کد خبر 922302
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
عبدالله گنجی نمایه

صنعت نفت و گاز سوریه در منطقه فرات است که قبلاً در کنترل داعش بود و اکنون در کنترل کردهای تحت حمایت امریکاست.

به گزارش مشرق، «عبدالله گنجی» در سومین قسمت از سفرنامه سوریه در روزنامه «جوان» نوشت:

سوریه فاقد صنایع مادر است، اما همانند بقیه کشورهای جهان سوم تلاش کرده است به حوزه صنعتی نیز توجه کند. بزرگ‌ترین شهرک صنعتی سوریه «شهرک شیخ نجار» در حاشیه شهر حلب است. عمده‌ترین بخش‌های صنعتی سوریه عبارتند از: ۱-صنایع نساجی؛ سوریه در محصول پنبه، هم خودکفاست، هم جزو صادرکنندگان آن است، بنابراین نساجی از صنایع مهم سوریه است. بخشی از کارخانجات نساجی سوریه در حاشیه حلب به اشغال معارضین درآمده است، اما پس از آزادسازی از کارخانه‌ها خبری نیست. در تحلیل مسئله گفته می‌شود سوریه در نساجی رقیب جدی ترکیه بود که پس از جنگ احتمالاً تجهیزات کارخانجات به ترکیه منتقل شده باشد.


۲- از نکات جالب و افتخارآمیز صنعت سوریه، پوشاک است. ۸۰ درصد پوشاک مردم سوریه تولید داخلی است و این برای یک کشور جهان سوم در دنیای مدرن آورده مهمی است.


۳- روغن زیتون و مشتقات آن نیز از صنایع مهم سوریه است. این کشور صادرکننده زیتون و روغن زیتون و دیگر مشتقات آن است. علاوه بر آن روغن زیتون در سبد غذایی مردم سوریه سهم مهمی دارد.

قسمت قبل سفرنامه را اینجا بخوانید:

سرزمین درخت‌های خمیده به سوی شرق!


سوریه فاقد کارخانه کامل خودروسازی است، اما برخلاف ایران تعرفه واردات خودرو بسیار پایین است. همانند کشور عراق خودروهای هیوندا و کیای کره‌جنوبی و انواع و اقسام آن در سوریه حرف اول را می‌زنند. تویوتا نیز نقش مهمی در بازار سوریه دارد، اما خودروهای غربی حجم کمتری از بازار خودرو را در اختیار دارند. دو خودروی ایرانی سمند و پراید محور خودروهای عمومی (اجره) سوریه هستند و به عنوان تاکسی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سمند و پراید شخصی نیز وجود دارد و به صورت بسیار محدود انواع پژوی ایرانی نیز در خیابان‌ها دیده می‌شود.


از جمله محصولات دیگر ایرانی که مورد استقبال سوری‌ها قرار دارد، تراکتور ایرانی است، اما به دلایلی که برای نگارنده روشن نشد، این تولید صنعتی اساسی و ارزآور در حال حاضر به سوریه ارسال نمی‌شود.


صنعت نفت و گاز سوریه در منطقه فرات است که قبلاً در کنترل داعش بود و اکنون در کنترل کردهای تحت حمایت امریکاست. دولت سوریه بخشی از نیاز نفت خود را قبلاً از داعش می‌خرید و اکنون از کردهای حاکم بر رقه می‌خرد! حدود ۷۰ کیلومتری حلب (از جاده سفیره) یک سه‌راهی وجود دارد که محل تجمع تانکرهای سوخت است. کردها نفت را از رقه به این نقطه می‌آورند و به دولت می‌فروشند! شهرهای بزرگ سوریه همچون دمشق و حلب فاقد گازکشی هستند و کپسول گاز همچنان رونق دارد. صنایع بسته‌بندی نیز در سوریه مورد توجه قرار گرفته است که عملاً در مشتقات زیتون، خشکبار، حلواارده و انواع مواد غذایی متمرکز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    کردها سوریه ای هستند و از منابع ملی خودشان سهم می برند. شما با ایران مقایسه کردی و میگی مردم سوریه نباید سهمی از نفت ببرند این نشان از اریبی در میدان دید خود شماست
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      1 0
      کردها قبلا هم از نفت سوریه سهم میبردند بصورت استفاده از زیرساختها راهها پلها اموزش بهداشت امنیت و..... و دیگه دلیلی نداشت بروی دولت اسلحه بکشند و پایگاههای امریکا رو در دل خاک سوریه برقرار کرده پرچم اسرائیل و کردستان و امریکا رو بجای پرچم قانونی کشورشان سوریه بلند کنند الانهم با عدم حمایت امریکا در مقابل ترکیه تنها مونده و یاد سوریه بیفتند منتها سوریه واقعا از دستشون دلخور هست امیدوارم کردها دیگه به امریکا و اسرایل دلخوش نباشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس