برخورد شدید با سود سپرده بالاتر از ۲۰ درصد/ بازگشت تدریجی به مصوبه شورا

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است بانک مرکزی از این به بعد با افتتاح حساب با سپرده یکساله با نرخ سود سپرده بالای 20 درصد به شدت برخورد خواهد کرد.

به گزارش مشرق، در جلسه اخیر رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها موضوع نرخ سود بانکی مطرح شد که در اخبار رسمی به آن اشاره‌ای نشده بود.

همتی در این جلسه تاکید کرده است از امروز به بعد بانک مرکزی با بانک‌هایی که بالاتر از 20 درصد سود سپرده پرداخت کنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بخشنامه بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک‌ها

محدودیت تراکنش بانکی برای هر کدملی آغاز شد/سقف تراکنش ۱۰۰ میلیون تومان در ۲۴ ساعت

وی تصریح کرده است از نظر ما نرخ سود همانی است که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است (15 درصد نرخ سود سپرده یک‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شورای زیاد است به صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حرکت می‌کنیم. همانطور که برای کاهش نرخ ارز گام به گام حرکت کردیم برای نرخ سود بانکی هم از این روش استفاده می‌کنیم.

همتی بر التزام بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرده و گفته است در گام اول از امروز نرخ سود بالای 20 درصد نباید داشته باشیم و اگر بانکی بالاتر از این نرخ سود سپرده تعیین کرد، به طور جدی و به سرعت با آن بانک برخورد می‌کنیم.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ما از وضعیت نرخ سود سپرده در شبکه بانکی، نرخ سود در چندین بانک خصوصی بالاتر از 20 درصد بوده است.

بانک‌های خصوصی به دلیل پرداخت نرخ سود بالا و سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک در ۵ سال اخیر بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته‌اند که این رقم به تنهایی حدود یک سوم پایه پولی کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس ۸۵ درصد کل سپرده‌های سیستم بانکی متعلق به ۲.۵ درصد افراد جامعه است. بنابراین بانک مرکزی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی برای بازپرداخت سود سپرده به ۲.۵ درصد از ثروتمندترین افراد جامعه خلق کرده است.

دلیل اصلی اضافه برداشت بانک‌های خصوصی ناترازی منابع و مصارف این بانک‌ها در چند سال اخیر بوده است. صورت های مالی نشان می‌دهد نرخ بالای سود سپرده از دلایل اصلی شکل‌گیری این ناترازی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • CA ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    6 1
    وقتی تورم 53 درصد است ... نرخ سود بانکی باید 2 درصد بیشتر باشد تا ارزش پول مردم حفظ شود . بنابر این نرخ سود باید حدود 55 درصد باشد.
  • CA ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    7 2
    کاهش سود بانکی یعنی افزایش نرخ ارز و طلا ....
  • CA ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    8 0
    این تصمیم به نفع بازار است کمی حوصله داشته باشید. اتفاق جالبی خواهد افتاد. قبلا هم چنین تصمیماتی در بانک مرکزی گرفته شد و نتایج جالبی داشت. افزایش ۳ برابری قیمت ارز و طلا در راه است.
  • CA ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    7 0
    این دولت داره با اعصاب مردم بازی مبکنه. بانک مرکزی میگه سود باید بیاد پایین... رئیس جمهور میگه بنزین باید گران بشه... این یعنی چی ؟
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 1
    ما نفهمیدیم اخرش گرفتن سود بانکی ربا هست یا نه ؟ اگر هست که نگیرید اگر به بهانه تورم باید بگیرید پس ربا بی معناست .
  • US ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 0
    شیخ قبلا فرموده بودند که نرخ دستوری اشتباه است.. . حالا حتما نظرشان عوض شده
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      2 0
      این شیخ او شیخ نیست اون وقت سرخوش وسر حال بود ولی خالا چی
  • GR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 0
    تنها راه نجات کشور ، استعفای حسن روحانی است
  • میلاد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    1 4
    این شیخ همه افکارش فرق داره.اون شیخ می گفت :مردم باید حداقل دو درصد سود سپرده بیشتر از تورم بگیرند ولی این شیخ میگه چون تورم صددرصدی داریم ،سود بانکی را باید به 20 در صد کاهش داد یعنی 80درصد کمتر از تورم.اون شیخ میگفت:بنزین باید تک نرخی بشه و تک نرخی هم کرد ولی این شیخ میگه :چه اشکالی داره که بنزین چند نرخی بشه؟و...اون شیخ میگفت:احمد نژاد سود بانکی را به اشتباه یک شبه 3درصد پایین آورد و قیمت ارز را دو برابر کرد،ولی خودش سود را حداقل 5درصد پایین آورد و قیمت ارز را 5 برابر کرد.و...
  • ایران IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 2
    برید خجالت بکشید تورم 100 درصد شده اینا هنوز دست شون تو جیب مرده بخدا کمرمون زیر این همه گرانی و تورم شیکسته چقد دروغ چقد بی کفایتی خدا ازتون نگذره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس