پیش بینی اکونومیست

نشریه باسابقه اکونومیست پس از بررسی نظرات کارشناسان و روندهای بازار به پیش‌بینی احتمال وقوع تحولات جدی در حوزه‌های مختلف بین‌المللی پرداخته است.

سرویس جهان مشرق - نشریه باسابقه اکونومیست پس از بررسی نظرات کارشناسان و روندهای بازار به پیش‌بینی احتمال وقوع تحولات جدی در حوزه‌های مختلف بین‌المللی پرداخته و در نوع خود به نتایج قابل توجهی رسیده است. دو نامی که اکونومیست برای این اینفوگرافی در نظر گرفته است «تقابل خدایگان» و «نقشه‌ای از تضادها» است.

بیشتر بخوانید:

روسیه یا ایران: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر خطر اصلی توافق ندارند +آمار

این داده‌نگاره (یا اطلاع‌نگاشت) رخدادهای سال بعد را در ۶ حوزه پیش‌بینی کرده است. مثلاً در حوزه فرهنگ (و سرگرمی) از احتمال ۲۰ درصدیِ پرفروشی فیلم «شیر شاه» با نقش‌آفرینی یک خواننده مشهور خبر داده، در حوزه ورزشی به احتمال ۵۰ درصدیِ پیروزی تیم راگبی انگلیس اشاره کرده و در حوزه کسب‌وکار با احتمال ۷۵% پیش‌بینی کرده شرکت اپل همچنان ارزشمندترین شرکت در جهان (از نظر ارزش اقتصادی) بماند. اما در سه حوزه دیگر که در اینجا بدان می‌پردازیم داده‌های جالب‌تری وجود دارد:

رخدادهای حوزه امنیت بین‌الملل

احتمال دارد:

* بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بماند (۸۰%). با توجه به آغاز عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از سوریه و همچنین توافقات ایران، ترکیه و روسیه، ثبات سیاسی و اقتصادی سوریه افزایش یافته است.

کمتر محتمل است:

* سال ۲۰۱۹ رکود دمای کره زمین شکسته شود (۴۰%).

* موشک‌های آمریکا به سمت ایران شلیک شود (۱۵%). ترامپ همچنان بر سیاست تحریم ایران تأکید دارد و هر چند تلاش‌هایش در این زمینه به موفقیت کامل دست نیافته، اما به دلیل هزینه‌های جنگ با ایران بعید است وارد چنین معرکه‌ای هر چند به صورت محدود شود.

* نیروی دریایی آمریکا و چین در دریای چین جنوبی تقابل داشته باشند (۱۰%).

احتمال تقابل نیروی دریایی چین و آمریکا نسبت به زمانی که ناو چینی در هاوایی مورد استقبال واقع شد، بیشتر شده اما اکونومیست همچنان آن را ۱۰% ارزیابی می‌کند.

رخدادهای حوزه اقتصاد بین‌الملل

احتمال دارد:

* کسری تجاری ایالات متحده با چین پابرجا باشد (۹۰%). یکی از اهداف اصلی ترامپ از برقراری تعرفه واردات بر فولاد و آلومینیوم مثبت‌شدن تراز تجاری واشینگتن با قدرت‌های اقتصادی جهان بوده است.

کمتر محتمل است:

* تولید ناخالص داخلی آمریکا طی دو فصل کاهش یابد (۳۰%).

* ارزش سهام بنگاه‌های اقتصادی آمریکا کاهش یابد (۱۵%).

پیش بینی اکونومیست بر این مبنا است که حمایت‌های مزورانه واشینگتن از بن‌سلمان جایگاه او را در عربستان همچنان مستحکم نگه می‌داد. البته به احتمال ۷۵%.

رخدادهای حوزه سیاست بین‌الملل

احتمال دارد:

* محمد بن سلمان همچنان در منصبش بماند (۷۵%). شکست‌های نظامی و آبروریزی بین‌المللی قتل جمال خاشقچی قدرت ولیعهد جهان را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.

* بریتانیا در موعد آخر مارس از اتحادیه اروپا خارج شود (۶۰%). ترزا می تا کنون نتوانسته حمایت اکثریت مجلس بریتانیا را از توافقی که با اتحادیه اروپا انجام داده است به دست آورد.

کمتر محتمل است:

* نیکولا مادورو از ریاست‌جمهوری ونزوئلا کنار برود (۴۰%). وی در انتخابات ۲۰۱۸ میلادی برای بار دوم (البته این بار با مشارکت اندک مردم) به ریاست‌جمهوری رسید.

* دانلد ترامپ توسط مجلس نمایندگان استیضاح شود (۳۵%). با توجه به اینکه دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در دست می‌گیرند، پرونده‌های مختلفی ممکن است علیه ترامپ به جریان بیافتد.

آنچه جامانده است

خوب بود اکونومیست به دو پرسش زیر نیز پاسخ می‌گفت:

* چند درصد احتمال دارد جنگ عربستان و ائتلافش علیه یمن پایان یابد؟ شاید بیش از ۷۰%.

* چند درصد احتمال دارد جلیقه‌زردها موفق به ایجاد تغییرات جدی در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شوند؟ شاید حدود ۵۰%.

منبع

https://www.economist.com/graphic-detail/2018/12/31/a-picture-of-probabilities

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 25
    در سال 2019 اقتصاد آمریکا فعال خواهد بود... قیمت نفت افزایش نخواهد یافت و بازار اقتصاد چین کم کم دچار بحران خواهدبود بخاطر تعرفه هایی که ایالات متحده آمریکا اعمال کرده و تحریم های روسیه بقوت خود باقی خواهد ماند... و جنگ عربستان و یمن روبه اتمام است و ممکناست کشور های عربی ناتوی عربی تشکیل دهند...
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    6 4
    مشرق این پیش گوییهای خاله زنکهارا وللش واقعا حیف نان
  • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    1 2
    هیچی
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    9 6
    مشرق نوستراداموس کی بودی تو !؟
  • تمشکال US ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    2 0
    جنگ اقتصادی در سال های آتی بیشتر از نظامی خودنمایی خواهد کرد و روابط بین المللی کشورها مبتنی بر اقتصاد و چند قطبی بودن پیش خواهد رفت و گرنه اغلب کشورها بانظام سرمایه داری شاهد تشدید اعتراضات خواهد شد . در منطقه خاورمیانه دولت هایی که حاکمیت غیرمردمی دارند در سال آینده به علت اتفاقات جاری قطعا با تحولات دموکراسی روبرو خواهد شد که در واقع ایران محور تاثیر گذار دراین جریان سازی نقش خود را ایفا خواهد کرد .
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    13 5
    پیش بینی منم از سال ۲۰۱۹ میلادی انشالله خداحافظی از تنهایی و مجردی و ازدواج کردن و متأهل شدن برا من و همه مجرد ها آرزومندیم......
  • NL ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
    4 1
    سال 2019 سال افول قدرت های بزرگ و از بین رفتن اقتصاد جهانی خواهد بود و بحران شدید اقتصادی در کل جهان و در گیری های داخلی و جنگ میان کشور ها خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس