبر خوش ملت از خوشی دارند میمیرند خوبه همیه چیز گل و بلبله و همین ماهواره کم بود که اونم تکمیل شد
    • DE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      5 3
      اونهایی که از خبر خوش پرتاب ماهواره شاد نشند همون بهتر که از حرص شکم بمیرند.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    13 9
    سری به بازار بزنید ، هرج و مرج واقعی مردم رو کلافه کرده ، بازار قطعات خودرو که فاجعه است ، الان این ماهواره دقیقا چه خاصیتی داره؟؟
    • حمید ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      1 7
      خطاب به 9:59، مسائل را با هم قاطی نکن، هر چیزی به جای خود، امیدوارم مسائل معیشتی مردم هم به امید خدا هر چه زودتر برطرف شود.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    7 7
    وای ،وای ،منو اینهمه خوشبختی محاله
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    4 0
    امروز با پول میشه همه چیزا تو دنیا خرید نخبه ها که همه فراری شدن بودجه تحقیقات هم که صرف گرامیداشت یاد بزرگان به دیار باقی رفته میشه با توجه به اینکه توسعه یک پروژه بسیار زمان بر و گرانقیمت هست پس نتیجه میگیریم اینا همش کار آقازاده های زن خوب ببخشید ژن خوبه
  • ناشناس IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    0 0
    خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس