گزارش «الجزیره» درباره عزم ایران و چین برای عبور از «زمستان تحریم‌»

خبرنگار شبکه «الجزیره انگلیسی» مستقر در تهران در گزارشی با رجوع به تجار و برخی اتباع چینی حاضر در ایران نظر آنان را درباره آینده روابط دو کشور در سایه فشارهای آمریکا جویا شده است.

به گزارش مشرق، بازرگانان و برخی اتباع چین معتقد هستند که به رغم فشارهای آمریکا، تعاملات دیرینه پکن و تهران ادامه پیدا می‌کند و یک بازرگان چینی به تحسین «روحیه جنگندگی» ملت ایران پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

راه‌های ایران برای مقابله با تحریم نفتی

 «زین بصراوی» خبرنگار شبکه الجزیره مستقر در تهران در ابتدای این گزارش به یک نمایشگاه بین‌المللی در تهران رفته و با برخی از بازرگانان چینی مصاحبه‌ کرده است.

زین بصراوی خبرنگار الجزیره

خبرنگار می‌گوید: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شرکت‌های چینی را تهدید کرده که در صورت مراودات تجاری با ایران مشمول تحریم‌ها خواهند شد اما هیچ کسی در نمایشگاه قطعات خودرو در تهران به نظر آنقدرها هم نگران به نظر نمی‌رسد. تردیدی نیست که این روزها چرخ‌های تجارت در ایران آهسته‌تر از قبل می‌چرخند اما تاریخ پیوندها بین مردم ایران و چین بیشتر از عمر بسیاری از کشورهای مدرن در جهان است. با توجه به روابط تجاری طولانی مدت، بازرگانان و تجار چینی اکنون در حال بررسی و نگاهی طولانی مدت به آینده ایران هستند».

«لوسی کیو» مدیر فروش شرکت «فوجیان لانگشنگ» چین که در این نمایشگاه حضور یافته، ضمن تاکید بر روابط دیرینه دو کشور، روحیه جنگندگی مردم ایران را تحسین کرده است.


«لوسی کیو» مدیر فروش شرکت «فوجیان لانگشنگ» چین

او به الجزیره گفت: «مشکلات در آینده از بین خواهند رفت. چه کسی می‌تواند بگوید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟ هیچ کس نمی‌تواند بگوید. البته ما چینی‌ها اعتقاد داریم که هیچ چیزی غیرممکن نیست. ما این را شاهد هستیم که ایرانی‌ها خیلی قدرتمند هستند و ما این روحیه را تحسین می‌کنیم. به نظر من، ما همیشه می‌توانیم راهی برای مراودات اقتصادی با ایران پیدا کنیم».

خبرنگار الجزیره در تهران در ادامه گزارش ویدئویی خود تصریح کرد: «فضای اقتصادی در ایران بی ثبات است و این موضوع بسیاری از سرمایه‌گذاران را ترسانده اما بازرگانان چینی می‌گویند که ایران همچنان یک کشور قوی، از نظر منابع غنی و دارای یک جمعیت بزرگ است و این موضوعات سبب می‌شود که این کشور همچنان بازاری بزرگ برای آنها باشد».

در ادامه گزارش الجزیره، این رسانه به سراغ رستوران چینی «یوسف شا» در ایران رفت و از صاحب رستوران درباره روابط دو کشور و آینده پرس و جو کرد.


«یوسف شا» رستوراندار چینی

خبرنگار الجزیره در گزارش خود می‌گوید: «البته همه چیز (در ایران) خوب پیش نمی‌رود. صاحب این رستوران وقتی که ۱۶ سال بود از چین به ایران آمد. او خودش می‌گوید که به رغم مخالفت‌های والدینش این کار را کرد تا به دنبال ترسیم آینده خودش برود. سال قبل همین موقع رستوران او پر بود (اما حالا اینطور نیست). او مقصر این وضع را کاهش سفرهای تاجران چینی و این واقعیت که بسیاری از خارجی‌ها کشور را ترک کرده‌اند، می‌داند».

«یوسف شا» صاحب این رستوران گفت: «شک نکنید اگر تحریم‌های آمریکا نباشد ایران کشور اول خاورمیانه خواهد شد. در حال حاضر دبی توسعه‌یافته‌ترین شهر منطقه است. اگر به ایران ۱۰ سال فرصت داده شود، ۱۰۰ درصد به کشور اول منطقه تبدیل خواهد شد».

«دیوید ژائو» یکی از اتباع چین که دانشجوی دانشگاه تهران است، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عادت چهار دهه‌ای ایرانی‌ها به آن سخن گفته است.

او گفت: «به نظر من برای ایران این موضوع مشکلی درست نمی‌کند چرا که آنها در حال تجربه تقریبا ۴۰ ساله تحریم‌ها هستند و آنها اهمیتی به اینکه تحریم‌های بیشتری هم علیه‌شان اعمال شود، نمی‌دهند».


«دیوید ژائو» یکی از اتباع چین

این دانشجوی چینی افزود: «در خصوص چین باید بگویم که ما مراودات اقتصادی بیشتری با ایران داریم و در عالم واقع این مراودات دارد بهتر هم می‌شود».

خبرنگار الجزیره به بازاری رفته که به گفته او مشتریانش بیشتر شهروندان چینی ساکن تهران هستند.

او در گزارش خود می‌گوید: «این بازار از نیمه ۱۹۵۰ در حال ارائه سرویس به اتباعی چینی حاضر در تهران بوده است. این روزها به آن شلوغی که قبلا بوده، نیست اما به نظر می‌رسد که سیاست‌های تنبیهی آمریکا علیه هر دو کشور چین و ایران آنها را به سمت نزدیک‌تر شدن سوق می‌دهد و با نگاهی به تاریخ طولانی ایران و چین باید گفت که فصل‌ها تغییر می‌کنند و  این دو جامعه آسیایی در کنار هم مصمم به تحمل طوفان هستند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس