جزییات بسته حمایتی وزارت بهداشت برای ۱۳۱ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بسته حمایتی وزارت بهداشت، بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، ام اس، EB (پروانه‌ای) را تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش مشرق، دکتر مهدی شادنوش گفت: طبق وعده‌ای که از قبل به بیماران خاص و صعب‌العلاج کشور داده شده،  بسته حمایتی از این بیماران در این مرکز تدوین و توسط معاونت درمان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و از دهم آذرماه امسال قابلیت اجرایی پیدا کرده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: در این بسته، حفاظت مالی بیماران خاص و صعب العلاج در برابر هزینه‌های بالای این بیماران که مشکلات زیادی را برای خانواده آنها می‌تواند به وجود آورد، دیده شده است.  

بیشتر بخوانید:

توضیحات روابط عمومی وزارت خارجه درباره نامه ظریف به وزیر بهداشت

شادنوش با بیان اینکه هدف وزارت بهداشت حمایت مالی از این هموطنان است، افزود: پوشش حداکثری سهم بیمار برای خدمات تایید شده در دستورالعمل دیده شده است. همچنین بیماران آسیب‌پذیر به منظور هدفمندسازی پرداخت یارانه سلامت به آنها شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه برای مراقبت‌های بیشتر بر روش‌ها و کارهایی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد ساختار گزارش‌ها نظامند شده،  افزود: با این کار می‌توان سیاستگذاری‌های بهتر و دقیق‌تری را اتخاذ کرد. همچنین پروتکل‌ها و راهنماهای مصوب برای مدیریت بیماری‌های خاص و صعب العلاج و پیوند مستقر و بکار گرفته شده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این گروه از بیماران می‌توانند تمام خدمات درمانی و دارویی‌شان را در بیمارستان‌های دانشگاهی دریافت کنند، افزود: در صورتی که مرکز دانشگاهی موردی از زیرساخت‌های ارائه این خدمات را نداشته باشد با تعرفه‌های مشخص می‌تواند در قالب قراردادهایی این خدمات را به بخش‌های دیگری خارج از دانشگاه برون سپاری کند.

وی اظهار داشت: خدماتی که در این بسته برای بیماران خاص و صعب‌العلاج دیده شده است، شامل خدمات تشخیصی، درمانی، دارویی و توانبخشی است.

شادنوش یادآور شد: تامین داروی این بیماران براساس برنامه مجلس شورای اسلامی با تاکید و اولویت بر مصرف داروهای تولید داخل است و اگر دارویی تولید مشابه داخلی نداشته باشد، مطابق قانون از این بیماران حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. همچنین داروهای مورد نیاز این بیماران باید در مراکز ارائه خدمت تامین شود و طبق قانون کلی طرح تحول نظام سلامت باید از هرگونه ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان پیشگیری شود.

وی در ادامه اضافه کرد: خدمات دندانپزشکی برای کلیه بیماران خاص و صعب‌العلاج در این بسته تعریف شده است و طبق آن باید به این بیماران خدمت ارائه شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه این بسته سالیانه حدود ۴هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد، افزود: در این بسته حمایتی ۱۳ بیماری خاص و صعب‌العلاج شامل بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، ام اس، EB (پروانه‌ای)،  MPS،  پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب، پیوند پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه پوشش داده می‌شوند که در مجموع شامل ۱۳۱ هزار نفر می‌شوند.

شادنوش تاکید کرد: در این بسته تمام خدمات بیماران خاص رایگان می‌شود و تنها در پیوندها فرانشیزی که از قبل هم وجود داشت دریافت می شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ابراز کرد: طی هفته‌های آتی بسته حمایتی بیماران SMA نیز تکمیل و ابلاغ خواهد شد که امیدواریم به واسطه آن بتوانیم اندکی از دغدغه‌های خانواده آنها را کاهش دهیم.

شادنوش افزود: خدمات بیماران سرطانی و پیوند مغز استخوان نیز به صورت جداگانه و در آینده‌ای نزدیک ابلاغ می‌شود به دلیل اینکه نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید تکمیل شود.

بنابر اعلام وبدا، وی با بیان اینکه تاکنون ۱۳ بیماری در این بسته حمایتی گنجانده شده، افزود: از مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم تا بیماری های بیشتری در این بسته پوشش داده شوند. امسال ۴۰ بیماری را به دولت پیشنهاد کردیم تا پس از ارسال و موافقت مجلس آن افراد هم بتوانند از حمایت‌های وزارت بهداشت بهره مند شوند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: امیدواریم که مجلس شورای اسلامی با تخصیص ردیف مستقل برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در برنامه‌های اعتباری، اعتبار واقع بینانه‌ای را برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در نظر بگیرد؛ چراکه بهتر است اگر قرار باشد تا ردیف و یارانه‌ای برای نیازمندان دیده شود، این بیماران در اولویت باشند تا بلکه مرهمی بر رنج  آنها باشد و ما نیز با توجه به زیرساخت‌هایی که در کشور به وجود آمده است تلاش می‌کنیم تا منابع این بخش دقیقا در جایی که باید، هزینه شود. در سال ۹۸ نیز با توجه به سیاست‌هایی که در وزارت بهداشت در جهت حمایت از این طیف بیماران وجود دارد و اعتباری که برای این بخش تخصیص داده می‌شود، امیدواریم بیماری‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 0
    طب اسلامی راآزاد و دانشگاهی کنند تمام این بیمارها درمان می شوندهزینه های درمانی یکهزارم الان میشود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس