کد خبر 920449
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
تخفیف قابل توجه به مشتریان دارای معافیت نفت ایران با چه توجیهی؟

در حالی که آمریکا به 8 مشتری نفت ایران مجوز ادامه خرید نفت را داده است و نیاز خاصی به ارائه تحفیف به آنها احساس نمی شود، مسئولان وزارت نفت سعی دارند در راستای رقابت با عربستان، به مشتریان نفت ایران تخفیف قابل توجهی بدهد.

به گزارش مشرق، اواخر هفته گذشته بود که رویترز اعلام کرد ایران برای فروش نفت در ماه ژانویه 2019 یک دلار تخفیف در هر بشکه نفت خواهد داد.

بیشتر بخوانید

مصرف درآمدهای نفتی در بودجه رکورد زد +جدول

این رسانه نوشت اسناد، شواهد و داده های گردآوری شده توسط رویترز نشان می‌دهد که ایران قصد دارد به منظور رقابت با سایر صادرکنندگان نفت در منطقه، نفت سبک خود را در ماه ژانویه ۲۰۱۹ یک دلار در هر بشکه کمتر از ماه قبل عرضه کند.

به نظر می‌رسد که ایران قصد دارد قیمت نفت در سه گرید دیگر نفت خام برای فروش به خریداران آسیایی را نیز به منظور رقابت با عربستان بعنوان یکی از بزرگترین و موثرترین صادرکنندگان نفت خام کاهش دهد و همین امر موجب شده است که ایران در مقایسه با قیمت نفت عرضه شده توسط عربستان، بزرگترین تخفیف نفتی در یک دهه گذشته را برای سومین ماه پیاپی از ماه نوامبر داشته باشد.

بر اساس اطلاعات و محاسباتی که در رویترز منتشر شده است، قیمت نفت خام سبک ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰ سنت کمتر از نفت خام عربستان است این در حالی است که نفت سنگین ایران حدود ۱.۲۵ دلار کمتر از نفت گرید متوسط عربستان عرضه شده و به فروش خواهد رسید.

گفته می‌شود نفت خام فروزان ایران نیز حدود ۱.۱۰ دلار در هر بشکه از نفت عرب مدیوم عربستان ارزانتر عرضه خواهد شد.

* هدیه بابانوئل به مشتریان نفت ایران

در حال حاضر که 14 روز مانده به آغاز سال نو میلادی قیمت نفت برنت حدود 60 دلار در هر بشکه است و کارشناسان بین المللی نیز پیش بینی کرده اند توافق حاصل شده در اجلاس اوپک نیز می تواند قیمت نفت را کمی پایین آورد. با این حال ایران قصد دارد نفتش را در آستانه سال جدید میلادی کاهش دهد و برای آنکه بازار نفت خود را از دست ندهد به مشتریانش تخفیف دهد.

در حالی خبر ارائه تخفیف در فروش نفت توسط رسانه های بین المللی منتشر شده است که با آغاز تحریم های نفتی آمریکا، فروش نفت ایران به میزان 1 میلیون بشکه کاهش یافته است و به حدود 1.5 میلیون بشکه رسیده است.

از طرف دیگر خبرهایی که به گوش می رسد حاکی از ان است که بیژن زنگنه تعهد داده برای سال آینده یک میلیون بشکه نفت بفروشد و این درحالی است که اواخر آبان ماه، مدیریت شرکت ملی نفت ایران در راستای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان و با  هدف افزایش در فروش نفت تغییر یافت و بازنشسته ای جایگزین بازنشسته دیگر شد.

* سیاست ارائه تخفیف بازار را به هم می زند

این در حالی است که پس از اخذ معافیت‌های تحریمی آمریکا به 8 کشور مشتری نفت ایران ظاهرا نیازی نبود که این تخفیف‌ها اعمال شود تا بیشتر از گذشته ایران از درآمدهای نفتی محروم شود.

محمد امین جباری یکی از کارشناسان بازار نفت معتقد است دادن تخفیف در فروش نفت توسط مسئولان صنعت نفت ایران منجر به خراب کردن بازار نفت شود زیرا این روند موجب می شود تا کشورهای دیگر مانند عربستان که در شرایط تحریم نیستند نیز به دادن تخفیف در فروش نفت روی آورند که با این شرایط بازار به هم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی اصلا نیازی به دادن تخفیف نیست زیرا این روند می تواند به جای انکه بازار حفظ شود تبدیل به از دست رفتن بازار نفت ایران شود.

جباری با انتقاد از عملکرد وزیر نفت گفت: روزهایی که تازه جناب آقای زنگنه به وزارت نفت آمده بودند با تصمیم های اشتباه منجر به کاهش قیمت نفت شدند که در همان زمان بود که برخی از رسانه ها گفته بودند وی وزیر نفت مفت است و البته وزیر نفت از این تیتر رسانه ها ناراحت شده بود اما می بینیم سیاست هایی که وی حتی در دوران تحریم اتخاذ می کند به زیان کشور تمام می شود.

این کارشناس بازار نفت خاطرنشان کرد: به صراحت باید از مسئولان فروش نفت ایران و به خصوص از آقای زنگنه پرسید که اگر شما تخفیف ندهید این 8 کشور حاضر به خرید نفت از ایران نیستند که چنین دست و دلبازی می کنید؟

*دو خاطره مدیر اسبق امور بین الملل از دوره وزارت نفت زنگنه

سید محمد علی خطیبی اخیرا نیز به بیان دو خاطره از وزیر فعلی نفت در دو دوره مسئولیتش در وزارت نفت  پرداخته است که بازخوانی آنها در اینجا خالی از لطف نیست. 

1) وی گفت: «به یاد دارم در اوایل دولت اصلاحات جمعی از کارشناسان ومسئولان امور اوپک به همراه نماینده ایران به همراه هیأت عامل اوپک به حضور وزیر نفت رسیدیم و دلایل محکمی برای کاهش تولید اوپک ارائه کردیم و حتی گزارش کمیسیون اقتصادی اوپک را که بر همین دلایل تأکید داشت تشریح کردیم، اما با کمال تعجب، وزیر این دلایل را رد کرد و گفت می‌گویند که اوپک افزایش تولید بدهد یا کاهش تولید هیچ تأثیری بر قیمت‌های نفت ندارد و با همین ذهنیت به اجلاس جاکارتا رفت و به جای اصرار بر کاهش تولید، با افزایش تولید که نظر عربستان بود موافقت کرد و همین باعث سقوط قیمت‌ها شد.

این سقوط ۱۶ ماه به طول انجامید در حالی که خطر سقوط قیمت‌ها به ایشان گوشزد شده بود،‌اما وی کوچکترین توجیهی به نظرات کارشناسی نداشت و فقط زمانی که برای پاسخ به سؤال دلیل افزایش تولید اوپک و موافقت ایران با آن و سقوط قیمت‌ها به مجلس رفت،‌ این را به گردن کارشناسان انداخت در حالی که کارشناسان وظیفه خود را انجام داده بودند و توجهی به نظرات آنها نشده بود.

2) در دولت یازدهم زمانی که زنگنه وزارت نفت را تحویل گرفت، قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بود و در ایام نزدیک به اجلاس اوپک، عربستان به اعضا القا کرده بود برای خارج کردن شیل‌اویل آمریکا از بازار و ممانعت از توسعه بیشتر این تولید باید اقدامی کرد که تولید و توسعه آن غیراقتصادی شود و اوپک باید از سهم بازار خود دفاع کند و این یعنی کنار گذاشتن مدیریت عرضه و سقوط قیمت‌ها. 

در همان ایام مصاحبه وزیر نفت کشورمان پس از ملاقات با وزیر نفت عربستان بسیار قابل تأمل بود که گفتند «سیاست ما به عربستان بسیار نزدیک است» که پس از اجلاس اوپک قیمت نفت به طور بی سابقه ای سقوط کرد  و مدتها این کاهش تداوم یافت تا به حدود ۲۰ دلار رسید، در آن زمان وزیر نفت کشورمان طی مصاحبه‌ای اعلام کرد قیمت‌های نفت برای ما اهمیتی ندارد و سهم بازار مهم است».

با این شرایط به نظر می رسد نباید انتظار داشت ایران به همین درآمد حداقلی نفت در سال 98 هم برسد زیرا وزیر نفت به جای به کار بردن راه کارهایی که موفقیت آمیز بوده است به دنبال راه کارهایی است که فقط بازار نفت را به هم بزند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    12 0
    ای کرسنتتو شُکر با 50 میلیارد دلار زیان ناقابل
  • پسر IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    6 0
    ایران تنها جایی که پست و مقام با تحصیلات مرتبط نیست،نتیجش میشه این
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      2 0
      و البته مردمانش هم مردمانی هستن که زمان انتخابات فقط به ورررررررراجی اهمیت میدهند و به خاطر بزن و برقص رای میدن
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 0
    کل افراد دولت روحانی جز خیانت و ظلم و وطن فروشی کاری بلد نیستند
  • احمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    1 0
    خدایا زنگنه رو به خودت واگذار کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس