کد خبر 918861
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
جام ملتهای آسیا 2019

فوتبال ایران بارها طعم تلخ شکست در ضربات پنالتی را در جام ملتهای آسیا تجربه کرده است.

به گزارش مشرق، انگار همیشه وقتی قرار است ضربات پنالتی در جام ملت‌های آسیا تعیین کننده باشد، فوتبال روی بدش را به ایران نشان می‌دهد. همه ما از ضربات پنالتی خاطرات بدی داریم. فرقی ندارد مهدوی‌کیا با آن سابقه خوب پنالتی خراب کند یا یحیی هوس کند چیپ بزند یا حتی توپ امیری آن طور به دیرک دروازه بخورد و زنگ صدای آن توپ، هنوز در یاد علاقه‌مندان به فوتبال بماند؛ چنان که امیری خودش گفت، در یادش مانده و هر از گاهی با صدایش از خواب می‌پرد.

انگار کابوس ضربات پنالتی در جام ملت‌های آسیا برای ما تمامی ندارد. در ادامه خاطرات تلخ پنالتی‌ها را مرور می کنیم:

۲۰۱۵ - حذف در ضربات پنالتی برابر عراق

 سناریو از این تلخ‌تر نمی‌شد. تیم ۱۰ نفره ایران که با اخراج بی مورد مهرداد پولادی مجبور شد با حساب وقت‌های اضافه ۷۵ دقیقه با یک بازیکن کمتر برابر عراق بازی کند، دو بار برابر این تیم کامبک زد. باورکردنی نبود وقتی تمام بازیکنان تیم ملی از جمله علیرضا حقیقی پیش کشیدند تا گل تساوی به ثمر برسد. بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد ولی اولین پنالتی را احسان حاج‌صفی از دست داد و در ادامه وحید امیری توپ را به دیرک دروازه زد که تا الان آخرین شوت یک ایرانی در تاریخ جام ملت‌هاست. شوت او به دیرک دروازه خورد و ایران در کمال شایستگی حذف شد.

بیشتر بخوانید:

۲۰۰۷ - حذف در ضربات پنالتی برابر کره جنوبی

امیرقلعه نوعی برای بازی با کره جنوبی در یک چهارم نهایی برنامه‌های زیادی داشت. وقتی بازی به ضربات پنالتی کشیده شد، او در دقیقه پایانی وقت اضافه، وحید طالب‌لو را به جای حسن رودباریان به زمین بازی فرستاد تا با مهارت دروازه‌بانی خود، زمینه ساز صعود ایران شود ولی مهدوی‌کیا و خطیبی پنالتی‌های خودشان را از دست دادند و طالب‌لو غیر از یک ضربه که به مرکز دروازه زده شد، در بقیه واکنش‌هایش موفق ظاهر نشد تا این دوره هم، پنالتی پایان‌بخش حضور ایران در جام ملت‌ها باشد.

۲۰۰۴ - شکست در ضربات پنالتی برابر چین

تیم ملی فوتبال ایران در سال ۲۰۰۴ با هدایت برانکو ایوانکوویچ و بازیکنانی چون مهدوی‌کیا، کریمی و دایی به فکر قهرمانی در آسیا بود. تیمی پر ستاره که از مدعیان جدی قهرمانی بود و در دیدار نیمه نهایی به سد چین میزبان خورد. ضربه ایمان مبعلی به دیرک دروازه برخورد کرد و یحیی گل‌محمدی هم پنالتی خودش را چیپ و خیلی آرام زد و دروازه‌بان گرفت تا عادل فردوسی‌پور بگوید "چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی؟" جمله‌ای که تا سال‌ها در ذهن‌ها ماند تا ایران به دیدار رده بندی برود و در نهایت با شکست بحرین سوم شد.

۱۹۹۶ - شکست در ضربات پنالتی برابر عربستان

تنها بدشانسی و ضربات پنالتی می‌توانست مانع قهرمانی این تیم رویایی در جام ملت‌ها شود. تیمی که از دروازه تا حمله بازیکنان بزرگ و ستاره داشت. تیمی که کره جنوبی را توانست شش تایی کند ولی در نیمه نهایی به مصاف عربستان رفت که این دیدار در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ به سود عربستان در پنالتی‌ها خاتمه یافت. یکی از معدود ضربات پنالتی که علی دایی از دست داد در این دیدار بود، داریوش یزدانی و محمد خاکپور نیز دیگر پنالتی‌ها را از دست دادند. البته ایران در دیدار رده بندی، کویت را در ضربات پنالتی برد و سوم شد. مجتبی محرمی یک پنالتی از دست داد.

۱۹۸۴ - شکست در ضربات پنالتی برابر عربستان

یک بار دیگر ایران و عربستان در جام ملت‌ها برابر هم به میدان رفتند که سرنوشت بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و ایران بازی را واگذار کرد. محمد پنجعلی پنالتی خود را در این دیدار از دست داد تا ملی‌پوشان از صعود به دیدار نهایی بازبمانند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    2 2
    اصولا هرچیزی که جام داره برای ایران کابوسه واومد نداره وداستان سازه !چه جام جهانی چه جام ملت های آسیا وچه برجام!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
      3 0
      قربون برجام. تا باشه از این قراردادهای ارزشمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس