کد خبر 912265
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶

در ادامه این مقاله با خواص تخم شربتی بیشتر آشنا خواهید شد.

شربت تخم شربتی در ایران به ویژه در فصل تابستان و ماه رمضان به عنوان خنک کننده و رفع عطش طرفداران زیادی دارد. از خواص تخم شربتی می توان به کاهش وزن، درمان یبوست، ضد دیابت، ضدالتهاب و درد، کاهش فشار خون و کلسترول، تب بر و درمان استرس اشاره کرد. طبع تخم شربتی گرم و تر است.

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی

1. کاهش وزن

مصرف تخم شربتی مانند خواص سیاه دانه به دلیل دارا بودن فیبر فراوان باعث احساس سیری در فرد شده، اشتها را کاهش می دهد و برای درمان چاقی عالی است. از سوی دیگر هنگامی که تخمه شربتی با آب مخلوط می شود بیش از 30 برابر اندازه اولیه رشد کرده و باعث می شود دیرتر احساس گرسنگی کنیم.

2. معده و گوارش

سوزش و اسیدی شدن معده معمولا به دلیل رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود. تخم شربتی به دلیل اثر خنک کنندگی و آرام بخشی برای درمان مشکلات معده استفاده می شود.

1 فنجان شیر و 1 قاشق چایخوری تخم شربتی را مخلوط کرده و برای درمان ناراحتی و سوزش معده مصرف کنید.

3. دیابت

مصرف تخم شربتی برای کاهش قند خون و درمان دیابت نوع 2 مفید است.

1 قاشق تخم شربتی را خیس کرده با 1 لیوان شیر و مقداری وانیل برای مزه دار شدن مخلوط کنید. این معجون بدون افزایش قند بدن، انرژی زیادی تولید می کند.

4. یبوست

تخم شربتی خیس خورده باعث تمیز کردن معده می شود، حرکات روده را بهبود می بخشد و از بدن سم زدایی می کند. مصرف مخلوط تخم شربتی و شیر قبل از خواب یبوست را درمان می کند.

5. خنک کننده

تخم شربتی دارای خاصیت خنک کنندگی است که دمای بدن را کاهش داده، عطش را رفع و تب را درمان می کند، به همین دلیل به همراه بسیاری از نوشیدنی های خنک مانند فالوده و شربت آب لیمو در تابستان مصرف می شود.

6. چشم و بینایی

ویتامین A موجود در تخم شربتی برای افرادی که دید ضعیفی دارند مفید است و مصرف آن از بیماری های چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند.

7. خاصیت آنتی اکسیدانی

تخم شربتی دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های فراوان از جمله فلاونوئیدها و پلی فنل است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

از دیگر مواد موجود در تخم شربتی می توان به لیمونن، سیترال، اوژنول، ویتامین A، K، بتاکاروتن، زاکسنتین، پتاسیم، مس، کلسیم، فولات، منیزیم و منگنز اشاره کرد.

8. استرس

مصرف تخم شربتی تاثیر مثبت روی خلق و خوی افراد گذاشته و استرس و تنش های روزانه را کاهش می دهد و از اختلالات روحی مانند افسردگی، خستگی ذهن و میگرن پیشگیری می کند.

9. سم زدایی بدن

تخم شربتی برای تصفیه خون، درمان مسمومیت غذایی و پاکسازی روده عالی عمل می کند. مصرف تخم شربتی دارای خاصیت دیورتیک بوده، برای سلامت و سم زدایی کلیه ها مفید است و تهوع را درمان می کند.

10. ضدالتهاب

دانه های تخم شربتی دارای خواص ضدالتهابی می باشد و درد، تورم و التهاب را از بین می برد. از دیرباز در برخی نقاط جهان از تخم شربتی برای جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ های خونی و تورم ناشی از آرتریت استفاده می شده است.

11. کلسترول خون

تخم شربتی سطح کلسترول خون را کاهش داده و از بروز بیماری های قلبی عروقی، اختلال عروق کرونر، حملات قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند.

12. فشار خون بالا

پتاسیم موجود در تخمه شربتی تاثیر عالی در کاهش فشار خون بالا دارد و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

13. استخوان

تخم شربتی سرشار از مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، مس، کلسیم، منگنز و منیزیم است و مصرف منظم آن باعث حفظ تراکم استخوانی شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

14. سرماخوردگی و سرفه

تخم شربتی دارای خاصیت ضداسپاسم می باشد و تنش در عضلات اسپاستیک را کاهش می دهد. تخم شربتی باعث کاهش سکسکه، تیک های عصبی و درمان مشکلات تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود.

15. دهان و دندان

مصرف تخم شربتی به دلیل خواص ضدقارچی، ضدباکتری، ضدویروسی و ضدمیکروبی که دارد برای پیشگیری از زخم دهان، نفس بدبو، پوسیدگی و پلاک دندان مفید است.

برای خوشبو کردن و رفع بوی بد دهان دانه تخم شربتی بجوید.

16. تسکین درد

تخم شربتی برای درمان انواع درد ناشی از آرتریت، نقرس، سردرد و سندرم روده تحریک پذیر مفید است.

17. خواص تخم شربتی برای زنان

تخم شربتی برای درمان عفونت واژن، سوزاک و عفونت مثانه در زنان مفید است.

قبل از مصرف با پزشک درباره مقدار مصرف روزانه تخم شربتی مشورت کنید.

18. خواص تخم شربتی در بارداری

منگنز موجود در تخم شربتی به رشد کامل استخوان و غضروف جنین کمک می کند.

ویتامین A باعث رشد کامل جنین از جمله چشم ها، ریه، قلب و سیستم عصبی می شود.

فولات از نقایص بارداری و مادرزادی نوزاد جلوگیری می کند.

آهن موجود در تخم شربتی کم خونی دوران بارداری را درمان می کند.

هشدار: از مضرات تخم شربتی تاثیر منفی آن روی هورمون استروژن در خانم هاست که ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد، قاعدکی را تحریک کرده و عوارض بدی روی جنین بگذارد.

طرز تهیه شربت تخم شربتی

روش شستن تخم شربتی

3 قاشق غذاخوری تخم شربتی را داخل آب ریخته و بگذارید خیس بخورد. ابتدا همه دانه ها روی آب جمع شده و سپس ته نشین خواهد شد. بعد از 15 دقیقه ناخالصی و خاشاک جمع شده در سطح آب را جدا کرده، سپس مخلوط را از صافی عبور دهید.

تخم شربتی های پف کرده را با 3 لیوان آب مخلوط کنید و به اندازه 1/3 لیوان آبلیمو و مقداری شکر به آن اضافه کنید. شربت تخم شربتی را خوب هم بزنید و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

توجه داشته باشید مصرف تخم شربتی به صورت خام توصیه نمی شود بلکه بهتر است در آب خیس کرده و به نوشیدنی های مختلف، دسر و مواد غذایی اضافه شود.

عوارض جانبی و مضرات تخم شربتی

– تخم شربتی سرخ شده حاوی ماده اوژنول است که باعث نوسان ضربان قلب، سوزش دهان، گلو و مشکلات تنفسی می شود.

– مصرف بیش از حد تخم شربتی ممکن است باعث  شود.

– تخم شربتی در مقادیر زیاد ممکن است باعث سرگیجه، خون در ادرار، کما، کاهش شدید سطح قند خون، کاهش فشار خون و خونریزی در برخی افراد شود.

– معمولا مصرف معمولی تخم شربتی همراه غذا برای بچه ها عوارض خاصی ندارد اما مصرف زیاد آن در برخی موارد باعث بروز مشکلات کبدی در کودکان می شود.

– زنان باردار و کسانی که از اختلالات تیروئید یا مشکلات هورمونی رنج می برند قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس