صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۲دی

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «دلواپسانِ فتنه ۹۸» نوشت: «برخی چهره‌های سیاسی از احتمال ردصلاحیت گسترده در انتخابات آتی (انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸) خبر می‌دهند».

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

غش و ضعف اصلاح طلبان برای «الیزابت وارِن»!

روزنامه قانون با انتشار تصویر خندان نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در گزارشی با عنوان «آغاز دموکرات‌ها برای پایان ترامپ» نوشت: «نخستین گام برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با اعلام حضور الیزابت وارن توسط حزب آبی (دموکرات‌ها) برداشته شد…از دیروز و در نخستین روز از سال ۲۰۱۹ میلادی، شمارش معکوس برای پایان کار دونالد ترامپ در کاخ سفید آغاز شد و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد میلیاردر نیویورکی، یا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ یا با یک شکست بزرگ از صحنه سیاست کنار خواهد رفت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «درست است که ترامپ از لحاظ اقتصادی و اشتغال تا حدودی موفق عمل کرده است اما انواع و اقسام بحران‌های شخصی مثل ارتباط با روسیه، فساد اخلاقی و … درواقع ترامپ را در لبه پرتگاه قرار داده است. می‌توان به جرأت گفت که ترامپ هرگز برای دومین‌بار رئیس جمهور نخواهد شد. او یک رئیس‌جمهور تک دوره‌ای است که چهار سال وقت جهان را با شخصیت جنجالی خود گرفت».

متأسفانه طیف اصلاح طلب با سهل انیشی معتقد به دوگانه دروغین «دموکرات‌های خوب- جمهوری خواهان بد» است.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با همه اختلافات ریز و درشت در مسائل مختلف، وقتی پای مسئله منافع ملی و کلان - که در اینجا دشمنی با ایران است- به میان می‌آید، همه اختلاف‌ها را کنار گذاشته و وحدت کلمه را البته در راه باطل، به نمایش می‌گذارند!

مقایسه تعداد موافقین و مخالفین طرح‌های ضدایرانی در مجالس آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف‌نظری با هم ندارند.

برای نمونه می‌توان به تصویب تحریم S ۷۲۲ (مادر تحریم‌ها و یا همان سیاه‌چاله تحریم) در مجلس نمایندگان آمریکا- مرداد ۹۶- اشاره کرد. این تحریم با ۴۱۹ رأی موافق و ۳ رأی مخالف (که هر ۳ نفر هم جمهوری‌خواه بودند)، تصویب شد.

نکته قابل توجه اینجاست که مخالفت دموکراتها با اعمال تحریم‌های ضد ایرانی از سوی ترامپ، نه بخاطر چشم و ابروی ایران و یا این جناح و آن جناح است بلکه به‌دلیل این است که معتقدند تحریم‌ها باید از سوی آنها اعمال شود و اگر نتیجه‌ای در برداشته باشد به اسم آنها ثبت شود، کما اینکه بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران و از ۳۴ مورد ۲۳ مورد از سوی دموکرات‌ها علیه ملت ایران اعمال و اجرایی شده است.

دموکرات‌ها معتقدند باید علاوه بر چماق، هویج را هم نشان داد، اما هیچگاه هویج را نباید داد بلکه هنگامی که ایرانی‌ها احساس کردند هویج را می‌توانند دریافت کنند، چماق را فرود آورد!

لازم به ذکر است که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز با شور و شعف بسیار از هیلاری کلینتون-نامزد دموکرات‌ها- حمایت می‌کردند. کار به جایی رسید که یک روزنامه اصلاح طلب از هول حلیم به داخل دیگ افتاد و در یک گاف رسانه‌ای، پیروزی هیلاری کلینتون را به عنوان تیتر اصلی خود کار کرد!

تاجرنیا: معیشت مردم ربطی به برجام نداشته و ریشه داخلی دارد

«علی تاجرنیا» در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «اخیراً یکی از مقامات مسئول در وزارت خارجه در دهه ۶۰، موضوع عدم پیوند اقتصاد و برجام را که آقای ظریف مطرح کرده بودند را مورد هجمه قرار دادند. این هجمه‌ها تا چه اندازه عمدی و یا غیرعمدی است؟» گفت: «یک مشکلی در ابتدا از سوی دولت وجود داشت و آن بود که در سیستم و ساختار دولت بعضاً بسیاری از مشکلات اقتصادی را به مسائل تحریم‌ها نسبت داده و طبیعتاً هنگامی که تحریم‌ها برطرف می‌شود و یا گشایشی در حوزه بین‌المللی صورت می‌گیرد به طور طبیعی مردم نظرشان برآن است تا تغییراتی در حوزه معیشت مشاهده کنند. اما افرادی که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند به درستی می‌دانند که بخش عمده‌ای از مشکلات و مسائل معیشتی و اقتصادی مردم ریشه در داخل کشور دارد».

همچنین «دیاکو حسینی» تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سوال که «آقای ظریف طی روزهای اخیر در واکنش به انتقاداتی که بر پایه تعلل اروپا در نهایی کردن ساز و کار مالی برای حفظ برجام مطرح شده بر یکی از وجوه اصلی این توافق تأکید کردند که هدف اصلی برجام اقتصادی نبود و همین اظهارات با واکنش‌های تندی از سوی برخی از منتقدین دولت مواجه شد… ارزیابی شما چیست؟» گفت: «برداشت آقای دکتر ظریف کاملاً درست است. مذاکرات فنی هسته‌ای که به برجام منتهی شد، هدف اقتصادی نداشت البته این به آن معنا نیست که ما از ورود به این مذاکرات قصد نداشتیم که در نهایت با لغو تحریم‌ها فشارهای اقتصادی بر گرده ایران را برداریم و زندگی را برای مردم راحت‌تر کنیم اما رفع تحریم، نتیجه و ثمره گریزناپذیر برجام بود نه هدف اولیه آن.»

تاجرنیا علیرغم اذعان به اشتباه بودن رویکرد دولت در گره زدن معیشت مردم به برجام و تحریم، تاکید کرده است که مشکلات معیشتی مردم ریشه داخلی دارد. این در حالی است که این طیف پیش از این تمامی امور کشور از جمله آب خوردن مردم را نیز به برجام و تحریم گره زده بود.

اصلاح طلبان و برخی دولتمردان پیش از سال ۹۲ تاکید داشتند که ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت قوه مجریه و تنها ۲۰ الی ۳۰ درصد از آن مربوط به تحریم‌هاست. اما از سال ۹۲ و پس از روی کارآمدن دولت روحانی، این طیف مدعی شد که همه مشکلات کشور ناشی از تحریم است و در ادامه دوگانه دروغین «معیشت-هسته ای» کلید خورد. این دوگانه دروغین در نهایت به «هسته‌ای رفت، تحریم‌ها ماند» ختم شد.

همانطور که روحانی در تیرماه ۹۴ اعلام کرده بود، هدف اصلی برجام لغو یکباره تمامی تحریم‌ها در دی ماه ۹۴- روز اجرای برجام- بود. اما از آنجا که دولت و تیم مذاکره کننده هیچیک از قواعد یک توافق بین المللی را رعایت نکردند، برجام در نهایت به اقدامات یکطرفه و برگشت ناپذیر ایران و عهدشکنی و بی عملی طرف مقابل ختم شد.

آقای کرباسچی! چرا دانشگاه را نوک کوه ساختید!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «چرا نوک کوه دانشگاه ساخته شد؟» نوشت: «آقای کرباسچی! با توجه به آنکه طرح احداث این دانشگاه در زمان شهرداری شما مطرح و اجرایی شد، پاسخگو باشید».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مهندس تفضلی در گفت و گو با آفتاب یزد در این باره می‌گوید: "طبیعتاً ساختار چنین ساختمانی در این مکان با ۱۸۰۰ متر ارتفاع کار درستی نبوده است، اصلاً لزومی نداشت که در آن ارتفاع که ساخت و ساز آنقدر دشوار است بخواهیم چنین دانشگاهی بسازیم که حالا بعد از چند سال معضل این را داشته باشیم که جاده‌های آن را درست کنیم"!».

گفتنی است در روزهای گذشته «احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات گفته بود: «طرح احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در شمال غرب تهران در دولت پنجم یا ششم و زمان شهرداری آقای کرباسچی مطرح شد. این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ساخته شده که در اختیارمنابع ملی بود و قانونا ساخت و سازدر آن‌جا غیرمجاز محسوب می‌شد».

خرم در ادامه گفته بود: «کاملاً غیرقانونی و قلدرمآبانه این کار را انجام دادند و به این قلدری هم افتخار می‌کردند».

«حسین آخانی» استاد دانشگاه تهران نیز در روزهای گذشته در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود: «وزیر سابق راه‌وترابری آقای خرم که اتفاقاً از نظر جناحی با شهردار وقت همسو است در مصاحبه‌ای به‌طور مشخص شهردار آن زمان؛ آقای کرباسچی را مقصر این فاجعه می‌داند که با قلدری و غیرقانونی زمین‌های بالای هزارو ۸۰۰ متر ارتفاع را برای ساخت دانشگاه آزاد تغییر کاربری دادند. به نظر من این موضوع باید به‌طور جد از سوی دستگاه‌های نظارتی و قانونی پیگیری شود و کسانی که در این ساخت‌وساز درگیر بودند، در مقابل عدالت پاسخ‌گو باشند».

حمله به شورای نگهبان و زمینه چینی برای فتنه ۹۸

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «دلواپسانِ فتنه ۹۸» نوشت: «برخی چهره‌های سیاسی از احتمال ردصلاحیت گسترده در انتخابات آتی (انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸) خبر می‌دهند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد که فعالین سیاسی، برای توضیح ارتباط میان فتنه ۹۸ و انتخابات مجلس یازدهم به انتخابات مجلس هفتم و تحصن نمایندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت‌شان اشاره کرده‌اند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در زمستان سال آینده برگزار می‌شود، اما نکته قابل توجه اینجاست که حملات اصلاح طلبان به شورای نگهبان در موضوع «نظارت استصوابی» و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از هم اکنون و با حجمی گسترده کلید خورده است.

در روزهای گذشته، «عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه سازندگی در پاسخ به این سوال که «آیا دیگر می‌توان با راه حل انتخابات با مردم تفاهم کرد؟» گفته بود: «قطعاً ممکن است، مگر اینکه قدرت‌های موجود، راه‌های انتخابات را ببندند و راه‌ها را باز نکنند و نیروهای کنشگر مورد تأیید و اعتماد مردم را رد کنند. در این صورت اصلاح طلبان دیگر راهی جز این ندارند که بگویند ما تلاش کردیم و نشد»!

در روزهای گذشته برخی رسانه‌های داخلی منتسب به جریان خاص که ظاهراً دلشان برای آشوب و اغتشاش خیاباتی تنگ شده به هم صدایی با شبکه سلطنتی ملکه انگلیس برخاسته و سعی در برجسته کردن خبر تجمع عده‌ای معدود مقابل دانشگاه تهران کردند.
سایت‌ها و کانال‌های این جریان خاص ضمن همراهی با فضاسازی دروغین رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار گسترده خبر این تجمع حدوداً ۲۰ نفره در قالب خبر فوری سعی در بزرگنمایی این موضوع بی‌اهمیت و به عبارتی محک افکار عمومی برای میزان استقبال مخاطبانشان از اغتشاش و آشوب داشتند.
این جریان در ماجرای دلخراش و تأسف بار «سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات» در تدارک سیاسی و جناحی کردن این ماجرای غم‌انگیز و تأسف بار بود تا طبق معمول از خون جان‌باختگان این حادثه ماهی سیاسی خود را صید کند.
البته اینگونه اقدامات از سوی این جریان مسبوق به سابقه است و ظاهراً سیاسی کردن مسائل مختلف و تبدیل آن به زمینه‌ای برای ایجاد آشوب در کشور آنهم به صورت هماهنگ با شبکه‌های ضد انقلاب خارج از کشور به صورت رویه در دستور کارشان قرار گرفته است.

این جریان در ماههای گذشته نیز در ماجرای اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و در شرایطی که تلاش بی‌بی‌سی و اتاق فکر شبکه‌های ضد انقلاب انحراف خواسته‌های برحق کارگران و سوءاستفاده از این اعتراض‌ها برای پررنگ کردن بحث تحریم‌های یکجانبه آمریکا و ایجاد آشوب و اغتشاش بود به همراهی با ضد انقلاب پرداخته و سعی کردند به این اعتراضات رنگ و بوی سیاسی و امنیتی دهند.

در دی ماه ۹۶ نیز اعتراضات مسالمت آمیز مردمی درخصوص مشکلات معیشتی و تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری، از سوی اغتشاشگران منحرف شد و فتنه‌گران با سوار شدن بر روی موج خواسته‌های مردمی به سمت ضربه زدن به اقتصاد و معیشت مردم حرکت کردند. آشوبگران در شهرهای مختلف به تخریب اموال عمومی و آدم کشی اقدام کردند. نکته قابل توجه اینجاست که قاطبه مردم با مشاهده رفتار آشوبگران، حساب خود را از آنان جدا کرده و در محکومیت این رفتار سخیف در شهرهای مختلف به تظاهرات پرداختند، اما طیف اصلاح طلب به حمایت تمام قد از آشوبگران پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    13 10
    مملکت به هم ریخته اساسی
    • سفير صلح DE ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      8 11
      ما از داخل حمله ميكنيم ، شما از خارج قيچيشون كنيد ، به اميد دعوت از پرزيدنت ترامپ براي حضور در ويژه برنامه نوروزي 1398 ، ما روي نيرو هاي امريكايي حاضر در عراق حساب ويژه اي باز كرديم .
    • سفير صلح DE ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      8 7
      بسيجيا آماده باشيد كه بايد از آقايان نتانياهو و بن سلمان پذيرايي ويژه اي به عمل آوريد .
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    38 5
    هیچ تفاوتی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود ندارد. سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    28 8
    جونورای اسلاحتلب همان وهابیت سعودی هستن
  • سید IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    15 8
    حال ملت از این خاطرجمعان تهوع آور اصلاح طلب به هم می خورد و احتیاج به ...................... پیدا می کنند با شنیدن و خواندن چرندیاتشان! باعرض معذرت!!
    • AU ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
      0 0
      ولی وقت انتخابات بهشون رای میدیم!!!! باید با رای ندادن بهشون از صحنه حذفشون کنیم.
  • محمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    5 8
    هیچ فرقی بین جمهوریخواه ودموکرات واوباما وترامپ نیست همهشون سگ هستند وپاچه میگیرند ودر ایران منافقین وفتنه گران وسران فتنه وافساد گران یکی هستند
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    12 7
    کثافت سیاسی از سر و روی اسهال طلبان میباره باید راه سوء استفاده از فتنه و آشوب را به روی این جانوران مسدود کرد
  • AE ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    16 13
    وقتی سال به سال اوضاع خرابتر میشه یعنی شرکت در انتخابات از اشتباهات نابخشودنی است.
    • مجید IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      7 0
      وقتی اوضاع خراب هست یعنی چشمت رو باز کن مثل عاقلا رای بده نه اینکه جوگیر بشی به 4 تا شعار رای بدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس