کد خبر 910237
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
مرتضی محصص

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه برانکو یک مربی اصولگرا است، گفت: تفاوت پرسپولیس و کاشیما در بازیکنان خارجی تیم ژاپنی بود که تیم های ایرانی هم باید الگوبرداری کنند.

به گزارش مشرق، مرتضی محصص حضور تیم فوتبال پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا را فرصتی برای فوتبال ایران دانست تا فاصله اش را با استانداردهای حرفه ای کم کند. محصص با اشاره به اینکه برانکو ایوانکوویچ تیم دوم پرسپولیس را برای بازی با کاشیما در اختیار داشت، به ارزیابی اش از شرایط تیم ملی فوتبال در جام ملت های آسیا هم پرداخت.

مشروح گفتگوی محصص در ادامه می آید:

* آقای محصص! حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و نایب قهرمانی این تیم را چطور می بینید؟

- من روز شنبه فرصت نکردم بازی برگشت را تماشا کنم ولی جزو گروهی هستم که نسبت به حضور پرسپولیس در فینال، خوشبینم. بنده ۲۳ سال پیش دستیار ناصر حجازی در استقلال بودم که در فینال با تیم جوبیلو ژاپن بازی کردیم و می دانم چقدر استرس در بازی فینال بالا است. به هر حال حضور پرسپولیس در دیدار نهایی فرصتی است که انتظارمان از تیم های شرکت کننده در لیگ قهرمانان آسیا بالا باشد. باید به بازیکنان، مدیران و کادر فنی پرسپولیس تبریک گفت. اینکه پرسپولیس قهرمان نشده، حتما مشکلات فنی وجود داشته است ولی همین که در فینال بودیم باعث افتخار و فرصتی است تا بیشتر پیشرفت کنیم. مسابقات فصل آینده لیگ قهرمانان به زودی شروع می شود و این انتظار می رود که نمایندگان کشورمان حداقل در نیمه نهایی یا فینال حضور داشته باشند.

* پس ارزیابی شما از عملکرد پرسپولیس در آسیا مثبت است؟

- بله مثبت است. برانکو ایوانکوویچ به خاطر جدایی چند بازیکن و مصدومیت نفرات کلیدی اش، نه تیم A بلکه تیم B پرسپولیس را در اختیار داشت. برانکو چه در تیم ملی و چه در پرسپولیس ثابت کرده است که یک مربی اصولگرا است و به اصول فوتبال عقیده دارد. این مربی می تواند برای فوتبال ما گره گشا باشد و درس های زیادی به فوتبال ایران بدهد. پرسپولیس در دو سال گذشته باشگاه موفقی بوده و باید به برانکو تبریک بگویم.

* خیلی ها معتقدند امکانات فوتبال ایران با ژاپن قابل قیاس نیست و نمی شد از پرسپولیس انتظار قهرمانی داشت.

- امکانات تیم کاشیما با پرسپولیس قابل قیاس نیست. حتی امکانات دو باشگاه به هم نزدیک هم نیست ولی از نظر نیروی انسانی و هوش و ذکاوت کفه ترازو به نفع پرسپولیس سنگین بود. همانطور که گفتم حضور پرسپولیس در فینال باعث می شود استانداردهای ما پایین نباشد. باید استانداردهای حرفه ای فوتبالمان را عوض کنیم. لیاقت ما هم در عرصه باشگاهی و هم در عرصه ملی قهرمانی در آسیا است.

* طی سالهای گذشته تیم های ایرانی مثل سپاهان، ذوب آهن و پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان رسیده اند ولی نتوانسته اند در فینال ضربه آخر را بزنند. فکر می کنید مشکل در کجاست؟

- ما داریم به قهرمانی در آسیا نزدیک می شویم. الان باشگاه های ما تجربیات خوبی دارند و دیگر بهانه نبود تجربه را نداریم. در همین مسابقه فینال، کاشیما بدون بازیکنان برزیلی و دروازه بان کُره ای به یک تیم معمولی تبدیل می شد. برای اینکه یک تیم فراتر از سطح ایران و در سطح بالای آسیا باشد، نیاز به چند مهره خوب خارجی بخصوص در خط حمله دارد. با داشتن بازیکنان خارجی طراز اول می توانیم بهتر نتیجه بگیریم. چه ایرادی دارد باشگاه های ما یکی دو بازیکن خوب از آرژانتین یا برزیل به خدمت بگیرند. به نظرم تفاوت بین پرسپولیس و کاشیما در کادر فنی این تیم ها نبود بلکه در بازیکنان بود. تیم های شرق آسیا و همچنین تیم های حوزه خلیج فارس همیشه بازیکنان خوب خارجی می آورند و موفق هم هستند.

* به تیم ملی هم اشاره ای داشتید. چقدر به قهرمانی ایران در این دوره از بازی های جام ملتهای آسیا امیدوار هستید؟

- وقتی به فهرست ۲۴ نفره تیم ملی نگاه می کنم، امیدوار می شوم. کی روش دارد با آرامش کارش را انجام می دهد. این مهم است که سرمربی تیم ملی از تنش دور باشد. هر روز که می گذرد یک گام به شروع جام ملت ها نزدیک می شویم. هیچ تیمی را نمی توان ضعیف تلقی کرد. خوشحالم که الان یک بازی تدارکاتی با ونزوئلا داریم. حالا اینکه بازی در ایران برگزار نمی شود، مهم نیست. مهم این است که با یک تیم خوب از آمریکای جنوبی بازی می کنیم و کی روش هم با آرامش کار را جلو می برد.

* لیست اخیر بازیکنان تیم ملی هم خالی از انتقاد نبود.

- هیچ تیم ملی مطرحی در دنیا نیست که وقتی فهرست بازیکنانش اعلام می شود، انتقادی در کار نباشد. حتی «دشان» سرمربی فرانسه هم وقتی فهرست تیمش را اعلام می کند، از وی انتقاد می شود. فوتبال بازی عقاید شخصی است. اگر اینطور نبود، فوتبال اینقدر جذاب نمی شد. باید منطقی بود و به مربی تیم ملی حق داد تا با آرامش کار را جلو ببرد. شاید بازیکنان بهتری هم باشند ولی با فلسفه و دیدگاه بازی کی روش جور نباشند.

* در فاصله دو ماه تا جام ملت های آسیا هنوز شاهد هستیم که بعضی از مربیان داخلی نسبت به کی روش موضعگیری و علیه او مصاحبه می کنند. باتوجه به اینکه شما یکی از حامیان کی روش هستید، چقدر این مسائل می تواند در عملکرد تیم ملی تاثیرگذار باشد؟

- من از مربی ایرانی هم تعریف می کنم. در کل طرفدار مربی تاثیرگذارم. بعد از بازی تیم ملی ایران با آرژانتین در جام جهانی برزیل، لیگ ما تحت تاثیر سبک بازی کی روش در تیم ملی قرار گرفت. باید منطقی باشیم. کی روش خوب یا بد روی فوتبال ما تاثیر گذاشته است. شاید شما هم مقاله ای بنویسید که مورد علاقه من نباشد یا بنده حرفی بزنم که شما آنرا قبول نداشته باشید. بدون غرض باید گفت کی روش روی فوتبال ایران تاثیر گذاشته است. فوتبال ما با کی روش صاحب سبک شده است.

* اما از همین سبک دفاعی و کمتر هجومی تیم ملی هم بارها انتقاد شده است.

- دفاع خوب و ضد حمله هم خودش تاکتیک است. داشتن دفاع خوب کار ساده ای نیست. ایجاد نظم در تیم بعد از لو رفتن یا از دست دادن توپ تاکتیک بسیار سخت و دشواری است که کی روش به خوبی آنرا در تیم ملی پیاده کرده است. شاید برای همین است که کی روش گاهی دنبال بازیکنانی است که خارج از ایران بازی می کنند چون کسانی که در کشورهای خارجی بازی می کنند، انعطاف بیشتری دارند. الان باید به سخنان هم گوش کنیم و احترام را زیر پا نگذاریم. انتقاد کردن ایراد ندارد ولی الان در عرض کمتر از دو ماه تا جام ملت ها، زمان انتقاد و صحبت از ضعف ها نیست. این کارها باعث می شود حریفان از آن بهره ببرند. در این دوره از جام ملت ها، حتی امارات با زاکرونی هم یک مدعی است. امسال کار در جام ملتها واقعا سخت است بخصوص با حضور تیم های آماده ای مثل ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان که تیم زیر ۱۹ سالش به تازگی قهرمان آسیا شد. حتی عراق را هم نباید تیم ضعیفی دانست. به جای حمله به کی روش تیم را صاحب روحیه و اعتماد به نفس کنیم. من به این جام ملت ها خوشبینم ولی کار واقعا سخت است. این جام، جام شگفتی هاست و امیدوارم این شگفتی با قهرمانی ایران رقم بخورد.

* به عنوان رئیس کمیته فنی آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم جوانان را تشریح می کنید؟

- هفته آینده در این باره به نتیجه می رسیم. کار انتخاب سرمربی برای تیم های نوجوانان و جوانان بسیار سخت است. برای این رده های سنی شما به یک معلم و مربی نیاز دارید نه فقط یک مربی حرفه ای. بازیکنان در این رده سنی آماتور هستند و بنابراین باید یک معلم برای آنها انتخاب کرد. ما افراد شایسته ای داریم. امیدوارم هفته بعد سرمربی را معرفی کنیم تا هم شما و هم ما از نگرانی خارج شویم. انتخاب یک مربی خوب بخشی از کار است و بخش دیگر، حمایت از این مربی. حتی اگر دشان مربی تیم جوانان شود، این مربی نیاز به حمایت دارد. الان نگاه ها بیشتر به تیم اصلی است و تیم های پایه زیاد مورد توجه نیستند. البته فدراسیون فوتبال حمایت های خوبی داشته است ولی امکانات ما با کشورهای دیگر آسیایی مثل کره جنوبی قابل قیاس نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس