کد خبر 918637
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
رئیسی قالیباف

گاهی لازم است برای پیروزی قاطع گفتمانی اقدام دسته‌جمعی کرد و چند ظرفیت را کنار هم قرار داد. ضمن اینکه منظور از ترکیب شدن هم پوشش ضعف ها و خلاهای همزمان چهره های ارزشی از طریق در کنار هم قرار گرفتن است

به گزارش مشرق؛ سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت «آقای قالیباف گفت تا آخرین مناظره می‌مانم بعد از آن سراغ نظرسنجی ها می‌رویم اگر رای من کمتر بود کنار می‌روم و این کار را کردند. ایشان در واقع به عهد خود وفا کرد و من از ایشان متشکرم، ایشان لطف کرد. من به هیچ کس نگفتم نیایید تا من بیایم».. همین سخنان سبب ایجاد اظهارات صریحی میان عمدتا برخی چهره های جوان طرفدار قالیباف و رئیسی شد و در پی آن در فضای مجازی و رسانه ای نیز صریح مورد توجه و بحث قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

مهمترین دستاورد نظام از دید رئیسی

خدا به کشور رحم کرد که رئیسی نیامد!

با توجه به حساسیت موضوع، دراینباره نکات ذیل قابل عرض است:


1- طرفداران قالیباف دو حرف اساسی و قابل تامل درباره اظهارات رئیسی بیان کردند؛ به اعتقاد اینان، اول: در نظرسنجی دو طرفه با روحانی رای قالیباف از رای رئیسی بالاتر بوده است. دو: اگر رئیسی از صحنه انتخابات کنار می رفت، شوک بزرگتری ایجاد و احتمال پیروزی  قالیباف بر روحانی بیشتر بود. استدلال شان هم این است که جذابیت قالیباف برای عموم مردم بالاتر بود و قشر خاکستری بیشتری را می توانست به خود جلب کند. ضمن اینکه برخی شان هم معتقدند با کنار رفتن قالیباف، بخشی از آرای او به سبد روحانی منتقل شده نه رئیسی.

2- در مقابل برخی از طرفداران رئیسی نیز معتقدند آرای قالیباف در روزهای پایانی با کاهش روبه رو شده و بهترین کار برای وی، کنار رفتن از صحنه انتخابات بوده است. ضمن انکه روند آرای رئیسی برخلاف قالیباف رو به رشد بوده و حتی برخی گفته اند که کنار رفتن قالیباف در مجموع به نفع جریان خودی نبوده است.

3- هردوگروه معتقدند رای اولیه قالیباف بالا بوده و فقط تعدادی از طرفداران رئیسی اعتقاد دارند آرای قالیباف در روزهای انتهای رو به کاهش رفته است. در همین جا این نکته قابل تامل است که قالیباف در هر صورت رای قابل ملاحظه ای داشته و در بدبینانه ترین وضعیت آرای او درصورت ماندن در صحنه انتخابات، فاصله خیلی زیادی با نفر دوم – رئیسی- نمی‌داشته است. به تعبییر دیگر آنقدر قالیباف رای داشته که اگر در صحنه انتخابات می ماند رای آقای رئیسی از 16 میلیون کمتر میشد و به نوعی سردرگمی در سبد مخالفین روحانی ایجاد می‌شده است. یعنی حتی اگر قالیباف سوم میشد، رئیسی نیز با وجود دوم شدن، فاصله زیادتری با روحانی پیدا می کرد. از سوی دیگر این را در نظر بگیریید که کسانی بودند که با آرای بسیار بسیار کمتر از قالیباف حاضر به ترک صحنه انتخابات نشدند. ضمن اینکه قالیباف در آن مقطع در حالی با از خودگذشتگی کنار کشید که فرصت های تبلیغی در روزها و ساعات پایانی همچنان برای او فرآهم بود. به همین دلیل از انصاف به دور است که اینک عده ای حتی کنارکشیدنش را هم نیت خوانی کرده و جور دیگری جلوه دهند. همچنین قالیباف نه تنها کنار کشید بلکه بعد در کنار رئیسی ایستاد و برایش تبلیغ کرد، حتی زمانی که علی رغم انتظار بخش زیادی از افکار عمومی از ستاد رئیسی، او را به عنوان معاون اول هم معرفی نکردند!

بیشتر بخوانید:

خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم که دلار 5 هزار تومان شود

فیلم/کنایه رئیسی به هوچی‌گران دوران انتخابات!

فیلم/ ماجرای انصراف قالیباف از انتخابات 96

4- اما مهمتر از اینکه آرای رئیسی بالاتر بود یا قالیباف، دانستن تفاوت و شباهت های آرای این دو می باشد. آرای رئیسی و قالیباف در مخالفت با نارضایتی از عملکرد دولت روحانی مشترک و سبد یکسانی داشت. ولی اینجا چند تفاوت نیز دیده می شود، سبد آرای رئیسی گفتمانی تر، فرهنگی تر و ایدئولوژیک تر از قالیباف بوده است. ساده تر آنکه حزب اللهی ها که در سراسر کشور خواهان تبلیغ داوطلبانه برای رئیسی بودند از قالیباف بیشتر بود. اما سبد آرای قالیباف اجتماعی تر و عمومیت بیشتری از اقشار مختلف مردم را دربر می گرفت. آرای اجتماعی و قشر متوسطی که کارآمدی قالیباف را می پسندیدند و همچنین اقشار مختلف اجتماعی که شعار 4"درصدی" او آنها را به خود جذب کرده بود.

5- در انتخابات سال 96 ما به یک پیروزی بزرگ با دو ویژگی مهم نیاز داشتیم. یک ایدئولوژیک و گفتمانی باشد و دو عموم بیشتری از مردم را به این صندوق اضافه و علاقه مند کند. زیرا سبد روحانی به خاطر همچنان تازه بودن فضای گفتمانی دولت اول او و پنهان بودن زوایای متزلزل برجام برای مردم و حتی ترساندن عجیب افکار عمومی از پیروزی رقیب، آرای اجتماعی مستحکمی را در برمی گرفت. به همین دلیل علاوه بر جمع آوری آرای ایدئولوژیک نیاز بود که آرای اجتماعی و عمومی بیشتری نیز به سبد جریان ارزشی کشور اضافه بشود. در هر صورت سال 96 به یک پیروزی گفتمانی با رای بالا و مقبولیت بیشتر نیاز داشتیم که هم گفتمان جامعه عوض شود و هم اکثریت جامعه را همسو با خود کند. از این منظر باردیگر اگر به انتخابات بگردیم باز هم باید قالیباف و رئیسی کنار هم قرار می گرفتند، چون ترکیب این دو، این مهم را می توانست محقق کند. طرفداران این دو بزرگوار حق دارند برای اینکه کدامیک از گزینه های مورد علاقه شان بهتر می توانست رای بیاورد با هم بحث کنند ولی اینکه به طرد کامل یک طرف از رقابت انتخاباتی بیانجامد اشتباه اندر اشتباه است.

بیشتر بخوانید:

سوء استفاده «اعتماد» از اعتماد مردم! +تصاویر

فیلم/ کنایه رشیدپور به شیطنت روزنامه اعتماد درباره رئیسی

6- به نظر می رسد که جریان اصولگرایی برای رسیدن به این هدف-  هم پیروزی گفتمانی و هم جمع اکثریت آرا در سبد این گفتمان- نیازمند چهره های متعدد و به تعبیر درست تر ترکیبی است. می شود این قضیه را اینگونه توضیح داد: گاهی لازم است برای پیروزی قاطع گفتمانی اقدام دسته‌جمعی کرد و چند ظرفیت را کنار هم قرار داد. ضمن اینکه منظور از ترکیب شدن هم پوشش ضعف ها و خلاهای همزمان چهره های ارزشی از طریق در کنار هم قرار گرفتن است. یعنی ترکیب شدن هم وحدت می آورد و اجماع و هم رسیدن به گزینه مطلوب را راحت تر می کند. سال 96، قطعی بود که اگر قالیباف و رئیسی همزمان در صحنه انتخابات حضور میداشتند هم رای گفتمانی در یک نقطه کامل متمرکز نمیشد و هم اجماع عمومی و اجتماعی تر نیز شکل نمی گرفت. از این دریچه دیگر حتی دعوای قدیمی صالح مقبول و نامزد اصلح در وهله اول محلی از اعراب ندارد. یعنی قرار این نیست که برای پیروزی گفتمانی با کسب اکثریت قاطع کار را ابتدا از دعوا نامزد اصلح یا صالح مقبول شروع شود بلکه بهترین و عاقلانه ترین روش برای رسیدن به آن هدف گفته شده مورد بحث باید قرار بگیرد. در سال 96 همگان نیز اعتراف کردند که گزینه ترکیبی عاقلانه ترین روش است. یعنی ترکیب رئیسی و قالیباف. بنابراین بعد از این توافق تحلیلی، دیگر مباحث تاکتیکی و اختلاف سلیقه و برداشت از صحنه انتخابات است. به تعبیر دیگر اول ترکیب این دو بزرگوار اصل است و بعد که بماند و که برود فرع قضیه. به همین دلیل حتی اینک نیز دعوا در فرع جایگاهی ندارد و چه بسا به اصل مسلم گفته شده نیز ضربه خواهد زد. ادامه مسیر نیز همین خواهد بود. مگر استثناً گزینه نوظهری بیایید که ترکیب دوتا را یکجا در خود بتواند تجمیع کند!

7- در هر صورت فعلا انتخابات آتی نیز از فرمول گفته شده پیروی خواهد کرد. عملکرد و شکست قلب گفتمانی دولت ائتلافی اعتدال و اصلاح طلب یعنی شراکت و مخلوط شدن سیاست خارجه ایران با غرب و معامله با آمریکا، زمینه پیروزی ائدولوژیک و گفتمانی را فرآهم کرده است. اما فقط این جریان انقلابی است که باید بر گزینه ای که ییش از همه عموم مردم را توان جذب دارد، اجماع کنند. لازمه این کار نیز این است که آنانکه بر طبل ما اصلاح ترین هستیم می کوبند و فقط بدنبال ادای تکلیف در انتخابات بی توجه به لوازم منطقی پیروزی می باشند، باید از یک تنه به صحنه آمدن بپرهیزند و آنانکه هم ضعف گفتمانی دارند ولی در جبهه خودی نیز تعریف می شوند، این ضعف بزرگ خود را باید اصلاح کنند. این دو گروه اگر از مواضع خود عقب نشینی کنند، رسیدن به اجماع برای یک گزینه مطلوب کار سختی نخواهد بود.

یادمان هم نردود که برای عموم مردم، رئیسی و قالیباف یک نفر و یک تفکر را تداعی می کنند و این ما خواص و فعالین سیاسی هستیم که برخلاف مردم برای تفاوت بین قالیباف و رئیسی می توانیم حتی یک کتاب بنویسیم! در هر صورت آینده سیاسی جریان ارزشی کشور نیز از دالان اتحاد و ترکیب شدن خواهد گذشت و هر کس و گروهی اگر خودش را به تنهایی جامع می داند، بی شک در اشتباه بزرگی قرار دارد که اکثریت جریان ارزشی را هم متضرر خواهد کرد.

منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    47 11
    دقیقا کنار رفتن قالیباف باعث سرخوردگی مردمی شد که امیدوار بودن روحانی شرش روکم کنه.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      39 3
      همان بهتر که این جریان خناس رای آوردند و آبروی نداشته اشان پیش مردم رفت
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      21 7
      اشتباه تاکتیکی آقای قالیباف لیست عجیب اموالش بود و اشتباه تاکتیکی آقای رئیسی حمایت از تتلو
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    32 13
    هر چند دیگر هیچ اهمیتی به حزب و حزب بازی نمیدهم و برایم کوچکترین اهمیتی ندارد.اما بزرگترین اشتباه را قالیباف کرد که کنار کشید.بودند کسانی که قرار بود به قالیباف رای دهند اما با کنار کشیدنش به روحانی رای دادند.
    • علی کاظمی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      4 24
      دقیقاً مثل من که مجبور شدم به دکتر روحانی رأی دهم.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      26 1
      واقعا که کسی که انتخابش قالیباف باشه بره به روحانی رای بده باید به داشتن عقلش شک کرد مثل اینکه ماست بخوای بخری بری سوپری ببینی نیست مایع ظرفشویی بگیری بجاش
    • سلام ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      17 0
      آدم به عقل اون کسی که میخواسته به قلیباف رای بده با کنار کشیدن قالیباف رفته به روحانی رای داده تعجب می کنه. اصلا مثل اینکه کر و کور بوده و ندیده که کسی که میخواسته بهش رای بده واسه حمایت از آقای رئیسی کنار کشیده تو اگه قالیباف رو میخواستی چرا به خواسته و حرفش توجه نکردی؟؟؟
  • امیر IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    4 57
    قالیباف هم شکست میخورد و الان شما میگفتین کاش رییسی کنار نمی رفت. قبول کنید جریان تندرو از چشم مردم افتاد.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      23 3
      مفسدی که فسادگری را اصلاح بنامد باید هم خط حزب الله را تندروی بنامد ، معیار اعتدال در ترویج بی بند و باری با کنسرتهای کذایی ، اردوهای مختلط ، تولید فیلمهای ... و ... قابل مشاهده است !
    • میثم IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      9 2
      به کسی بر چسب نزن مگه اینا اصلا حکومت کردن که تو ببینی تندرو یا یواش رو اند. اصلاح طلبان با ترسوندن مردم سعی می کنن رقبارو از میدون به در کنند. وقتی هم کسی بهشون ئی گه بعد این همه سالی که سر کار بودین این چه وضعیه. تقصر تندرو هاست
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    16 4
    آقایون جمنا باید پاسخگوی هدر رفتن هدر رفتن آرای جریان انقلاب باشند اگر رئیسی به نفع قالیباف کنار میرفت الان شاید روحانی نبود
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      4 0
      شاید را کاشتند اما ...
  • محسن نجفی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    7 0
    گذشته ها گذشت.الان باید با عبرت گرفتن از همین گذشته خودمان را آماده انتخابات آتی کنیم. و اگر دیر بجنبیم باز هم باخته ایم . متاسفانه هیچ گونه تحرک جدی و رویه وحدتی در جریان و جبهه انقلابی وجود ندارد.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    9 0
    چه فرقی میکند .... چشم روی هم بگذاریم نوبت بعدی میشود ، یکی باید دلسوز مردم باشد و مردم باورش کنند .
  • هادی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 0
    هر تحلیل سیاسی که میخواهید بکنید فقط از نامهای "اصولگرایی و اصلاح طلبی" استفاده نکنید چون به دوقطبی کاذب و دشمن پسند دامن میزند
  • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    11 1
    ضعیف ترین دولت بعد از انقلابه
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    10 0
    این که با کنار رفتن قالیباف به پشتیبانی از رئیسی ، طرف به روحانی رای بده ، معلومه خیلی طرفدار قالیباف بوده !
  • علی 2 IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    12 1
    یکی از دلایل عدم موفقیت رییسی ، عدم اشنایی به نحوه مبارزه انتخاباتی بود. در حالیکه روحانی وتیمش از جنگ روانی و تخریب حریف بیشترین بهره را بردند.شما بخوانید پستی و نامردی و بی . . .
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      5 6
      ملاقات با تتلو جنگ روانی نبود ؟
  • احمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 4
    لطفا رو حرفم فکر کنید- چرا بعد از چهل سال نباید جبهه انقلاب کاندید قدرتمند،عالم و سخنور واسه ریاست جمهوری پرورش بده تا کسی مثل روحانی رئیس جمهور بشه!؟ ضمنا اشتباه اقای قالیباف سیخونک زدن به مسایلی مثل زمین روحانی بود که نتیجه عکس داد
  • سجادح IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    11 1
    به خودم ميبالم كه در كل عمرم به هيچ افسادطلبي راي ندادم اميدوارم كه همين كار روز قيامت دستمو بگيره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس