دوتابعیتی‌ها دوتابعیتی ها

منطق برخورد با دو تابعیتی‌ها در جمهوری اسلامی ایران همچون سایر کشورهاست؛ یعنی افرادی که ملیت مضاعف دارند از سوی دستگاه امنیتی و یا قضایی تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند.

سرویس سیاست مشرق - مدتی قبل وزارت امور خارجه انگلیس به دو تابعیتی‌ها هشدار داد که «به ایران نروید!» [۱]، رسانه‌های غربی نیز در خبری مشابه اعلام کردند که دولت آمریکا بار دیگر به شهروندان دو تابعیتی ایرانی – آمریکایی در مورد خطر سفر به ایران هشدار داد. از سوی دیگر برخی رسانه‌های داخلی نیز به نقل از مسئولین مربوطه از دستگیری ۱۲ مدیر دو تابعیتی خبر دادند. [۲]

انتشار این جنس از اخبار در رسانه‌ها موجب شده تا رسانه‌های ضدانقلاب و معاند طی ماه‌های اخیر بیش از گذشته تلاش کنند تا این انگاره انحرافی و غلط را در اذهان مخاطبین ایرانی و حتی غیر ایرانی پرورش دهند که ازنظر جمهوری اسلامی ایران، همه دو تابعیتی‌ها مجرم هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا بکارگیری مدیران دوتابعیتی خطرناک است؟

حال اینکه در فضای اجتماعی امروز کشور، موارد متعددی از افراد و چهره‌های مطرح اجتماعی موسوم به سلبریتی‌ها هستند که با داشتن تابعیت مضاعف همچنان به فعالیت و زندگی عادی خود مشغول‌اند و از سوی نهادهای امنیتی و قضایی با آن‌ها برخورد نشده است؛ به‌طور مثال چندی قبل، فهرستی از بازیگران سینمایی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نام و تابعیت مضاعف برخی آن‌ها ذکر شده بود.

طبق ادعای رسانه‌های ضدانقلاب، قوه قضاییه باید با همه سلبریتی‌های دو تابعیتی برخورد نماید

اما سؤال این است که چرا برخی افراد دو تابعیتی دستگیر و یا حتی محکوم به زندان می‌شوند؟

باید توجه داشت که طبق اصل ۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «تابعیت کشور ایران حق مسلم هر فرد ایرانی و دولت نمی‌تواند از هیچ ایرانی سلب تابعیت کند، مگر به درخواست خود او یا درصورتی‌که به تابعیت کشور دیگری درآید». در واقع بر مبنای اصل مذکور، دولت ایران می‌تواند تابعیت افرادی را که ملیت مضاعف دارند، سلب نماید و با آنان همچون اتباع بیگانه برخورد نماید (هرچند تاکنون عملاً از این اختیار قانونی استفاده نشده است).

شواهد و قرائن موجود، از این واقعیت حکایت دارند که نهادهای امنیتی و قضایی کشور در مجموع با دو دسته از افراد دوملیتی برخورد می‌کنند:

الف) جاسوس‌های امنیتی دو تابعیتی

ب) مدیران دو تابعیتی

در مورد دست اول، اساساً دلیل دستگیری و صدور احکام قضایی برای آنان نه به واسطه تابعیت مضاعف این افراد، بلکه به خاطر اقدامات مجرمانه (جاسوسی برای دولت‌های بیگانه) بوده است؛ به‌طور معمول این افراد که در پوشش فعالیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی تلاش می‌کنند تا ضمن ایجاد شبکه جاسوسی، اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دولت‌های بیگانه و متخاصم قرار دهند.

به همین سبب با افرادی مانند نازنین زاغری، هما هودفر و یا سیامک و باقر نمازی به دلیل فعالیت‌های ضد امنیتی آن‌ها علیه امنیت ملی کشور برخورد می‌شود و بر مبنای مستندات حقوقی به زندان محکوم می‌شوند. در احکام قضایی هیچ‌یک از این افراد نیز قید نشد که چون تابعیت مضاعف دارند، مجرم شناخته می‌شوند بلکه به دلیل فعالیت جاسوسی علیه کشور از سوی مراجع قضایی محکوم شناخته شده‌اند.

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2018/02/25/4/2198993.jpg

جاسوسی تنها شغلی است که کارت ویزیت ندارد

اما دست دوم، مدیران دو تابعیتی هستند که به دلیل داشتن ملیت مضاعف صلاحیت تصدی مسئولیت را ندارد:

نخست به خاطر آنکه داشتن تابعیت ایرانی یکی از شروط ضروری استخدام در نهادهای دولتی است و طبق اصل ۸۲ قانون اساسی استخدام کارشناسان خارجی از سوی دولت ممنوع است.

دوم به دلیل اینکه اخذ تابعیت ثانویه به صورت سیتی‌زن، گرین کارت و اقامت در دیگر کشورها توسط هر فرد مستلزم طرد تابعیت اولیه است. چرا که هر شخص حقیقی برای اخذ چنین تابعیتی مکلف به اقرار و امضا سوگندنامه مربوطه می‌باشد بدین نحو که؛ برای شهروند آمریکایی شدن به شرح زیر است [۳]:

بدین‌وسیله سوگند می‌خورم کلاً و تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده‌ام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم...

متن سوگند مدیران دو تابعیتی برای دفاع از آمریکا در برابر دشمنان داخلی و خارجی آن!

با این حال در اینجا بیش از آنکه منع قانونی فعالیت مدیران دو تابعیتی به سبب مبنای حقوقی مورد توجه قرار گیرد، پیامدهای سیاسی-اجتماعی حاصل از بکارگیری این افراد موجب شده تا شناسایی و عزل دو تابعیتی‌ها به یک خواست عمومی تبدیل شود؛ چرا که فعالیت مسئولین دو تابعیتی تبعات زیر را در پی دارد:

۱- عدم تعلق‌خاطر مسئولین دو تابعیتی به کشور

مدیر دو تابعیتی علاوه بر سوگند وفاداری برای دفاع از کشوری که ملیت دومشان محسوب می‌شود، در شرایط خطیر مانند تحریم‌های اقتصادی و یا جنگ نظامی، به‌راحتی به مردم پشت کرده و بدون هیچ تعلق‌خاطری به همراه خانواده به خارج از کشور فرار می‌کنند. در واقع این دسته از مدیران، در ایام خوشی و شکوفایی کشور در کنار مردم‌اند اما با شروع کوچک‌ترین مشکلات اقتصادی یا اجتماعی، برای حل آن‌ها هیچ حسن مسئولیتی نداشته و دست‌آخر مهاجرت به خارج از کشور را ترجیح می‌دهند.

۲- فرار از چنگال قانون با استفاده از تابعیت مضاعف

متأسفانه ملیت ثانویه به‌عنوان یک درب پشت برای مسئولین می‌ماند که دامنشان به تخلفات اقتصادی و یا امنیتی آلوده‌شده است. این افراد با استفاده از تابعیت مضاعف خود به‌راحتی از کشور خارج‌شده و به سرمایه کشور و اموال بیت‌المال زندگی جدیدی را در کشورهای آمریکایی یا اروپایی آغاز می‌کنند؛ همچنان که محمود رضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی، در مهرماه ۱۳۹۰ به بهانه بیماری از کشور گریخت.

چه کساني خاوري بازنشسته را مديرعامل بانک ملي کردند/ چگونگي بازگشت خاوري به نظام بانکي

اگر محمود رضا خاوری تابعیت مضاعف نداشت اکنون دوران حبس خود را می‌گذراند

۳- اجرای نقشه‌های دشمن در داخل کشور

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیران دو تابعیتی (حتی بیش از افراد متواری) آن است که در ازای درخواست اقامت و یا تابعیت جدید موظف می‌شوند تا نقشه‌های دشمن را در داخل کشور اجرا نمایند. همچنان که «عبدالرسول دری اصفهانی» فرد ایرانی-کانادایی که به‌عنوان مشاور در تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ حضور داشت، به جرم جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد. وی علاوه بر انتقال اطلاعات ارزشمندی از داخل تیم مذاکره کننده ایران به طرف مقابل، مسیر مذاکرات را در چارچوب خواسته‌های دولت‌های غربی هدایت می‌نمود.

تصویری از پاسپورت کانادایی عضو تیم هسته‌ای که به جرم جاسوسی محکوم شد

در واقع منطق برخورد با دو تابعیتی‌ها در جمهوری اسلامی ایران همچون سایر کشورهاست؛ یعنی افرادی که ملیت مضاعف دارند از سوی دستگاه امنیتی و یا قضایی تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند بلکه جاسوس‌ها، آن‌هم به دلیل فروش امنیت کشور به ثمن بخس، شایسته دستگیری و زندانی شدن را دارند؛ در هر کشوری جاسوسی جرم است و با جاسوس‌ها بشدت برخورد می‌شود؛

همچنین در شرایطی که مدیران دو تابعیتی برای اخذ ملیت جدید باید علیه تابعیت اصلی خود سوگند وفاداری یاد کنند، به‌هیچ‌وجه صلاحیت تصدی مناصب دولتی در هیچ سطحی را ندارد بلکه بایستی به اتهام خیانت به ملت خود در دادگاه محاکمه شوند.


[۱] http://www.bbc.com/persian/iran-۴۵۵۷۶۵۰۲

[۲] https://www.tabnak.ir/fa/news/۶۴۰۸۳۹/

[۳] http://old.alef.ir/vdcdsf۰ojyt۰zz۶.۲a۲y.html?۴۰۱۰۳۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • AE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    19 2
    یعنی هیچ جای دنیا کسانیکه سمتی در دولت دارنددارای دو ملیت نیستند و فقط در این کشور ول ایران اینگونه است معلوم نیست وزارت اطلاعات کارش چیست ؟
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      3 0
      در همه کشورهای دنیا سازمانهای متعدد اطلاعاتی و جاسوسی و تخصصی وجود دارند. مثلا آمریکا با 350 میلیون جمعیت، دارای هفده نهاد جاسوسی تخصصی است که ردیف بودجه دارند و مستقلا از بودجه آمریکا سهم دارند. و ماواری قانون موجود در آمریکا و بلکه دنیا فعالیت میکنند. آنها همچنین ابایی از حذف فیزیکی فرد، و خانواده اش ندارند. لذا، هر که را از عوامل و عمالش خیانت کند حتی اگر آمریکایی نباشد، شناسایی، ردگیری و حذف میکنند. در ایران اولا تعداد نهادهای اطلاعاتی و تخصصی دارای بودجه مستقل نسبت به جمعیت و موقعیت جهانی و منطقه ئی خیلی کم است. ثانیا انچه موجود است اگر فشل نباشد حداقل کارآی نیستند. ثالثا مثل آمریکا زیرساختها و شبکه های مرتبط را ندارد. رابعا تعداد خائنین زیاد است و غالبا از میان نخبگان و وابستگان آنها هستند. خامسا، شعور لازم برای گسترش و توسعه نهادهای اطلاعاتی مورد نیاز حتی در مجلس و یا خود نهادها نیست. سادسا، شرعا جواز حذف فیزیکی نیست.
  • AE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 7
    جلد گذرنامه ایرانی را از تمام گذرنامه های کشورهای دیگر بدرنگ تر و زشت تر درست کرده اند ! چرا ؟!
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    0 10
    حالا چیز مهمیه برید به وضعیت اقتصادی مردم(داخلی)و همچنین پیاده شدن سربازان آمریکا در کویت(خارجی و خطر حمله به ایران)برسید
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 13
    جاهای دیگه دنیا با دو تابعیتی ها چکار میکنن ؟ نکنه فقط ما جاسوس و دشمن داریم ؟
    • AE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      2 0
      هیچ جای دنیا دولتمردان و مدیران دولتی دوتابعیتی نیستند
  • FI ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 4
    چون صورت مسئله را پاک می کنند؟ مسئله اصلی را کنار میگذارند و حاشیه سازی میکنند برای فرار از واقعیت؟ که ایرانی چکار دارد و چکار میکند در غرب و چرا باید وطن را رها و در غرب بعد مرگ هم بجای خاک شدن سوزانده میشوند مثل یک غیره مسلمان خاکسترش میکنند.
    • AE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      0 2
      در کجای غرب آدم ها پس از مرگ سوزانده میشوند؟
    • FI ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      1 0
      در کل غرب اگر پول نداشته باشی قبر بخری سوزانده میشوی و خاکسترت میکنند تو یک جعبه میدهند دست دوست دخترت!او هم فردا شب میرود بار یکی دیگر را پیدا میکند و یک فوت میکند تو جعبه کل خاکستر پخش میشود روی زمین.آخر تو در فلسطین کجای غرب را دیدی که با پوتین میپری تو دیوان حافظ؟از همسایه سوئدی که اینجاست خواهش میکنم ایشان هم شهادت دهد واقعیت را گفتم یا دروغ گفتم که غرب زده ها سر حال بیایند چشم های خود را باز کنند تا کرانه های باخطری بروند نه بیشتر.
    • FI ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      0 0
      یا نه اون پرچم افریقای جنوبی است
    • FI ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      0 0
      در کل غرب اگر پول نداشته باشی قبر بخری سوزانده میشوی و خاکسترت میکنند تو یک جعبه میدهند دست دوست دخترت!او هم فردا شب میرود بار یکی دیگر را پیدا میکند و یک فوت میکند تو جعبه کل خاکستر پخش میشود روی زمین.آخر تو در فلسطین کجای غرب را دیدی که با پوتین میپری تو دیوان حافظ؟از همسایه سوئدی که اینجاست خواهش میکنم ایشان هم شهادت دهد واقعیت را گفتم یا دروغ گفتم که غرب زده ها سر حال بیایند چشم های خود را باز کنند تا کرانه های باختری بروند نه بیشتر. یا نه اون پرچم افریقای جنوبی است
  • سوخته IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    11 0
    دولت بی تدبیر این راه را باز کرده و مملکت را به طباهی کشانده
  • بابک IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    10 0
    از این جور حرف ها نزنید که افساد طلب ها ناراحت می شوند !!!
  • SE ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    5 1
    اگر همه جاسوسها گردن زده شوند دیگر برای وطن فروشان به صرفه نخواهد بود تا حاضر به انجام آن شوند
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    2 17
    تمام دنیا در حال برداشتن مرزهای بین خود هستند شما آواره دو تابعیتی ها شده اید.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      13 2
      اگر مرزی نیست و با دارند مرزها را بر میدارند درست است تو پاشو برو یکی از این جاهایی که میگی.
    • DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      1 0
      انگلیس هم از اروپا داره میره بیرون ولی مرز نداره خخخ ایتالیا و یونان ...هم در صف ایستادند مکزیک با امریکا هم دیوار نداره !! ولی بزودی میگذارن ..اشغالگران صهیونی هم دیوار کشی نکردند و هزاران مثال دیگر.....
  • احسان IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    13 0
    بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاهها هم دو تابعیتی هستند و در پروژه های حساس مملکت شریکند. فکری برای آنها شود. مثلا محروم کردن آنها در حضور در پروژه های صنعتی کشور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس