کد خبر 920514
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
سیستم VAR

نیم فصل اول لیگ هجدهم در حالی به پایان رسید که متاسفانه اشتباهات داوری زیاد بود.

به گزارش مشرق، با وجود اینکه قضاوت‌های خوب هم در نیم فصل اول از داوران لیگ برتر مشاهده کردیم اما اشتباهات تاثیرگذار هم در بازی‌های اکثر هفته‌ها در لیگ برتر وجود داشت. روندی که داوری فوتبال ایران در نیم فصل اول داشت در مجموع نه برای اهالی فوتبال و نه برای مسوولان داوری کشور رضایت‌بخش نبود. برای اشتباهات داوری‌ای که در نیم فصل اول مشاهد شد عوامل زیادی وجود دارد. با وجود اینکه تعداد داوران برای قضاوت در لیگ برتر نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته ولی متاسفانه رسیدن به قضاوت در لیگ برتر برای بعضی از داوران ما خیلی راحت بدست آمد. با همه احترامی که برای داوران کشور قائل هستم ولی به هر حال ویترین داوری کشور ما لیگ برتر است و نباید به راحتی هر داوری بتواند در لیگ برتر قضات کند. علاوه بر لیست داوران حاضر در لیگ برتر، در لیست بین‌المللی هم ما شاهد مواردی بودیم که یک داور با چند قضاوت در لیست قرار گرفته است! باید از داوران خود بخواهیم که به بهترین نحو ممکن کار کنند. چه طور ما الان داورانی داریم که در لیست بین‌المللی فوتبال ایران حضور دارند اما نمی‌توانیم بازی حساس لیگ برتر را به او بدهیم تا قضاوت کند؟ داوران ما باید بدانند که حضور در لیست بین‌المللی و حضور در لیست داوران لیگ برتر، حاشیه امنیت برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند و فکر نکنند که پشتوانه‌ای برای آن‌ها وجود ندارد و هر جوری که می‌خواهند قضاوت کنند. 

بیشتر بخوانید:

خبر خوش تاج درمورد استفاده از VAR

با استفاده از «VAR» در فوتبال ایران اگر باعث شود اشتباهات داوری‌ای که در نیم فصل اول وجود داشت، کمتر شود و فشارهایی که وجود دارد به داوران فوتبال ایران نیاید، موافقم اما صراحتا باید بگویم که استفاده از تکنولوژی «VAR» در ایران چیزی شبیه به یک تفکر رویا پردازانه است. ما هنوز از امکانات اولیه‌ی داوری نتوانسته‌ایم به داوران خود چیزی بدهیم. ببینید داده‌های ما به داوری چه چیزی بوده است. افزایش حقوق داوران فوتبال کشور دو سال است که مصوب شده ولی هنوز اجرایی نشده است. امکان استفاده و زیر ساخت‌های حضور تکنولوژی «VAR» در کشور ما فراهم نیست. با توجه به هجمه‌ای که در داوری کشور وجود دارد، گفتن این موضوع که ما برای لیگ برتر «VAR» می‌آوریم شاید به نوعی برای کاهش اعتراضات است. 

به عنوان کسی که سال‌ها در فوتبال ایران قضاوت کرده و این فشارهایی که الان روی داورها است را تجربه کرده‌ام، می‌دانم که این فشارها می‌تواند باعث عدم تمرکز داوران فوتبال ایران شود. واقعا می‌دانم داوران فوتبال چه سختی‌هایی پشت سر می‌گذارند تا بتوانند قضاوت داشته باشند. اگر می‌خواهیم در نیم فصل دوم وضعیت بهتری داوری فوتبال ایران در لیگ برتر داشته باشد، باید در امر آموزش خیلی بیشتر کار کنیم. انتخاب ناظران قوی در مسابقات خیلی مهم است. باید افرادی برای نظارت داوری انتخاب شوند که بدون تعارف به داوران اشتباهات آن‌ها را بگویند، گزارشی که می‌نویسند منطبق با عملکرد داور باشد و در پایان بازی هم به داوران راهکار ارائه دهند تا اشتباهات آن‌ها در آینده کمتر شود. 

برای حل مشکلات داوری علاوه بر بحث آموزش و استفاده از ناظرین توانمند، تنبیه و تشویق مناسب با هر قضاوت هم باید در نظر گرفته شود. متاسفانه الان تفاوت داوران ما چه در لیست بین‌المللی و چه در لیست فوتبال کشور خیلی زیاد است و این موضوع برای داوری ایران خیلی خطرناک است. هدف ما باید این باشد که داوران ما همه در یک سطح باشند. باید ببینیم به داوری کشور چه چیزی داده‌ایم و چه چیزی می‌خواهیم برداشت کنیم. وقتی داوری گزارشی می‌کند کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باید قاطعانه تصمیم بگیرد و مماشاتی در کار نباشد. امیدوارم در نیم فصل دوم، هم نگاه ویژه‌تری به داوری کشور شود، هم اهمیت داوری در بین مسولان فدراسیون فوتبال مشخص شود و آن امکاناتی که در نظر دارند به داوران کشور داده شود. داوران فوتبال ایران بیشتر از اینکه مشکلات فنی داشته باشند، مشکلات روحی و روانی دارند . باید از نظر روحی و روانی بستری فراهم شود تا داوران ما با آرامش بیشتری قضاوت کنند.

مسعود مرادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرج IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 1
    مشکل روحی روانی را خیلی خوب اومدی چون یاد فغانی افتادم
  • سعید AE ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    نیازی به این سیستم نیست با همان تصویر اهسته دوربین هم معلوم میشود تاحقی ضایع نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس