جلیقه زردها

هر چه تهدیدات پلیس بیشتر می‌شود پراکندگی اعتراضات در نقاط مختلف فرانسه بیشتر شده و بیش از پیش به خشونت کشیده می‌شود.

سرویس جهان مشرق- بزرگترین اعتراض داخلی در دوران ریاست‌جمهوری امانوئل مکرون وارد هفته سوم شد. هر چه اعتراضات جلیقه‌زردها ادامه می‌یابد، تهدیدات پلیس بیشتر می‌شود اما پراکندگی آن در نقاط مختلف فرانسه نیز بیشتر شده و بیش از پیش به خشونت کشیده می‌شود.

گسترش اعتراضات در فرانسه

شکستن شیشه‌ها از جمله مغازه‌های متعددی در خیابان Rue de Rivoli، آتش‌زدن خودروهایی که به پای طاق پیروزی کله‌پا شده‌اند و ایجاد راه‌بندان در خیابان مشهور شانزه‌لیزه حالا دیگر به یک رویه روزانه در پاریس تبدیل شده  و روش‌های خشن‌تری از سوی تظاهرکنندگان بکار گرفته می‌شود. بستن تونل ارتباطی Fréjus با ایتالیا، قطع مسیر خودروها به فرودگاه نیس و آتش‌زدن یکی از ادارات مرتبط با ریاست‌جمهوری نشان از عمق فاجعه دارد.

خبر بد برای مکرون آنکه یورونیوز گزارش داده نانت، تولوز و تارب نیز حالا صحنه اعتراضی است که دو هفته گذشته در پاریس رسانه‌ای شد.

شاید ابتدا افزایش قیمت سوخت برای تظاهرکنندگان مطرح بود، اما اکنون کاهش عمومی سطح رفاه در بخش‌هایی از جمعیت فرانسه به یک اعتراض گسترده‌تر دامن زده است. راستگرایان و هواداران جبهه ملی پیشین با چپ‌های هوادار سوبسیدهای دولتی همدست شده‌اند و حتی آنارشیست‌ها که خود را «بُرندگان» نامیده‌اند در حال ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود هستند.

در همین زمینه :

فیلم/ بازدید ماکرون از خیابان شانزلیزه!

تیراندازی با اسنایپر به مردم معترض فرانسه +فیلم

شاید ابتدا بدونِ سر بودنِ این جنبش موجب شده بود مکرون و وزرایش به خود اجازه دهند با ادبیات تند نسبت به معترضان سخن گویند، معترضانی که بعضاً با ظاهر ساده خود محلات ثروتمند پاریس را برای خودنمایی انتخاب کرده بودند. مکرون گفت «آنچه این روزها در پاریس اتفاق می‌افتد هیچ ربطی به ابراز صلح‌آمیزِ خشمِ مشروع ندارد». اما حالا همین ویژگی موجب حضور گروه‌هایی با مرام مختلف در میان معترضان شده و به یک تهدید نسبت به دولت رئیس‌جمهور جوان تبدیل شده است.

دولت تلاش می‌کند با نمایش مغازه‌های خردشده یا آسیبی که به نمایشگاهِ داخلی طاق پیروزی رسیده است، معترضان را اغتشاشگر معرفی کرده و مردم را از پیوستن به تظاهرات باز دارد. اما گویی بی‌اعتنایی به خواسته‌های اصلیِ جلیقه‌زردها طی دو هفته لشکرکشی خیابانی و توجه به حواشی، نتیجه عکس داده و قدرت آنها را بیشتر کرده است.

اکنون دیگر موضوع اعتراضات به نیروهای امنیتی و انتظامی پایتخت محدود نمی‌شود. دولت اولاً حاضر شده که با نمایندگان تظاهرکنندگان به مذاکره بنشیند و ثانیاً در حال بررسی اعلام وضعیت فوق‌العاده برای کنترل ناآرامی‌ است. تا همین حالا نیز دست‌کم ۲۷۰ نفر بازداشت شده و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند که یکی از آنها به دلیل ضربه سختی که به سرش خورده،  در کما است.

ادواردو فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه که سفر خارجی خود به نشست تغییرات آب‌وهوایی را لغو کرده، با دعوت به مذاکره تلاش کرد اغتشاشگران را از تظاهرکنندگانی که خواسته‌های مشخص و روش‌های مسالمت‌آمیز دارند جدا کند. وی گفت «ما آزادی بیان را به رسمیت می‌شناسیم اما به قانون نیز احترام می‌گذاریم.» تصویری از دو جلیقه‌زرد که در دفتر فیلیپپ به گفتگو نشسته بودند نیز منتشر شده است اما معترضان با بنری که روی آن نوشته شده بود «مکرون مردم را احمق فرض نکن!» پاسخ دادند.

دولت همچنین پیشنهاد داده که برای خرید خودروها و وسایل گرمایشی که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، یارانه بدهد، اما مگر چه تعداد از معترضان پولِ خرید چنین کالاهایی را دارند؟

آخرین خبرها حاکی است امانوئل مکرون پس از ترک بوینس آیرس که برای نشست گروه ۲۰ به آنجا رفته بود، به پاریس بازگشته و از طاق پیروزی، جایی که جلیقه‌زردها آخر هفته‌ها جمع می‌شوند بازدید کرده است.

گسترش تظاهرات به سایر کشورهای اروپایی

از هلند خبر رسیده که تجمع جلیقه‌زردها مقابل مجموعه پارلمانی در لاهه، پلیس را مجبور کرده آن را موقتاً ببندد. اما در بروکسل اعتراضات از این فراتر رفته است.

افرادی که پلیس تعداد آنها را پانصد نفر اعلام کرده، علی رغم حمله نیروهای انتظامی، دفتر نخست‌وزیر بلژیک را سنگ‌باران کردند.

رویترز گزارش داده که پلیس بلژیک علاوه بر استفاده از گاز اشک‌آور و آب پرفشار، به دستگیری ده‌ها نفر نیز اقدام کرده است. مردم نیز دست‌کم دو ون پلیس را از بین بردند و پس از حرکت به سمت دفتر نخست‌وزیری که حدود ۵۰۰ نفر می‌شدند، آن را سنگ‌باران کردند.

شارل میشل نخست‌وزیر جوان بلژیک که از متحدان مکرون به شمار می‌آید با مشکلات مردم همدردی کرد اما گفت «هیچ عفوی برای کسانی که به قصد تخریب آمده‌اند وجود ندارد و آنها باید تنبیه شوند». باید منتظر ماند که آیا سوءمدیریتی که در فرانسه به گسترش فاجعه‌بار اعتراضات انجامیده، در بلژیک نیز تکرار می‌شود.

منابع

https://www.nytimes.com/2018/12/01/world/europe/france-yellow-vests-protests-macron.html

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/12/01/yellow-vest-protesters-clash-police-paris-pictures/dutch-police-lead-small-group-yellow-jacket-protesters-away

https://www.reuters.com/article/us-france-protests/macron-visits-riot-damaged-arc-de-triomphe-state-of-emergency-mulled-idUSKBN1O1072

https://www.reuters.com/article/us-belgium-protests/brussels-police-battle-yellow-vest-protesters-idUSKCN1NZ19N

https://www.euronews.com/2018/12/01/yellow-vest-protests-close-tunnel-on-french-italian-border

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    41 3
    روحانی هنوز زنگ نزده دعوت به خویشتن داری کنه؟
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      9 23
      تو ایران معترضین یه همچین کارهایی کنن حکم تیر همشون صادر میشه.کلی هم برچسب بهشون داده میشه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    30 3
    سرمایه داری هم پایان کارشه
    • FR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      10 12
      عزیزم اینایی که توی خیابونن از دست راستی ترین گروه های فرانسه هستن، یعنی خیلی سرمایه دار دوست تر از دولت راست میانۀ حاکم. تازه از شوک فروریزی انگلیس و امریکا و ریختن صهیونیستها به دریا راحت شدیم، سرمایه داری رو بذارین فردا نابود کنین. الان آخر شبه
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      5 8
      آره سرمایه داری اخراشه این مردم به دنبال جمهوری اسلامی هستن پیشرفت شما رو دیدن هوس کردن
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    14 4
    اینها اغتشاشگرند.اگه تو کشور خودمونم بودن باز میگفتی معترض؟
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      15 0
      این ها هدف دارند اینها سوسیالیست هستند اینها از خارجی پول نگرفته اند اینها دنبال اجرای ایده ای القا شده به وسیله ماهواره و تلگرام نیستند اینها سوسیالیست هستند و آرمان های ملی سوسیالیتی را دنبال می کنند،
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      5 5
      جالبیش ینجاست که فقط به خاطر افزایش قیمت بنزین دارن این کارها رو میکنن اون وقت ایران هم قراره بنزین رو بکنه 2000 تومن حالا اگه مردم ایران صداشون در بیاد میشن عامل بیگانه و جاسوس و اغتشاشگر و فتنه گر
  • DE ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    8 14
    یه مشت شرق زده مزدور و مواجب بگیر هستن
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    24 0
    یه عکسی از این اغتشاشات! فرانسه هست که از چشمهای یه خانوم داره خون میاد. اگه این عکس برای ایران بود چه پوسترها و کارهای گرافیکی و رسانه ای که نمی ساختن. شبیه همون دختر بی حجابی که داره از روی پست برق می پره پایین.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    14 1
    همیشه شعبون یه بار هم رمضون . تحویل بگیرید.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    6 7
    «هیچ عفوی برای کسانی که به قصد تخریب آمده‌اند وجود ندارد و آنها باید تنبیه شوند».
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    17 4
    عالیه انشالله اروپا و آمریکا در آتش خشم مردمشون بسوزون که این همه سال مارو به حال خودمون نمیزارم.
    • سامان IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      8 0
      اروپا و آمریکا بهونست تا الان نفت میفروختن چه گلی به سر مردم زدن وقتی هیچی تو این مملکت سر جاش نیست اینجوری میشه
  • NL ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    21 4
    بهار اروپایی :)
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    1 7
    در مورد بمبهای اتمی تاکتیکی کوچک مقیاس دوش پرتاب اسرایل به مردم یمن هم گزارش دهید
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    10 1
    دمشون گرم باید کمکشون کنیم
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    21 2
    چه برخورد خشنی پلیسای ما در مقابل پلیسای فرانسه مربی مهد کودکن
  • AE ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    3 0
    جلیقه زرد ها فقط برای سیاست نئولیبرالی که مکرون در پیش گرفته به خیابان ریخته اند واعتراض می کنند .اما مردم ما در بطن سیاست نئولیبرالی هستند ودوم برنمی اورند.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    2 23
    خیلی خوشحال نباشین هرکی جای مکرون بیاد روابط فوق العاده خصمانه با ایران خواهد داشت
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      14 3
      چه بهتر.گور بابای هر چی اجنبییه.ما به هیچ کس احتیاج نداریم فقط به مردم خودمون احتیاج داریم که متاسفانه اونا رو داخل آدم نمیدونه دولت و فقط به فکر بیگانگان و خوشایند آنهاست
  • سهیل بشردوست DE ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    6 7
    البته تو فرانسه مردم عوامل و فریب خورده ی خارجی محسوب نمیشن!
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      7 2
      خب شما بگو کی از خارج کشورشون ساپورتشون میکنه؟ لابد ایران. فکر کن بعد اظهار عقیده کن، ببین کجا باید مقایسه کنی
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      5 2
      چون در عمل هم هیچ مقام و رسانه های خارجی از آنها حمایت نمی کند. آنها هیچ کس را در این دنیا ندارند. بر عکس خس و خاشاک شمال تهرانی که همیشه هزاران رسانه و دهها کشور قلدر از آنها حمایت می کنند.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    9 2
    اینها مردمی خداجو هستند. ما تجاوز و اعمال خشونت غیرقابل تحمل رژیم فرانسه علیه مردم را خلاف دموکراسی میدانیم!!! خخخخخ
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    11 3
    مکرون بمییر
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    18 3
    من نگران وضع حقوق بشر در فرانسه هستم . دولت فرانسه باید به حق مردم احترام بگذارد . دولت فرانسه باید دست از سرکوب مردم بردارد . ما پروند فرانسه را به شورای امنیت می بریم . ما فرانسه را بابت نقض حقوق بشر تحریم می کنیم
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    11 1
    قضیه سادس کشورهایی مثل فرانسه بر روی خون بشریت کشور ساختند یعنی با استعمار و قتل و عام میلیون ها نفر انسان بی گناه در آفریقا و ... و هزار و یک کثافت کاری ، منابع کشورها را غارت و به اقتصادشان واریز می کردند و به مردمانشان رفاه می دادند امروز اولا ملت ها هوشیارتر و باسوادتر شده اند مثل قدیم نمی تونن غارتگری کنند دوما کشورهایی مثل چین و ترکیه و ... وارد این کشورها شدند و انتخاب های جدیدی جلوی پای این ملت ها قرار دادند ، نتیجه اینکه دیگر نمی توانند آن رفاه گذشته را به مردمانشان بدن شک نکنید فرانسه ، انگلیس و ... ضعیف و نهایتا تجزیه خواهند شد این درس تاریخه قبلش برای اسپانیا ، پرتغال و ... این اتفاق ها افتاد .
  • حسین IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    3 0
    معترضین صرفا به دنبال امتیازات اقتصادی از دست رفته خود هستند و نمی توان آن را جنبشی ضد نظام سرمایه داری در کلیت اون بدونیم، منتهی ادامه سیاست های نئولیبرالی فرصت خوبی رو جهت ایجاد بحران برای این نظام و برهم خوردن ثبات و وضع موجود فراهم می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس