نتانیاهو و لیبرمن

استعفای لیبرمن از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، دولت نتانیاهو را با بحران جدیدی روبرو کرده است در این وضعیت سناریوهای مختلفی مفروض است که ممکن است نتانیاهو را نجات دهند یا در بحران بیشتری غرق کنند.

به گزارش مشرق، با استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، وضعیت دولت رژیم صهیونیستی در هاله ای از ابهام قرار گرفت. چرا که لیبرمن روز چهارشنبه پس از استعفا اعلام کرد با خروج از دولت، یسرائیل بیتینیو، حزب متبوعش نیز از ائتلاف دولت خارج خواهد شد. اگرچه خروج حزب یسرائیل بیتینیو سبب انحلال ائتلاف دولت نخواهد شد اما دولت نتانیاهو را در وضعیت بغرنجی قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

اسرائیل، ضربه از بیرون فشار از درون

کابینه شکننده

کابینه نتانیاهو سال 2015، با ائتلاف 6 حزب شکل گرفت. این در حالی است که کابینه های پیش از آن با تعداد احزاب کمتری شکل می گرفت. لیکود (30کرسی)، یهودیان متحد (6کرسی)، شاس (7 کرسی)، کولانو (10 کرسی) و خانه یهود (8کرسی) احزاب تشکیل دهنده ائتلاف دولت سی و چهارم رژیم صهیونیستی بودند. نتانیاهو با پایین ترین تعداد یعنی 61 کرسی توانست دولت چهارم خود را شکل دهد. ترکیبی شکننده که می توانست با خروج یک حزب از هم بپاشد.

تقویت ائتلاف و خروج دوباره لیبرمن

سال 2016 این ائتلاف شکننده تقویت شد. هنگامی که نتانیاهو پس از اختلافات دامنه دار با موشه یعلون، وزیر جنگ هم حزبی اش وی را کنار گذاشت و این پست را به آویگدور لیبرمن از حزب یسرائیل بیتینیو داد. با این جابجایی، یسرائیل بیتینیو با 6 کرسی وارد ائتلاف دولت چهارم نتانیاهو شد و ائتلاف شکننده دولت 34 رژیم صهیونیستی به 67 کرسی رسید. روز چهارشنبه، آویگدور لیبرمن با خروج دوباره از کابینه، ائتلاف نتانیاهو را دوباره شکننده کرد. حال با خروج لیبرمن دوباره دولت نتانیاهو با 61 کرسی به کار خود ادامه می دهد و خروج هر یک از احزاب موجود می تواند سبب انتخابات زودرس شود.

سناریوهای احتمالی

فروپاشی دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام

یکی از سناریوهای محتمل، خروج حزب لیبرمن و پس از آن دیگر احزاب موجود در ائتلاف دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات پیش از موعد است. لیبرمن اعلام کرد، به دلیل اختلافی که با نتانیاهو پیدا کرده، به زودی از ائتلاف دولت خارج خواهد شد. این مسئله به انتخابات زودرس منجر خواهد شد.

خروج لیبرمن و بقاء دولت نتانیاهو

سناریوی دوم، باقی ماندن دیگر احزاب ائتلاف دولت پس از خروج لیبرمن و حزبش از ائتلاف دولت است. این گزینه در حال حاضر قوی تر از سایر سناریوها است. در حال حاضر با وجود آنکه لیبرمن از خروج خود و حزبش از ائتلاف دولت خبر داده است اما نتانیاهو اخبار مربوط به انتخابات زودرس را تکذیب کرده است. دیگر اخبار رسانه های رژیم صهیونیستی حکایت از این دارند که نفتالی بنت، خواستار پست وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است و شرط کرده در صورتی که این پست به وی داده نشود از ائتلاف دولت خارج خواهد شد. نتانیاهو روز جمعه جلسه مطولی را بنت داشته است. ترکیب این دو خبر احتمالا این نتیجه را می تواند در بر داشته باشد که او با خواسته بنت موافقت کرده است که این چنین انتخابات زودرس را تکذیب می کند.

استعفای لیبرمن بدون خروج حزب وی از ائتلاف دولت

این سناریو، ضعیف ترین سناریوی موجود در میان سناریوهای احتمالی است اینکه لیبرمن تنها به استعفا از پست وزارت جنگ اکتفا کند و حزبش را از ائتلاف خارج نکند. چرا که وی ریاست حزب یسرائیل بیتینیو را برعهده دارد و اعلام هم کرده است که به دلیل اختلافات عمیق با نتانیاهو در خصوص عملکرد دولت در نوار غزه از ائتلاف خارج خواهد شد. اما به هر حال ممکن است لیبرمن برای آنکه در دولت بعدی که حداکثر تا 6 ماه دیگر تشکیل خواهد شد جایگاهی را برای خود حفظ کند، از ائتلاف دولت خارج نشود.

جمع بندی

براساس وضعیتی که هم اکنون دولت رژیم صهیونیستی در آن قرار دارد، 3 سناریو برای دولت چهارم نتانیاهو محتمل است. یکی از آنها برهم خوردن دولت و انتخابات زودرس است و دو سناریوی دیگر منجر به ادامه دولت خواهد شد. محتمل ترین سناریو ادامه پیدا کردن دولت کنونی با خروج حزب لیبرمن و ادامه ائتلاف با 6 حزب نخست ائتلاف دولت نتانیاهو است. در این بین رسیدن پست وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به نفتالی بنت نیز یکی از گزینه های ممکن است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس