ترامپ و العبادی

طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، «دونالد ترامپ» در دو دیدار جداگانه با نخست وزیر سابق عراق، به وی گفته بود که آمریکا باید در ازای هزینه هایی که در کشور شما کرده نفت عراق را دراختیار بگیرد!

به گزارش مشرق، طبق گزارش‌های خبری رئیس‌جمهور آمریکا دو بار با نخست‌وزیر سابق عراق درباره گرفتن نفت این کشور در ازای هزینه‌های واشنگتن در جنگ گفتگو و در یکی از جلسات شورای امنیت ملی کاخ سفید هم بر لزوم گرفتن نفت عراق تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید:

"عراق" محکم پشت ایران ایستاد

۱۰ گزینه نخست‌وزیری عراق از نگاه نشریه آمریکایی+عکس

طبق گزارش «آکسیوس» به نقل از منابع آگاه، «دونالد ترامپ» دو بار با نخست‌وزیر عراق، ایده پرداخت پول به آمریکا توسط نفت عراق را به منظور جبران هزینه‌های واشنگتن در جنگ مطرح کرده است.

این پایگاه آمریکایی گزارش داد: «هر چند به نظر می‌رسد که بالاخره ترامپ این ایده را رها کرده باشد اما تاکنون افشا نشده بود که رئیس‌جمهور (آمریکا) دو بار در این باره با نخست‌وزیر عراق صحبت کرده و همچنین این موضوع را در نشست تیم امنیت ملی کاخ سفید هم طرح کرده بود».

طبق گزارش این رسانه، ترامپ در دیدار ماه مارس سال گذشته با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق، موضوع اخذ نفت عراق در ازای هزینه‌هایی که آمریکا در جنگ با تروریست‌ها در عراق متحمل شده را مطرح کرده بود.

یک مقام آمریکایی حاضر در نشست ترامپ و العبادی به «آکسیوس» گفت که «این دیدار، به طور کلی یک دیدار خیلی عادی و معمولی بود اما دقیقا در آخر دیدار بود که ترامپ در حالی که پوزخندی به چهره داشت گفت که "خوب، ما قرار است درباره نفت (عراق) چه بکنیم؟"».

ترامپ در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود بارها گفته بود که آمریکا تریلیون‌ها دلار در عراق هزینه کرده و هزاران نفر تلفات داده اما در ازایش هیچ چیزی نگرفته است.

او حتی چندین بار گفته بود، «چرا ما نفت عراق را نگرفتیم؟»

به گفته منبع آمریکایی حاضر در دیدار ترامپ و العبادی در کاخ سفید، نخست‌وزیر وقت عراق در پاسخ به اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «منظور شما چیست؟»

ترامپ در جواب العبادی گفت: «خوب ما در آنجا (عراق) کارهای خیلی زیادی انجام دادیم، تریلیون‌ها دلار آنجا هزینه کردیم و افراد زیادی درباره نفت (عراق) دارند صحبت می‌کنند».

مقام آمریکایی حاضر در جلسه کاخ سفید به «آکسیوس» گفت که نخست‌وزیر عراق کاملا از قبل خود را آماده این سوال کرده بود و در جواب گفت: «خوب آقای رئیس‌جمهور! همانطور که می‌دانید ما خیلی از نزدیک با بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که در کشور ما منافع دارند، کار می‌کنیم"».

به گفته این منبع آمریکایی، نخست‌وزیر عراق «داشت پوزخند می‌زد و رئیس‌جمهور هم فقط دستش را روی میز گذاشت طوری که انگار می‌خواست بگوید که "باید از دیگران درباره این موضوع سوال کند"».

طبق گزارش «آکسیوس»، ترامپ در تابستان سال ۲۰۱۷ هم طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق بار دیگر در این باره صحبت کرد اما این گفت‌وگو هم به جایی نرسید.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید در انتقاد از طرح موضوع نفت عراق توسط ترامپ در این تماس تلفنی با العبادی شروع به نصیحت کردن رئیس‌جمهور آمریکا کرد.

مک مستر به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما نمی‌توانیم این کار(درخواست نفت عراق در ازای هزینه‌های آمریکا) را بکنیم و نباید درباره این موضوع صحبت بکنیم چرا که حرف زدن در این باره، کار بدی است و برای وجهه آمریکا بد است، متحدانمان و همه را خواهد ترساند».

وی افزود: «شما در نهایت قادر به انجام چنین کاری نخواهید بود و با صحبت در این باره، به اعتبارمان و اعتبار خودتان آسیب خواهید زد».

به گفته منبع آگاه آمریکایی، ترامپ واکنش خوبی نداشت و «از اینکه او در تلاش برای همراه کردن مشاورانش به منظور انجام کارهایی است که خواهان انجامش است اما آنها چنین کارهایی را پس می‌زنند، عصبانی بود».

ترامپ در یک جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ هم بار دیگر موضوع نفت عراق را مطرح کرد اما «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با این ایده مخالفت کرد.

یکی از افراد حاضر در این نشست، به «آکسیوس» درباره واکنش منفی رئیس‌جمهور آمریکا به نپذیرفتن طرحش برای گرفتن نفت عراق گفت: «به نظر می‌آمد که ترامپ می‌خواهد بگوید که "ما احمق هستیم، ما آنجا (در عراق) داریم چه می‌کنیم؟ چرا ما نباید نفت عراق را بگیریم؟".

به گفته این منبع حاضر در نشست شورای امنیت ملی کاخ سفید، بعد از سخنان ترامپ متیس گفت که راهی عملی برای انجام چنین کاری وجود ندارد، چنین کاری نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود و سبب سلب اعتماد متحدان آمریکا در منطقه خواهد شد و به دشمنانمان خوراک رسانه‌ای و پروپاگاندا خواهد داد و آنها قادر خواهند بود که ما را به دزدی متهم کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس