کد خبر 916860
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
صادرات نمایه

درحالی‌که طرف قراردادهای اصلی فرانسوی، قرارداد خود با کشورمان را به هم زده‌اند، واردات لوازم بهداشتی، غذای سگ و گربه، فندک جیبی و از این قبیل از فرانسه ادامه دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: شرکت فرانسوی توتال ازجمله شرکت‌های مشهور عرصه نفت و گاز است که جز خیانت و بدعهدی، دستاورد دیگری برای کشورمان نداشته است.


اما بدعهدی‌های شرکت فرانسوی ظاهرا هیچ درسی برای دولتمردان نداشت، چنانکه در پسابرجام نیز دولت طی چندین مذاکره بالاخره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را در تیرماه ۹۶ با این شرکت امضا کرد. این قرارداد ۴/۸ میلیارد دلاری با مشارکت ۵۰/۱ درصدی توتال، مشارکت ۱۹/۹ درصدی شرکت پتروپارس ایران و مشارکت ۳۰ درصدی شرکت ملی نفت چین (CNPC) منعقد شد. توتال این بار نیز یک سال پس از عقد قرارداد با ایران، با خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام بدون هیچ اقدام مثبتی برای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی از ایران رفت. البته باز هم داستان رفتن توتال تکرار خروج سال ۹۱ بود، توتال بدون اینکه ریالی غرامت بابت بدعهدی و نقض قرارداد یک‌طرفه بدهد، نقض عهد کرد.

بیشتر بخوانید:

کلاه تازه اروپا برای ایران؛ کانال مالی منهای نفت!

رایزنی وزرای فرانسه،‌ آلمان و انگلیس درباره سازوکار ویژه مالی

۳ عضو اروپایی برجام پیشگام اجرای تحریم‌ها


فرهیختگان همچنین با اشاره به بدعهدی مشابه شرکت‌های پژو و رنو و ایرباس نوشت: صادرات کالاهای فرانسوی به ایران نزدیک ۸۰۰ میلیون دلار در هفت ماهه اخیر بوده است.


نکته دیگر در روابط تجاری دو کشور ایران - فرانسه، حجم اندک صادرات ایران به این کشور اروپایی است، به‌طوری‌که میزان صادرات ایران به فرانسه به جز سال‌های ۸۹ و ۹۰، در هیچ سالی به فراتر از ۴۰ میلیون دلار نرسیده است. براین اساس در مقام مقایسه واردات  نزدیک به ۱/۸ میلیارد دلاری کالاهای فرانسوی از سوی ایران در سال ۹۶، تقریبا حدود ۴۵برابر صادرات ۳۹ میلیون دلاری ایران به فرانسه است که این روند در هفت ماهه سال جاری نیز برقرار بوده است. حجم اندک صادرات ایران به فرانسه از این منظر دارای اهمیت است که کل صادرات ۲۱ میلیون دلاری ایران به فرانسه در هفت ماهه سال ۹۷ حدود ۳۸ درصد کمتر از واردات ۳۴/۳ میلیون دلاری اقلام غیرضرور یا دارای مشابه داخلی است که از فرانسه در همین مدت به ایران صادر شده است. لذا مشخص است فرانسوی‌ها در تجارت کالایی نیز به رغم مزیت‌های صادراتی کالاهای ایرانی به این کشور، کالای ایرانی را به بازارهای خود راه نمی‌دهند.


بررسی داده‌های آماری گمرک ایران نشان می‌دهد بخش بزرگی از صادرات فرانسه به ایران شامل اقلام غیرضرور یا دارای مشابه داخل است، به طوری که در سال ۹۶ حدود ۲۹ میلیارد تومان انواع شامپو، ۲۲/۳ میلیارد تومان مکمل‌های غذایی، ۳/۵ میلیارد تومان رژلب، نزدیک به دو میلیارد تومان تیغ و خودتراش سلمانی، ۱/۸ میلیارد تومان فندک جیبی، ۸۳۳ میلیون تومان صابون حمام، ۳۳۷ میلیون تومان چسب زخم، ۱۷/۵ میلیون تومان دفترچه مشق و ۱۶/۷ میلیون شانه و گیره است. در هفت ماهه سال‌جاری نیز در کنار اقلام واسطه‌ای و سرمایه‌ای، ارزش ریالی واردات ۲۲ قلم کالای غیرضرور یا دارای مشابه داخلی همچون لوازم آرایشی، مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها، انواع شامپو، فرآورده‌های غذایی سگ یا گربه، صابون، آب پرتقال، تی‌شرت، جوراب و لباس زیر، شیرینی و بیسکویت، نوار چسب، نخ، مربا و ژله، مدادتراش و تیغه آن، زیرانداز و ... بیش از ۳۴/۳ میلیون دلار است که اگر ارزش ریالی این اقلام را با دلار ۱۲۰۲۰ تومانی بازار محاسبه کنیم، در هفت ماهه سال‌جاری بیش از ۴۱۳ میلیارد تومان اقلام غیرضرور از فرانسه به کشورمان وارد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس