کد خبر 910158
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
خرید تسلیحات

مرکز تحقیقات راهبردی آمریکا (استراتفور) در گزارشی به بررسی خریدهای تسلیحاتی عربستان از کشورهای غربی و برنامه های این کشور در این زمینه پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از سایت "الخلیج الجدید"، مرکز استراتفور در گزارش خود آورده است: بنا بر اعلام مرکز بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، در طول سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، هزینه خریدهای تسلیحاتی عربستان نسبت به سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی ۲۲۵ درصد افزایش یافت و این کشور بعد از هند در رتبه دوم وارد کنندگان تسلیحات در جهان درآمد.

بیشتر بخوانید:

قطر همزمان با جام جهانی جنگنده های تایفون را تحویل می گیرد

راهبرد جدید هسته‌ای ترامپ: شلیک آغاز مسابقه تسلیحاتی + دانلود سند

مرکز استراتفور نوشت: عربستان بدنبال راه اندازی صنایع دفاعی داخلی است و در راهبرد اقتصادی فراگیر عربستان تحت عنوان "چشم انداز عربستان ۲۰۳۰" تاکید شده است که ریاض باید دستکم نیمی از تجهیزات امنیتی و نظامی خود را تا فرا رسیدن این سال در داخل تولید کند. از همین رو نیز شرکت صناع نظامی عربستان (سامی) تاسیس شد

این مرکز افزود: عربستان برخی پایه های صنعت دفاعی خود را پایه ریزی کرده است اما شاید روزی کاغذ توافق داشته باشیم که انتقال تکنولوژی و ایجاد فرصت های شغلی داخلی را مهم است اما خالی از مشکل هم نیست. یکی از مشکلات شرکت های غربی برای بومی کردن بخشی از مونتاژ سلاح های خود در داخل عربستان، نبود نیروی کار ماهر در عربستان است که این شرکت ها را مجبور کرده است که ابتدا به آموزش نیروها روی بیاورند که این امر به نوبه خود هزینه ها را بالا برده است. علاوه بر این، تمایل داشتن سعودیها به کار در کارخانه نیز به نوبه خود یک چالش برای این شرکت ها است.

به نوشته استراتفور، هرچند عربستان بدنبال متنوع سازی واردات تسلیحاتی خود بر آمده از جمله وارد مذاکره با روسیه برای واردات سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ شده و به خرید پهپاد از چین روی آورده است اما این رویکرد ریاض نیز حد و مرز خودش را دارد زیرا نه روسیه و نه چین در موقعیتی هستند که جای آمریکا را به عنوان تضمین کننده قوی امنیت سعودی بگیرد.

مهمتر از همه اینها و با توجه به اینکه ساختار ارتش سعودی به طور اساسی متکی به سلاح های غربی است؛ هرگونه تغییر رویکرد برای استفاده از سلاح های غیر غربی در ساختار ارتش، مشکل حساس پشتیبانی و آموزشی و تعمیر و نگهداری را به همراه خواهد داشت.

به این دلایل، عربستان گزینه ای جز تداوم تکیه به ائتلاف خود با آمریکا و در درجه کمتر به اروپا ندارد و این امر باعث خرید سلاح خواهد شد.

در بهترین حالت، توسعه صنایع دفاعی عربستان به گونه‌ای که استقلال کاملی در زمینه واردات سلاح برای آن ایجاد کند، تا سال ۲۰۳۰ میلادی امکانپذیر نخواهد بود.

صنعت تسلیحانی عربستان عقب مانده است و حتی اگر تاحد زیادی نیز پیشرفت کند باز همچنان نیاز به سلاح های با فناوری بسیار پیشرفته خواهد داشت که آن را از خارج از کشور بدست نخواهد آورد و در نتیجه، عربستان گزینه ای جز تداوم تکیه به واردات سلاح در سالهای آینده نخواهد اشت و ریاض همچنان تمایل فراوانی به حفظ روابط مهم خود با قدرت های غربی بویژه آمریکا خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس