آب تنها در ایران کم است؟/کشورهای دیگر با کمبود آب چگونه برخورد می‌کنند

برخی کشورها دارای سرانه آب تجدید پذیر پایین‌تر از ایران هستند اما برخلاف کشور ما به بحران­‌نمایی نمی‌پردازند و به دنبال راه‌های توسعه هستند، در ایران، استفاده از این شاخص به سرپوشی بر ناکارآمدی‌های مسئولان حوزه آب تبدیل ‌شده است.

به گزارش مشرق، «سرانه آب تجدید پذیر ایران در سال 1300 شمسی، بیش از 13000 مترمکعب آب به ازای هر ایرانی بوده، درحالی‌که این آمار اکنون تنها در حدود 1700 مترمکعب است.» جمله‌ای که خواندید، از چند سال پیش همواره در خبرها و مصاحبه‌های مسئولین مختلف آب کشور تکرار می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای اثبات وجود بحران آب در ایران توسط مسئولان آب استناد می‌شود، اشاره به سرانه آب است.

بیشتر بخوانید:

نابودی تمامی آبخوان‌های کشور تا ۱۵ سال دیگر

اما این معیار در حقیقت شاخصی است به نام «فالکن مارک»؛ که نام دانشمندی سوئدی ارائه‌دهنده آن بر این شاخص نهاده شده است،‌طبق این شاخص، سرانه آب تجدید پذیر سالانه هر کشوری برای سنجش وجود تنش آبی در آن کشور موردبررسی قرار می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، حجم آب تجدید پذیری که در طول یک سال آبی، به‌طور متوسط می‌تواند به هر نفر از جمعیت آن کشور تخصیص داده شود، چقدر است؟ بر اساس تعریف فالکن مارک، درجات مختلف تنش آبی در هر کشور بر اساس این شاخص به‌صورت جدول زیر است.

فارغ از آن‌که در کشورمان به‌اشتباه توسط مسئولین مدیریت آب، وجود تنش آبی معادل با بحران آب وانمود می‌شود و این نوشتار به دنبال بررسی تعریف علمی دو واژه تنش و بحران و تفاوت‌های آن نیست؛ مقایسه کشورمان بر اساس همین معیار جهانی با برخی کشورهای دیگر حاوی نکات مفیدی است. طبق اطلاعات پایگاه‌های داده معتبر جهانی نظیر فائو[1]، بانک جهانی[2]، index mundi[3] و knoema[4]؛ ایران ازنظر شاخص فالکن مارک با سرانه متوسط 1732 مترمکعب منابع آب سالانه در سال 2014، در میان 181 کشور در رتبه 128 قرار دارد.

نکته قابل‌توجه، وجود کشورهای متعددی در دنیا با سرانه آب تجدید پذیر سالانه برابر یا پایین‌تر از ایران است. کشورهایی که برخی از آنان جزء کشورهایی محسوب می‌شوند که به‌شدت در پی توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی من‌جمله کشاورزی و افزایش جمعیت خود که ناگزیر منجر به افزایش سطح مصرف آب خواهد شد، هستند.

در میان کشورهای موجود در نقشه فوق، وجود کشورهایی چون آلمان، بلژیک، لهستان و جمهوری چک در قاره اروپا عجیب جلوه می‌کند. همچنین بسیاری از کشورها را نیز می‌توان یافت که با در نظر گرفتن شاخص فالکن مارک، مسئولان مدیریت آب آن‌ها نیز می‌توانستند با تکیه‌بر آن، همواره ادعای وجود بحران آب در کشورشان را داشته باشند. اما به‌جرات می‌توان گفت اهتمام و علاقه‌ای که مسئولان کشورمان در بحرانی نمایاندن اوضاع آبی کشور دارند، در رسانه‌های هیچ‌کدام از این کشورها دیده نمی‌شود. شاخص فالکن مارک برخی از کشورهای منتخب از لیست کلی در تصویر زیر آمده است.

برخی صاحب‌نظران معتقدند مطرح‌شدن شاخص فالکن مارک به خاطر وارد آوردن فشار بر کشورهایی است که روند توسعه جمعیت آنان در آینده خطری برای کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود. در کشورمان نیز، بهره جستن از این شاخص به سرپوشی بر ناکارآمدی‌های مدیریتی در مسائل آب کشور تبدیل شده است تا از نقش سوء مدیریت در بروز مشکلات آبی در کشورمان کاسته و افزایش جمعیت را در کنار تغییرات اقلیمی عاملی برای بحرانی نمایاندن آینده آبی کشور معرفی کند. به‌راستی در رسانه‌های کشورهای فهرست بالا، چقدر مانند رسانه‌های داخلی کشورمان بر وجود بحران آب مانور داده شده و به باور اجتماعی مردم آن کشورها تبدیل شده است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    5 0
    عجب!
    • AE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      1 0
      قربونت برم
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    1 9
    از انتشار این اکاذیب چه منظوری داشتید؟ این اطلاعات غلطه. هر شهروند فلسطین اشغالی سه برابر یک شهروند انگلیسی آب شرب در اختیار داره
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      2 0
      مطالب فوق همراه با رفرنس هستند. رفرنس حرف شما چیست؟
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
      0 1
      مستندی که از شبکه افق پخش شده رفرنس صحبت های من هست. مستندی در مورد فلسطین و آب
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    13 1
    جالب اینکه یکی از مطرح کنندگان اصلی بحران اب برای جلوگیری از رشد جمعیت و جوان شدن هرم جمعیتی کشور شخص اقای رفسنجانی بود ایشان در حالی شعار کمبود اب را سر میداد که در استخر مشغول خوشگذرانی بود
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      0 0
      یعنی استخرا رو تعطیل کنیم؟ امثال شما مسئول شدن مملکت شده این
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    3 0
    بهترین راه انحلال وزارت نیرو و ادغام آن با وزارت جهادکشاورزی و وزارت نفت است. این وزارتخانه برای این که توجیهی برای حضور خویش داشته باشد فقط می گوید بحران. چون بحران برق نداریم بحران آب را برای خودش تعریف می کند.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    12 0
    کم آبی مشکل اصلی ایران نیست،مشکل اصلی نابلد بودن مسئولین در این حوزه هست،که هیچ تلاشی در رفعش هم مشاهده نمیشه
  • منصور IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 0
    خاک برسر مسعولین بی فکر ما
  • سید رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    4 0
    مشکل اصلی آب در کشور ما ، دو چیز است : هدر رفت آب و ضعف مدیریتی !!
  • ss IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    0 1
    عجب.............. پس این مشکل هم حل شد بحمداله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس