حسن روحانی نمایه

رئیس جمهور گفت: تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران به عنوان شکل بارزی از تروریسم ملت ما را هدف قرار داده است.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در کنفرانس رؤسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه که به میزبانی کشورمان برگزار شد، بیان داشت: مایه خرسندی است که در کنفرانس رؤسای مجالس ۶ کشور حضور یافت. لازم می‌دانم از مجلس پاکستان به دلیل دوران مسئولیت یک ساله‌شان برای این کنفرانس و همچنین تعهداتشان برای کمک به این روند تشکر کنم.

بیشتر بخوانید:

لاریجانی:جنگ‌های منطقه‌ای نشان داده شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند

ظریف: آمریکا منطقه را تبدیل به انبار باروت کرده است

رئیس‌جمهور با تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان خاطرنشان کرد: جهان امروز ما شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای است. اعم از تغییرات آب و هوا، بحران‌های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگی یکجانبه‌گرایی، ‌افراطی‌گری و تروریسم.

روحانی اظهار داشت: با اغتنام از این فرصت نکاتی را درباره چند چالش جامعه بشری یعنی تروریست، افراطی‌گری و یکجانبه گرایی را مطرح می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریست از بدو تأسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده است و از این بابت متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده است.

رئیس قوه مجریه افزود: اقدامات تروریستی ازجمله شهادت ۷۲ تن از نمایندگان مجلس، دولت‌مردان و سیاست‌مداران در یک بمب‌گذاری در سال ۱۳۶۰ و شهادت رئیس‌جمهور و نخست وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در یک بمب‌گذاری دیگری در همان سال و شهادت بیش از ۱۷ هزار تن از مردم عادی در طول ۴۰ سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند.

وی ادامه داد: شهادت دانشمندان هسته‌ای در اوایل این دهه توسط عوامل تروریستی دولت‌های بیگانه، حمله تروریستی داعش در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی و حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز و حادثه دو روز گذشته در چابهار بی‌تردید این حوادث کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده دولت و ملت ایران برای مبارزه بی‌امان با تمام اشکال تروریسم وارد نکرده و نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ امروزه امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد. مسائل مهمی مانند امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت سیاسی، امنیت اجتماعی و روانی جامعه ما را در بر گرفته است و اخلال در هر یک از آنها می‌تواند در حوزه تروریسم تعریف شود. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران به عنوان شکل بارزی از تروریسم ملت ما را هدف قرار داده است.

وی بیان داشت: تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی در موضوع اقتصاد یک کشور و ایجاد رعب و ترس در دیگر کشورها جهت ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای آن بی‌تردید نمونه بارز تروریسم اقتصادی است. 

روحانی خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم گفت: منطقه ما امروز در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است. مقطعی که در آن تروریست‌ها، خشونت‌طلب‌ها و قانون‌شکن‌ها به دنبال راه انداختن گردابی از خشونت، فقر، تحریم، بحران، ترور و کودتا هستند. از پاکستان گرفته تا ایران، از افغانستان تا روسیه و از چین تا ترکیه. 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: آنها نمی خواهند ما دور هم جمع شویم و با هم گفتگو کنیم. کنار هم بنشینیم، همدل و همزبان باشیم، اما باید آنها بدانند این اراده ماست که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شویم. البته این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسئولیت خود را برای خشکاندن ریشه‌های خشونت به یاد داشته باشیم. موفقیت ما نیازمند مبارزه‌ای مستمر و خستگی‌ناپذیر در کشف سرچشمه‌های تباهی و کوشش دسته جمعی در خشکاندن این ریشه‌ها است. 

وی اظهار داشت: فقر و فساد و نابرابری از مهم‌ترین ریشه‌های خشونت‌های تروریستی در این منطقه است. در فضای توسعه نایافتگی است که اشکال گوناگون بزهکاری، قاچاق و پولشویی و تروریسم به یکدیگر ملحق می‌شود و امنیت جوامع انسانی را نابود می‌کند. صدای مردم منطقه به خوبی شنیده می‌شود که می‌گویند جنگ و خونریزی بس است. آوارگی و بی‌خانمانی، فقر و گرسنگی، دیوارکشی و همسایه‌کشی، نفرت و کینه، عقب‌ماندگی و تبعیض، تحریم و تحقیر کافی است. 

روحانی بیان داشت: زنان و دختران تحمل بردگی و محرومیت دوباره از تحصیل و اشتغال را ندارند. کودکان از برهنگی و آوارگی خسته شده‌اند و شهرها و روستاها دیگر انفجار و سوختن و ویرانی را برنمی‌تابند. 

رئیس‌ جمهور تأکید کرد: دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد که جوامع رشد طبیعی و راه حل‌های مرسوم خود را در مواجه با اختلافات و مشکلات بیابند. مداخله‌گران با پاشیدن بذر اختلاف و نفرت، کینه و خشونت را درو خواهند کرد. باید بیندیشیم که چگونه می‌توانیم آنهایی که آگاهانه میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تعمیق اختلافات و افزودن بر نابردباری‌ها صرف می‌کنند، چگونه متوقف کنیم. 

وی تصریح کرد: در برابر مداخله‌گران و زورگویان بایستیم و ترور و وحشت را بی‌پشتوانه بگذاریم. امروز هماهنگی و همکاری است که امنیت می‌آفریند. برای مقابله با خطرات مشترکی که مرز و قلم را نمی‌شناسند باید نگاهی تازه به مرز و قلمرو در پیش بگیریم و حاکمیت‌های منعطف‌تری داشته باشیم که با تقسیم عادلانه مسئولیت در برابر تهدیدات مشترک ما سازگار باشد. 

روحانی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم به سیل پناهندگان پایان دهیم باید خشونت و جنگ را افسار بزنیم. اگر می‌خواهیم تروریسم را شکست دهیم، باید به پیکار پول‌های ناپاک بشتابیم و برای چنین نبردی باید از کارآمدی حکمرانان یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پلیدی‌ها نباشد. 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در اینجا گرد هم آمدیم تا به خود و دیگران یادآور شویم که ملت‌ها و دولت‌های ما در پیوند با یکدیگر هستند. ما از دوران دور و از تاریخی کهن با هم بوده‌ایم. فرهنگ‌های ما در دادوستد سرزمین‌های پویا، تمدن‌های مشترک را آفریدند. تمدنی که از چین بزرگ تا آناتولی پهناور و از روسیه فراخ تا فلات قاره ایران که رسالتی سترگ در تمدن آسیایی به دوش کشیده است. 

وی افزود: ما فرزندان تمدن‌های بزرگی هستیم که اینک ما را به حراست و ارتقای خود فرا می‌خوانند. بگذارید به صراحت بگویم ما در معرض یورشی همه‌جانبه هستیم که نه‌تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند بلکه مصمم است پیوست‌های دیرپای ما را از هم بگسلاند. 

روحانی گفت: کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند. افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند، روسیه را تهدید می‌کند و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    6 0
    مشرق سلام: تو غلط کردی هیچ تحریمی تو کار نیست شیخ حسن این شعبده بازی ها رو جمع کن کار خونه وتولید کننده گرون فروشی میکنن .دولت هم جریمه هاش رو میخوره مشرق ان شاالله که منتشر بشه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    تحریم ها لغو وبرداشته نشده بود تا مجدد اعمال بشه!!!40 ساله اعمال شده وروز به روز دایره اش گسترده تر شده وهرجادولت ومسئولان به حرف رهبری گوش کرده وانقلابی عمل کردن تحریم ها کم اثرشده وهروقت عکسش اتفاق افتاده اثرتحریمها بیشترشده والبته اصل مشکل ضعف مدیریت است که باعث قدرت گرفتن وبهانه شدن تحریم میشود!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس