سوخو 22

ارتش‌های کشورهای مختلف، این روزها از بمب‌های مجهز به بالک استفاده زیادی می‌کنند چراکه این تسلیحات در صورت رها شدن از ارتفاع بالا می‌توانند تا فاصله ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر را در حالت گلاید پوشش بدهند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مرداد ماه سال جاری ۱۰ فروند هواپیمای تهاجمی سوخو ۲۲ پس از انجام تعمیرات اساسی و ارتقاء به سامانه های جدید، به نیروی هوایی سپاه تحویل داده شدند. هواپیماهای سری سوخوی ۲۲ از جمله میهمان ناخوانده بودند که به ایران آمدند و در کنار تعدادی از جنگنده های دیگر مثل سوخوی ۲۴، میگ ۲۹ و میراژ اف ۱ توسط متخصصان دفاعی کشورمان مورد به روزرسانی و اورهال قرار گرفتند.

البته برخی جنگنده هایی که اینگونه به کشورمان آمدند مثل سوخوی ۲۴ و میراژ اف ۱ در اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی عملیاتی و به خدمت وارد شدند اما سوخوهای ۲۲ برای سالها، فرصتی جهت حضور در آسمان نیافتند اما در سالهای اخیر این جنگنده ها به نیروی هوایی سپاه منتقل شده و عملیات بازسازی و استفاده بهینه از آنها توسط کارشناسان داخلی با موفقیت انجام شد.

نگاهی به سلاح های جدید برای سوخو ۲۲

در تصاویر منتشر شده از مراسم رونمایی در مردادماه، بمب خوشه ای سیمرغ به چشم می خورد که از جمله محصولات قابل توجه تولید شده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محسوب می شود. با توجه به ساختار ظاهری و نوع طراحی این بمب، می توان اینگونه عنوان کرد که این بمب وزنی در حدود ۲۵۰ کیلوگرم داشته و جنس بدنه آن مانند مدل BL ۷۵۵انگلیسی از آلومنیوم است.  

مجموعه تسلیحات جدید برای سوخو ۲۲ از جمله بمب خوشه ای (شماره ۱)، موشک بینا (شماره ۲) و بمب های بالدار (شماره ۳)

اهدافی مثل زره پوش ها و نیروهای پیاده نظام دشمن، باندهای فرود و محل های تجمع و استقرار نیروهای متخاصم از جمله اهدافی است که می توان با این بمب آنها را به راحتی از بین برد. کافی است بدانید که مجموعا ۱۴۷ ریز بمب نصب شده در سیمرغ، توان تبدیل شدن به ۲۰۰ تا ۲۹۴ هزار عدد ترکش را دارند.

بیشتر بخوانیم:

دستیابی ایران به تکنولوژی خاص جنگنده‌های روز دنیا

سلاح دیگر قابل استفاده روی این جنگنده، موشک هدایت لیزری بینا است که چندین سال پیش بر روی هواپیماهای سوخو ۲۵ سپاه با موفقیت آزمایش شد. از موشک بینا در این سالها خبری نبود تا این که در جریان این مراسم در کنار هواپیمای سوخو ۲۲ دیده شد. پیکربندی این موشک شامل بدنه استوانه‌ای، بالک‌های کنترلی ذوزنقه‌ای در دماغه و بال‌های اصلی مثلثی امتداد یافته تا نزدیک دماغه با زائده‌های ذوزنقه‌ای در نوک بال است. پیشران سوخت جامد این موشک مانند سایر موشک‌های همرده در انتهای بدنه قرار گرفته و بخش جستجوگر لیزری و دماغه آن مشابه بمب هدایت لیزری ستار-۴ و در واقع به فرم بمب‌های هدایت لیزری "پیو وِی-۲" است.

با توجه به برد و میزان محموله جنگی موشک‌های ستار، می‌توان میزان محموله جنگی بینا را در دست‌کم ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم تخمین زد. با بهره‌گیری از سامانه هدایت لیزری در فاز نهایی پرواز، این موشک با خطایی اندک به هدف خود اصابت می کند. با توجه به شکل مقطع بال‌ها و بالک‌های این موشک می‌توان گفت بینا با "سرعت مافوق صوت" به سمت هدف خود سرازیر می‌شود.

همچنین نوعی مهمات ناشناخته در کنار این هواپیما دیده می شد که شامل دو مدل بمب مجهز به بالچه بود که درباره این سلاح ها نیز توضیحی داده نشده است. ارتشهای کشورهای مختلف، این روزها از بمب های مجهز به بالک استفاده زیادی می کنند چراکه این تسلیحات در صورت رها شدن از ارتفاع بالا می توانند تا فاصله ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر را در حالت گلاید پوشش بدهند.

معمولا این گونه بمب ها در دنیا از هدایت ترکیبی اینرسیایی و ماهواره ای بهره می برند. در کشور ما سامانه های هدایت اینرسیایی پیشرفته ای در این سالها توسعه پیدا کرده ولی در زمینه بحث هدایت ماهواره ای اطلاعات خاصی در دسترس نیست.

نمایشگاه کیش و یک سلاح جدید برای فیترهای سپاه

اما در جریان نمایشگاه هوایی کیش ۲۰۱۸ که از ۵ تا ۸ آذرماه در حال برگزاری است، تصاویری منتشر شده که خبر از حضور یک بمب جدید در تسلیحات قابل استفاده مربوط به سوخو ۲۲ می دهد. در طراحی ظاهر بمب، به نظر می رسد از سری مارک آمریکایی الگو گرفته شده و در انتهای بمب و بخش جلوی آن، پوشش هایی مثل غلاف های به کار رفته در سری JDAM به کار رفته است، دیده می شود.

البته در بخش جلویی بمب که در برخی منابع از آن به نام رعد ۳۰۱ نام برده شده، خبری از سیستم اپتیک یا جستجوگر لیزری نیست، لذا گزینه هدایت ترکیبی اینرسیایی و ماهواره ای بسیار تقویت می شود.

تصویری از سلاح جدید نصب شده روی فیتر سپاه

بمب GBU-۳۸ از سری JDAM

تا به امروز درباره اینکه آیا ایران به سامانه های هدایت ماهواره ای دسترسی دارد یا خیر، مطلبی به صورت رسمی منتشر نشده و تحلیل های داخلی و خارجی صرفا بر اساس حدس و گمان بوده، اما شمایل این بمب جدید خصوصا وضعیت جلوی بمب و پوشش نصب شده در آن قسمت، احتمال استفاده از بمب هدایت ماهواره ای را کاملا تقویت می کند.

البته با توجه به اینکه سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اسفندماه سال ۱۳۹۴ در یک گفتگوی خبری درباره نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ اعلام کرد که "این پرنده بدون سرنشین قابلیت امکان ارتباط ماهواره‌ای" را نیز دارد، به نظر می رسد یگانهای پهپادی و هوایی سپاه در تدارک استفاده گسترده از ارتباط ماهواره ای برای تجهیزات خود هستند.

در هر صورت از آن تاریخ تا به امروز به صورت رسمی صحبتی از دسترسی کشورمان به سامانه های ارتباط ماهواره ای با کاربرد نظامی نشده ولی نگاهی به بمب های بالک دار و حالا این سلاح جدید در سوخو ۲۲ نیروی هوایی سپاه باعث این امکان را بیش از پیش تقویت می کند که شاید کشورمان به نوعی از سیستم های هدایت و کنترل ماهواره ای دست پیدا کرده باشد یا در آستانه دستیابی به آن باشد که در این صورت، قابلیت های دفاعی جمهوری اسلامی، جهشی قابل توجه پیدا خواهد کرد.

در عین حال، این اطمینان را پدید می آورد که اگر نیروهای مسلح کشورمان به دلایل مختلف، همچنان از جنگنده های تولید شده در دهه های گذشته استفاده می کنند، اما با بروزرسانی و ارتقاء سامانه ها و سلاح های موجود در آنها، توان آفندی و پدافندی این هواپیماها را به گونه ای ارتقاء داده اند که همچنان کارآیی و قدرت مورد نیاز را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    70 25
    فیتر هواگرد خوبی است. فلیرهای روسی آن هم همه انواع موشکهای حرارتی آمریکایی را به راحتی منحرف می کند و اگر یک دیکوی ضد رادار وطنی و یک سامانه RWR داخلی رویش بگذارند در آسمان ایمنی بسیار خوبی پیدا می کند.
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      47 34
      عاشق به راحتی منحرف کردنت هستم. بنده خدا اگر به راحتی منحرف می کردند پس چرا هواپیما سوخو 24 روسی به اتش ساید وایندر ( موشک حرارتی امریکایی) اف 16 ترکیه , ترکید ؟
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      35 44
      حاجی با این تسلیحاتسوپر مدرن روی حنگنده فرا فوق پیشرفته سوخو22 امریکاییا در تیر رستونن. بنده خداها شبا از ترس خوابشون نمیبره رحم کنید تو رو خدا
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      5 4
      در اینکه ما از این هواپیما های قدیمی استفاده میکنیم شکی نیست چون اگر خوب بود کشور سازنده نمیرفت مدل بهترشو بسازه از همین مدل ارتقاع یافته استفاده میکرد اما خوب از اینکه هواپیما نداشته باشیم کلا خیلی بهتره
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    96 25
    ایشالا رو سر اسرائیل تخلیه میکنیم تسهیلات را
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      72 20
      ان شاالله.. مرگ بر اسرائیل .. مرگ بر امریکا ... مرگ بر عربستان
    • AU ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      18 33
      آخه واسه چی؟ همین جوری الکی؟
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      57 12
      همینجوری الکی که نه. به تلافی همه شهدای هسته ای ، به تلافی همه شهدای مدافع حرم، به تلافی همه خون های بی گناه ریخته شده در سوریه و یمن و فلسطین و لبنان و ... که همه اینها بخاطر وجود نحس اسرائیل و به دست این اشغالگرها اتفاق افتاده. به تلافی خون جوونهای وطنی که در مرز به دست عواملی که از طریق اسرائیل و آمریکا تغذیه شدند.
    • US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      1 0
      تسلیحات
  • پری مجرد48ساله IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    بودجه کشور رو خرج جنگنده نکنین ما گشنه ایم نون میخواهیم
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      57 33
      گشنه بمان و از گشنگی بمیر.
    • محمد US ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      33 7
      مقداری نمک گافی است
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      81 16
      نون رو از دولت بخواه، وظیفه دستگاه نظامی حفظ امنیته. مگه گوشت رو از مکانیک میخوای؟ یا تعمیر ماشین رو از قصاب که نون رو از نیروهای نظامی میخوای؟؟؟
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      50 16
      گشنه ایی...برو کار کن بزرگوار..نیا تو این فضای مجازی
    • سلام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      42 15
      حرف تو مثل این مثاله که گلبولای سفید بدنتو حذف کنیم همش گلبول قرمز تو بدنت بمونه چون بدنت گشنس و به غذا و اکسیژن بیشتری نیاز داره. خوب عمو با این کار که همون اول میکروبا و عفونت نابودش میکنه به استفاده از غذا نمیرسه.
    • دونه انار ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      32 13
      اگه بودجه رو خرج جنگنده نکنن اونوقت باید بری کاسه لیسی بن سلمان رو بکنی احمق؛ اونوقت همین تیکه نون هم گیرت نمیاد و بچه ات مثل اون بچه یمنی باید از گرسنگی بمیره! آره گرسنگی و نه بیماری و گلوله و توب و تانک و جنگ
    • احمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      25 17
      اگه امنیت نداشته باشی نمیتونی همون یه لقمه نون خالی رو هم بخوری!!! شما وقتی میخوای یه حرفی رو بزنی اول تحقیق کن بعد حرف بزن بودجه دفاعی ایران فقط 5 درصد از کل بودجه مملکته و 95 درصد مابقی بودجه صرف خدمات و بهداشت و ..... میشه . اینو بدون مسئول تامین مایحتاج شما دولت و مجلس و وزارتخونه های مربوطه هستن ، نه صنایع دفاع !!!!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      28 11
      کسی که گشنه است در فضای مجازی پولش را هدر نمی دهد و نان می خرد . در واقع چند امکان در رابطه با شما ممکن است 1- ایرانی باشی ولی تحت تاثیر ماهواره ها و فضای مجازی فریب خورده باشی 2- در شبکه های جاسوسی و عملیات روانی جذب شده باشی و ندانی و جملات آنها را تکرار کنی 3- ساده دل باشی یک حرفی که معنای آنرا ندانی بزنی . مهم ترین عنصر حیات بشر امنیت است و اگر امنیت نباشد اشتغال - ازدواج - خورد و خوراک و...از بین می رود. و کسانی که در این منطقه زندگی می کنند بهتر است بدانندکه با دستور و نقشه سازمان سیا و موساد و اینتلیجنت سرویس و...است که طالبان و داعش و بوکو حرام و ریگی وحزب دمکرات و منافقین و...به جان مردم افتادند
    • محمد US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      14 4
      اگر در تجهیز ایران به سلاح و مهمات سستی و غفلت بشود قطعا با ایجاد محاصره وضعیتی مانند یمن بوجودخواهد آمد و قحطی و گرسنگی کودکان را در پی خواهد داشت.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      5 19
      منتظر تشییعتم . زود باش. بمیر
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      11 17
      با نون و پیاز میشه شکمو سیر کرد ولی امنیت رو نه
    • US ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      14 5
      نون نداری بخوری چطوری اینترنت میایی؟ حداقل باید پول یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند + اینترنت داده باشی جناب گشنه ای که نون نداری بخوری
    • پری مجرد48ساله IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      10 19
      همتون مرتجع و متحجرید
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      10 4
      مسئولان باید «شیشلیک» بخورد تا بتواند مدیریت کنند!
    • نصیر IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      8 7
      بودجه هسته ای جمع شد تو گرسنه تر شدی یه خورده فکر کن ببین کجای کارت مشکل داشته که به اینجا رسیدی البته منظورم همه طرفداران کدخدا و روحانی هست
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
      4 6
      تو مغز شما چیه که نسنجیده فکر میکنید؟!! مگه میشه سیستم دفاعی نباشد و شما زندگی کنی؟! یکمی عاقلانه فکر کن
  • رضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    19 21
    عزیزم خر همون خره پالانش عوض شده همون کوثر عالیه بیخود خرج اینا نشه این نظر منه فردا نگی نگفتی
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    36 49
    ای کاش یه سامانه کاهش تورم پیدا می‌شد. از اینها که هیچی در نمیاد.
    • فقط وطن IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      6 15
      سلام بزرگوار حالم وبهم ریختی با این نظر که دادی آخه هروقت دلم می گیه میام مطالب شرق ومی خونم بعد نظارت گه باار حضرت اول تاسف می خورم به حال این مملکت با این مردم ابله ش بود تا می تونم می خندم خدا و شکر می کنم که جزو اینایی که مرگ می گن و نابود می کنن و... نیستم
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    36 21
    مگه ماهواره داريم كه بخوايم استفاده كنيم يا فرضا اگه از جي پي اس و غيره بخوايم استفاده كنيم كشور سازنده مثل آمريكا و روسيه ميتونند به راحتي جلو استفاده ما رو بگيرند
    • مصطفی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      14 1
      ارتش آمریکا جایگزین ارزان قیمتی برای ماهواره ساخته. ارتش آمریکا مشغول آزمایش بالن هایی است که به نقطه خاصی از لایه استراتوسفر جو می روند و جایگزین ارزان قیمت برای ماهواره به حساب می آیند. در قرارداد تسلیحاتی که ترامپ با بن سلمان بست از این بالن ها رو نمایی شد که همون کار ماهواره انجام میدهند. دیروز ناسا کاوشگر اینسایت به مریخ فرستاد و فیلم های انیمیشنی و CGI بیرون اومد و خیلی هم گرافیک خوبی نداشت. بعد یه عده بازیگر شروع به خوشحالی کردند و ناگهان یک زن و مرد شروع به یک نوع خوشحالی استادیومی کردند و اصلا هم تابلو نبود دوربین روی اونا از اول قرار بوده بره. مشرق جان خودت ببین بعد متوجه میشی. شما مثلا در امور رسانه و جنگ نرم آموزش دیده هستید و تخصص دارید چرا این سوال ساده از خودتون نمیکنید که یک فیلم واقعی از این ماهواره ها و کاوشگرها چرا ناسا منتشر نمیکنه؟ با توجه به کارتون هایی که ناسا نشون میده خب ماهم چنتا گرافیست بیاریم بگیم ماهم رفتیم مشتری کاری نداره.
    • دونه انار ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      9 8
      تو شور نزن اونها هوششون از تو بیشتره !!!! حتما فکر اونجاشم کردن
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 6
      در پاسخ به مصطفی: داداش آدرس پارک محلتون رو بده تا با هم بریم فضا
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    16 8
    ایرانی اگر بخواد هر کاری از دستش برمی آد شک نکنید جنگنده بومی نسل 5 هم خواهیم ساخت اما اگر نخواد محصولی بی کیفیت تر از فورد فستیوا 25 سال پیش به چند برابر قیمت و بدون خدمات درست تحت نام پراید می ده بیرون ، توانایی و پتانسیل پرواضح هست بحث خواستن و نخواستنه .
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    3 7
    فیتر سپاه اشتباهه . فایتر یعنی مبارز درسته
  • محسن IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    10 0
    با سلام. انشالا یه موتور توربوفن قوی بسازید تا ازین گلوگاه حساس عبور کنیم و خودمون جنگنده بسازیم. انشالا با ساخت موتور توربوفن میشیم کشور چهارم در جهان بعد از امریکا و روسیه و چین، چونکه فرانسه و ایتالیا و انگلیس مشترکن موتور میسازن و ما مستقلا. خدا قوت به همتون. راه ما راه امام خمینی است
  • محسن IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 2
    با سلام. انشالا یه موتور توربوفن قوی بسازید تا ازین گلوگاه حساس عبور کنیم و خودمون جنگنده بسازیم. انشالا با ساخت موتور توربوفن میشیم کشور چهارم در جهان بعد از امریکا و روسیه و چین، چونکه فرانسه و ایتالیا و انگلیس مشترکن موتور میسازن و ما مستقلا. خدا قوت به همتون. راه ما راه امام خمینی است
  • محسن IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    7 2
    با سلام. انشالا یه موتور توربوفن قوی بسازید تا ازین گلوگاه حساس عبور کنیم و خودمون جنگنده بسازیم. انشالا با ساخت موتور توربوفن میشیم کشور چهارم در جهان بعد از امریکا و روسیه و چین، چونکه فرانسه و ایتالیا و انگلیس مشترکن موتور میسازن و ما مستقلا. خدا قوت به همتون. راه ما راه امام خمینی است
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 10
      حالا شیش بار هم مشرق نظرت رو پخش کنه چیزی از حقیقت کم نمیشه. تا وقتی نتونی یه موتور پیستونی با تکنولوژی شصت سال پیش رو خودت به تنهایی تولید کنی حرف زدن از موتور توربوفن خواب و خیالی بیش نیست.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 8
    دستتون درد نکنه ولی موشکی هم برای خائنین ودزدها وبی وطن های داخلی بسازید که در درون مملکت با عاصی کردن مردم همه را دارند از انقلاب جدا می کنند چون دارند مردم را متقاعد می کنند که انقلاب عرضه اداره خوب جامعه را ندارد
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 2
      مردم انقلابی؟؟ خوشی والله مردم دیگه غربزده هم نیستند. بیشتر تورچیه و باکو پرست شدهاند...خخخ
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    5 11
    یه زرت دیگه
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    24 10
    سوخو 22 در همان جنگ تحمیلی شکست قاطع خورد از ناوگان هوایی کشورهای مختلف خارج شد این پیکان وانت به درد مسابقه با میدان مبارزه نمی خورد. سوخو 29 هم اکنون در حال شیب بازنشستگی است و سوخو 35 در حال جایگزینی آن است. جایگاه سوخو 22 کجا است در این میان؟؟؟
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      6 9
      آخه تو مگه تخصص در این زمینه داری که نظر میدی فقط از روی غرض و نادانسته یه حرفی میپرونی.کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند خودشان از همه چیز باخبر هستند باید از تمام امکانات موجود برای ارتقا توان جنگ هوایی استفاده کرد.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      19 10
      همین که شما تخصص داری کافیه! امثال شما همونهایی هستن که وقتی بهشون میگی پراید استاندارد نیست یقه میدرند که شما کارشناس نیستی. یه سوال خودت حاضری برادرت با یکی از همین سوخو 22 ها بره به جنگ یه اف 22؟حاضری فرزندت بره؟ جون جوونهای ایثارگر رو با اینا به خطر نندازین لااقل به تسلیحات مناسب تجهیزشون کنید.
    • حجت IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      9 34
      جناب با سواد با سو 22 نمی رند به جنگ F22 در ضمن این جنگنده بیشتر نمایشی برای فیلم بوده تا واقعیت. چون اینقدر گرون بوده که مجبور شدن F35 رو جاش بسازن. هروقت دیدی با B2 رفتن به جنگ F5 با اینم می رن به جنگ F22
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      6 14
      سوخو ۲۲ بدرد فرماندهان بی سواد و کم سواد سپاه میخوره تا برای خودشون رزومه و مدرک تحصیلی جور کنند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    13 2
    چرا خودرو نمیسازید تا از دست پراید خلاص شویم ، خودرو باعث گرانی تمام اجناس در ایران است
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 1
      همین الآنش میگند نظامیا چرا کار اقتصادی و چی و چی می کنند ...
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    13 3
    اینقدر اورهال میکنید ، یک ضد حال هم به خودرسازهای سایپا و ایران خودرو بزنید ، تا ما هم حال کنیم
    • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      6 1
      آخ که چه میشه اگه بیان خودرو بومی با کیفیت بسازن با قیمت پایین بزنن تو سر ایران خودروی ظالم
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    6 4
    F-14 ها رو تعمیرات اساسی کنید بلکه بتونید فردا یه دوتا F-14 بسازید. تامکت هایی که الان داریم بخاطر موتور داغونی که دود میکنه سیبل و هدف هستند. موتور توربوفنش باید اساسی کلاً تغییر کنه، بدنه رو هم آروم آروم از بال ثابت شروع به باز طراحی کنید حالا در نهایت چیزی شبیه به F-15 درمیاد مهم نیست.
    • احمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 1
      بعد از پرداخت یارانه اسراف چند ده میلیارد دلاری ما در مصرف بنزین و برق و گاز و آب خیلی چیزهای دیگه و بعد پرداخت حقوق مدیران ذخیره نظام اگر چیزی موند. انشالله خودشون به فکر هستن این کارهای رو انجام میدن.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    13 10
    خواهشا از سفینه های پلاسمایی رونمایی کنید. پنهان کاری بس است. بگذارید دشمن حساب کار دستش بیاد.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 4
      داداش بشقاب پرنده های مافوق سرعت نور رو یادت رفت
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 4
      بشقاب پرنده های مافوق نور هم از انرژی پلاسما بهره می برند.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    20 11
    چرت وپرت های مشرق دبا خواننده های احمقشون
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      8 10
      احمق جد و آبادته
    • حجت IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      7 6
      از دیدنت خوشحالم احمق
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      1 1
      ازدهن لقو بوگندوت وازبوی سوختن دماغ بادمجانیت پیداس کی احمقه
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 3
    بنده هم اصولا موافقم ولی نمی دونم با چی؟
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      1 1
      و این نشانه اصولی بودن شماست !
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    14 9
    مردم در فکر چه چیزی هستند و مشرق مفت خوار در فکر چه بازی است
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      0 1
      مردم ! آره فکر شما درسته !
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    7 3
    مشرق این خبررو ول کن نظرات دیگر خبرها را تایید کن خسته شدم از بس کلیک کردم !
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    1 0
    بمب هسته ای
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      3 1
      تو شایسته داشتنش نیستی چون باهاش طبیعت رو خراب می کنی اما صهیونیست های زیبا شایسته اش هستند! برای همینه آقایون یقه دولتی تصمیم گرفتند در NPT عضو بشن تا ایران هیچ وقت حق داشتن سلاح هسته ای رو نداشته باشه.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    3 0
    باهاش میشه خرگوش بزنی؟
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 4
    آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    0 8
    بنظر شما اگه ما الان ضعیف بودیم امریکا و عربستان و اسراییل دقیقه ای وقت تلف می کردند برای حمله به ایران براحتی به هرکشوری حمله میکنند این هواپیماهای ضعیف هم برای شناسایی مرزها هست قرار نیست که با اف 35بجنگه نظامی ها عقلشان میکشد اینها در حد داعش زدن هستند برای امریکاو بقیه موشک و ارکیو و ... گذاشتن کنار اگه نه لازم نبود به افغان و عراق و یمن و لیبی و...حمله کنند
  • داوود...از پاکدشت US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    به نام خدا ...دوستان این لطف الهی بود که ما مورد تحریم قرار بگیریم اگر چه در ظاهر خوش نباشد اما روی دیگر سکه این است که ما همت کنیم و تلاش در راه رسیدن به اهدافمان و دفاع از کشور با تکیه بر نیروهای جوان و متخصص به خاستهای دفاعی خود برسیم و باید ایمان داشته باشیم که خدا با ماست و مزد تلاش و کوشش ما را میدهد واین وعده خداست وهمان طور که خدا در قران میفرماید شما تیر را رها کردید ولی من بودم که به اراده خود تیر را به هدف زدم و اینکه باز میفرماید آن گاه که مومنان در قبله اول مسلمانان بیت الامقدس نماز میگزارند ...پیروزی نزدیک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس