آزاده علی اکبر مصطفوی

در مشکلات کوتاه‌مدت با همت و پاک‌دستی مسئولان و مساعدت مردم می‌توان توطئه‌های دشمنان را خنثی و مسائل را حل کرد، اما در مشکلات بلندمدت نیاز مبرم به تغییر و تحول اساسی در زیرساخت‌های کشور داریم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سردار سیدعلی‌اکبر مصطفوی از مبارزان قبل از انقلاب بود که با آغاز جنگ تحمیلی نیز به جبهه ها شتافت و به اسارت دشمنان در آمد. او 10 سال در زندان های عراق بود و پس از بازگشت به عنوان آزاده ممتاز، سعی کرد تا دانش نظامی خودش را در اختیار نسل جوان قرار دهد. آنچه در ادامه می خوانید، یادداشتی به قلم اوست:

اپیزود اول: فرهنگ

مشکلات مختلف جامعه را می‌شود به دو بخش تقسیم کرد: کوتاه‌مدت و بلندمدت. در مشکلات کوتاه‌مدت با همت و پاک‌دستی مسئولان و مساعدت مردم می‌توان توطئه‌های دشمنان را خنثی و مسائل را حل کرد، اما در مشکلات بلندمدت نیاز مبرم به تغییر و تحول اساسی در زیرساخت‌های کشور داریم. مهم‌ترین زیرساخت جامعه فرهنگ است که ارتباط نزدیک با آموزش و پرورش دارد. البته دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف، دوست و دشمن را به حیرت واداشته جز همین یک مورد که بسیار ضعیف عمل شده است. این در حالی است که تمام زیرساخت‌های کشور در ابعاد مختلف به نظام آموزش و پرورش مرتبط می‌شود.

کودکان جامعه هم‌چون زمین‌های پاک و بکر هستند. اگر روی اذهان آنان خوب کار شود، برداشت خوب خواهیم داشت و اگر خوب کار نشود حاصلی جز تباهی برای جامعه در بر نخواهد داشت. در واقع اگر نظام آموزش و پرورش عملکردش درست باشد حوزه علمیه و دانشگاه حرفی برای گفتن دارند. در غیر این ‌صورت، تمام تلاش‌ها آب در هاون کوبیدن است.

اپیزود دوم: اقتصاد

در وضعیت فعلی اقتصادی برای ایجاد عدالت و رفاه اجتماعی و حمایت از نیازمندان جامعه می‌توان به راهکارهای زیر عمل کرد:

* راهکار اول

 در این شرایط، جامعه از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی توقع دارد که در پاک‌دستی در اولویت قرار گیرند. چرا که آن‌ها هم وظیفه شرعی دارند و هم این که مردم آن‌ها را به این جایگاه رسانده‌اند. میزان حقوق نمایندگان شاید مسئله زیاد مهمی نباشد، اما از امتیازاتی که به آنان تعلق می‌گیرد و سطح زندگی آنان را از نظر رفاه تغییر اساسی می‌دهد نمی‌توان چشم پوشید. بخشی از افراد که میلیون‌ها تومان در انتخابات هزینه می‌کنند برای میزان حقوقی که قرار است از مجلس بگیرند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه به دنبال کسب امتیازاتی هستند که نظام از طرق مختلف مستقیم یا غیرمستقیم برای چنین پستی در نظر گرفته است. آیا در کشورهای دیگر هم همین‌گونه عمل می‌شود؟ آیا افراد برای کسب امتیاز، کاندید نمایندگی می‌شوند؟

مردم متوجه این امتیازات هستند چون زندگی قبلی بسیاری از افراد را دیده‌اند. بعد از آن را هم می‌بینند و مقایسه می‌کنند. مردم می‌بینند بعد از نماینده شدن چه تحول شگفت‌آوری در رفاه آنان به وجود می‌آید. از طرف دیگر، عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی مثل تعهد به پیگیری اجرای عدالت و ایجاد رفاه در جامعه باعث شده مردم چندان به آن‌ها خوشبین نباشند. لذا جا دارد نمایندگان برای تغییر این دیدگاه، در کارهای خیر پیشقدم شوند و قسمت اندکی از سرمایه‌های فراوان‌شان را هزینه نیازمندان و حمایت از نظام کنند.

* راهکار دوم

آنان که پس از پیروزی انقلاب از ضعف مدیریت در جامعه، سرمایه‌های فروان با کم‌ترین تلاش انباشته کرده‌اند و در عین حال خود را مدافع و طرفدار سرسخت نظام و ولایت فقیه می‌دانند داوطلب شوند و یک قسمت از اموال خود را برای رضای خدا در راه رفع نیاز نیازمندان صرف کنند.

* راهکار سوم

راهکار سوم ترویج فرهنگ ساده‌زیستی در جامعه است. می‌توان به‌منظور پرهیز از اسراف و تبذیر، برای مراسم‌ پرهزینه و غیر ضروری نهادهای دولتی، قانون وضع کرد تا از کارهایی که برخلاف رضای خدا و منافع ملت است جلوگیری شود.

* راهکار چهارم

می‌توان با جذب نخبگان علمی از خروج آنان به خارج از کشور به عنوان سرمایه‌های معنوی جلوگیری کرد.

* راهکار پنجم

دریافت مالیات خصوصا از سرمایه‌دارانی که از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

* راهکار ششم

قطع یارانه افراد غیر نیازمند. بسیاری افراد در جامعه هستند که اگر یارانه نگیرند هیچ آسیبی به معیشت آنان وارد نمی‌شود. در حالی که با قطع یارانۀ آن‌ها مشکلات بسیاری از نیازمندان حل می‌شود.

* راهکار هفتم

حاکم کردن شایسته‌سالاری در نظام.

* راهکار هشتم

مبارزه اصولی، قاطعانه و مستمر با قانون‌شکنان و غارتگران.

* راهکار نهم

استفاده بهینه از ذخایر و منابع سرشار خدادی کشور، خصوصا سرمایه‌های مستعد فراوان انسانی.

* راهکار دهم

تولید صنایع و کالاهای داخلی، با کیفیت بالا.

* راهکار یازدهم

خودباوری و اتکا به خود. همان کاری که بسیاری از دولت‌ها برای نجات کشورشان از بحران کرده‌اند. به عنوان نمونه کشور هند.

* راهکار دوازدهم

مبارزه قاطعانه با تحریف دینی، خرافه‌گویی، افراط و تفریط.

آن چیزی که در اجرای موارد فوق بسیار مهم است به‌کارگیری انسان‌های آگاه، باتقوا، شایسته، متخصص، با تجربه بالا و با سابقه درخشان و البته مهم‌تر از این‌ها نظارت دقیق بر اجرای این امورِ بااهمیت است. طبق آمار، ایران رتبه اول ظرفیت‌های استفاده نشده در دنیا را داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس