تولیدکنندگان

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد فشار تورمی به بخش تولید کشور در مهرماه امسال به بالاترین سطح از سال ۱۳۷۰ بدین سو رسیده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - آمارهای بانک مرکزی درباره شاخص بهای تولیدکننده در ایران از سال ۱۳۷۰ به بعد در دسترس است. این آمار گویای آن است که تولیدکنندگان در کشورمان، امسال شدیدترین فشار تورمی تاریخ را متحمل شده‌اند؛ این در حالی است که دولت فعلی با شعار حمایت از تولید و نجات تولیدکنندگان بر سر کار آمد.

بیشتر بخوانید

دیگر کسی در دولت از تورم سخن نمی‌گوید +عکس

تولیدکنندگان صنعتی از آنجایی که با تولید یک کالای ملموس سروکار دارند نیاز بسیار بیشتری به مواد اولیه (عمدتاً وارداتی) دارند که با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی این مساله باعث افزایش فشار بر تولیدکننده و بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود؛ ضمن این‌که تولید در این حوزه نیازمند استفاده از ماشین‌آلات صنعتی و تکنولوژیکی است که عمدتاً در داخل تولید نمی‌شوند.

درباره شاخص قیمت تولیدکننده باید گفت که این شاخص درواقع نشان‌دهنده نرخ تورم در قیمت‌ها است؛ منتها با این تفاوت که سبد این شاخص مربوط به هزینه‌های تولید توسط تولیدکننده است. این شاخص به میزان سنجش قیمت متوسط سبد ثابتی از هزینه‌های تولیدکننده در مقایسه با دوره مشابه گذشته اطلاق می‌شود. هرچه درصد این شاخص نسبت به دوره گذشته در دوره قبل افزایش یابد، موجب افزایش تورم خواهد شد.

از این گذشته افزایش تورم تولیدکننده شاخصی پیش‌نگر هم تلقی می‌شود به این معنا که با افزایش تورم در یک حوزه تولیدی باید منتظر افزایش تورم در قسمت مصرف آن در آینده‌ای نزدیک هم بود. علت این مساله هم افزایش هزینه تمام‌شده محصولات تولیدی و درنهایت افزایش قیمت برای مصرف‌کننده هم هست.

 شاخص بهای تولیدکننده در علم اقتصاد یک شاخص پیش‌نگرانه به شمار می‌رود که روند تغییرات قیمت‌ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می‌دهد؛ این شاخص می‌تواند به عنوان یک شاخص پیش نگر برای اطلاع زودهنگام از روند تورم به کار برده شود.

مروری بر نرخ تورم تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی که بانک مرکزی محاسبه می‌کند، می‌تواند آینده حرکت نرخ تورم در بخش مصرف را ترسیم کند.

همانطور که فعالان و کارشناسان اقتصادی بارها گفته‌اند، افزایش نرخ ارز یکی از علت‌های اصلی افزایش تورم تولید در هفت‌ماهه نخست امسال است زیرا بر اساس آمار گمرک، بیش از ۷۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور را اقلام واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد که از تغییرات نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد که به معنای افزایش ۵۹ درصدی هزینه‌های تولید در کشور در یک سال اخیر است.

افزایش ۵۹ درصدی هزینه‌های تولید در مهرماه امسال، بالاترین تورم بخش تولید از سال ۱۳۷۰ بدین سو محسوب می‌شود. پیش از این رکورد بالاترین تورم بخش تولید به دولت مرحوم رفسنجانی تعلق داشت که در شهریور ۱۳۷۴ شاخص تورم تولید به ۵۴ درصد رسیده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    13 4
    تجار و سرمایه دارهای زالو صفت که خون کارگرا رو توی شیشه میکنن با این حرفا پاک نمیشن.
    • حسین IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      3 3
      اگر اون کار آفرین نباشه حقوق شما رو کی میده؟
  • شيطان مقتدر DE ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    2 14
    عاقبت در افتادن با شيطان بزرگ را هشدار داده بوديم ، آنچنان ضربتي به اقتصاد ايران خواهيم زد كه فلك درس گيرد ، آغوش گرم بن سلمان فعلا به رويتان باز است .
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    21 0
    بعد رئیس‌جمهور این مملکت می‌ره دِهِشون و جوک سرخه ای تعریف می‌کنه و به ریش نداشته من و شما می‌خنده.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      6 0
      و ملت سوت و کف ...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    5 0
    مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد، غنچه خاموش بلبل را به گفتار آورد‌/ از حجاب حسن شرم آلوده لیلی هنوز،بید مجنون سر به زیر انداختن بار آورد/ عشق دل را از تمنا پاک نتوانست کرد، این کباب خام آتش را به زنهار آورد.
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    6 2
    خود مردم این وضع رو انتخاب کردند
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      1 3
      همچین میگه مردم انگار زمان شماها تورم منفی بوده اقتصاد توپ.
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    4 0
    کلید را لولو برد
  • خلیل IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 0
    تمام بازی بالا بردن نرخ ارز که به بهانه کمک به تولید وافزایش صادرات بود
  • ابی FI ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 1
    اینقدر سیاه نمایی نکنید، دارید نزدیک می شید به ضد انقلاب ها.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    6 0
    اینهمه زمان انتخابات گفته شد اینها اشراف و سرمایه دارند و با دید ارباب رعیتی به مردم نگاه میکنند ولی مردم رای دادند به اشراف ، حالا هم باید تحمل کنند...
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 0
    تولید کننده ها هم منتقل میکنند به ملت . ملت هم که راه به جایی ندارند مدام دستشون توی جیب همدیگره مثل خودرو . مسکن . لبنیات . مرغ . گوشت و.............. بدبخت ملت ایران
  • lمحمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    2 0
    دولت روحانی از ابتدا تشکیل *** بود اینان جمعی بیسواد واز رده خارج را به بکار گرفتند ونتیجه وضیعت افسار بار واقتصاد ویران را تحویل مردم دادند اینان انتقام ضد انقلاب را از ملت ایران ونظام گرفتند ودولت روحانی یعنی همان دولت موسوی وخاتمی / با همکاری منافقین و بهاییت و امپریالیسم آمریکا وغرب در تمام دستگاه ها نفوذی وجود دارد وغربی هامنتظر سقوط انقلاب با فشار عوامل داخلی وخارجی هستند ومثل روز روشن است / بنده بعنوان یک رزمنده وانقلابی ودست به قلم نگران هستم وچیز هایی میبینم که شاید دیگران توجه نمی کنند و اوضاع ایران انقلابی نگران کنند است. برجام 1و2 که روحانی از آن حرف زده در رسانه های کشور در حال تحقق است از انقلابیون تقاضای بیداری و وهوشیاری وآماده ورود به صحنه اصلی کشور هستم علامت خطر هویدا شده
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 2
    چرا واقعیت را انکارمیکنید اینها همه از نتایج تحریم است .تحریم اقتصادی باعث میشودنا امنی اقتصادی درکشورپدیدآید و کسی جرات ریسک سرمایه گذاری درکشوررا نداشته باشد.کسی سرمایه گذاری نکند مردم،تجار وحتی بازرگانان پولهای خودرا به جای تولید، درخرید زمین وملک وخرید خودرو وحتی پس انداز دربانک وسرمایه گذاری درکشورهای خارجی از کشورخارج کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس