افشین قطبی

در سال های اخیر اسم قطبی برای سرمربیگری در چند تیم مطرح لیگ برتری مطرح شد ولی در حد گمانه زنی ماند و عملی نشد تا اینکه سرانجام این امر به واقعیت پیوست و هدایت تیم فولاد خوزستان را برعهده گرفت.

سرویس ورزش مشرق - یکی از خبرسازترین چهره های فوتبال بازهم به فوتبال ایران برگشت و سرمربیگری یک تیم لیگ برتری را برعهده گرفت.

صحبت از «افشین قطبی» است؛ مردی که با ادبیاتی خاص و واژه «قلب شیر» معروفش پس از سالها آنالیزوری و دستیاری در تیم های ملی آمریکا و کره جنوبی و همکاری با مربیان مطرح هلندی به یکباره در قامت سرمربی به تیم پرهوادار پرسپولیس آمد و به قول خودش پس از سال ها دوری به زادگاهش برگشت تا دین خود را به فوتبال ایران ادا کند. اتفاقا در فصلی که پرسپولیس با کسر 6 امتیاز از سوی فیفا جریمه شد، در یک دیدار دراماتیک با گل دقیقه 96 سپهر حیدری سپاهان را شکست داد و بالاتر از این تیم قهرمان شد تا محبوبیت قطبی چند برابر شود و لقب «امپراتور» را به نام خود بزند.

بیشتر بخوانید:

بازگشت افشین قطبی به لیگ برتر ایران

تکلیف بدهی مالیاتی افشین قطبی روشن شد

قطبی پس از ناامن خواندن ایران به ایران بازگشت! +عکس

این مربی ایرانی – آمریکایی پس از قهرمانی ایران را ترک کرد اما با پیگیری مدیران وقت بازهم پای میز مذاکره نشست تا بار دیگر روی نیمکت سرخپوشان بنشیند. اما این فصل نتایج بر وفق مراد پیش نرفت و چند روز پس از تساوی با صبای قم در استادیوم آزادی، قطبی به صورت ناگهانی با نوشتن یک نامه احساسی به هواداران پرسپولیس، 29 آبان 1387 شبانه ایران را به مقصد دوبی ترک کرد و علت این امر را نداشتن ثبات مدیریت و کمبود امکانات دانست. اما بعدها در یک گفتگو با رسانه های خارجی نداشتن امنیت جانی برای خانواده اش را به خاطر حمله برخی با سنگ به ماشینش بهانه کرد؛" وقتی از حمله لیدرهای تیم به ماشین همسرم مطلع شدم، فکر کردم آن امنیت اجتماعی که برای خانواده‏ام لازم بود، دیگر وجود ندارد و ممکن است دفعات بعد چاقو و تفنگ باشد. در ایران بعضی مواقع روابط بهتر از کیفیت، تجربه و دانش است!"

اما اتفاقات پس از این استعفای ناگهانی و مطرح شدن وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی سرمربیگری تیم ملی ایران به بهانه بودن این ادعای قطبی رنگ بیشتری بخشید. البته در حالی که سرمربیگری وی در تیم ملی تقریبا قطعی شده بود به یکباره علی دایی به عنوان سرمربی  معرفی شد و قطبی این امر را به خاطر لابی علی دایی با خدا دانست!

قطبی که اعلام کرده بود هرگز به ایران برنخواهد گشت، نتوانست 5 ماه بیشتر دوام بیاورد و پس از اخراج علی دایی و کناره گیری زودهنگام محمد مایلی کهن از سمت سرمربیگری تیم ملی، هدایت ملی‌پوشان فوتبال ایران در بهار سال 88 به افشین قطبی سپرده شد تا تمام آن ادعاها مبنی بر نداشتن امنیت به فراموشی سپرده شود!

قطبی که برای صعود ایران به جام جهانی 3 بازی حساس پیش رو داشت در نهایت به خاطر تساوی روز آخر مقابل کره جنوبی نتوانست بلیت آفریقای جنوبی را برای ایران رزرو کند اما بازهم سرمربی ماند تا ایران را در جام ملتهای آسیا 2011 هدایت کند.

جام ملتهای آسیا آخرین ایستگاه قطبی با ایران بود، چرا که پس از 3 برد در مرحله گروهی باز هم در یک چهارم نهایی ایران به کره جنوبی خورد و سرنوشت امیر قلعه نویی گریبان قطبی را هم گرفت و ایران با شکست 1-0 در وقت های اضافه از دور مسابقات کنار رفت تا این مربی هم با این نتیجه از تیم ملی ایران و البته از ایران برود و جای خود را به کارلوس کی‌روش پرتغالی بدهد.

قطبی از همان سال 2011 که از ایران رفت در ژاپن مستقر شد و به خاطر مشکلات مالیاتی زمان حضورش در پرسپولیس نتوانست به ایران بیاید و حتی در آخرین روزهای زندگی مادرش نیز در ایران حاضر نشد. البته او در یک مصاحبه خود را جزو مربیان آمریکایی دانست و حتی بخش فارسی را نیز از سایت شخصی خود پاک کرد تا اعتراض هواداران ایرانی را در پی داشته باشد.

در سال های اخیر اسم قطبی برای سرمربیگری در چند تیم مطرح لیگ برتری مطرح شد ولی در حد گمانه زنی ماند و عملی نشد تا اینکه سرانجام این امر به واقعیت پیوست و هدایت تیم فولاد خوزستان را برعهده گرفت.

حال باید دید مشکل مالیاتی قطبی که حتی مانع آمدن وی به ایران در روزهای آخر زندگی مادرش نیز شده بود و از ترس ممنوع الخروج شدن به ایران نمی آمد چگونه حل شده است و آیا قطبی دیگر از ناامنی ایران و کمبود امکانات احتمالی نمی هراسد که حاضر شده پس از حدود 7 سال به زادگاهش برگردد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    39 4
    خواهشا از بودجه ی عمومی مردم مایه نزارید
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
      23 9
      کسی که حتی ذره ای عرق ملی نداره مربی خارجی مگر قحط است؟
  • US ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    35 26
    مامور امریکایی با لباس مربی با ماموریت نفوذی
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    28 6
    به این میگن یک آدم ابن الوقت و فرصت طلب ...
    • NL ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
      3 0
      مشرق چگونه برگشت؟ معمولا با صدای جیلینگ جیلینگ پول و بوی تراول :))
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    22 3
    از ماست که بر ماست
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    31 5
    والله من نمی دونم مهره های سوخته رو برای چی میارید
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    21 0
    "در ایران بعضی مواقع روابط بهتر از کیفیت، تجربه و دانش است!" یک واقعیت ساده
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    19 2
    فقط پول
  • SE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    25 2
    حیف پولی که به این یارو میدهند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    7 0
    " وقتی از حمله لیدرهای تیم به ماشین همسرم مطلع شدم، فکر کردم آن امنیت اجتماعی که برای خانواده‏ام لازم بود، دیگر وجود ندارد و ممکن است دفعات بعد چاقو و تفنگ باشد. در ایران بعضی مواقع روابط بهتر از کیفیت، تجربه و دانش است!" الان من از اون علامت تعجب مشرق بیشتر متعجب شدم.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    12 0
    همون که نتونست مارو به جام جهانی برسونه برای هفت پست مون بس بود البته من مدت هاست که از فوتبال قطع امید کردم
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    10 1
    من شخصا" راضی به دولتی بودن فوتبال نیستم. از حق ما برای اینها خرج نکنید.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    3 0
    این بابا گفته بعد از کی روش یا برانکو میره تیم ملی من میرم پرسپولیس یا خودم میرم تیم ملی انسان موزی و سواستفاده گری هستش قطبی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس