مهدی محمدی

یکی از لطف هایی که ظریف در حق این کشور کرد این بود که نشان داد حتی از طریق دوستی ورزیدن با امریکا هم نمی توان به جایی رسید.

به گزارش مشرق؛ مهدی محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با ماهنامه مثلث، آینده سیاسی محمد جواد ظریف را بررسی کرده است. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

١- آیا می توان گفت عصر دکتر ظریف به پایان رسیده یا وی ظهور مجدد خواهد کرد؟ اگر معتقدید به پایان رسیده، دلایل آن چیست؟

* من معتقدم این عصر اساسا هرگز شروع نشده و کل داستان یک سوء تفاهم بوده است. آقای ظریف روزی وارد دولت شد که اساسا سودای ماندن در ایران را هم از سر بیرون کرده بود. آنطور که من شنیدم کارهای کنسولی را هم انجام داده بود و می خواست به طور کامل در بیرون ایران زندگی کند که به یکباره به او گفتند بیاید و وزیر خارجه بشود! شما تصور کنید چنین فردی باید چه گذار بزرگی درون وجود خودش بکند که با محاسن تراشیده از فرودگاه برگردد و بشود وزیر خارجه دولت. ایشان از همان روز اول سعی کرد ترکیبی از سه ویژگی حرفه ای گری، شناخت جهان و نفی گذشته را به نمایش بگذارد. مقصود از حرفه ای گری تلاش برای تحقق عملی این ایده بود که زبان جهان را می فهمند و راه حل هایی برای مسائل بغرنج دارند که تا قبل از آن به آن بی اعتنایی شده است. این ایده ولی در عمل درست پیش نرفت و آقای ظریف عملا تبدیل شد به نماینده نگرانی غرب در ایران و از مقطعی به بعد سخنگو و توجیه کننده بدعهدی های آنها شد.

بیشتر بخوانید:

پیامدهای خطرناک یک ادبیات مخرب وارداتی

چرا روحانی و ظریف اتفاقات فرانسه را محکوم نمی‌کنند؟

آقای ظریف! سیاست خارجی را از فرانسه یاد بگیرید

در واقع ظریف مسئله هسته ای را با برجام حل نکرد بلکه آن را به مسئله ای بزرگ تر تبدیل کرد که حالا دیگر هیچ کس نمی توانست آن را حل کند. از آن طرف، ظریف نتوانست شناخت ادعایی خود از جهان را به یک فرصت برای حل مسائل ایران در خارج تبدیل کند. باز اتفاقی که در عمل افتاد این بود که او به سرچشمه نوعی ایدئولوژی امریکا گرایی و اروپا گرایی تبدیل شد که راههای دیگر را به روی سیاست خارجی ایران بست و کل جهان را در دشمنان ایران خلاصه کرد. ظریف در نفی گذشته هم بسیار رادیکال عمل کرد. یکی از اشتباه های بسیار بزرگ او این بود که به بخشی از پروژه سیاست داخلی روحانی تبدیل شد و عملا سیاست خارجی را به ابزاری برای سیاست داخلی حسن روحانی تبدیل کرد. به همین دلیل از یک جایی به بعد داخلی ها فهمیدند نمی توانند به او به طور کامل اعتماد کنند و خارجی ها هم به طمع افتادند که به دلایل سیاست داخلی ظریف در مقابل هیچ باج خواهی ایستادگی جدی نخواهد کرد و هر امتیازی را می توان از او گرفت.

٢- ظهور مجدد دکتر ظریف را در چه فضا و شرایطی می توان متصور بود؟

* این بسیار سخت است ولی غیرممکن نیست. ببینید آقای ظریف سیاست خارجی را که تصور می شد مهم ترین برگ برنده دولت روحانی است به مهم ترین نقطه ضعف آن تبدیل کرده است. الان همه جهان در این باره اتفاق نظر دارند که ترامپ به لحاظ راهبردی فرصت های بسیار ارزشمندی به ایران تقدیم کرده است. خب آیا آقای ظریف و تیم سیاست خارجی دولت توانسته این فرصت ها را به دستاورد برای سیاست خارجی ایران تبدیل کند. در هیچ کجا این اتفاق نیفتاده است. نه رد روابط با چین و روسیه، نه در منطقه –که این همه سرمایه ارزشمند در ان وجود دارد- نه در اروپا، نه در امریکای جنوبی و نه حتی در خود امریکا. اتفاقی که افتاده این است که آقای ظریف و دوستانشان دارند کم و بیش همان حرف های تیم ترامپ را در داخل تکرار می کنند.

شما به همین نمونه اخیر نگاه کنید. درست در زمانی که دنیا می خواهد ایران را به پولشویی متهم کند آقای وزیر خارجه می آید می گوید ایران پر از پولشویی است؟ معنای این حرف از زبان این فرد در این مقطع چیست؟ نشانه همراهی با چه کسی و هدف قرار دادن چه کسی است؟ این نشان دهنده این است که ظریف گرفتار نوعی دگماتیسم شده و این با عصبانیتی که همیشه از ایشان دیده ایم تلفیق شده و دارد کار را به جاهای باریک می کشاند.

من فکر می کنم از این مسئله نباید کوتاه آمد. بالاخره آقایان مدعی هستند اسراییل در اروپا در حال توطئه است که روابط ما را با اروپا خراب کند، بعد خودشان می آیند یک چنین هدیه بزرگی به ترامپ و صهیونیست ها می دهند. یک بار باید تکلیف معلوم شود که انتهای داستان چیست. البته آقای ظریف می تواند یک ظهور مجدد داشته باشد به شرط اینکه کلا ریل عوض کند و یک سیاست خارجی مقاومتی را پیگیری کند. اتفاقا از ناحیه کسی چون او در مقابل فردی مانند ترامپ این فرمول جواب می دهد ولی من امیدی ندارم که دوستان بتوانند این موضوع را درک کنند.

3- ریاست جمهوری شخصی چون ترامپ در امریکا تاچه حد بر کمرنگ شدن ظریف و اقداماتش در حوزه سیاست خارجی از جمله برجام نقش داشت؟

* اثر مهمی نداشته است. اتفاقا ظهور ترامپ یک فرصت جدی به ظریف داد برای اینکه بتواند در جهان برند شاخصی از خود عرضه کند اما او در این کار موفق نبود. ظریف سیاست خارجی ایران را به یک شعبه فرعی از سیاست خارجی دموکرات ها در امریکا تبدیل کرد و نتوانست حتی در منطقه درکی درست از قدرتی که حاصل آمده به دست بیاورد. من فکر می کنم دوران ظریف به پایان خواهد رسید و او هنوز قادر نخواهد بود دریابد که سیاست خارجی کشوری مانند ایران در منطقه ای چنین آشوب زده باید از چه راهبردهایی تبعیت کند. انتهای چیزی که به ذهن دولت می رسد این است که با سعودی مذاکره کند. بنابراین معتقدم ترامپ به تیم ظریف یک فرصت طلایی داد اما این فرصت را سوزاندند.

4- آینده برجام چه ارتباطی با آینده سیاسی ظریف دارد؟

* این دو به شدت به هم گره خورده است. ظریف یا نباید آینده خود را چنین محکم به آینده برجام گره می زد یا اینکه باید می توانست آینده برجام را مدیریت کند. برجام اکنون آینده ای ندارد. گذشته اش هم از دست رفته است. هر چه جلوتر می رویم بیشتر روشن می شود که برجام آن چیزی نبود که گفته شده بود. این هم در زمان کوتاهی در حال رخ دادن است و مثلا اینطور نیست که چند دهه از برجام گذشته باشد و رازهای آن تازه در حال اشکار شدن باشد. من فکر می کنم آقای ظریف یک راه بی بازگشت را انتخاب کرده است. پروژه او که پروژه مصالحه با امریکا و صلح با سعودی است یک ماموریت غیرممکن است. راهی که آقای ظریف دارد می رود نشان می دهد او اگر هم آینده سیاسی برای خودش قائل باشد در بیرون ایران است نه در داخل ایران.

5-  به نظرشما انتخابات ٩٨ ایران چقدر متاثر از مسائل سیاست خارجی خواهد بود؟

* خیلی بستگی دارد که شرایط به چه سمتی به پیش برود. من فکر می کنم جامعه ایرانی به طور فزاینده ای در حال رسیدن به این نتیجه است که مشکل نه در سیاست خارجی است و نه در اصل حاکمیت بلکه مشکل در این است که کسانی که اختیارات اجرایی دارند کار بلد نیستند و هر کدام که سر کار می ایند از یک جایی به بعد منافع و ایدئولوژی خودشان را برای منافع مردم و ارزش های آنها ترجیح می دهند. به این معنا ما به سمت دیپلماسی زدایی شدن از سیاست داخلی پیش می رویم و اینکه یک نفر از راه برسد و بگوید من در خارج معجزه ای می کنم و در داخل مشکلات یک شبه حل می شود دیگر حرفی نیست که مردم خیلی روی آن حساب کنند. یکی از لطف هایی که ظریف در حق این کشور کرد این بود که نشان داد حتی از طریق دوستی ورزیدن با امریکا هم نمی توان به جایی رسید. من گمان می کنم جامعه در حال عبور از الگوی ظریف و نزدیک شدن به الگوی کسانی است که به دنیا به زبان دنیا حرف می زنند یعنی زبان زور و اقتدار.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    68 5
    من از ظریف فقط یک تقاضا دارم و آن اینکه همان امضای جان کری را نشان ما بدهد. چنین امضایی وجود ندارد. و اساسا جان کری برجام را امضا نکرده است
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      25 1
      کری **** کرده رو برجام و این برای عشاق آمریکا بالاترین امضاهاست
    • LB ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      10 0
      جای امضای کری درد میکنه. برای همین بود هی ظریف میگفت یک ایرانی را ته دید نکن!
    • مهدی US ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      1 3
      همه چیز رو گردن دیگران آخه انصافتون رو شکر حداقل برید از قرار های قبل از برجام ببینید کدومش الان اعتبار داره که برجام نداره وقتی حتی کشتی بار آهک رو از کشور دوستمون عمان برمی گردونند چه انتظاری از اروپایی ها دارین؟آیا حقا معتقدید برجام باعث تحریم شده؟شما رو به خدا این چه تحلیلیه؟
    • به مهدی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      1 0
      البته که معتقدیم برجام عامل تحریمها بود. چون ما برای نشان دادن حسن نیت خود راههای دور زدن تحریمها را افشا کرده و حتی اسامی 400 صرافی را به طرف مقابل تحویل دادیم. این هم نتیجه اش.
  • یحیی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    58 4
    "ظریف اگر هم آینده سیاسی برای خودش قائل باشد در بیرون ایران است نه در داخل ایران."
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    همین مونده این جوجه دلواپسها بخوان در مورد دوران دکتر ظریف کبیر امیر کبیر عصر جدید نظر بدن
    • هرمز IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      65 7
      امیرکبیرعصرجدید تون رو هم دیدیم... الان باید لال باشین نه اینکه بیاین و هارت و پورت کنین. جیب ملت و وضع کشور رو می بینید که... یه مشت اراذل در خیابان رقصیدن و از ذوق برجام داشتن قالب تهی میکردن و حالا معلوم نیست کدوم گوری اند. ممنون میشم نظرم رو منتشر کنید تا میزان انزجار ملت رو از این دولت همه بدونن....
    • NL ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      59 5
      شما به همون امیرکبیرنما تون بگید چکار کرد با عزت و پاسپورت ایرانی بقیه افتضاحاتشون پیش کش
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      17 3
      آقاي شترمرغ من ديشب امير كبير را بخواب ديدم گفت : گفت بشکست ازین حدیثم پشت بلکه تحسین آن خبیثم کشت ترک تحسین پادشاه و سپاه روی بخت مرا نکرد سیاه آفرینی که این مغفل کرد روز عیش مرا مبدل کرد
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      24 2
      شمارا به پیر به پیغمبر به هرچیزی ایمان دارید نام امیرا تخریب نکنید
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      19 3
      امیر کبیر به کشور و ملت و دینش خیانت نکرد
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      8 4
      بزرگوار حداقل تاریخ رو بخون وکارهایی که شهید، امیر کبیر برای ایران و ایرانی انجام داد رو ببین این شخصیت یعنی جواد ظریف در حد و اندازه ای نیست که بتواند نام خود را در ردیف شهید امیر کبیر قرار دهد چنانچه جناب امیر کبیر میخواست به دنیای غرب باج بدهد که نمیتوانست محبوب قلب ایرانیان باشد یا نامش در تاریخ ایران زمین جاودان بماند البته نام جناب جواد ظریف میتواند در کنار رزم ارا یا اسدا ... علم قرار داد
    • محمدرضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      7 2
      خجالت بکش
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      0 2
      خخخخخخخخخخخخخ خدا شفات بده از دست ما که کاری ساخته نیست
    • DE ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      1 1
      ۰۷:۵۱ کاربرجان فرض که امیر کبیرت باشه تو خودت بمیراکبیر بیشتر نیستی شخص پرستی همان شیطان پرستی است.
  • کارمند ساده IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    10 69
    هر چند بحث شما درست یا غلط یادم می آمد که علامه جعفری می گفتند که جای بحث علوم انسانی اول در مکان ها آکادمیک است بعد روی وسایل ارتباط جمعی و ... لذا به شما گوش زد می کنم صورت مسئله را پاک نکنید 70 درصدر گرانی سبد خانواده در 9 ماه از سال 1397 احتیاج به کسانی دارد که جت کوثر و ناو جماران و .... میسازند و می توانند دلار را به زیر 1000 تومان برسانند بقیه اش راه را فراموش کردن است چون وظیفه نظام است که 6 میلیون نفر تحت چتر حمایتی بهزیستی و .... را مدیریت کند و کارمندان ساده و کارگران ساده و کسبه خردو کشاورزان آفتاب نشین چوب ندانمکاری ها امثال جناب عالی را می خورند خطر فقر در تهران و مراکز استان ها هر چند که دلار هم به 8 هزار تومان یا دلار جهانگیری برسد 6 میلیون تومان برای سال 1397 و 1398 است ....
    • حامد IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      45 2
      آقای محترم، شما چرا بی عرضگی دولت را گردن دیگران می اندازی؟ / ضمنا کسی که درباره توان دفاعی کشور تشکیک کنه یا نادانه و یا خائن!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      35 2
      هیچ خودت فهمیدی چی گفتی؟ دولت بی تدبیر و مزخرف کار رو به اینجا رسونده و آن جماران نشین و مثلا وابسته به امام خمینی و امثال ان در دولت پدر ملت رو درآوردن. اگر سپاه نبود که الان نمی نشستی در جای گرم و اینطوری افاضات کنی باید دنبال غذا در خرابه های شهرت می گشتی.. ایران، سوریه نیست!
    • کارمند غیر ساده NL ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      37 1
      همه چیز از شورا و مجلس و دولت چند سال هست که دست همفکران شماست الان شما به علامه جعفری حرف خودتون رو نسبت میدهید؟ بودجه نظامی چند درصد بودجه کل کشور هست؟ تازه همون هم بخش اعظمیش خرج حقوق پرسنل میشه که اونم پولش برمیگرده به جامعه چون خانواده ها هرچی لازم دارن از همین بازار بدست میارن، یه بخش کوچیکش میرسه به ساخت این چیزایی که نام بردید، البته چون ساخت داخل هستن بازم پولش برمیگرده به جامعه، تازه همین بودجه دفاعی رو پارسال فرمانده نیروهای مسلح میگفت 9 ماه سال رد شده 20 درصدش رو بیشتر ندادن، البته شماها بهتر از هرکسی این چیزا رو میدونید ولی سرتون رو کردید زیر برف و فقط از دید نظام میبینید نه اون چیزی که براش سر و دست شکستید تا کار اجرایی کشور رو دست بگیره تا این جور ناتوانی از سر و روش بباره چون اون موقعی که همین دلواپس ها میگفتن لیبرال مسلک انتخاب نکنید یادتون رفته که چی میگفتید
    • مهدی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      8 0
      صورت مسئله رو از قضا شما پاک میکنید جناب آکادمیک!!! خوب صورت مسئله طرح شده توسط شما کم کردن بودجه دفاعی کشور است. خوب فرض بگیریم کم هم کردیم . اولا بگید بودجه دفاعی کشور چقدر است؟؟؟ دوما مثلا مقایسه کنید این بودجه رو با بودجه شرکتهای خصولتی(دولتی - خصوصی) که عمرا دولت یک ریال هم کم نمیکند از بودجشان!!! این رو یک مقایسه بکنید جناب آکادمیک!!! البته چون بد جور رسوا میشین و احتمال زیاد هم اصلا نمیدونید بودجه هر کدام چقدر است من جوابی نگیرم!!!
    • محمدرضا IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      5 1
      اولا جت کوثر و ناو جماران و .... تمامی هزینه هاش از بودجه نظامی پرداخت شده است، که طبق آمارهای جهان ایران در رده کشورهای هستش که بوجده نظامی بسیار کمی داره و جالب تر از این که بخشی شم در زمینه عمران و آبادانی کشور( ساخت جاده و سد و ...) داره هزینه میشه دوما اگه نیروی مقتدر نظامی ما نبود الان باید ناموس ایران و ایرانی تو بازارهای دواعش خرید فروش میشد. شما در زمینه سیاسی یا خیلی بی سواد هستید، یا خائن به امنیت ملی.
  • 136657m0 IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    16 0
    مجلس كه عوض بشه دولت وارد كوران سياه تري خواهد شد
  • ع IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    3 5
    ببخشید شما از کدام جامعه حرف می زنید؟
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    8 30
    این بیسواد رو بکنید وزیر خارجه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      28 4
      باسوادتون رو هم دیدیم ! به باد دادن صنعت هسته ای 31 میلیارددلاری در ازای "دستاورد تقریبا هیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچ"".
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      16 4
      مرده شور اون سواد دارارو یه جا ببره!
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      14 2
      منظورتون از باسواد همونیه که تعلیق رو تو متن برجام توقف معنی کرده؟!!!!!
  • FI ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    23 0
    یه روز یه دزدی الاغ ملا نصرالدین رو که داخل طویله خانه بود, دزدید وبرد, وقتی ملا متوجه شد که الاغ نیست, شروع به داد و بیداد کرد, که های مردم الاغمو دزد برد, وقتی درو همسایه جمع شدند, هر کسی به طریقی ملا رو مقصر دونستمد, یکی گفت اکه الاغت محکم میبستی ایجور نمیشد, یکی گفت اگه در طویله قفل میزدی, یکی گفت اگه یه سگ داشتی با خبرت میکرد, یکی گفت حواست کجا بودش, الا.... ملا وقتی همه رو شنید, داد زد بسه دیگه, بی انصافها, یعنی دزده هیچ تفسیری نداشته؟ حالا هم تو این دولت گند تک تک وزرا و مدیران در اومده(البته همشون بدون هیچ بازخواستی راستراست میچرخند و سر کارشون هستند)
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    10 27
    شما که از زمین خوردن برجام باید خیلی خوشحال باشین. برید جشن بگیرید دیگه کار خودتونو کردین
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      24 5
      زمین خورده عشقی از غرب ،نیازی به زمین زدن نداره داداش !
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    10 2
    وچون خدا خواهد بر چشم وگوش طاغوتیان حجاب افکند تا هیچ سخن حق نبینند ونشنوند.این وعده الهی است.شما غربگرایان به همراه غربتان یکجا از خواب بیدار خواهید شد.ولی حیف که دیر است....ما از دفاع در خرمشهر به حمله در مرز فلسطین اشغالی رسیده ایم وازانقلاب ایران به انقلاب جهانی مقابل طاغوت .راهی تا پایان نمانده پیروزی نزدیک است.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      13 2
      احسنت
  • مسعود IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    14 15
    حداقل دستاورد برجام این بود که تمام قطعنامه های ضد ایران کنار رفت و برنامه هسته ای بی نتیجه را فریز کرد .الان هم اتفاقی نیفتاده است و با یک اعلان خروج از برجام کاسبان تحریم خوشحال خواهند ماند.دماند.دست آمریکا را اتفاقا ظریف با ظرافت برای ملت رو کرد طوری که حتی طرفداران غربگرا هم الان در سکوت مطلق و بهت زده هستند.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      19 4
      خدا عقلت بده واز مزدوری معافت کنه! ظریف الآن دنبال قرارداد fatf هست,دست کی رو میخواست رو کنه!مملکت رو ۲۰سال عقب بردید!همتونو باید اعدام کنند.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      15 0
      حد اكثرش را هم بگو عيب رندان همه گفتي هنرش نيز بگو نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      3 0
      الآن طوری نشده، فقط دارایی ملت یک سوم شده...!
    • محمدرضا IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      2 0
      جماعت شما چرا انقدر اعصاب خوردکن هستند، خدا وکیلی اینوری که این دولت با آمریکا و غرب معامله کرد خود شما با داداشت معامله میکنی؟؟؟؟؟ بدونه هیچ تظمین و ...
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      0 0
      پس ما در توهم بودیم که دیدیم در برجام دلار 3000 به 6000 رسید و کارخانه ها دسته دسته ورشکسته شدند.
  • طاها IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    22 30
    فقط قالیباف میتونه این کشور رو ازاین وضعیت نجات بده نه حسن روحانی وهمفران اوکه دررفاه حاصل از رنج مردم مستضعف زندگی میکنن ویا بفکر خارج رفتن هستن برای ادامه زندگی
    • امیر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      2 1
      اونوقت املاک رو چکار کنیم؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 1
    مسعود خان شما یا احمق تشریف داری یا مزدوری یا کلا پرتی.اگر دین نداری لاقل شرف داشته باش و آزاده باش.نتیجه ناج دادن به دشمن گستاخی بیش از حد دشمن است.کوری نمیبینی با هر قدم عقب نشینی دشمن ده قدم جلوتر میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بیدار شو برادر
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    10 11
    آیندگان در مورد شما و آقای دکتر ظریف قضاوت خواهند کرد . شما کی هستید که در مورد مردی به این بزرگی نظر می دید!!!!!!؟
    • محمد رضا IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      3 1
      جناب میشه شما چند مورد از خدمات این دکتر بزرگوار رو برای ما بیان کنید تا بیکه ما هم رستگار بشیم. نه حاجی این تو بمیری از او تو بمیریها نیستش، دیگه نمیزاریم یه دکتر مصدق دیگه رو به تاریخ تحویل بدید
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 7
    دکتر ظریف با حرفی که در مورد پولشویی تو ایران زد باعث شد کسانی که بیشترین سود رو از پولشویی در این کشور میبرند به یکباره نگران بشن و حساب کار دستشون بیاد ، چه اونایی که در مجلس هستن چه اونایی که جاهای دیگه مشغول هستن ، این مصاحبه ها و تهمتها هم از روی ترسشونه ، آخه از قدیم گفتن چوب رو که برداری گربه دزده حساب کار دستش میاد
  • بنده خدا IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    4 1
    زشته برادر من خواهر من . به همدیگه توهین نکنید . ما همه هموطنیم . اقتدار ایران به باد رفته یه گاوچران آمریکایی داره به ما زور میگه تحریممون میکنه و از خداشه که ما به جون هم بیفتیم . به جای اینکه در مقابل اون بایستیم به همدیگه بدو بیراه میگیم ؟؟
  • سید رضا IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    7 4
    این آقا ؛ 30 سال ساکن سرزمین یانکی ها بوده و نون نمک کدخدا رو خورده ! طبیعیه که قدر دون اونا باشه و هوا شونو داشته باشه ! " آنهایی که خواب آمریکا را می بینند ، خدا بیدارشان کند " !!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      3 2
      نمک گیر شده قبول دارم ایشان باید به اردوگاه کار اجباری در ایران فرستاده شود همه چیز دستش می آد
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      0 1
      امام خمینی هم سالها در سرزمین فرانسوی ها بوده خوب که چی؟
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      1 0
      امام خمینی تنها 4 ماه در فرانسه اقامت داشت. و البته برای نمک گیر شدن هم به آنجا نرفته بود و نشان داد هیچ علاقه و تعهدی به غرب ندارد.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    3 0
    با توافق برجام اقتدار ایران رو زیر سوال برد رفتنی که هست مگه کار این دولت هم تمام بشه وگرنه زورش از مجلسی ها بیشتره
  • قاصدک IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 3
    هویدا رو وقتی کردنش تو گور ، بعدا فهمیدن که چه غلطی کردند ، محمد جهان آرا و همرزمانش یکی بود ، حسین فهمیده یکی بود ، حججی یکی بود ، شهید باکری یکی بود ، دکتر چمران یکی بود ، اما اونها همه از پیش ما رفته اند ، لااقل قدر این یکی هائیکه هنوز هستند رو بدونیم در صحنه سیاست آقای ظریف و در صحنه رو در رویی با دشمن حاج قاسم سلیمانی . بیائید مرده پرستی رو کنار بگذاریم . کمتر با این حرفها زحماتشون رو کم رنگ کنیم .
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      1 0
      تاریخ تکرار می شود. علی را تا حد معاویه پایین می آورند...!!!
  • امیر IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 3
    مردم دیگر روی خوش به شما افراطیون نشان نخواهند داد. اینقدر داد بزنید تا............
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      2 0
      تو مردمی چرا به ما مردم خودت را تسری و تحمیل می کنی
  • احد GB ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    3 0
    من در اروپا و ایران زندگی میکنم این زندگی پر سفر به من فهموند که ایران اگر مدیریت و اتحاد داشته باشه موفق میشه .
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    4 1
    تیم جواد ظریف همراه با دولت تدبیر امید تمام گامهای قدم به قدم پیشرفت جمهوری اسلامی ابران رو در برجام یکجا به قبل از انقلاب برگرداندند دستشون درد نکنه مبارک باشه ایشاا...
  • مجید IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    4 4
    سیاستمداران دنیا ظریف را کاربلد میدانند ما وزیرمان را قبول نداریم؟!!
    • محمدرضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      4 0
      وقتی شریک دزد باشی و رفیق قافله، معلومه دزدان از شما تعریف و تمجید خواهند کرد. بقال میگه ماستم ترشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      0 0
      سیا ست مداران دنیا تمایل شدیدی به سرقت ثروتهای کشورهای جهان سومی یا در حال توسعه بنفع کشور خودشان دارند انها چرا از کاربلدی ظریف که یک *** میباشد حمایت میکنند چرا از سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد اسبق صلح امیز هسته ای ایران حمایت نمیکنند . چون سعید جلیلی حاضر به تحمیل خواسته های غرب و اروپا نشد و از دست اوردهای بومی صنعت صلح امیز هسته ای ایران دفاع کرد و از کار بلدی گاگول هایی مثل ظریف دفاع وحمایت میکنند وچنین گاگول ها رو کار بلد میدانند چون خوب میدانند ***هایی امثال ظریف تابعیت کشور ثانی را به کشور خود ترجیح میدهند
  • ادم IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 7
    اینجا جهان سومه اسلحه دست کیه ظریف چیکارست انگار تو سوئیس زندگی میکنه
  • ایرانی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 3
    وزیر امورخارجه چین دکتر ظریف را یکی از پرکارترین وزاری خارجه در عرصه بین الملل و لایق جاجایزه صلح نوبل می دانند اونوقت در کشور خودش مورد هجمه قرار می گیرنند.
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      1 0
      راست گفته وزير خارجه چين آدمي كه تو ٥ سال يكجا اينهمه به مملكت خسارت زده داشته كار ميكرده يكبند ديگه! منتها براي كي؟
    • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      0 0
      و چینی ها که چقدر دلشان برای ما سوخته است و اصلا دنبال منفعت خود نیستند!
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 0
    اگر من شهروند عادی در یک تریبون عمومی حرفهای ظریف را بگم درباره پولشویی اشکالی ندارد؟ کسی با من برخورد نمیکنه؟
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    3 0
    به امید اینکه مردم موقع انتخابات به اندازه خرید پیاز دقت کنند.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      1 0
      قربون دهنت پیازو خیلی باهال اومدی حضرات بادروغ دیوار کشی روی کار اومدند و با دروغ به عقب بر نمی گردیم برجام توانستند دوبال پرواز ایران رو ببندند حتما با اف ای تی اف هم ایرانیان رو زمین گیر خواهند کرد علی برکت ا...
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    5 2
    ظریف مارا چندین سال به عقب برد چون نه انقلابی عمل کرد نه دیپلماسی
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 0
    بالاخره ما نفهمیدیم ظریف تبعه آمریکاست یا انگلیس؟
  • جواد از مشهد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 2
    بی انصاف، ناجوانمردانه، کینه توزانه تنها تعبیری است که از این مصاحبه محمد مهدی محمدی به نظرم آمد. از ایشان توقع تحلیل اینگونه را نداشتم. خدا آخر و عاقبت همه را ختم به خیر کند
  • ا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 1
    دلواپسان خواهشا یک زنگ به ایت الله علم الهدا و ایت الله مصباح بزنند و درباره امیرکبیر سوال کنند و حتی از ایت الله صدیقی هم استفاء بفرمایند هرچه فرمودند اینجا بنویسند حتی اگر ناسزای تند بود بعد بیاییم در مورد امیر کبیر حرف بزنیم چون ظاهرا کسی مواضع اقایان در باره امیر را نمی دانند .با پاره کردن قرارداد الجزایر تویط صدام نتانیاهو و دوستان داخلیش جشن گرفتن و با پاره شدن برجام باز نتانیاهو دوستان داخلیش و وهابیت داخلی و خارجی جشن گرفتن واین وجهه اشتراک امیر کبیرها و میرزا آعاسی ها و قاتلان امیر کبیرهاست
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      2 1
      یک سوال راحت: اگر برجام اینقدر قرداد خوبی بود چرا آمریکا بی هیچ هزینه ای توانست از آن خارج شود؟ جز اینکه مطمئن شد با وجود خروج از برجام ایران هرگز به غنی سازی باز نخواهد گشت؟
  • لیلا IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 2
    مگر ما چه کسی هستیم که اینگونه راحت در مورد دکتر ظریف و دیگران قضاوت می کنیم؟مگر ما کاملا از سیاست پشت پرده خبر دار هستیم؟ درست هست که اثرات دیپلماسی بزرگان کشور را در زندگی روزمره مون می بینیم ،ولی ما که سواد سیاست نداریم.هر کس برای خودش در این کشور صاحب نظر است در هر رشته و تخصصی. این که صحیح نیست.آوازه سردار سلیمانی،آمریکاییها را می ترساند.آوازه ظریف در گفتگو ،اکثر سیاستمداران را شگفت زده کرده است. جناح بازی بلای جان ما شده است.نوشته های عزیزان را می خوانم، می بینم به اسانی به سردار سلیمانی توهین می کنید و به دکتر ظریف. ما فقط باید به فکر کشور عزیزمان ایران باشیم.هر کس در خدمت ایران و ایرانی بود از او حمایت بکنیم و گرنه تا پای جان در مقابلش می ایستیم. اینقدر هم به همدیگر توهین نکنیم.طلایه دار تمدن هزارساله هستیم.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      1 0
      چطور آن وقتی که علیه امثال احمدی نژاد و جلیلی فحاشی می کردند استاد فن سیاست بودید؟ حالا ناگهان شده اید بی اطلاع؟ خودتان را گول می زنید. خائن خائن است. چه در زمان قجر و چه زمان فعلی.
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 2
    روزی که واقعیت در این کشور مشخص گردد قدر مردان بزرگ مانند ظریف را خواهید فهمید و ان زمان خیانتکاران واقعی که سد راه پیشرفت کشور و ضربه به اقتصاد و ملت بودند مانند همبن اقای محمدی روشن خواهد شد
  • ققنوس IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    3 1
    یکی از دوستان نوشته بود ما از دفاع در خرمشهر به مرز سرزمینهای اشغالی رسیده ایم که غرور آفرین است اما همین دوست عزیز بفرماید در مورد فساد و فحشا و اعتیاد و قاچاق کالا و رشوه و دزدی و اختلاس و هزار کوفت و زهرمار دیگر چه کرده ایم ؟ آیا همه اینها که در زمان دولتهای متفاوت چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا بصورت تصاعدی روبفزونی گذاشته کار ظریف است ؟ همه روسای جمهور دولت هایی که سرکار آمده اند در حلقه یاران انقلاب بوده و مورد تائید شورای نگهبان ، و حکم تنفیذ رهبری را داشته اند اما در زمان هر کدام از آنها نسبت شخص قبل ، افراد بیشتری از جامعه در زیر خط فقر قرار گرفته اند و هر جناحی هم که سر کار بوده مدعی خدمت و پیشرفت کشور بوده اند پس اینهمه مشکل و گرفتاری که گریبانگیر مردم است از کجا ناشی شده است ؟ بعد از چهل سال اکثریت مردم از رفاه و آسایش و آرامش نسبی برخوردار نشده اند ! هر سال به تعداد افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و ... غیره اضافه میشود و بسیاری از مردم هم با سیلی صورت خود را سرخ میکنند ! اکثریت جامعه امیدی به بهبود وضع زندگی خود ندارند و سرخورده و مایوس شده اند ! آیا همه این اتفاقات در زمان این دولت و پس از برجام رخ داده است ؟ یک سوال دیگر چرا همه دولت هایی که بعد از امام سرکار آمده اند از طرف عده ای تکفیر و در مقابل نظام و انقلاب و همراستا با استکبار و ضد نظام و یا منحرف تعریف شده اند ؟ یعنی انقلاب و نظام ما از اول توسط افراد ضد انقلاب و طرفدار غرب شکل گرفته است؟ و همه اینها نفوذی دشمن بوده اند ؟ پس بهتر است به همدیگر تهمت نزنیم همدیگر را تخریب نکنیم !!!
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      2 1
      خیر. ما می می گوییم فساد و فحشا یعنی تفکر ظریف و تفکر خاتمی. کسانی که به جای ایجاد اشتغال و ازدواج برای جوانان راه ترویج دوست پسر و دوست دختر و رقاصی و کنسرت را ترویج کردند. والا کی در دهه شصت با وجود ابرمردی مانند خلخالی از این خبرها بود؟ میزان آمار فحشا و اعتیاد نزدیک به صفر شد و اصلا معتاد جرات ابراز وجود در خیابانها را نداشت. چه رسد به فروش آزادانه مواد مخدر در پارکها.
  • جلال IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 1
    مشرق دروغگو میگه که امثال اقای قدوسی خوبند زنده باد دکتر ظریف
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 1
    این دلواپسی غیر از تخریب چه هنر و جنمی دارن؟
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 1
    ظریف در تاریخ ایران جایی بهتر از رجال بی کفایت قاجار نخواهد داشت....
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 0
    یادش بخیر جلیلی میگفت آمریکایی ها وعده ی یه دور آبنبات میدن حالا اونم بدن یا ندن.آب نبات هم به مستر روحانی و اعوان و انصار ندادن
  • واقعیت IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    1 3
    بخدا خیلی بده اکثر پیام ها کا خوندم حرف خدا پسندانه و بی طرفی نبود ای آدم های که جناحت مهمتر کشورته دست از ابله بازی در بیار هر آدم هم کار درست انجام میده هم اشتباه! این مدل حرف زدن آب تو هونگ دشمن و ای مقاله نویس مشرق نیوز. والله که آخرتت با ندیدن واقعیت حزب گرایی فروخته مفت حتی این آقا محمدی اولا مگر رهبری این چیزها نمیدونن که شام همش دم از اشتباه میزنی آقا کاملا در جریان مستقیم برجام بودن پس تو مرد نا حسابی از اینکه نظام به هدف برجام نرسیده و دشمن به هدفش(تحریم‌ها) رسیده خوشحالی و دوما والله دینت فروختی به جناحت چون با این دید مقاله نویسی فقط هدفت بزرگ نمایی تحریم ضعف دولت و ضعف نظام و تخریب افکار به کل نظام؟ نکنه خدای نکرده با صهیونیست ها هم هدفی خواسته یا ناخواسته آب تو هونگشون میریزی بجای اینگه دستاورد بگی خوشحالی از ضعفها؟ تو همونی و مقالات خوندم که از احمدی نزاد طرفداری میکردی که اخیرا به رهبر توهین می‌کرد الان همه وزیرانش تو زندان یا اون وزیر امور خارجه که حتی فارسی بلد نبود حرف بزنه خوبه که مایه شرم ایرانیا میشد آمد کشور نابود کرد رفت تو همونی که سنگ احمدی نزاد به سینه میزدی الان سنگش تو سرت بزن فقط همین میتونم بهت بگم آخرتت به دنیا نفروش و بی غرض و با هدف سر بلندی ایران نظام مقاله بنویس که خدای نکرده در آخرت با منافقین و فاسقین محشور نشی!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      3 0
      امام حسن علیه السلام هم در جریان کامل خیانتهای امثال عبیدالله بن عباس بود. اما چه کاری توانست بکند؟ وقتی خواص خیانت کنند و مردم پشت سر آنها بروند کار به نرمش قهرمانانه کشیده می شود. آنهمه خط و نشان و خط قرمز چه نتیجه ای داشت؟ ظریف کار خودش را کرد. اشاره رهبری به کتابی که ترجمه خود ایشان است خیلی جالب بود. کتاب صلح امام حسن علیه السلام پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس