کد خبر 914536
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
پوتین

رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم آلمان اقدام کشتی‌های اوکراینی در دریای آزوف را تحریک‌آمیز نامید.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»،دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته مذاکرات تلفنی با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان انجام داد که در جریان آن حادثه پیش آمده روز یکشنبه در تنگه کرچ دریای آزوف را محکوم کرده و اقدامات طرف اکراینی را تحریک‌آمیز نامید.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: غرب مقامات اوکراین را آرام کند

درگیری نظامی روسیه و اوکراین در آب‌های کریمه +عکس و فیلم

 

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری آمده است: «در جریان گفت‌گوهای پوتین و خانم مرکل، حادثه خطرناک پیش آمده در تاریخ 25 نوامبر (4 آذر ماه) درآبهای دریای آزوف و دریای سیاه مورد بررسی طرفین قرار گرفت. ولادیمیر پوتین اقدام طرف اوکراینی در نقض حقوق بین الملل با استفاده از کشتی‌های نظامی این کشور که به طور عمدی قوانین عبور و مرور در حریم دریایی فدراسیون روسیه را نادیده گرفته بودند را اقدامی تحریک‌آمیز نامید.»

 کاخ کرملین یادآور شد که رئیس جمهوری روسیه در جریان این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد که مقامات برلین از نفوذ خود بر دولت اوکراین استفاده کرده تا مانع از ادامه چنین اقدامات غیرمنطقی شود.

در این بیانیه آمده است، ولادیمیر پوتین همچنین نگرانی جدی خود در رابطه با تصمیم مقامات کی‌یف درباره آمادگی رزمی کامل نیروهای مسلح این کشور را اعلام کرده و تاکید کرد که مسئولیت کامل هر گونه درگیری نظامی و وخامت اوضاع در این رابطه بر عهده رهبران اوکراین خواهد بود.

این مذاکرات تلفنی به ابتکارعملی طرف آلمانی انجام گرفت.

سه کشتی ناوگان دریایی اوکراین روز یکشنبه حریم دریایی روسیه در آب‌های دریای آزوف را نقض کردند و به درخواست‌های قانونی نیروهای مرزبانی و کشتی‌های نظامی روسی بی توجهی کرده و شروع به مانورهای خطرناک کردند که بلافاصله متوقف و توقیف شدند. نیروهای مرزبانی روسیه مجبور شدند برای متوقف کردن این کشتی‌ها از سلاح استفاده کنند که در نتیجه 3 ملوان اوکراینی زخمی شدند که در حال حاضر در بیمارستان بندر کرچ بستری بوده و جراحات آنها جدی نیست. در این ماجرا 24 ملوان اوکراینی خدمه این کشتی‌ها بازداشت شد‌اند.

حادثه رخ داده در تنگه کرچ روز گذشته، در مرکز توجه مقامات مسکو و کی‌یف و همچنین سایر پایتخت‌های جهان قرار داشت. سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرده است که بر اساس اعتراف برخی ملوانان اوکراینی، کشتی‌های نیروی دریایی این کشور، به دستور مستقیم مقامات کی‌یف وارد آب‌های ساحلی روسیه شدند و این اقدام تحریک آمیز در هماهنگی با سازمان امنیت اوکراین انجام گرفته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس