کد خبر 923419
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
حسن روحانی

رئیس جمهور کشورمان چندین بار درباره روز تاریخی ۹ دی ماه موضع گرفته است که بخش‌هایی از آن را در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش مشرق، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بدون شک یکی از پرشورترین انتخابات برگزارشده بود و با وجود آنکه میلیون‌ها نفر در انتخابات سال ۸۸ شرکت کردند و نام این انتخابات را در تاریخ جمهوری اسلامی به خوبی ثبت کردند، اما اتفاقاتی که پس از آن رخ داد، باعث شد کام مردم ایران تلخ شود.

اتفاقاتی که با موضوع تقلب در انتخابات مطرح شد و بیش از چندین ماه طول کشید و در نهایت کشور را به اوج آشوب‌ها کشاند و به فرموده رهبر کشور را به لبه پرتگاه برد.

بیشتر بخوانید:

هتک حرمت‌های فتنه‌گران از چه تاریخی کلید خورد؟

داستان از این قرار بود که همزمان با عاشورای حسینی عده زیادی از فتنه‌گران حرمت این روز را نگه نداشتند و با هلهله و سوت و کف به شعائر و مظاهر اسلامی توهین کردند. مردمی که تا آن روز تصور می‌کردند مسئله اغتشاشگران انتخابات است، آن روز به یقین رسیدند که مسئله اصلی آن‌ها اسلام است.

رئیس‌جمهور چه مواضعی درباره ۹ دی گرفت؟

عده‌ای مزدور با شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" ایران را بدون اسلام می‌خواستند و خوب می‌دانستند ایران بدون اسلام یعنی ایرانی که وابسته بیگانگان باشد، استقلال نداشته باشد و نفوذ بیگانگان در امور داخلی کشور پررنگ شود. آن‌ها با ایران بدون اسلام، در تلاش بودند که ایران را به اربابان خود یعنی انگلیس و آمریکا برگردانند، اما بازهم مردم ایران با هوشیاری و فراست دریافتند که این اغتشاشات محصول یک جناح و جریان نیست بلکه دستپخت اتاق فکرهای بیگانگان و عوامل آن‌ها در کشور است.

در روز ۹ دی ماه سال ۸۸ ملت ایران با هوشیاری و فراست دریافتند که این اغتشاشات جناحی نیست و تقلب در انتخابات تنها بهانه‌ای برای تقدیم ایران به بیگانگان است. در آن روز همه ملت ایران فارغ از هر گروه و جناحی به خیابان‌ها آمدند تا بار دیگر به بیگانگان نشان دهند که با هم متحد هستند. حتی افرادی که پیش از این، به نتیجه انتخابات معترض بودند، اما پس از اتفاقات عاشورای ۸۸ به یقین دریافتند که همراهی با اغتشاشات خیابانی راه درستی برای اعتراض نیست و عده‌ای در حال سوء استفاده از آشوب‌های به وجود آمده هستند.

رئیس‌جمهور چه مواضعی درباره ۹ دی گرفت؟

حالا چندسالی است که از یوم الله ۹ دی می‌گذرد اما راهپیمایی هرساله مردم پرشورتر و باشکوه‌تر از گذشته برگزار شده و همه مسئولان فارغ از نگاه‌های جناحی و سیاسی به میدان می‌آیند. از آنجایی که عده‌ای تصور می‌کنند بزرگداشت ۹ دی بزرگداشت جریانی خاص در کشور است، بر آن شدیم تا مواضع رئیس جمهور را نسبت به نهم دی در سال‌های اخیر بازخوانی کنیم. مواضعی که به صورت شفاف مشخص می‌کند که بزرگداشت این روز به هیچ جریان و حزبی متصل نیست و جریان ملی و کشوری است.

مردم برای حمایت از جناحی خاص به میدان نیامدند / حضور مردم برای حمایت از انقلاب و رهبری بود

روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود با اشاره به فرارسیدن روز ۹ دی و نام‌گذاری آن به عنوان روز بصیرت، گفت: مردم زمانیکه احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آن‌ها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماعشان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند.

رئیس‌جمهور با تأکید براینکه حضور مردم در این روز برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین (ع) و حمایت از انقلاب و رهبری بود، گفت: مردم برای حمایت از جناحی خاص به میدان نیامدند، آنچه مردم را به حرکت درآورد، دلدادگی مردم ایران به عاشورا و ارزش‌های انسانی برآمده از آن بود.

رئیس‌جمهور چه مواضعی درباره ۹ دی گرفت؟

وی ادامه داد: مردم با هدف دفاع از اسلام، اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی به حرکت در آمدند، چون احساس کرده بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافته‌اند.

روحانی با تأکید بر اینکه بصیرت فقط برای یک روز خاص نیست، بلکه همیشه باید برای ما روز بصیرت باشد، گفت: خوشبختانه با مدیریتی که رهبری انقلاب کردند، ملت ما بصیرت خود را با حضور حماسه‌ساز در انتخابات ۹۲ نشان دادند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی رهبری با درایت بر جذب حداکثری تأکید کردند و حتی از کسانی که حکومت را هم قبول ندارند، دعوت به شرکت در انتخابات کردند، مردم با بصیرت عمل کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بصیرت با توهین و افراطی‌گری سازگار نیست، لازمه بصیرت را تشخیص دقیق شرایط زمان و مصالح کشور دانست و افزود: امروز در شرایطی که ما در حال مذاکره جدی با قدرت‌های جهانی هستیم مصلحت کشور اقتضا می‌کند بالاترین درجه وحدت و انسجام ملی را نشان دهیم.

نهم دی به معنای حمایت از یک حزب و جناح نبود

روحانی در بزرگداشت نهم دی ماه در سال ۹۳ گفته است: نهم دی روز نشان دادن عشق مردم به خاندان رسالت بویژه حضرت سیدالشهدا (ع) است و پیام نهم دی و حضور مردم آن بود که همه باید تسلیم قانون باشیم و هر فردی حرف، نقد و یا اعتراضی دارد، باید در چارچوب قانون و مقررات آن را بیان کند و مردم در این روز به یک سلسله حرکت‌هایی که زیبنده کشور نبود، پایان دادند.

رئیس‌جمهور ادامه می‌دهد: باید از حماسه حضور مردم در نهم دی در مسیر تحکیم وحدت، همدلی و قانون‌گرایی استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم هیچ حادثه‌ای در تاریخ کشور تبدیل به وسیله‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه شود.

روحانی با بیان اینکه حضور مردم در نهم دی به معنای حمایت از یک حزب و جناح نبود، تصریح کرد: ۹ دی به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، رهبری، انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه و خاندان امامت و روز همدلی، اتحاد، انسجام و وحدت ملی است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز و در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و اتحاد داریم، نباید در داخل تفرقه و فاصله ایجاد شود و اگر فاصله‌ای نیز هست، باید تلاش کنیم تا آن را کم و کم‌تر کنیم.

رئیس‌جمهور چه مواضعی درباره ۹ دی گرفت؟

۹ دی به معنای روز دفاع ملت ما از خاندان رسالت و اهل بیت (ع) و ولی فقیه بود

رئیس‌جمهور در دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب در دی ماه سال ۹۴ گفت: ما باید اقتدا به پیامبر کنیم، به خاطر انتخابات و به خاطر پیروزی این یا آن، اخلاق زیر پا نرود. ما به فکر پیروزی نظام، اسلام و اخلاق و پیروزی کشور باشیم که این چنین خواهد بود.

وی ادامه داد: همه روزهای ما روزهای دعوت ملت به وحدت است؛ حتی ۹ دی به معنای روز دفاع ملت ما از خاندان رسالت و اهل بیت (ع) و دفاع از نظام، قانون و نظم و دفاع از ولایت فقیه و، ولی فقیه بود و باید وحدت، اتحاد، نظام و انسجام را به عنوان اصل قرار دهیم.

رئیس‌جمهور چه مواضعی درباره ۹ دی گرفت؟

مردم در نهم دی ماه احساس کردند که به شعائر دینی توهین شده است

روحانی درربزرگداشت سالروز ۹ دی ماه در سال ۹۵ با اشاره به حضور پرشور ملت ایران در راهپیمای ۹ دی، گفت: مردم ایران در آن روزها، احساس کردند که به شعائر دینی و امام حسین (ع) توهین شده و بخاطر عشق بی‌اندازه خود به ابا عبدالله (ع) و دفاع از مسیر حق، خاندان رسالت، نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه، آن حرکت بزرگ را انجام دادند و نباید از این حضور مردم استفاده جناحی و حزبی شود.



روحانی خاطرنشان کرد: ملت بزرگی که حاضر است جان خود را در راه خاندان رسالت فدا کند، چگونه می‌تواند، تحمل داشته باشد، که عده‌ای از هموطنانش دچار آسیب اجتماعی شده و شب‌ها بخاطر بی‌پناهی و فرار از سرما به قبرها پناه می‌برند. این برای دولت و مردم قابل تحمل نیست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه باید مشکلات اساسی کشور را مد نظر قرار داده و بدور از مسایل جناحی و اختلافات به صورت یکپارچه دست به دست هم دهیم، گفت: دولت، ملت و همه ارکان نظام در برابر مشکلات اجتماعی مسوول هستند.

بازخوانی مواضع رئیس‌جمهور نسبت به یوم الله ۹ دی در این سال‌ها نشان می‌دهد که روحانی تاکید زیادی بر حزبی و جناحی نبودن این روز در تمام سخنرانی‌های خود داشته وحدت، حضور پرشور مردم و دفاع از مسیر حق و ولایت فقیه از جمله مولفه‌هایی است که روحانی در سخنرانی‌های هر ساله خود در بزرگداشت نهم دی تاکید کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    10 0
    به عمل کاربرآیدبه سخن دانی نیست!!!
  • میثم IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    8 0
    شعارای نه دی رو همه یادشون هست.دخالت خارجی چیه.این نظامو همین خواص از بین نبرن خارجی کاری نمیتونه کنه. خیلی دوست دارم روحانی عاقب موسوی رو پیدا نکنه!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    2 0
    شایدم پیدا کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس