محسن رضایی نمایه

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: امام خمینی (ره)، شورای عالی دفاع و مرحوم هاشمی رفسنجانی از عملیات کربلای 4 اطلاع داشتند و تصمیم برای اجرای این عملیات به صورت جمعی گرفته شد.

به گزارش مشرق، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه حالا خورشید حاضر شده بود درخصوص توییت اخیر خود درباره کربلای ۴ گفت: هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه هستیم که عملیات لو رفته و فرماندهان توجهی به جان مردم نداشتند. ما گفتیم چه کار کنیم که هر سال تکرار می‌شود.

بیشتر بخوانیم:

عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود، نه فرعی

وی افزود: من توییتی زدم شما که اینقدر حرف می‌زنید از یک زاویه دیگر نگاه کنیم و آن این است که عملیاتی را انجام شد تبدیل به فریب کردیم و درست ۱۵ روز بعد عملیات دیگری انجام دادیم ولی حرف‌های من را طور دیگری برداشت کردند. این عملیات یک تحلیل پسینی است. اولین بار نیست این حرف را می زنیم. ما عملیات کربلای ۴ را برای عبور از اروند انجام دادیم تا از طریق آن به بصره وارد شویم ولی زمانی که دیدیم که جزیره ام الرصاص بسته است ما بعدازظهر دستور عقب‌نشینی دادیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما باید در تاریکی حرکت به جلو و عقب را انجام می‌دادیم و ظرف ۲۴ ساعت دستور عقب‌نشینی دادیم. چون آن زمان می‌خواستیم دستور ادامه عملیات را بدهیم و شاید از این مسیر بتوانیم ادامه بدهیم. بنابراین مشخص است که عملیات ما عملیات رسمی بوده ولی عملیات بزرگ ما نبوده است. برخی عملیات‌ها مثل فاو ۷۵ روز طول کشید یا کربلای ۵ حدود ۲۰ روز طول کشید.

رضایی اضافه کرد: عملیات‌ها که یک دفعه‌ای نبوده است. ما ۲۶۰ گردان را می‌خواستیم وارد عملیات کنیم. در واقع عملیات بزرگی بود ولی در آن زمان خداوند این فکر را به ذهن ما آورد که حالا که راه از شلمچه باز است و راه ام الرصاص بسته است، در فکر راهکاری بودیم لذا تصمیم گرفتیم که این عملیات را تبدیل به فریب کنیم. کل شهدای کربلای چهار، ۹۸۵ نفر بود نه هزاران نفر.

وی تصریح کرد: عملیات کربلای ۴ را به فاصله ۲۴ ساعت تبدیل به عملیات فریب کردیم. مگر ما این عملیات را عملیات فریب می‌گوئیم. ما می‌گوئیم که این عملیات را بعد از انجام، فریب کردیم. کل شهدای این عملیات ۹۵۰ نفر بوده است و آمار آن در بنیاد شهید است. البته فرماندهان نسبت به یک مجروح و شهید حساس بودند.

رضایی با بیان اینکه ما در جبهه و جنگ افراد را با ژنرال و سردار نمی‌شناختیم. البته برخی به خاطر اینکه امام می‌گفتند آقا محسن به من می‌گفتند آقا محسن. برخی برادر محسن و حاج محسن می‌گفتند. خدا شاهد است من هنوز مهدی باکری که در ذهنم می‌آید کنترل خودم را از دست می‌دهم. من وقتی دیدم کشور اشغال شده است درس و دانشگاهم را ترک کردم و امام من را فرمانده سپاه کردند. آقای سلیمانی و باکری وقتی کسی شهید می‌شد، ابراز ناراحتی می‌کردند. ما در جنگ حالات امام حسین و حضرت ابوالفضل را درک می‌کردیم.

وی افزود: ما دست جوانان حتی آنانی که توهین کردند را می‌بوسیم. شما از چهره‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور اسم بردید. خیلی از این افراد باید پاسخ بدهند که ذهن مردم را هر ازگاهی به حاشیه می‌برند در حالی که در شرایط مشکلات اقتصادی باید مشکلات مردم را حل کرد. من در برنامه حالا خورشید قبول کردم حاضر شوم. من برای دفاع از فرماندهان و شهدای جنگ در این برنامه حاضر شدم.

رضایی تصریح کرد: بحث فریب بودن عملیات‌ها و اینکه از کربلای ۴ به والفجر ۸ تعمیم می‌دهند، درست نیست. ما در کربلای ۴ وقتی فهمیدیم که در شرایط خاصی هستیم، تصمیم گرفتیم که عملیات را به یک عملیات فریب تبدیل کنیم. این تبادل هم خیلی مهم بود. در آن زمان تنها راه ما این بود که نیروها از خرمشهر و آبادان به سمت اهواز رفتند.

از تبلیغات هم استفاده کردیم و بعد از هر عملیاتی آن را تکرار می‌کردیم. مارش پیروزی می‌زدیم و همان کار را در آن زمان انجام دادیم. این عملیات را همه می‌دانستند. حتی امام می‌دانستند و شورای عالی دفاع که آقای خامنه‌ای حضور داشتند و آقای هاشمی به همراه آقای روحانی که از بوشهر به سمت منطقه عازم بودند

در جریان این عملیات قرار داشتند و در مصاحبه مفصل مرحوم آقای هاشمی هم به این مساله اشاره شده است. ما با مشورت فرماندهان و مسئولان این عملیات را مطرح کرده بودیم و تصمیم درباره کربلای ۴ و توقف و انجام و ساعت و زمان و مکان آن جمعی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    27 28
    در همه دنیا در همه جنگها عملیات فریب وجود دارد. برای موفقیت در یک محور باید دشمن را در محوری دیگر مشغول کرد. بی خود با احساسات مردم بازی نکنید مشرق نفهم
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      17 17
      شما دلگیر نشید اینها سواد نظامی ندارن.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      9 16
      موافقم. افرین.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      9 8
      حالا چرا فحش میدهی
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      7 3
      می شود برای بنده یک عملیات فریب مشابه را در جهان نام ببرید که در همان محور انجام می شود. در جریان عملیات کربلای 5 دو سوم ارتش عراق در بصره مستقر شد. اگر یک عملیات فریب دیگر اجرا می شد بصره سقوط کرده بود.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      13 5
      هرچیزی در زمان خودش قابل قضاوت است ./ نامه تمام
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      10 1
      چرا بعضی از آقایان انقدر "شهوت" حرف زدن دارند. و دائما باید در باره جنگ اظهار نظر کنند
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      10 14
      جناب 11: 24 قاسم سلیمانی: حتی در کربلای ۵ هم یک عملیات فریب انجام دادیم تا عملیات اصلی موفق شود
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    16 5
    .ما دست جوانان حتی آنانی که توهین کردند را می‌بوسیم. شما از چهره‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور اسم بردید. خیلی از این افراد باید پاسخ بدهند که ذهن مردم را هر ازگاهی به حاشیه می‌برند در حالی که در شرایط مشکلات اقتصادی باید مشکلات مردم را حل کرد
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    13 10
    ما در کربلای ۴ وقتی فهمیدیم که در شرایط خاصی هستیم، تصمیم گرفتیم که عملیات را به یک عملیات فریب تبدیل کنیم
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    9 9
    حالا چه کنند اونایی که کاسه داغ تر از اش شدند و می گفتند بله عملیات فریب بود و این گونه مسائل در صحنه جنگ زیاد اتفاق می افتد. تعصب و عدم انتقاد پذیری چشم شما رو کور کرده و از همین جا هم ضربه می خورید.
  • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    18 14
    ۸سال دفاع مقدس را دشمنان اسلام به ایران سربلند تحمیل کردند. همه رزمندگان وفرماندهان دراین ۸سال پیروز شدند .چون برای خداست هیچ کس لحظه ای پشیمان نخواهند شد .مواظب باشیم دشمنان از فضا ی رسانه ای برای تفرقه استفاده نکنند.الان فقط باید مواظب نقشه دشمن باشیم شیطان بزرک آمریکا هرلحظه درحال توطعه است . بیدار بیدار بیدار.بصیرت .بصیرت .بصیرت .
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    14 10
    اما در توییتر گفتید فریب بود نگفتید تبدیل به فریب کردیم.
  • سید رضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    21 9
    دفاع مقدس اسرار فراوانی دارد ، که نه با ساخت معدود فیلم و نه با چاپ کتاب و تعریف خاطره ، فاش نشد و شهدا آنرا با خود بردند ، تا روز قیامت که راز ها آشکار خواهد شد !!
  • رجل من اهل فارس IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    19 9
    چرا کسی از خیانت نیروهای جاسوس منافقان در لو دادن این عملیات به بعثی ها چیزی نمیگه دیاثت واقعی متعلق است به گروهک مزدور و وطن فروش منافقان که مسئول تک تک عملیات لو رفته ما هستند و ان شاءالله نیروهای جان برکف سپاه قدس و حشدالشعبی همونطور که عده زیادی از این لاشخورها رو در کمپ اشرف به آتش کشیدن و به درک فرستادن باقی مانده این لجنها رو هم در لیبرتی به آتش خواهیم کشید نثار روح شهدای تا ابد سرافراز کربلای ۴ و تمام شهدای عزت و شرف دین و مهین فاتحه و صلوات
  • US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    20 18
    محسن رضایی خیلی مرد بود که آمد و در رسانه رسما عذرخواهی و اصلاح کرد حرفش رو
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    13 0
    البته لو رفتن عمليات ها قطعا و يقينا توسط افراد معمولي جامعه نبوده
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    12 19
    فقط صد تفر قواص بعد سی سال آوردن میگه ۹۰۰ نفر مردن ! دروغ و وقاحت تا کجا اخه
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      20 7
      بی ادب! نمردن شهید شدن. تو که هنوز درکی در مورد تفاوت شهید و مرده نداری لطفا کاسه داغتر از آش نشو
  • دانشجوی تاریخ IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    8 7
    در مورد عملیات کربلای چهار مطالب مختلفی در رسانه های کشور و خارج کشور درج شده است. اگر بخواهیم در مورد این مطالب به دسته بندی برسیم می توانیم آنها به این شکل طبقه نماییم: گروهی معتقد هستند که فرماندهان درست عمل کردند و برای این مطلب خویش استدلال هایی دارند و گروه دیگر عقیده دارند که فرماندهان نادرست عمل نمودند. همه این افراد به نحوی در حال ارزش گذاری عملی هستند که بیست و چند سال پیش اتفاق افتاده است. بنده پیشنهاد دیگری دارم. بیاییم نه زنده باد بکنیم نه مرده باد. یک پژوهش علمی انجام دهیم. چرا که این یک واقعه تاریخی است. و تاریخ هم بر طبق نص صریح قرآن یکی از کاربردهایش پند و تجربه برای دیگران است. اگر پژوهشی علمی باشد هیچ کس دیگر نمی تواند فرد دیگری را متهم نمایید. چرا که به نص صریح قرآن علم سلطان است.
    • آینده نگار IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      9 7
      احسنت بر شما ، از گذشته بايد تجربه اندوخت براي آينده ، گذشته چراغ راه آينده است. اگر براي ساختن آينده بهتر از تاريخ استفاده كرديم ، عاقلانه رفتار كرده ايم. اگر از تاريخ براي تخريب شخصيتهايي كه خوشمان نمي آيد استفاده كرديم ، جنايت كرده ايم.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    مگر ۸۰تا فیلم بردار نفرستادیم درجبهه ها وفرماندهی وقرارگاهها خوب بدون سانسکر نپیشه نشون داد(مثل اینکه۳۰سال گذشته ها)!!!؟؟؟
  • شیرین طایفه IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    0 0
    نمره بیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس