غزه

علاوه بر سامانه های ضد زره به نمایش درآمده در این رژه، موشک ضد دوش پرتابی که مقاومت فلسطین از آن به طور علنی پرده برداشت، از سیستم هدایت فروسرخ بهره برده و برد درگیری آن در حدود ۴ کیلومتر است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمندگان مقاومت فلسطین بویژه گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز یکشنبه مانور نظامی باشکوهی را دبرگزار کردند که در این رژه که به مناسبت سی و یکمین سالروز تاسیس حماس انجام شد و در این مراسم، نیروهای مسلح پیاده به همراه خودروها و تجهیزات نظامی در خیابان‌های اصلی خان یونس به گشت زنی پرداختند.

در همین زمینه ببینید:

فیلم/ رونمایی از موشک‌ها و نیروهای ویژه حماس

۱۴ دسامبر هر سال سالروز تاسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ است و این جنبش با برگزاری برخی برنامه‌های متنوع این روز را جشن می‌گیرد. حماس امسال در ۳۱ امین سالروز تاسیس خود مراسم بزرگی را با عنوان «مقاومت پیروز می‌شود و محاصره شکسته می‌شود» برگزار کرد که از جهات مختلف حائز اهمیت بود.

علاوه بر حضور صدها هزار نفری مردم مظلوم و در محاصره غزه در این مراسم، نمایش برخی تجهیزات نظامی مقاومت فلسطین نیز در نوع خود جالب و قابل توجه رسانه ها و کارشناسان خارجی بود چراکه انواع سلاح های سبک، تسلیحات ضد زره و موشک های دوش پرتاب ضد هوایی در این مراسم به نمایش گذاشته شد که در ادامه نگاهی به این تسلیحات خواهیم داشت.

AK-۱۰۳؛   سلاحسازمانی جدید مقاومت فلسطین

یکی از موضوعات مهم این نمایش اقتدار، اسلحه جدید تهاجمی بود که در حجم زیادی در دست نیروهای حماس دیده می شد و AK-۱۰۳ نام داشت؛ سلاحی که به احتمال فراوان از لیبی به نوار غزه رسیده است. دوره کوتاهی قبل از سقوط حکومت قزافی در لیبی، تحریم های تسلیحاتی این کشور تقریبا به طور کامل برداشته شد و لیبی حجم زیادی از سلاح های مختلف را سفارش داد. در این میان سلاح های سبک در حجم بسیار بالایی به این کشور وارد شد که از جمله این سلاح ها سری AK-۱۰۳ بود و بنا بر گزارش رسانه های تخصصی غربی، مسیر خود را به درون نوار غزه پیدا کرد.

بیشتر بخوانیم:

اسلحه پیشرفته ایتالیایی در اختیار حماس

اسلحه AK-۱۰۳ در حقیقت مدل پیشرفته تر از سری AK-۷۴M با کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متر است که تقریبا ادامه مسیر سری سلاح های AK محسوب می شود. این سلاح وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم داشته و طول آن ۹۴۳ میلی متر است. نواخت تیر آن ۶۰۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن ۷۱۵ متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم سبک تر بوده و برد موثر آن در حدود ۵۰۰ متر است.

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-۱۰۳ مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند  نمایش گسترده این سلاح در رژه مذکور نشان داد علاوه بر آنکه مقاومت فلسطین، ذخایر قابل توجهی از این اسلحه در اختیار دارد، توان رزم و مقابله با متجاوزان را نیز تا حد زیادی افزایش داده است.

تک تیرانداز کالیبر سنگین؛ یک نقطه قوت برای مبارزان فلسطینی

از دیگر سلاح های دیده شده در این، رژه سلاح های تک تیرانداز کالیبر ۱۲.۷ میلی متری در تعداد قابل توجه است که شباهت هایی به مدل اتریشی HS-۵۰ دارد. طبیعتا مشخص نیست که دقیقا این سلاح چطور به نوار غزه رسیده اما به نظر می توان سوریه را به عنوان یک منبع احتمالی در نظر گرفت. قدرت درگیری از فاصله بالای ۱ کیلومتر و توان کشندگی بسیار بالا و همچنین توان نفوذ در برخی از زره پوش ها از جمله نکات مثبت این سلاح محسوب می شود.

سلاح اتریشی HS.۵۰ نیز از جمله دقیق ترین سلاح های تک تیرانداز کالیبر ۱۲.۷ در دنیا می باشد. لوله این سلاح با روش چکش کاری سرد تولید شده و از دقت بالایی در بردهای بالای ۱۵۰۰ متر برخوردار است. این سلاح در مدل اصلی فاقد خشاب بوده و هر گلوله بایستی منفردا به داخل لوله سلاح قرار داده شود. این عمل تا حدودی باعث کاهش وزن سلاح شده و وزن آن را به ۱۲.۴ کیلوگرم کاهش داده است. البته در یک مدل دیگر از این سلاح خشاب های ۵ تیر نیز قابل استفاده بوده و توان مقابله با نیروهای نظامی صهیونیست و حتی تجهیزاتی مثل بالگردها در ارتفاع پایین و خودروهای سبک متجاوز را نیز به آنها می دهد.

تیربار Negev؛ یک هدیه از طرف صهیونیست ها

یکی از تصاویر جالب دیگر منتشر شده در این مراسم، مربوط به مجهز شدن مبارزان فلسطینی به تیربار سبک Negev ساخت صنایع دفاعی اسراییل است. به احتمال زیاد، این سلاح در جریان درگیری های گذشته بین مبارزان فلسطینی و نیروهای صهیونیستی به غنیمت گرفته شده اما احتمال ضعیف تر نیز تهیه آن از نیروهای مزدور همکار اسرائیل است که حاضرند برای درآمد بیشتر، هر کاری انجام دهند. این تیربار سبک در دو کالیبر ۵.۵۶ و ۷.۶۲ عرضه شده و توان شلیک با نواخت ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تیر در دقیقه را دارد و وزن آن نیز در حدود ۷.۵ کیلوگرم است.

بسته به شرایط درگیری، این تیربار بردی بین ۳۰۰ الی ۸۰۰ متر داشته است و می تواند پوشش آتش خوبی را در جریان یک درگیری برای واحدهای کوچک پیاده ایجاد کند. این تیربار از سال ۱۹۹۷ میلادی در خدمت بوده و در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هم فروش خوبی را تجربه کرده است.

موشک ضد زره؛ از کره شمالی تا غزه

از دیگر سلاح های دیده شده در رژه نیروهای فلسطینی، موشک ضد زره  Bulsae-۲ است که یک سلاح ضد زره ساخت کره شمالی محسوب می شود. این موشک ضد زره کپی کره شمالی از روی موشک ضد زره Fagot ساخت شوروی سابق است و بر اساس برخی گزارش ها از سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار مبارزان فلسطینی قرار گرفته است. این موشک از هدایت سیمی بهره می برد و از مشخصات دقیق آن اطلاعی در دسترس نیست. برد آن در حدود ۲ هزار متر تخمین زده می شود و می تواند در ۴۰۰ میلی متر زره نفوذ کند.

در اختیار داشتن چنین سلاحی در کنار سامانه کورنت که اخیرا با موفقیت یک عملیات مهم نظامی را در خاک فلسطین اشغالی به ثبت رساند، نشان می دهد وحشت نیروهای نظامی اسرائیلی برای ورود به خاک منطقه غزه طبیعی بوده و همچون گذشته نمی توانند به راحتی با استفاده از تجهیزات خود، در مناطق مختلف عملیات انجام دهند چراکه با پاسخ متفاوتی مواجه خواهند شد.

یک دوش پرتاب ترکیبی در اختیار فلسطینی ها

دیگر سلاح دیده شده در این رژه، موشک های دوش پرتابی بود که در اختیار مبارزان فلسطینی قرار دارد. به نظر می رسد موشک های در اختیار این نیروها از گونه STRELA-۲M باشند که خود گونه ای ارتقاء یافته سری سام ۷ ساخت شوروی سابق محسوب می شود. این موشک از سیستم هدایت فروسرخ بهره برده و برد درگیری آن در حدود ۴ کیلومتر و سرعت آن در حدود ۵۰۰ متر بر ثانیه است. این موشک از سر جنگی به وزن ۱.۵ کیلوگرم بهره می برد.

اما نکته جالب درباره این موشک، قبضه و ماشه یا به نوعی بخش پرتاب کننده این موشک بود که در سیستم های دوش پرتاب از تیوب حاوی موشک جدا میشود و در زمان عملیات به آن وصل می شود. این بخش در موشک دیده شده در رژه، مربوط به سامانه چینی QW-۱۸ است. خود این موشک انداز چینی در سالهای اخیر و در جریان درگیرها در سوریه و لیبی، به این منطقه ارسال شده است. برخی منابع اطلاعاتی و رسانه ای اعتقاد دارند که حکام جنوب خلیج فارس خریدار و تهیه کننده اصلی آن برای برخی گروه های تروریستی مستقر در لیبی و سوریه هستند.

چنین سلاح مهمی، جلوی تجاوز بالگردها و پهپادهای مسلح اسرائیلی به منطقه سکونت مردم فلسطین را گرفته و اجازه نخواهد داد عملیات های شناسایی یا رزمی آنها به سادگی و بدون اضطراب ناشی از واکنش سلاح های پدافند هوایی فلسطینی ها، انجام شود که این سلاح اگرچه تاکنون مورد استفاده جدی قرار نگرفته، اما برای دوره ای که اسرائیلی ها بخواهند مقاومت همه جانبه مردم مناطقی چون غزه را آزمایش کنند، بسیار مفید خواهد بود.

پرواز پهپادهای غنیمتی از رژیم صهیونیستی

همچنین گردان‌های شهید عز الدین القسام در این مراسم تعدادی از پهپادهایی را که از رژیم صهیونیستی به غنیمت گرفته به پرواز در آورد. نکته مهم در خصوص پرواز این پهپادها آن بود که مقاومت فلسطین بدون در اختیار داشتن سامانه هدایت و کنترل این پرنده ها، توانسته آنها را مجددا به پرواز درآورد و طبیعتا چنین پرنده هایی می تواند در نقش شناسایی، تصویربرداری و حمل محموله های انفجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

البته در این مراسم، پهپادهای دیگری نیز حضور داشتند که یکی از نمونه های معروف و پراستفاده فلسطینی ها، در حالی که نام حماس زیر بدنه آن درج شده بود، به پرواز درآمد. در کنار این دو نمونه، مدل پهپاد سنگین وزن و دوربردتر فلسطینی ها نیز حاضر بود که به دلایل مختلفی همچون احتمال خرابکاری صهیونیست ها و اطلاع از ویژگی های آن، روی کامیون مستقر شده و از میان جمعیت عبور کرد.

باز هم راکت حرف اول را می زند

آنچه در سالهای گذشته به تایید همه بازیگران و ناظران رسیده آن است که اسرائیلی ها که جز زبان زور را نمی فهمند، از هیچ چیز بیش از حملات و قدرت راکتی نیروهای مقاومت - چه در فلسطین و چه در لبنان- هراس ندارند و همین موضوع، نقش توسعه و افزایش تعداد راکت های تولید شده در مناطق مهمی چون غزه را بیش از پیش نشان می دهد بویژه آنکه پس از تجاوز ۲ روزه اسرائیل به خاک این منطقه در هفته های گذشته که با قدرت و حملات پرتعداد راکتی فلسطینی ها، سریعا منجر به عقب نشینی و آتش بس از سوی صهیونیست ها شد، مشخص شد علی‌رغم تشدید فشارها و محاصره جدی تر، همچنان امکان حملات پر تعداد و با برد و قدرت بیشتر به مناطق تحت اشغال اسرائیلی ها وجود دارد.

بر این اساس، نیروهای مقاومت فلسطین در رژه روز یکشنبه خود نیز با نمایش سلاح های راکتی که مشخص بود به علت اندازه آن، از برد و قدرت تخریب بالایی برخوردارند، بار دیگر این قدرت مهم خود را به نمایش عمومی گذاشت. بویژه آنکه این راکت ها روی خودرو نیز قرار گرفته و کاملا متحرک شده بود، لذا می تواند در هر وقعیتی، بلافاصله از محل اختفا خارج و پس از شلیک راکت های خود، به محل دیگری نقل مکان کند.

البته در کنار تجهیزات مذکور، سلاح های مربوط به پدافند هوایی همچون تیربارهای ۱۴.۵ م. م و تجهیزات انفرادی همچون دوربین های دید در شب و سامانه های ارتباطی نیز دیده می شد که نشان می دهد مقاومت فلسطین در سالهای اخیر تحولات بزرگی را در رزم انفرادی و جمعی خود ایجاد کرده و دیگر ایستادگی در مقابل متجاوزان صهیونیست، به سنگ و مواد آتش‌زا خلاصه نخواهد شد همچنانکه هیچکس تصور نمی کرد در هفته های گذشته، نتیجه حمله به یک منطقه کوچک، اصابت صدها راکت به شهرها و شهرک های اسرائیلی باشد.

همچنان که حماس در بیانیه اخیر تاکید کرد که همچون سدی مستحکم و با تمام قدرت در مقابل نقشه‌ ها و  توطئه های صهیونیستی و آمریکایی خواهد ایستاد، نمایش مقتدرانه و علنی بخشی از نیروهای مقاومت نیز نشان داد در ایامی که "معامله قرن" نقل محافل سیاسی و منطقه ای است، همچنان راهبرد "ترهبون" بهترین گزینه در برابر رژیمی وحشی و کودک کش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ستاره داوود US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    تماشای این صحنه ها را تحمل نخواهیم کرد ، ایرانی ها تاوان خواهند داد . . .
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      126 6
      زرشک
    • ذوالفقار IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      تو هم مثل قبلی هاتون این آرزو رو با خودت به گور می بری ...
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      67 6
      زارت
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      85 5
      زارت قبل اینکه ما بخواهیم تاوان بدیم همتون خوراک کوسه ها شدید تو دریا
    • حسن IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      83 7
      چخه چخه. 40ساله داری تحمل میکنی، سخته ولی بازم تحمل کن آخراشه کم کم سقط میشی تموم میشه
    • عيراني متنفرم IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      13 62
      جووون ايول، كل ديمونا را بر سر ايران خراب كنيد.
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      50 3
      بذار ماجرای به غلط کردن افتادن همین دفعه آخرتون تموم بشه، بعد مجدد غلط زیادی بفرمایید !
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      46 3
      به فرمان و یاری خداوند بزرگ بزودی ریشه شما کنده خواهد شد.و نام شما فقط درتاریخ عبرت از مجرمان در یادها خواهد ماند.
    • شیرازی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      46 3
      بخواب بابا، تازه زمان تاوان دادن شما شروع شده!
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      37 2
      چه تحمل بکنی چه نکنی نابودیت قطعیه، بهتره قبل از مرگ خودکشی کنی
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      34 2
      بخواب لحافت یخ نکنه
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      26 6
      خ خ خ
    • مصطفی IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      35 3
      و دق خواهی کرد و تلف خواهی شد صهیونیست احمق
    • ذوالفقار علی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      31 4
      به عنوان حامیان یک دولت غاصب، جعلی و کودک کش هیچ غلظی نمی توانید بکنید! تفکر ذلت ستیز شیعی سوای شکم پروری شیوخ خلیج فارس است.
    • سلمان IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      7 11
      فقط تاوان خیلی سنگین نباشه باشه؟
    • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      53 2
      اسرائیل محکوم به نابودی است. این اراده خدای داوود است.
    • معراج ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      28 2
      فعلا که شما تاوان حمایت از رژیم کودک کش واشغالگر را می دهید جوجو 0منافقین از کفار بدترند.
    • بهلول IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      27 1
      در این عصبانیت بمان و بمیر
    • وحید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      14 2
      خب به ایران چه مربوطه این سلاح ها همه یا ایتالیایی ، روسی ، لیبی و کره ای است ، ما فقط خبرشو دادیم ، حماس خودش رفته تهیه کرده ، مشرق جان هم هم خبرشو منعکس کرده !!!!!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      10 5
      خوشت میاد بیایی یه کامنتی بزاری و زیرش کلی کامنت باشه. دوست داریاااااااا بلا
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      18 5
      ستاره داوود را از ایرانی ها کپی کرده اید. دو هرم متقاطع نماد باستانی ایرانی است. حتی پرچم اسراییل هم جعلی است
    • محمدمهدی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      20 6
      فعلا که از همین گردانهای شهیدعزالدین قسام هم نتونستین انتقام بگیرید بعد میای واسه سپاه خراسانیها کری میخونی... خدایاشکرت دشمنان ما رو از احمقها خلق کردی در ضمن شما برو به فکر بکش بکش اون روایته باش...خخ
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      17 2
      خیالت راحت که نابود شدن اسرائیل را هم به زودی تماشا می کنی و هیچ غلطی هم نمی تونی بکنی صهیونیست کثیف
    • ناصر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      9 1
      ایران گلابی های خوبی داره میخواهید یکی براتون پرت کنیم .
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 8
      ببند...
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      1 1
      من ایرانی نیستم . من بنی آدمم .منو نزنید
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      2 1
      خودتی!
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      12 0
      خفه شو یهودی زاده کثیف
    • ج د ا IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
      5 0
      از عصبانیت و غصه و درد بمیر عوضی کودک کش وحشی صهیونیست - در ضمن تا الانش هم هیچ غلطی نتونستید بکنید بعد از این هم همینه که میبینی نمیخوای برو خودتو خلاص کن چون نکنی ما خلاصت میکنیم///
    • بهزاد NO ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      11 0
      به زودی همه تون رو می ریزیم توی دریای مدیترانه . . . :))) تو یکی رو من خودم حسابت رو می رسم
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    78 13
    چاره ای غیر از این وجود ندارد . زنده باد تفکر ظلم ستیزی
  • محمد RO ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    69 14
    خدا همراتون سپاه رسول خدا درمحاصره هم ترس به راه نمیده
  • علی اکبر IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    74 9
    زنده باد مقاومت اسلامی
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    94 8
    الله اکبر
    • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      31 8
      مگر کافر هستی به الله اکبر منفی میدی
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      7 3
      کافر یا اصلاح طلب خیلی فرق می کنه اصلاح طلب از نوع جنس خراب کافران می باشه
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    31 19
    مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان به شیوه ایرانی ، همه چیزی که دارند رو نمی کنند اصلا یکی از دلایل اصلی صهیونیست ها برای درگیری هرچند وقت یکبار با حماس و حزب الله اینه که بفهمن چی دارن چه پیشرفت هایی کردن یعنی این هایی که رونمایی کردند مربوط به سال های گذشته بوده و سورپرایزهای اصلی نیست همانطور که ایران چیزی را نمایش می دهد که شاید برای 10 سال پیشش باشد این تکنیک ، تمام برآوردهای دشمن برای حمله را بهم می زند تا حمله به حالت اجرایی نرسه حزب الله لبنان هم کم کم به بازدارندگی می رسد حماس در ادامه .
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    52 4
    به لحظات مرگ اسرائیل انشاا...نزدیک شده ایم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    17 4
    امیدوارم موفق باشن ان شاء الله فقط یه نکته مهمی هست اونم اینکه بینش خیلی اهمیت داره. اینکه دوست و دشمن رو خوب بشناسی تا دوباره ماجرای حمایت حماس از مخالفان سوریه تکرار نشه.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    34 1
    خون همیشه بر شمشیر پیروز است مردم مظلوم فلسطین با یاری خدا روزی ازاد خواهند شد و به وطنشان برمیگردند
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      0 0
      زخون بنویس بر دیوار ظالم + که آخرسیل این بنیاد خون است
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 7
    حکام خلیج فارس جنگ چریکی را درممالک اسلامی لیبی وسوریه و...به راه انداختند وبا تلسیح تروریستها باعث شدند قسمت اعظمی از تسلیحات پیشرفته به دست مقاومت بیفتد وباعث دردسربزرگی برای صهیونیستهاشدند خدای راشکرمی کنیم که دشمنانمان را از احمق ها افرید
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 29
    4 تا دونه تفنگ؟؟؟خخخخخخخخخخخ همینا رو دارن که نتونستن اتوبوس حامل جاسوسان اسرائیلی رو که اومدن کل نوار غزه رو دور زدن منهدم کنن دیگه
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 2
      اتوبوس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
    • NL ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      8 6
      خفت از این بالاتر که میتونستن زودتر بزنن که تلفات و عجز و لابه تون بیشتر بشه اما بهتون رحم کردن و فیلم گرفتن و بعدش زدن که یه چیزایی رو بفهمید!!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    10 3
    وعده دوم خداوند ان شاالله نزدیک است
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    7 7
    اینها و صدها سلاح محرمانه دیگر که فقط وقت رزم رخ خواهند نمود محض اطلاع ژریم صهیونیستی سعودی اماراتی آمریکا و غربیهای حامی آنها و غرب پرستان وطنی
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    9 6
    شاید باورش سخت باشه قوم صهیونیستها ترسو ترین افراد روی زمین هستن
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 3
    جهود آشغال که بنام ستاره داوود کامنت زدی بدان و به بقیه اطرافیان حیونت هم بگو با ایرانی جماعت شوخی نکنید که خیلی بد می بینیدبدتر از اون چیزی که تو ذهن مریض شماست
  • RO ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    2 12
    یه اسکول اومده یه کامنت چرت وپرت ( کامنت اولی) گذاشته ده نفر اسکول تر از اون بهش جواب دادند آخه خفن، فرمانده ارتش اسراییل ، نه اصلا نخست وزیر اسراییل تو را چه به اظهار نظر تو مشرق نیوز
  • سرباز مهدی IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 6
    اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید ان شا الله
    • بهزاد NO ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      8 1
      چه "بکش بکش"یی کنیم کنار دریای مدیترانه!!؟ همه اسراییلیا رو به درک می فرستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس